Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Katalog EV
  • Mapa
  • Články
  • Kalkulačka
  • Evidence EV
  • Statistiky EV
  • Superchargery
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se
Social Auth Login Authenticate through Facebook Authenticate through Google

Drobečková navigace

  1. Domů

Rozmach elektromobilů v USA naráží na realitu dobíjecí infrastruktury

Ilustrační foto

Počet elektromobilů v USA překročil 3 miliony vozidel za poslední tři roky, ale hodnocení dostupnosti dobíjecích stanic vyžaduje nuance. Pouhý poměr nabíječek k vozům zavádí – státy jako Oklahoma s vysokým počtem stanic, ale minimální poptávkou by se jevily jako ideální, přestože tamní infrastruktura leží ladem.

Podobná situace se objevuje i v České republice. Přestože v roce 2024 bylo v provozu přes 2 392 veřejných dobíjecích stanic s více než 4 800 dobíjecími body, některé regiony, jako Kokořínsko, jih Vysočiny nebo příhraničí s Rakouskem, stále trpí nedostatečným pokrytím. Turisticky atraktivní oblasti často postrádají infrastrukturu, která by umožnila návštěvníkům dobíjet vozidla během výletů.

Obrázek
Miri

Věděli jste, že:

v České republice bylo k 28. února 2025 v provozu 5 283 veřejných dobíjecích bodů, z nichž více než 582 mělo výkon 150 a více kW? Tento počet se neustále zvyšuje, což usnadňuje cestování elektromobilem na dlouhé vzdálenosti. Největším provozovatelem u nás je ČEZ a za ním PRE. V celé Evropské unii je trend podobný. Ke konci roku 2024 bylo v EU 845 544 dobíjecích bodů. Víc jak polovina jich však byla jen ve třech zemích - Nizozemsko, Francie a Německo.​ Na konci článku najdete lištu, která vám umožní článek snadno sdílet. Děkujeme za podporu!

Klíčové ukazatele: vytížení a geografie

Data firmy Paren odhalují extrémní rozdíly v vytížení DC rychlodobíječek (technologie pro nabíjení do 80 % kapacity za 20–40 minut). Zatímco Las Vegas dosáhl v prvním čtvrtletí 2025 špičkového vytížení 43,3 %, Columbus v Ohiu měl pouhých 14,3 %. Průměrná vytíženost nad 25 % v některých regionech naznačuje, že provozovatelé začínají dosahovat ekonomické udržitelnosti.

V České republice je vytížení stanic méně transparentní, ale rostoucí poptávka po rychlém nabíjení vede k expanzi ultrarychlých stanic. ČEZ plánuje do konce roku 2025 zvýšit kapacitu své sítě na 100 MW a vybudovat 1 000 nových dobíjecích bodů, z nichž každý pátý bude ultrarychlý.

Noví hráči mění pravidla hry

Do odvětví v USA vstupují tradiční řetězce čerpacích stanic včetně Sheetz nebo Circle K, které vsází na delší pobyt zákazníků během nabíjení. Automobilky navíc investují do vlastních sítí, inspirovány úspěchem Tesly. Průměrný nový dobíjecí bod mimo síť Tesly nyní obsahuje 3,9 portů oproti 2,7 v roce 2024.

V České republice se do rozvoje infrastruktury zapojují i energetické společnosti. ČEZ spolupracuje s DKV Mobility na rozšíření sítě o 1 800 dobíjecích bodů, včetně 935 DC a 52 HPC stanic. Také města, jako Praha, plánují instalaci 140 nových dobíjecích stanic na veřejném osvětlení v roce 2025.

Spolehlivost a venkovské výzvy

Spolehlivost veřejných stanic v USA (mimo Teslu) se mezičtvrtletně zlepšila z 81,2 na 82,6 bodu díky modernizaci hardware. Přetrvávajícím problémem zůstává nedostatek infrastruktury v venkovských oblastech, kde chybí ekonomická motivace pro investice. Nejistota kolem vládního programu NEVI – 5miliardového plánu na podporu výstavby stanic mimo ekonomicky atraktivní lokality – situaci dále komplikuje.

V České republice je situace obdobná. Venkovské oblasti a menší města často postrádají dostatečné pokrytí dobíjecí infrastrukturou. Ministerstvo dopravy se snaží tuto situaci řešit prostřednictvím Operačního programu Doprava III, který poskytuje dotace na výstavbu veřejných dobíjecích stanic, s cílem splnit požadavky EU na hustotu sítě na hlavních dopravních tazích.

Domácí nabíjení jako trend

Paralelně s veřejnou infrastrukturou roste v USA popularita domácích wallboxů úrovně 2 (zařízení pro nabíjení přes noc na 240 V, plné dobití za 4–10 hodin). Instalace těchto systémů se meziročně zdvojnásobily, což ukazuje na pragmatický přístup řidičů k každodennímu využívání elektromobilů.

