Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů
Vyhraj vstupenky na e-salon 2025

Splaskla bublina přehnaných očekávání? Tvrdý dopad na Bosch: 13 000 lidí bez práce

Ilustrační foto
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 26 Září, 2025
Jeden z největších automobilových dodavatelů na světě, německý gigant Bosch, oznámil další vlnu masivního propouštění. V jeho klíčové divizi mobility má být zrušeno až 13 000 pracovních míst, a to především v Německu. Tento drastický krok je přímou reakcí na hlubokou transformaci sektoru, vysoké náklady a především na pomalejší a nákladnější přechod na elektromobilitu, než se původně očekávalo. Vše navíc umocňuje složitá ekonomická situace v celé Evropě.

Když plány narazí na realitu

Oznámení společnosti Bosch není jen zprávou o restrukturalizaci. Je to především tvrdá korekce nerealistických plánů, kterým uvěřila velká část automobilového průmyslu. Firma musí do roku 2030 dosáhnout ročních úspor ve výši 2,5 miliardy eur, aby si udržela konkurenceschopnost. Masivní propouštění je tak přímým důsledkem sázky na scénář, který ignoroval základní ekonomické ukazatele.

Problém totiž nespočívá v samotné elektromobilitě – ta skutečně roste. Potíž je v tom, že její nástup je logicky pomalejší, než si malovaly přehnaně optimistické prognózy. Ty jako by nepočítaly se slábnoucí kupní silou v době ekonomického útlumu. Zatímco investice do nových technologií dosahují astronomických výšek, návratnost je v nedohlednu, protože zákazníci, potýkající se s inflací, nákup drahých elektromobilů odkládají.

Varovné signály, které nikdo neposlouchal

Celá situace je o to vážnější, že varovné signály byly viditelné už dlouho. Klíčovým problémem zůstávají vysoké ceny energií v Evropě. Zatímco v Číně a USA jsou tyto vstupní náklady pro průmysl podstatně nižší, německé firmy bojují s drahou elektřinou. Bylo naivní si myslet, že to neovlivní jejich konkurenceschopnost a rychlost transformace.

Další dlouho známou hrozbou jsou americká cla, která zatěžují export evropských automobilových dílů. I tento faktor byl v optimistických plánech zřejmě přehlížen. Vytváří přitom další tlak na marže a nutí firmy hledat úspory, kde se dá – a bohužel často právě v personálních nákladech.

Méně součástek, méně práce

K těmto vnějším faktorům se přidává i samotná podstata elektrických vozidel. Elektrické pohonné ústrojí je konstrukčně jednodušší a vyžaduje výrazně méně komponentů než složitý spalovací motor. To logicky znamená, že na výrobu je potřeba méně pracovních sil. Zatímco vznikají nové pozice v oblasti softwaru, nedokáží plně nahradit úbytek v tradiční výrobě.

Bosch uvádí, že se musí přizpůsobit měnícímu se globálnímu trhu. Stefan Grosch, šéf průmyslových vztahů ve společnosti, konstatoval: "Poptávka po našich produktech se významně přesouvá do regionů mimo Evropu." To jen podtrhuje tlak, kterému čelí evropský průmysl, jenž je konfrontován s rostoucí konkurencí z Číny, která těží právě z nižších nákladů a masivní státní podpory.

Nejde jen o Bosch

Problém se netýká pouze společnosti Bosch. Celý dodavatelský sektor v automobilovém průmyslu prochází bolestivou restrukturalizací. Pro web zaměřený na elektromobilitu, jako je EVmagazin.cz, je důležité vnímat tyto zprávy v širším kontextu. Nejde o selhání elektromobility jako konceptu, ale o reálné dopady složitého přechodného období, které bude pro mnoho firem i zaměstnanců velmi náročné.

Zdroj: automobilwoche.de, handelsblatt.com, ground.news

Štítky

  • EV novinky
  • Elektromobilita
  • Bosch

Mohlo by vás zajímat

EU regulace

EU sází na malé elektromobily za 400 000 Kč. Ale kdo je vlastně chce koupit?
Evropská komise 10. prosince představí plán na záchranu automobilového průmyslu: nová kategorie malých elektromobilů za 15-20 tisíc eur s mírnějšími bezpečnostními normami. Zní to logicky - levnější a...

BYD | zdroj: byd.com

Musk ztrácí Británii: Tesla propadla 7× pod BYD. Škoda Elroq je bestseller
Zatímco Tesla prodala ve Velké Británii v říjnu jen 511 vozů (nejhorší výsledek roku), BYD zaznamenalo sedminásobně vyšší prodeje a UK se stalo jejím největším trhem mimo Čínu. Politické kontroverze k...

Ford Capri | zdroj: fordpresskits.com

Ford nabízí vícedenní test elektromobilů za 590 Kč denně. Při koupi vrátí každou korunu
Patnáctiminutová jízda u dealera vám nepoví, jestli vám elektromobil sedne do života. Ford Česká republika proto spouští program, kdy si můžete Pumu Gen-E, Capri nebo Explorer zapůjčit na několik dní....

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
e-Salon 2025
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Tak už i Nissan oznamuje solid-state baterie. Od roku 2028 tak čekejme dvojnásobné dojezdy

Závod o bateriový svatý grál má dalšího silného hráče – nebo spíše, Nissan teď hlasitě potvrzuje své ambice. Japonská automobilka,... >>

Kia spouští útok na levné elektromobily. Zbraň? Dvě novinky ze Slovenska a výroba přes 100 000 aut ročně

Žádné dohady, ale tvrdá data. Kia investuje v Žilině 108 milionů eur, aby od roku 2027 vyráběla 100 tisíc vozů EV2 a 100 tisíc EV4... >>

Česko vyjednalo odklad CO2 daně na paliva. Pak řeklo ne. Proč?

Evropská unie po dramatickém nočním vyjednávání schválila snížení emisí o 90 procent do roku 2040. Česko hlasovalo proti, přesto plán... >>

Mýtus o chudých zemích a spalovacích motorech se hroutí. Data ukazují nečekaně rychlý přechod na elektromobily

Představa byla jasná: bohatý Západ přejde na elektřinu a zbytek světa bude dekády jezdit na benzín. Nová data ale ukazují pravý opak.... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Soest, GermanySoest, Germany
7 míst • 250 kW • ne-Tesla
Saint-Pierre-d'Irube, FranceSaint-Pierre-d'Irube, France
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Quimper, FranceQuimper, France
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Saint-Dié-des-Vosges, FranceSaint-Dié-des-Vosges, France
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Bochum, Germany - Ruhr ParkBochum, Germany
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.