Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Katalog EV
  • Mapa
  • Články
  • Kalkulačka
  • Evidence EV
  • Statistiky EV
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se
Social Auth Login Authenticate through Facebook Authenticate through Google

Drobečková navigace

  1. Domů

Politická nejistota v USA zastavila výstavbu továrny na baterie pro BMW za 40 miliard korun

Výroba BMW | zdroj: www.press.bmwgroup.com
Klíčové zprávy: Japonský výrobce baterií Envision AESC pozastavil výstavbu továrny za 40 miliard korun v Jižní Karolíně, která měla dodávat baterie pro elektromobily BMW. Příčinou je politická nejistota spojená s plány Trumpovy administrativy zrušit daňové úlevy pro elektromobily a odstranit miliardové financování čisté energie.

40 mld.

Korun investice na pokraji

1 600

Pracovních míst v ohrožení

30 GWh

Plánovaná roční kapacita

6

Elektrických BMW X modelů

Politická bouře zasáhla americkou elektromobilitu

Společnost Envision AESC překvapivě oznámila pozastavení výstavby své gigafactory ve Florence v Jižní Karolíně poté, co do projektu investovala více než 22 miliard korun. Továrna měla být klíčovou součástí dodavatelského řetězce pro BMW a zahájit výrobu pokročilých cylindrických článků již v roce 2026.

Společnost AESC informovala stát Jižní Karolína a naše místní partnery, že kvůli politické a tržní nejistotě pozastavujeme výstavbu našeho zařízení v Jižní Karolíně. Očekáváme, že budeme schopni obnovit výstavbu, jakmile se okolnosti stabilizují.

— Brad Grantham, mluvčí AESC

Trumpova ofenzíva proti zeleným investicím

Leden 2025

Zmrazení financování IRA
Trump podepsal exekutivní příkaz "Uvolnění americké energie", který pozastavil veškeré financování z Inflation Reduction Act na 90 dní pro přehodnocení.

Květen 2025

Sněmovna schválila zrušení úlev
Republikáni ve Sněmovně reprezentantů schválili návrh zákona, který by zrušil daňové úlevy pro elektromobily ve výši 7 500 dolarů a další zelené dotace.

Červen 2025

Vlna zrušených projektů
AESC se přidává k firmám jako Aspen Aerogels (22 miliard korun v Georgii) a Kore Power (26 miliard korun v Arizoně), které zrušily své továrny na baterie.

BMW udržuje optimismus navzdory překážkám

Německá automobilka zůstává odhodlána svým plánům elektrifikace americké výroby. BMW potvrdilo, že jeho vlastní továrna na sestavování baterií ve Woodruffu v Jižní Karolíně za 17 miliard korun zůstává v plánu a výroba vysokonapěťových bateriových modulů má začít v roce 2026.

🇺🇸 Severní Amerika

  • Spartanburg: Modernizace za 25 miliard korun
  • Woodruff: Továrna na baterie za 17 miliard
  • Cíl: 6 elektrických X modelů do roku 2030

🇪🇺 Evropa

  • Debrecín (Maďarsko): Neue Klasse od roku 2025
  • Investice: Více než 48 miliard korun
  • Kapacita: 150 000 vozů ročně

🌎 Alternativní plány

  • Mexiko: San Luis Potosí od 2027
  • Dodavatelé: CATL jako záložní partner
  • Strategie: Diverzifikace zdrojů baterií

Nová generace BMW Neue Klasse v ohrožení?

Zastavení továrny AESC komplikuje BMW plány na uvedení revoluční platformy Neue Klasse na americký trh. Jak jsme již informovali v našem předchozím článku, první elektromobily této generace, konkrétně BMW iX3 s impozantním dojezdem 800 km a nabíjecím výkonem 400 kW, měly debutovat již v roce 2026.

Obrázek
Miri

Tip na vyzkoušení:

Vyzkoušejte naše praktické nástroje pro majitele i zájemce o elektromobily. Připravili jsme například kalkulačku úspor, díky které snadno porovnáte provozní náklady elektromobilu a běžného spalovacího auta.

Dále můžete využít kalkulačku nákladů na nabíjení – stačí vybrat konkrétní model a ihned zjistíte, kolik vás bude stát „tankování“.

A pokud chcete mít přehled o provozu vašeho auta, oceníte nástroj Evidence elektromobilu. Můžete v něm sledovat nabíjení, servisní prohlídky, náklady, ujeté kilometry a další informace. Nástroj je pro registrované a zdarma.

