Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Katalog EV
  • Mapa
  • Články
  • Kalkulačka
  • Evidence EV
  • Statistiky EV
  • Superchargery
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se
Social Auth Login Authenticate through Facebook Authenticate through Google

Drobečková navigace

  1. Domů

Rychlost nabíjení elektromobilů: Co je třeba vědět

ČEZ nabíjení

Jedním z nejdůležitějších aspektů při používání elektromobilů je rychlost jejich nabíjení. Nabíjení od 10 do 80 % kapacity baterie se stalo benchmarkem pro rychlé nabíjení během cestování. Tento údaj poskytuje realistický pohled na to, jak efektivní může být nabíjení v reálném světě.

Není to jen o maximálním výkonu

Často se zaměřujeme na maximální výkon nabíjecích stanic, ale to může být zavádějící. Skutečná efektivita závisí na tom, jak dobře elektromobil dokáže využít energii z baterie. Důležité je, aby vozidlo nejen přijímalo vysoký výkon, ale také efektivně ukládalo a využívalo tuto energii.

Mnozí výrobci automobilů uvádějí ideální podmínky, kdy jejich vozidla mohou za několik minut získat stovky kilometrů dojezdu. Například Lucid Air může za 12 minut získat 320 km, zatímco Model 3 a Model Y tvrdí až 320 km za 15 minut. 

Přesto je lepe uvádět nabíjení od 10 do 80 %. Nabíjení od 10 do 80% je často nejrychlejší část nabití baterie a proto se tento údaj stal klíčovým benchmarkem. Tento interval představuje nejefektivnější využití času a energie při nabíjení na cestách.

Různé typy nabíjecích konektorů

V Česku jsou rychlonabíječky obvykle o výkonu 50 kW, 150 kW nebo až 350 kW pro CCS konektory. Některé výjimky existují, ale tyto hodnoty jsou obecně standardem pro rychlé nabíjení na hlavních tazích a dálnicích.

Situace v Česku

V České republice je aktuálně k dispozici 4 278 dobíjecích bodů na 2 392 veřejných dobíjecích stanicích, s celkovým instalovaným výkonem 153,16 MW. To představuje významný nárůst oproti minulým letům, kdy byl počet stanic a bodů podstatně nižší.

Největšími provozovateli dobíjecích stanic v Česku jsou společnosti ČEZ, E.ON a PRE. ČEZ provozuje 32 % všech dobíjecích bodů, E.ON 17 % a PRE 15 %. Tyto společnosti pokrývají většinu území a poskytují nabíjecí služby s různým výkonem, přičemž se stále zvyšuje počet rychlonabíjecích stanic. Je škoda že v Česku prozatím zaostává síť Tesla Supercharger a zatím u nás patří k okrajovým poskytovatelům energie na cestách.

Pokud jde o geografické rozložení, nejvíce dobíjecích bodů se nachází v Praze, kde je k dispozici 1 017 bodů. Dalšími významnými regiony jsou Jihomoravský kraj s 648 body a Středočeský kraj s 460 body. Naopak nejméně dobíjecích bodů je v Karlovarském a Zlínském kraji, kde je k dispozici pouze 101 bodů, resp. 100 bodů.

Podle typu stanice je většina veřejných dobíjecích stanic vybavena AC konektory, které tvoří 65 % všech stanic, zatímco DC stanice představují 35 %. To ukazuje na rostoucí trend instalace rychlonabíjecích DC stanic, které umožňují rychlejší nabíjení vozidel na delších cestách.

Významným faktorem je také dostupnost dobíjecích stanic na hlavních dopravních tazích, kde je nabíjení během dlouhých cest klíčové. V současné době je většina těchto stanic strategicky umístěna u dálnic a hlavních silnic, což usnadňuje plánování cest pro majitele elektromobilů.

Situace v oblasti veřejných dobíjecích stanic v Česku se tedy neustále vyvíjí a zlepšuje, což přispívá k větší dostupnosti a pohodlí pro uživatele elektromobilů. Díky rostoucímu počtu stanic a zvyšujícímu se výkonu nabíječek se elektromobily stávají stále praktičtější volbou pro každodenní použití i dlouhé cestování.

Zdroj dat: cistadoprava.cz

Štítky

  • EV novinky
  • nabíjecí stanice
  • nabíjení
Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Autor: Jana , dne 25 Červenec, 2024

Elektrický fejeton 😂

Rekuperace je šikovná funkce elektroauta, díky které se při brzdění nebo jízdě z kopce část energie neztrácí, ale vrací zpět do baterie. Auto tedy vlastně "brzdí chytře" – místo aby jen pálilo energii na teplo, přemění pohyb zpět na elektřinu. Řidič tak dojede dál a často i bez šlápnutí na brzdu. A co víc – při delších sjezdech si může připadat, jako by mu palubní počítač s úsměvem říkal: „Z kopce zadarmo? Proč ne!“ Škoda jen, že cyklistům zatím žádná taková rekuperace do stehen nepomáhá. 😁

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%
Obrázek
Evidence elektromobilu
Obrázek
Kalkulačka úspor s EV

Tajemství efektivity: Proč Tesla spotřebuje mnohem méně energie než BMW a Mercedes

Tesla Model 3 dosahuje spotřeby pouhých 15 kWh/100 km a dojezdu 491 kilometrů, zatímco srovnatelné BMW i4 potřebuje 18,1 kWh a ujede pouze 425... >>

Čínský Leapmotor Lafa 5 odhaluje design: Nový elektrický rival VW ID.3 míří do Evropy

Čínská automobilka Leapmotor odhalila nový elektrický hatchback Lafa 5, který zamíří v roce 2026 na český trh prostřednictvím dealerské... >>

Lucid a Uber uzavřeli dohodu za 300 milionů: Robotaxi s dojezdem 724 km míří na silnice

Americká společnost Uber investovala 300 milionů dolarů do výrobce elektrických vozidel Lucid Motors. Cílem je vytvoření flotily více než... >>

Představte si: Z Prahy až téměř do Říma bez jediné zastávky na nabíjení. Mercedes to dokázal

Mercedes-Benz právě splnil sen každého řidiče elektromobilu. Model EQS ujel 1 205 km - víc než z Prahy do Říma - na jedno nabití. S... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Göttingen, GermanyGöttingen, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Telgate, ItalyTelgate, Italy
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Koper, SloveniaKoper, Slovenia
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Magliano Sabina, ItalyMagliano Sabina, Italy
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Oberhausen, GermanyOberhausen, Germany
10 míst • 250 kW • ne-Tesla
Friedrichsdorf, GermanyFriedrichsdorf, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Brindisi West, ItalyBrindisi, Italy
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Oberhausen, Germany - Bero ZentrumOberhausen, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Val-de-Meuse, FranceVal-de-Meuse, France
32 míst • 250 kW • ne-Tesla
Settimo Torinese, ItalySettimo Torinese (TO), Italy
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved.
Created by Studiografix.