Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Revoluce v umělé inteligenci na čtyřech kolech? Tesla FSD v14 přichází v pondělí, očekávání jsou obrovská

FSD - ilustrační foto
Foto: FSD - ilustrační foto
Fotka autora Miriam
Miriam 6 Říjen, 2025
Šéf Tesly Elon Musk opět využil sociální síť X k oznámení další novinky pro autonomní systém společnosti. Dlouho očekávaná aktualizace softwaru Full Self-Driving (Supervised) na verzi 14 má podle jeho slov dorazit již dnes. Oznámení přichází po mírném zpoždění a zvyšuje očekávání ohledně schopností nejnovějšího asistenčního systému určeného pro vozy s Hardware 4.0.

Elon Musk v sobotu informoval, že vydání verze 14, původně plánované na minulý týden, bylo odloženo na pondělí kvůli "chybě na poslední chvíli". V typickém stylu dodal, že tento odklad poskytl týmu čas na přidání několika dalších vylepšení. Tento update je považován za jeden z nejvýznamnějších v tomto roce a navazuje na předchozí verzi v12, která znamenala přechod na jednotnou neuronovou síť typu "end-to-end".

Co je nového pod kapotou FSD v14?

Hlavním technologickým posunem, který verze 14 dále rozvíjí, je architektura postavená čistě na umělé inteligenci. Na rozdíl od starších systémů, kde byly jízdní manévry z velké části řízeny statisíci řádky programového kódu, nový přístup se spoléhá na neuronové sítě. Ty se učí řídit analyzováním obrovského množství videodat z reálného provozu. Systém tak není explicitně programován na každou dopravní situaci, ale učí se reagovat na základě "zkušeností".

Musk v minulosti naznačil, že nová verze bude mít řádově propracovanější neuronovou síť, což by mělo vést k plynulejší a lidštější jízdě. Cílem je, aby vozidlo dokázalo lépe předvídat a řešit komplexní a nečekané dopravní situace, což je klíčová překážka na cestě k plné autonomii.

Stále pod dohledem řidiče

Je klíčové zdůraznit, že navzdory názvu "Full Self-Driving" se stále jedná o asistenční systém úrovně 2. Tesla nedávno k názvu oficiálně přidala označení "(Supervised)", aby zdůraznila nutnost neustálé pozornosti ze strany řidiče. Řidič musí mít ruce na volantu a být připraven kdykoliv převzít plnou kontrolu nad vozidlem. Jakékoliv prohlášení o "sentientním" (vnímajícím se) chování vozu, která Musk občas používá, je třeba brát s rezervou jako součást jeho typické nadsázky.

Vydání nové verze bedlivě sledují nejen majitelé vozů Tesla, ale také regulační orgány po celém světě, včetně amerického Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA), který v minulosti vedl několik vyšetřování týkajících se systémů Autopilot a FSD.

Kontext a očekávání

Elon Musk je známý svými velmi optimistickými časovými odhady, které se ne vždy podaří naplnit. Opatrnost je tedy na místě, i když pondělní termín vypadá reálně. Aktualizace bude pravděpodobně uvolňována postupně, nejprve pro zaměstnance Tesly a malou skupinu externích testerů, a až poté se dostane k širší veřejnosti. Úspěch či neúspěch této verze bude dalším důležitým ukazatelem v dlouhodobém a náročném závodě o dosažení plně autonomního řízení.

Zdroj: investors.com, teslarati.com, electrek.co

Štítky

  • EV novinky
  • Tesla
  • Zahraničí
  • FSD

Mohlo by vás zajímat

Ilustrační foto

GWM Ora 5: Nové elektro-SUV za 390 tisíc korun míří na čínský trh
Čínská značka Ora představila svůj první elektrický SUV model Ora 5 s cenou od 390 tisíc korun. Kompaktní elektromobil nabízí dojezd až 580 kilometrů a pokročilé asistenční systémy pro městskou i dáln...

CATL baterie - ilustrační foto

Nižší cena, vyšší dojezd? CATL spouští výrobu baterií, které posouvají možnosti levných elektromobilů
Klíčový hráč na poli elektromobility přichází s technologickým skokem, který ocení především koncoví uživatelé. Pátá generace LFP baterií od CATL neřeší jen dojezd, ale přináší zásadní posun v počtu n...

Elektromobil a čistá energie

Tesla chystá masivní výrobu Optimuse, ale ztrácí klíčové manažery Modelu Y a Cybertrucku
Tesla se připravuje na obrovskou expanzi Gigafactory Texas, kde má vzniknout nová výrobní hala pro humanoidní roboty Optimus s cílem produkovat až 10 milionů kusů ročně. Paradoxně, v tentýž den společ...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
e-Salon 2025
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Tesla Roadster: 8 let čekání končí. Nebo ne? Musk stanovil datum na dubnový žert

Zákazníci čekají od roku 2017, někteří už ruší objednávky. Teď Elon Musk oznámil představení na 1. dubna 2026 – ten samý den, kdy... >>

Překvapení z Asie: Jak nové elektromobily mění pravidla hry a kolik ušetříte?

Elektromobilita zažívá revoluci, a to zejména díky inovacím z Asie. Nové modely, jako je Onvo L60, přinášejí nevídanou kombinaci... >>

Volvo zaplatí celý rok elektřiny a spouští ofenzivu před startem EX60

Švédská automobilka Volvo odstraňuje jednu z největších bariér přechodu na elektromobilitu – náklady na provoz. Od února 2026 nabídne... >>

Na tohle jsme v Evropě čekali. BMW iX3 má přes 3000 objednávek a nestíhá vyrábět

Po letech čekání je tady. BMW iX3 nové generace zaznamenalo přes 3000 objednávek během prvních šesti týdnů – a mateřská společnost... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Hamburg - Service Center, GermanyHamburg, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Meggenhofen, AustriaTrappenhof, Austria
9 míst • 250 kW • ne-Tesla
Offenburg, Germany - Wilhelm-Röntgen-StraßeOffenburg, Germany
6 míst • 250 kW • ne-Tesla
Lorient, FranceCaudan, France
8 míst • 150 kW • ne-Tesla
Fidenza, ItalyFidenza, Italy
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.