Společnost Nio uvedla na trh svou třetí značku, Firefly, v prosinci 2024 s jasným cílem: konkurovat zavedeným prémiovým kompaktním vozům jako jsou Mini a Smart. Po jarním zahájení prodeje v Číně a srpnovém startu dodávek v Evropě nyní přichází další logický krok. Čínské Ministerstvo průmyslu a informačních technologií (MIIT) zveřejnilo novou žádost o homologaci, která odhaluje detaily výkonnější varianty.
Podrobnosti z regulatorní databáze
Podle dokumentů zveřejněných MIIT, o kterých jako první informoval portál CnEVPost, je hlavní změnou nasazení nového elektromotoru. Zatímco současný základní model Firefly EV využívá motor o výkonu 105 kW (141 koní), nově registrovaná varianta se pyšní motorem o špičkovém výkonu 120 kW (161 koní).
Motor bude pocházet přímo z vlastní divize společnosti Nio, známé jako XPT. Ostatní klíčové specifikace vozu se zdají být nezměněny. Rozměry (délka 4 003 mm, rozvor 2 615 mm), 5místné uspořádání i dodavatel baterií zůstávají stejné. Vůz bude i nadále využívat lithium-železo-fosfátové (LFP) bateriové články od společnosti Sunwoda, které v základním modelu nabízejí kapacitu 42,1 kWh a WLTP dojezd přibližně 330 km.
Strategie Nio: Tři značky pro globální trh
Uvedení výkonnější verze dokonale zapadá do strategie mateřské společnosti Nio. Ta se snaží pokrýt globální trh pomocí tří jasně oddělených značek:
- Nio: Hlavní prémiová značka konkurující BMW, Mercedesu a Audi, známá svými systémy výměnných baterií (BaaS).
- Onvo (dříve Alps): Značka pro masový trh, cílící na rodiny a přímou konkurenci modelů Tesly.
- Firefly: "Prémiová butiková" značka pro kompaktní městské vozy, cílící na mladší zákazníky a trhy, kde dominují Mini a Smart.
Samotný Firefly si již v Číně buduje silnou pozici. V říjnu 2025 dodala značka 5 912 vozů, což představuje třetí rekordní měsíc v řadě a významně přispívá k celkovým prodejům společnosti Nio, které ve stejném měsíci dosáhly 40 397 vozidel.
Evropská expanze včetně České republiky
Pro české zákazníky je nejdůležitější zprávou, že expanze Firefly do Evropy je v plném proudu a počítá se i s Českou republikou. Nio již v červnu 2025 oficiálně potvrdilo plány na vstup do dalších evropských zemí, včetně ČR, Rakouska, Belgie, Maďarska, Polska a Rumunska.
První vozy Firefly byly zákazníkům v Evropě (konkrétně v Norsku a Nizozemsku) dodány již v srpnu tohoto roku. Základní cena v Nizozemsku byla stanovena na atraktivních 29 990 eur (přibližně 750 000 Kč), což z něj činí velmi konkurenceschopný model.
Nová 120kW varianta by se tak mohla stát klíčovou součástí nabídky pro rok 2026, až se značka plně etablobuje na českém a dalších evropských trzích. Nabídne tak přímou odpověď například na elektrický Mini Cooper S E, který disponuje výkonem 160 kW, avšak nová varianta Firefly by mohla nabídnout zajímavější poměr ceny a užitné hodnoty.