Zásadní pokles cen baterií
Podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) klesly v roce 2024 ceny lithiových bateriových článků o plných 20 %. Tento pokles je nejvýraznějším meziročním propadem od roku 2017. Jelikož baterie představují největší nákladovou položku u elektromobilů, tento trend přímo ovlivňuje konečnou cenu vozidel.
Čínská dominance na trhu
Čína vyráběla v roce 2024 celých 80 % světové produkce bateriových článků. Její náskok se prohlubuje díky efektivnímu řízení dodavatelského řetězce, technologickým inovacím a silné konkurenci mezi výrobci. Tato kombinace umožňuje čínským společnostem nabízet výrazně nižší ceny než výrobcům v Evropské unii či USA.
Vzestup LFP technologie
Lithium-železo-fosfátové (LFP) baterie, které jsou levnější alternativou k tradičním lithiovým řešením, nyní tvoří téměř polovinu globálního trhu. Jejich výkonnost se díky technologickému výraznému zlepšila. Zatímco v USA kvůli clům tvoří jen 10 % trhu, v zemích jako Brazílie, Indie či jihovýchodní Asie přesahuje jejich podíl 50 %, hlavně díky dovozu od čínské společnosti BYD.
Paradox u hybridních vozidel
Studie IEA odhalila překvapivý fakt: menší 20kWh baterie pro plug-in hybridy (PHEV) stojí zhruba stejně jako 65kWh baterie pro čistě elektrická vozidla (BEV). Důvodem jsou fixní náklady na řídicí systémy, které se u menších baterií rozpočítávají na méně kilowatthodin, což zvyšuje cenu za jednotku kapacity.
Americké snahy o dohánění
Výrobní kapacity USA sice v roce 2024 vzrostly o téměř 50 %, hlavně díky korejským společnostem motivovaným daňovými pobídkami, ale jejich budoucnost je nejistá. Probíhající legislativní změny by tyto pobídky mohly zrušit. Pro srovnání: kapacity Evropské unie vzrostly jen o 10 %.
Zdroj: insideevs.com