V dynamickém světě elektromobility, kde se každý den objevují nové technologie a inovace, se chorvatská společnost Rimac Technology profiluje jako klíčový hráč v segmentu prémiových komponentů. Tato nezávislá inženýrská dceřiná firma, známá svými hypervozy, intenzivně pracuje na vývoji pevnolátkových baterií, které by mohly definovat budoucnost vysoce výkonných elektrických vozidel. S ambicí uvést tuto pokročilou technologii na trh do konce dekády, Rimac slibuje nejen vyšší energetickou hustotu, ale i bezpečnější a rychlejší nabíjení.
Rimac Technology: Od startupu k lídrovi inovací v elektrifikaci
Společnost Rimac Technology vznikla v roce 2022 po významném spojení s koncernem Volkswagen, které vyústilo ve vytvoření Bugatti Rimac. Od té doby se zaměřuje na vývoj elektrických pohonů a komponentů, a to jak pro vlastní produkci exkluzivních hyperaut, tak pro třetí strany. Jejich portfolio zahrnuje širokou škálu řešení, která jsou navržena pro nejnáročnější aplikace:
- Malé hybridní bateriové systémy
- Kompletní podvozky
- Sofistikované elektronické systémy
- Elektrické pohony
- Uživatelská rozhraní
Tyto komponenty dodávají jak velkým automobilovým gigantům, tak i menším, specializovaným firmám, které hledají špičkové technologie pro své nízkoobjemové, ale vysoce výkonné modely.
Pevnolátkové baterie: Klíč k budoucnosti elektromobility?
Jádrem aktuálního vývoje Rimac Technology jsou pevnolátkové baterie, které představují jeden z nejslibnějších směrů v oblasti akumulace energie pro elektromobily. Podle provozního ředitele Nurdina Pitarevice je společnost s vývojem nové generace těchto baterií již velmi pokročilá. Rimac na tomto projektu spolupracuje s renomovaným výrobcem baterií ProLogium a s japonskou společností Mitsubishi v oblasti kompozitních materiálů, což podtrhuje globální rozsah jejich výzkumu a vývoje.
Cílem je uvést tyto baterie na trh ke konci tohoto desetiletí, přičemž testovací fáze má začít již brzy. Pitarevic vyjádřil přání, aby první aplikace této technologie našla své místo v novém modelu Bugatti, jehož představení je plánováno na rok 2030. To by znamenalo, že jeden z nejprestižnějších automobilových značek světa by mohl být průkopníkem v nasazení této převratné technologie.
Dlouhodobým cílem je, aby se do roku 2035 cena nových pevnolátkových baterií dostala na úroveň současných NMC (nikl-mangan-kobalt) článků. Ačkoliv Rimac nemá v úmyslu masově vyrábět pevnolátkové baterie pro cenově dostupné vozy, je otevřen jednáním s většími automobilovými výrobci, kteří by měli zájem o licencování této pokročilé technologie. To naznačuje strategické zaměření na prémiový segment a poskytování inovativních řešení pro automobilky, které si cení výkonu a technologického náskoku.
Co slibuje prototyp Rimac Technology?
Prototyp pevnolátkové baterie od Rimac Technology již nyní ukazuje působivé parametry. Disponuje kapacitou 100 kilowatthodin (kWh), což je jednotka udávající množství energie, kterou baterie dokáže uložit. Pro představu, běžný elektromobil střední třídy má dnes baterii s kapacitou kolem 60-80 kWh. Klíčovým prvkem je však její energetická hustota, která má být o 20 až 30 procent vyšší než u konvenčních baterií podobné velikosti. Vyšší energetická hustota znamená, že baterie dokáže uložit více energie na stejný objem nebo hmotnost, což se přímo promítá do delšího dojezdu vozidla nebo umožňuje použití menší a lehčí baterie pro stejný dojezd.
Kromě toho, ultratuhé a lehké pouzdro od Mitsubishi, speciálně navržené pro tyto baterie, přináší další výhodu v podobě úspory hmotnosti přibližně 30 kilogramů. Nižší hmotnost vozidla má pozitivní vliv na jeho dynamiku, spotřebu energie a celkovou efektivitu. Pevnolátkové baterie by navíc měly umožňovat výrazně rychlejší a bezpečnější nabíjení, což řeší jednu z hlavních obav potenciálních zájemců o elektromobily.
Bugatti Rimac: Symbióza výkonu a inovace
Značka Bugatti dnes funguje pod názvem Bugatti Rimac, což je výsledek společného podniku, do kterého byla francouzská firma převedena v roce 2021. Tento joint venture vznikl partnerstvím mezi Rimac Automobili a dceřinou společností Volkswagenu, Porsche. Rimac drží většinový podíl 55 procent v Bugatti Rimac, což mu dává významný vliv na budoucí směřování legendární značky. První elektrifikovaný supersportovní vůz Bugatti, jehož představení je ohlášeno na rok 2026, bude hybridní. Čistě elektrický model Bugatti zatím není v dohledné době plánován, nicméně vývoj pevnolátkových baterií Rimac Technology otevírá dveře pro budoucí plně elektrické hypervozy.
Strategie Rimac Technology: Niche, nikoli masová výroba
Navzdory rostoucí reputaci jako dodavatele vysoce pokročilých prémiových komponentů, Rimac podle Pitarevice pravděpodobně nebude vyrábět automobily nad rámec svého vlastního elektrického supersportu (Rimac Nevera). Strategický fokus zůstává na pozici dodavatele, který přebírá perspektivu koncového uživatele a optimalizuje klíčové parametry elektrických komponent, jako je dojezd, bezpečnost a doba nabíjení.
Pitarevic zdůrazňuje jedinečnou kulturu společnosti Rimac, která se vyznačuje rychlým rozhodováním bez zbytečné byrokracie, silnou inovační kulturou a moderními systémy bez "dědictví" starých technologií. To vše umožňuje rychlý vývoj a implementaci nových řešení. Další konkurenční výhodou je podle něj skutečnost, že Chorvatsko, navzdory dobře vzdělané populaci, nabízí náklady na pracovní sílu o 20 až 30 procent nižší než jiné evropské země, což zvyšuje konkurenceschopnost společnosti.
Pro budoucnost plánuje Rimac Technology zůstat poskytovatelem vysoce inovativních prémiových komponentů a nehodlá vstupovat do masové výroby. „Máme rádi prémiový trh – chcete-li, nikový trh – kde je inovace přinejmenším stejně důležitá jako výkon a síla. Zde věříme, že můžeme být úspěšní,“ uzavírá Pitarevic. To potvrzuje strategické směřování společnosti k vývoji špičkových technologií pro nejnáročnější segmenty automobilového průmyslu, kde se klade důraz na absolutní výkon a technologickou dokonalost.
Zdroj: feeds.feedblitz.com