Technologické inovace platformy Neue Klasse

Neue Klasse představuje zásadní skok vpřed v BMW elektromobilitě s 800V architekturou, která ve srovnání se současnými modely přinese:

  • Snížení energetických ztrát o 40 %
  • Zvýšení energetické hustoty baterií o 20 %
  • Prodloužení dojezdu až o 30 %
  • Rychlejší nabíjení až o 30 %

Inflation Reduction Act pod palbou

Trumpova administrativa systematicky demontuje Bidenův Inflation Reduction Act, který poskytl více než 8 bilionů korun na podporu čisté energie. Republikáni ve Sněmovně reprezentantů již schválili návrh, který by zrušil klíčové daňové úlevy pro elektromobily ve výši 7 500 dolarů (asi 165 000 korun) na vůz.

Ekonomické dopady: Podle Atlas Public Policy bylo v prvním čtvrtletí 2025 zrušeno více projektů čisté energie než za předchozí dva roky dohromady. Celková hodnota zrušených investic přesahuje 2,6 bilionu korun.

České souvislosti a dopady

Problémy s americkou výrobou baterií mohou ovlivnit i český trh elektromobilů BMW. Modely vyráběné ve Spartanburgu se dodávají také do Evropy, včetně České republiky. Zpoždění nebo zdražení výroby by mohlo ovlivnit dostupnost a ceny elektrických SUV BMW na našem trhu.

BMW v České republice aktuálně nabízí dotace až 200 000 korun na elektrické modely jako iX1 eDrive20, jehož základní cena začíná na 1,027 milionu korun. Případné zvýšení výrobních nákladů by mohlo tyto výhodné nabídky ohrozit.

Budoucnost zůstává nejistá

Guvernér Jižní Karolíny Henry McMaster vyzval k trpělivosti se slovy: "Nechme věci proběhnout, protože se dějí všechny tyto změny. Řekl bych: uklidněte se, pokud můžete. Věříme, že když tomu dáme čas, vše se vyřeší."

Zda se továrna AESC skutečně dokončí, bude záviset na politickém vývoji ve Washingtonu a schopnosti průmyslu přizpůsobit se novým podmínkám. BMW mezitím pokračuje ve své elektrifikační strategii s alternativními plány a partnery, aby zajistilo dodávky baterií pro budoucí elektromobily.

Tento článek vychází z ověřených zahraničních zdrojů včetně InsideEVs, Reuters a oficiálních tiskových zpráv BMW Group.

Zdroje: InsideEVs

Štítky

  • EV novinky
Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Autor: Daniel Česák, dne 13 Červen, 2025

Elektrický fejeton 😂

Rekuperace je šikovná funkce elektroauta, díky které se při brzdění nebo jízdě z kopce část energie neztrácí, ale vrací zpět do baterie. Auto tedy vlastně "brzdí chytře" – místo aby jen pálilo energii na teplo, přemění pohyb zpět na elektřinu. Řidič tak dojede dál a často i bez šlápnutí na brzdu. A co víc – při delších sjezdech si může připadat, jako by mu palubní počítač s úsměvem říkal: „Z kopce zadarmo? Proč ne!“ Škoda jen, že cyklistům zatím žádná taková rekuperace do stehen nepomáhá. 😁

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%
Obrázek
Evidence elektromobilu
Obrázek
Kalkulačka úspor s EV

Proč jsou elektromobily v Číně levnější než v Evropě?

Přemýšlíte, proč čínské elektromobily stojí v Evropě dvojnásobek? BYD Dolphin za 360 tisíc v Číně versus 750 tisíc v Evropě - to... >>

BYD Atto 3 dosahuje tisícovky dodávek v Jižní Koreji

Čínský výrobce elektromobilů BYD zaznamenal výjimečný úspěch na jihokorejském trhu, kde za necelé dva měsíce od zahájení prodeje... >>

CATL uvádí novou generaci baterií pro energetická úložiště s rekordní kapacitou

Čínský gigant CATL představil nový 587 Ah bateriový článek určený pro energetická úložiště, dosahující hustoty energie 434 Wh/L,... >>

Tesla ztrácí dech: Prodeje v Evropě padají, v Česku ji válcuje Škoda

Tesla v Evropě výrazně ztrácí – zatímco trh s elektromobily roste, její prodeje meziročně klesly o téměř 40 %. Ani nový Model Y a... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

IONIQ 9

Hyundai - IONIQ 9

Dojezd dle WLTP: 620 km

Tesla

BYD

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved.
Created by Studiografix.