Soud zasáhl do zmrazení fondů pro elektromobilitu
Federální soudce Tana Lin rozhodl, že Trumpova administrativa překročila své pravomoci, když na začátku roku zablokovala miliardy dolarů určené pro výstavbu rychlonabíjecích stanic. Financování bylo schváleno Kongresem v rámci programu National Electric Vehicle Infrastructure (NEVI). Tento program vznikl za Bidenovy vlády a jeho cílem je vytvořit síť dobíjecích bodů po celých Spojených státech.
Co je program NEVI a proč je důležitý
Program NEVI byl ustaven tzv. Bipartisanským infrastrukturním zákonem. Přiděluje 5 miliard dolarů na vybudování celonárodní sítě DC rychlonabíječek (zařízení využívající stejnosměrný proud pro výrazně kratší dobu nabíjení). Tyto prostředky putují jednotlivým státům, které je dále přerozdělují soukromým subjektům prostřednictvím grantů. Federální podpora je klíčová zejména v méně obydlených oblastech středozápadu (tzv. flyover country), kde by komerční výstavba nebyla ekonomicky udržitelná.
Průběh soudního sporu a jeho dopady
Proti zmrazení fondů podalo žalobu 16 států a District of Columbia. Soudkyně Lin nařídila okamžité uvolnění financí pro 14 z nich, jelikož prokázaly, že by blokace peněz způsobila nenapravitelné škody. Pouze Minnesota, Vermont a D.C. podle soudu nedoložily dostatečné důkazy o bezprostřední hrozbě. Rozhodnutí nabývá účinnosti v červenci, pokud se vláda neodvolá. Tím by se obnovil tok 3,3 miliardy dolarů, které státy již obdržely, ale dosud je nevyužily.

Tip na vyzkoušení:
Vyzkoušejte naše praktické nástroje pro majitele i zájemce o elektromobily.
Připravili jsme například kalkulačku úspor, díky které snadno porovnáte provozní náklady elektromobilu a běžného spalovacího auta.
Dále můžete využít kalkulačku nákladů na nabíjení – stačí vybrat konkrétní model a ihned zjistíte, kolik vás bude stát „tankování“.
A pokud chcete mít přehled o provozu vašeho auta, oceníte nástroj Evidence elektromobilu. Můžete v něm sledovat nabíjení, servisní prohlídky, náklady, ujeté kilometry a další informace. Nástroj je pro registrované a zdarma.
Výzvy a současný stav výstavby
Přestože program NEVI odstartoval před třemi lety, do poloviny letošního roku bylo otevřeno jen osm veřejných stanic v šesti státech. Projekty narážely na byrokratické průtahy a technické komplikace typické pro infrastrukturu DC nabíjení. Finální pravidla programu byla totiž zveřejněna až v únoru 2023 a mnohé úkony přesahovaly zkušenosti státních úředníků. Odborníci na elektromobilitu však upozorňují, že i přes počáteční potíže postupovala výstavba rychleji, než se obecně předpokládalo.
Rychlonabíjecí infrastruktura roste i bez NEVI
I během nejistoty ohledně federálních fondů se tempo instalace DC nabíječek v USA výrazně zrychlilo. Soukromý sektor jen v posledních měsících dosáhl rekordního tempa výstavby. Podle aktuálních dat přibývají nabíjecí porty nejrychleji v historii a do konce roku by mělo být dokončeno výrazně více stanic než v předchozím období. Přesto ztráta NEVI financí představovala vážnou ránu pro systematické pokrytí odlehlých regionů, kde je budování bez veřejné podpory nerentabilní.