Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Katalog EV
  • Mapa
  • Články
  • Kalkulačka
  • Evidence EV
  • Statistiky EV
  • Superchargery
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se
Social Auth Login Authenticate through Facebook Authenticate through Google

Drobečková navigace

  1. Domů

Požár lodi s elektromobily odhalil rizika přepravy baterií

Ilustrační foto
Klíčové zprávy: Autotransportní loď Morning Midas s 800 elektromobily na palubě musela být evakuována kvůli rozsáhlému požáru. Incident odhalil rizika spojená s přepravou vozů na baterie.

800

Elektromobilů na palubě

3 000

Vozidel celkem na lodi Morning Midas

30 000 l

Množství vody potřebné k hašení EV

Požár v Pacifiku: kritický test přepravy elektromobilů

Dne 25. května 2025 zasáhl autotransportní loď Morning Midas ničivý požár v oblasti severního Pacifiku poblíž Aljašky. Loď, plující pod liberijskou vlajkou, převážela z čínského přístavu Yantai do Mexika více než 3 000 vozidel – z toho přibližně 800 elektromobilů. Posádka čítající 22 námořníků byla evakuována poté, co se kouř začal šířit z paluby naložené právě elektrickými vozy.

Podle správce plavidla, společnosti Zodiac Maritime, bylo ohnisko požáru identifikováno v části, kde byly uloženy EV. Přesné příčiny vzniku požáru zatím nebyly oficiálně zveřejněny.

Rostoucí přeprava elektromobilů (EV) a lithium-iontových baterií mění rizikový profil námořní dopravy.

— Allianz Global Corporate & Specialty, Safety & Shipping Review 2023

Proč jsou požáry elektromobilů na lodích problém

Lithium-iontové baterie, které pohánějí většinu dnešních elektromobilů, mohou při poruše způsobit tzv. tepelnou řetězovou reakci. Vzniklé teplo a tlak poté šíří oheň mezi jednotlivými články baterie. Uhasit takový požár je extrémně náročné: podle analýz Allianz může být potřeba až 30 000 litrů vody, což výrazně překračuje standardní kapacitu běžného hasičského vozu.

Zatímco požáry běžných vozů jsou na lodích relativně zvládnutelné, EV přinášejí novou úroveň rizika. Bez specializovaného hasicího vybavení a protokolů může dojít ke zničení celé lodi nebo ohrožení posádky.

Růst vývozu elektromobilů a tlak na logistiku

Incident Morning Midas se odehrál na pozadí dynamičně rostoucího vývozu čínských elektromobilů. Jen v květnu 2024 se v Číně prodalo 726 000 nových energetických vozidel (NEV), což představuje meziroční nárůst o 31 %. Výrobci jako BYD či SAIC Motor zároveň masivně investují do vlastních přepravních kapacit.

2023

BYD uvádí na vodu první vlastní loď
Loď BYD Explorer No.1 s kapacitou 7 000 vozů zahajuje export do Evropy.

2024

BYD Shenzhen: přepravní obr
Nová vlajková loď BYD s kapacitou 9 200 vozů je největší svého druhu v Číně.

2025

Morning Midas v plamenech
Kritický incident vyvolává otázky ohledně bezpečnosti přepravy elektromobilů.

Bezpečnostní výzvy pro celý průmysl

Lodní přepravci nejsou jediní, kdo se potýká s problémy kolem baterií. Nedávno například společnost BMW stáhla z trhu 70 vozů MINI kvůli riziku závady v bateriových modulech. Situace ukazuje, že i v segmentu prémiových značek přetrvává nejistota ohledně kvality a bezpečnosti baterií.

Do toho se přidává cenová válka mezi čínskými výrobci. Chery, Leapmotor a další značky výrazně zlevňují, aby si udržely tržní podíl. Nissan naopak hlásí úspěch s novým modelem N7 – získal přes 17 000 objednávek během jediného měsíce.

Co incident znamená pro globální trh

Požár Morning Midas je varováním. Rostoucí počet přepravovaných elektromobilů znamená i vyšší pravděpodobnost podobných incidentů. Odborníci očekávají, že pojišťovny přehodnotí své podmínky a přepravní společnosti budou muset investovat do specializovaného vybavení, výcviku i monitoringu nákladu.

Logistika elektromobilů tak vstupuje do nové fáze – fáze vyšší odpovědnosti a přísnějších standardů. Pokud má být přechod k elektromobilitě udržitelný, musí být bezpečný nejen na silnici, ale i na moři.

Souvislosti: S rostoucím počtem exportovaných elektromobilů se požaduje revize bezpečnostních standardů v námořní přepravě. Incident Morning Midas ukazuje, že současná opatření nemusí být dostatečná.

Zdroj: cnevpost.com

Štítky

  • EV novinky
Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Autor: Daniel Česák , dne 6 Červen, 2025

Elektrický fejeton 😂

Rekuperace je šikovná funkce elektroauta, díky které se při brzdění nebo jízdě z kopce část energie neztrácí, ale vrací zpět do baterie. Auto tedy vlastně "brzdí chytře" – místo aby jen pálilo energii na teplo, přemění pohyb zpět na elektřinu. Řidič tak dojede dál a často i bez šlápnutí na brzdu. A co víc – při delších sjezdech si může připadat, jako by mu palubní počítač s úsměvem říkal: „Z kopce zadarmo? Proč ne!“ Škoda jen, že cyklistům zatím žádná taková rekuperace do stehen nepomáhá. 😁

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%
Obrázek
Evidence elektromobilu
Obrázek
Kalkulačka úspor s EV

Čínské elektromobily expandují: BYD míří na evropský luxusní trh a roste podpora bateriových technologií

Čínský výrobce BYD se chystá jako první ze země vstoupit na evropský trh luxusních elektromobilů se svou značkou Yangwang. Současně... >>

Zeekr vyvrací obvinění z prodeje ojetých elektromobilů

Čínská automobilka Zeekr oficiálně reagovala na mediální zprávy o údajném prodeji ojetých vozů s nulovým nájezdem. Firma kategoricky... >>

Novinky v elektromobilitě: Avatr posiluje baterie a MG4 láme rekordy

Čínský výrobce Avatr oznámil integraci větších baterií CATL a pokročilého řídicího systému Huawei do svých modelů, s uvedením... >>

BMW iX3 2026: Revoluční efektivita 15 kWh/100 km předčí Tesla Model Y

Nový BMW iX3 2026 přepisuje pravidla elektromobility s rekordní spotřebou pouhých 15 kWh na 100 kilometrů a dosahuje uhlíkové neutrality... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

IONIQ 9

Hyundai - IONIQ 9

Dojezd dle WLTP: 620 km

Superchargery

Regensburg-Ost, GermanyRegensburg, Germany
10 míst • 250 kW • ne-Tesla
Liege, BelgiumLiège, Belgium
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Nykøbing Mors, DenmarkNykøbing Mors, Denmark
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Caldes de Malavella, SpainCaldes de Malavella, Spain
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Lippetal, GermanyLippetal, Germany
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Bratislava, SlovakiaBratislava, Slovakia
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Viborg, DenmarkViborg, Denmark
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Hjørring, DenmarkHjørring, Denmark
28 míst • 250 kW • ne-Tesla
Wörth, GermanyWörth an der Isar, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Randers, DenmarkRanders, Denmark
14 míst • 130 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved.
Created by Studiografix.