V České republice podporuje domácí nabíjení stát prostřednictvím dotací. Soukromé osoby mohou získat až 30 000 Kč na instalaci domácí nabíjecí stanice. Tento trend je podporován i legislativou: od 1. ledna 2025 budou vlastníci nebytových budov s více než 20 parkovacími místy povinni instalovat alespoň jednu dobíjecí stanici, jak stanovuje nový stavební zákon č. 283/2021 Sb. a vyhláška č. 146/2024 Sb.

Tento legislativní krok má za cíl nejen zvýšit dostupnost nabíjení v komerčních a veřejných budovách, ale i podpořit rovnoměrný rozvoj infrastruktury napříč republikou. Výjimky a přechodná ustanovení přitom zohledňují specifika jednotlivých objektů a umožňují například využití kabelovodů pro budoucí rozšíření kapacity.

Očekává se, že tato změna zvýší počet dobíjecích bodů ve městech a podpoří rozvoj infrastruktury i tam, kde by bez zákonné povinnosti investice nebyla ekonomicky atraktivní.

Shrnutí: stejná hra, jiné podmínky

Ačkoliv Spojené státy a Česká republika čelí odlišným měřítkům a infrastrukturním výzvám, některé problémy jsou univerzální – nedostatečné pokrytí v méně atraktivních oblastech, potřeba spolehlivých dat o vytížení, či snaha zapojit soukromý sektor do výstavby sítě. Zatímco USA spoléhají na federální programy jako NEVI, v Česku sehrává klíčovou roli nový stavební zákon a dotační programy Ministerstva dopravy a MPO.

Rozvoj domácího nabíjení a modernizace veřejné infrastruktury ukazují, že trend elektrifikace se nezastavuje – ale vyžaduje pečlivě promyšlené kroky, které zohlední jak poptávku, tak geografii a technické možnosti daného území.

Zdroj: insideevs.com

Štítky

  • EV novinky
Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Autor: Miriam , dne 23 Duben, 2025

Elektrický fejeton 😂

Rekuperace je šikovná funkce elektroauta, díky které se při brzdění nebo jízdě z kopce část energie neztrácí, ale vrací zpět do baterie. Auto tedy vlastně "brzdí chytře" – místo aby jen pálilo energii na teplo, přemění pohyb zpět na elektřinu. Řidič tak dojede dál a často i bez šlápnutí na brzdu. A co víc – při delších sjezdech si může připadat, jako by mu palubní počítač s úsměvem říkal: „Z kopce zadarmo? Proč ne!“ Škoda jen, že cyklistům zatím žádná taková rekuperace do stehen nepomáhá. 😁

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%
Obrázek
Evidence elektromobilu
Obrázek
Kalkulačka úspor s EV

Čínské elektromobily expandují: BYD míří na evropský luxusní trh a roste podpora bateriových technologií

Čínský výrobce BYD se chystá jako první ze země vstoupit na evropský trh luxusních elektromobilů se svou značkou Yangwang. Současně... >>

Zeekr vyvrací obvinění z prodeje ojetých elektromobilů

Čínská automobilka Zeekr oficiálně reagovala na mediální zprávy o údajném prodeji ojetých vozů s nulovým nájezdem. Firma kategoricky... >>

Novinky v elektromobilitě: Avatr posiluje baterie a MG4 láme rekordy

Čínský výrobce Avatr oznámil integraci větších baterií CATL a pokročilého řídicího systému Huawei do svých modelů, s uvedením... >>

BMW iX3 2026: Revoluční efektivita 15 kWh/100 km předčí Tesla Model Y

Nový BMW iX3 2026 přepisuje pravidla elektromobility s rekordní spotřebou pouhých 15 kWh na 100 kilometrů a dosahuje uhlíkové neutrality... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

IONIQ 9

Hyundai - IONIQ 9

Dojezd dle WLTP: 620 km

Superchargery

Regensburg-Ost, GermanyRegensburg, Germany
10 míst • 250 kW • ne-Tesla
Liege, BelgiumLiège, Belgium
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Nykøbing Mors, DenmarkNykøbing Mors, Denmark
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Caldes de Malavella, SpainCaldes de Malavella, Spain
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Lippetal, GermanyLippetal, Germany
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Bratislava, SlovakiaBratislava, Slovakia
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Viborg, DenmarkViborg, Denmark
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Hjørring, DenmarkHjørring, Denmark
28 míst • 250 kW • ne-Tesla
Wörth, GermanyWörth an der Isar, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Randers, DenmarkRanders, Denmark
14 míst • 130 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved.
Created by Studiografix.