Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Katalog EV
  • Mapa
  • Články
  • Kalkulačka
  • Evidence EV
  • Statistiky EV
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se
Social Auth Login Authenticate through Facebook Authenticate through Google

Drobečková navigace

  1. Domů

Soudní rozhodnutí uvolňuje miliardy na rozvoj elektromobilní infrastruktury v USA

EV novinky baterie

Soud zasáhl do zmrazení fondů pro elektromobilitu

Federální soudce Tana Lin rozhodl, že Trumpova administrativa překročila své pravomoci, když na začátku roku zablokovala miliardy dolarů určené pro výstavbu rychlonabíjecích stanic. Financování bylo schváleno Kongresem v rámci programu National Electric Vehicle Infrastructure (NEVI). Tento program vznikl za Bidenovy vlády a jeho cílem je vytvořit síť dobíjecích bodů po celých Spojených státech.

Co je program NEVI a proč je důležitý

Program NEVI byl ustaven tzv. Bipartisanským infrastrukturním zákonem. Přiděluje 5 miliard dolarů na vybudování celonárodní sítě DC rychlonabíječek (zařízení využívající stejnosměrný proud pro výrazně kratší dobu nabíjení). Tyto prostředky putují jednotlivým státům, které je dále přerozdělují soukromým subjektům prostřednictvím grantů. Federální podpora je klíčová zejména v méně obydlených oblastech středozápadu (tzv. flyover country), kde by komerční výstavba nebyla ekonomicky udržitelná.

Průběh soudního sporu a jeho dopady

Proti zmrazení fondů podalo žalobu 16 států a District of Columbia. Soudkyně Lin nařídila okamžité uvolnění financí pro 14 z nich, jelikož prokázaly, že by blokace peněz způsobila nenapravitelné škody. Pouze Minnesota, Vermont a D.C. podle soudu nedoložily dostatečné důkazy o bezprostřední hrozbě. Rozhodnutí nabývá účinnosti v červenci, pokud se vláda neodvolá. Tím by se obnovil tok 3,3 miliardy dolarů, které státy již obdržely, ale dosud je nevyužily.

Obrázek
Miri

Tip na vyzkoušení:

Vyzkoušejte naše praktické nástroje pro majitele i zájemce o elektromobily. Připravili jsme například kalkulačku úspor, díky které snadno porovnáte provozní náklady elektromobilu a běžného spalovacího auta.

Dále můžete využít kalkulačku nákladů na nabíjení – stačí vybrat konkrétní model a ihned zjistíte, kolik vás bude stát „tankování“.

A pokud chcete mít přehled o provozu vašeho auta, oceníte nástroj Evidence elektromobilu. Můžete v něm sledovat nabíjení, servisní prohlídky, náklady, ujeté kilometry a další informace. Nástroj je pro registrované a zdarma.

Výzvy a současný stav výstavby

Přestože program NEVI odstartoval před třemi lety, do poloviny letošního roku bylo otevřeno jen osm veřejných stanic v šesti státech. Projekty narážely na byrokratické průtahy a technické komplikace typické pro infrastrukturu DC nabíjení. Finální pravidla programu byla totiž zveřejněna až v únoru 2023 a mnohé úkony přesahovaly zkušenosti státních úředníků. Odborníci na elektromobilitu však upozorňují, že i přes počáteční potíže postupovala výstavba rychleji, než se obecně předpokládalo.

Rychlonabíjecí infrastruktura roste i bez NEVI

I během nejistoty ohledně federálních fondů se tempo instalace DC nabíječek v USA výrazně zrychlilo. Soukromý sektor jen v posledních měsících dosáhl rekordního tempa výstavby. Podle aktuálních dat přibývají nabíjecí porty nejrychleji v historii a do konce roku by mělo být dokončeno výrazně více stanic než v předchozím období. Přesto ztráta NEVI financí představovala vážnou ránu pro systematické pokrytí odlehlých regionů, kde je budování bez veřejné podpory nerentabilní.

Zdroj: insideevs.com

Štítky

  • EV novinky
Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Autor: Miriam, dne 27 Červen, 2025

Elektrický fejeton 😂

Rekuperace je šikovná funkce elektroauta, díky které se při brzdění nebo jízdě z kopce část energie neztrácí, ale vrací zpět do baterie. Auto tedy vlastně "brzdí chytře" – místo aby jen pálilo energii na teplo, přemění pohyb zpět na elektřinu. Řidič tak dojede dál a často i bez šlápnutí na brzdu. A co víc – při delších sjezdech si může připadat, jako by mu palubní počítač s úsměvem říkal: „Z kopce zadarmo? Proč ne!“ Škoda jen, že cyklistům zatím žádná taková rekuperace do stehen nepomáhá. 😁

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%
Obrázek
Evidence elektromobilu
Obrázek
Kalkulačka úspor s EV

Politická nejistota v USA zastavila výstavbu továrny na baterie pro BMW za 40 miliard korun

Japonský výrobce baterií Envision AESC pozastavil výstavbu továrny za 40 miliard korun v Jižní Karolíně, která měla dodávat pokročilé... >>

Li Auto i6: Nový elektrický SUV soupeř pro Teslu Model Y

Čínská automobilka Li Auto připravuje nový model i6, středně velké čistě elektrické SUV určené pro mladé rodiny. Vůz, jehož... >>

Česko vede růst elektromobility v EU, podíl však zůstává nízký

Česká republika zaznamenala v první polovině roku 2025 rekordní nárůst registrací bateriových elektromobilů o 111,7 %, což představuje... >>

Tesla Model Y opět ovládla čínský trh SUV

Podle údajů China EV DataTracker se Tesla Model Y v květnu stala nejprodávanějším SUV na čínském trhu. Americký výrobce během měsíce... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

IONIQ 9

Hyundai - IONIQ 9

Dojezd dle WLTP: 620 km

Tesla

BYD

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved.
Created by Studiografix.