Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test Volvo EX30
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Splaskla bublina přehnaných očekávání? Tvrdý dopad na Bosch: 13 000 lidí bez práce

Ilustrační foto
Foto: Ilustrační foto
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 26 Září, 2025
Jeden z největších automobilových dodavatelů na světě, německý gigant Bosch, oznámil další vlnu masivního propouštění. V jeho klíčové divizi mobility má být zrušeno až 13 000 pracovních míst, a to především v Německu. Tento drastický krok je přímou reakcí na hlubokou transformaci sektoru, vysoké náklady a především na pomalejší a nákladnější přechod na elektromobilitu, než se původně očekávalo. Vše navíc umocňuje složitá ekonomická situace v celé Evropě.

Když plány narazí na realitu

Oznámení společnosti Bosch není jen zprávou o restrukturalizaci. Je to především tvrdá korekce nerealistických plánů, kterým uvěřila velká část automobilového průmyslu. Firma musí do roku 2030 dosáhnout ročních úspor ve výši 2,5 miliardy eur, aby si udržela konkurenceschopnost. Masivní propouštění je tak přímým důsledkem sázky na scénář, který ignoroval základní ekonomické ukazatele.

Problém totiž nespočívá v samotné elektromobilitě – ta skutečně roste. Potíž je v tom, že její nástup je logicky pomalejší, než si malovaly přehnaně optimistické prognózy. Ty jako by nepočítaly se slábnoucí kupní silou v době ekonomického útlumu. Zatímco investice do nových technologií dosahují astronomických výšek, návratnost je v nedohlednu, protože zákazníci, potýkající se s inflací, nákup drahých elektromobilů odkládají.

Varovné signály, které nikdo neposlouchal

Celá situace je o to vážnější, že varovné signály byly viditelné už dlouho. Klíčovým problémem zůstávají vysoké ceny energií v Evropě. Zatímco v Číně a USA jsou tyto vstupní náklady pro průmysl podstatně nižší, německé firmy bojují s drahou elektřinou. Bylo naivní si myslet, že to neovlivní jejich konkurenceschopnost a rychlost transformace.

Další dlouho známou hrozbou jsou americká cla, která zatěžují export evropských automobilových dílů. I tento faktor byl v optimistických plánech zřejmě přehlížen. Vytváří přitom další tlak na marže a nutí firmy hledat úspory, kde se dá – a bohužel často právě v personálních nákladech.

Méně součástek, méně práce

K těmto vnějším faktorům se přidává i samotná podstata elektrických vozidel. Elektrické pohonné ústrojí je konstrukčně jednodušší a vyžaduje výrazně méně komponentů než složitý spalovací motor. To logicky znamená, že na výrobu je potřeba méně pracovních sil. Zatímco vznikají nové pozice v oblasti softwaru, nedokáží plně nahradit úbytek v tradiční výrobě.

Bosch uvádí, že se musí přizpůsobit měnícímu se globálnímu trhu. Stefan Grosch, šéf průmyslových vztahů ve společnosti, konstatoval: "Poptávka po našich produktech se významně přesouvá do regionů mimo Evropu." To jen podtrhuje tlak, kterému čelí evropský průmysl, jenž je konfrontován s rostoucí konkurencí z Číny, která těží právě z nižších nákladů a masivní státní podpory.

Nejde jen o Bosch

Problém se netýká pouze společnosti Bosch. Celý dodavatelský sektor v automobilovém průmyslu prochází bolestivou restrukturalizací. Pro web zaměřený na elektromobilitu, jako je EVmagazin.cz, je důležité vnímat tyto zprávy v širším kontextu. Nejde o selhání elektromobility jako konceptu, ale o reálné dopady složitého přechodného období, které bude pro mnoho firem i zaměstnanců velmi náročné.

Zdroj: automobilwoche.de, handelsblatt.com, ground.news

Štítky

  • EV novinky
  • Elektromobilita
  • Bosch

Mohlo by vás zajímat

Renault 5 | zdroj: media.renault.com

Renault 5 pobláznil Francii. Retro novinka drtí žebříčky a posílá diesel do historie
Tohle není jen další prodejní statistika. Návrat legendy se povedl nad očekávání a listopadová čísla z Francie vyráží dech. Zatímco nafta mizí ze silnic, nový Renault 5 ukazuje, že elektromobil může b...

Dojezd na elektřinu 100 km - ilustrační foto

Čínský automobilový průmysl trpí slepým kopírováním, kritizuje Geely
Viceprezident Geely Chen Zheng ostře kritizoval čínský automobilový průmysl za nekritické následování trendů. Elektromobily jsou si podle něj tak podobné, že spotřebitelé nedokážou rozlišit mezi značk...

Škoda Enyaq | zdroj: skoda-storyboard.com

Český úspěch v Německu: Gigant Reemtsma rok testoval elektromobily, jako vítěze vybral Škodu Enyaq
Je to zpráva, která v Mladé Boleslavi potěší. Německá společnost Reemtsma, stojící za známými tabákovými značkami, dokončila náročný dvanáctiměsíční pilotní projekt. Cíl byl jasný: najít ideální elekt...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Luxusní SUV za cenu Fabie? Exeed ET5 šokuje dojezdem 1 300 km a cenovkou pod půl milionu

Čínské Chery dnes vytáhlo trumf, který může evropské konkurenci zamotat hlavu. Nové prémiové SUV Exeed ET5 maže obavy z nabíjení díky... >>

Čína a Stellantis staví v Zaragoze továrnu na baterie za 11 miliard. Vytvoří přes 4000 míst

Čínský výrobce baterií CATL společně se Stellantisem oficiálně zahájili výstavbu obří továrny na baterie v Zaragoze. Gigafactory za 11... >>

Zatímco v ČR stojí elektromobil majlant, v Albánii je běžná realita. Co děláme špatně?

Čínský BYD Seagull stojí v Evropě přes půl milionu korun. V Albánii výrazně méně – a prodává se jako teplé housky. Malá balkánská... >>

Zasekl se vám nabíjecí kabel? Tohle musí znát každý elektromobilista

Stalo se vám to také? Stojíte u nabíječky, auto hlásí dokončené nabíjení, ale kabel jako by v něm přimrzl. Nebo opak – připojíte se... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Kitzbühel, AustriaKitzbühel, Austria
3 míst • 150 kW • ne-Tesla
Moers, GermanyMoers, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zagreb, CroatiaZagreb, Croatia
6 míst • 110 kW
Gensingen, GermanyGensingen, Germany
22 míst • 250 kW • ne-Tesla
Englos, FranceHaubourdin, France
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.