Když plány narazí na realitu
Oznámení společnosti Bosch není jen zprávou o restrukturalizaci. Je to především tvrdá korekce nerealistických plánů, kterým uvěřila velká část automobilového průmyslu. Firma musí do roku 2030 dosáhnout ročních úspor ve výši 2,5 miliardy eur, aby si udržela konkurenceschopnost. Masivní propouštění je tak přímým důsledkem sázky na scénář, který ignoroval základní ekonomické ukazatele.
Problém totiž nespočívá v samotné elektromobilitě – ta skutečně roste. Potíž je v tom, že její nástup je logicky pomalejší, než si malovaly přehnaně optimistické prognózy. Ty jako by nepočítaly se slábnoucí kupní silou v době ekonomického útlumu. Zatímco investice do nových technologií dosahují astronomických výšek, návratnost je v nedohlednu, protože zákazníci, potýkající se s inflací, nákup drahých elektromobilů odkládají.
Varovné signály, které nikdo neposlouchal
Celá situace je o to vážnější, že varovné signály byly viditelné už dlouho. Klíčovým problémem zůstávají vysoké ceny energií v Evropě. Zatímco v Číně a USA jsou tyto vstupní náklady pro průmysl podstatně nižší, německé firmy bojují s drahou elektřinou. Bylo naivní si myslet, že to neovlivní jejich konkurenceschopnost a rychlost transformace.
Další dlouho známou hrozbou jsou americká cla, která zatěžují export evropských automobilových dílů. I tento faktor byl v optimistických plánech zřejmě přehlížen. Vytváří přitom další tlak na marže a nutí firmy hledat úspory, kde se dá – a bohužel často právě v personálních nákladech.
Méně součástek, méně práce
K těmto vnějším faktorům se přidává i samotná podstata elektrických vozidel. Elektrické pohonné ústrojí je konstrukčně jednodušší a vyžaduje výrazně méně komponentů než složitý spalovací motor. To logicky znamená, že na výrobu je potřeba méně pracovních sil. Zatímco vznikají nové pozice v oblasti softwaru, nedokáží plně nahradit úbytek v tradiční výrobě.
Bosch uvádí, že se musí přizpůsobit měnícímu se globálnímu trhu. Stefan Grosch, šéf průmyslových vztahů ve společnosti, konstatoval: "Poptávka po našich produktech se významně přesouvá do regionů mimo Evropu." To jen podtrhuje tlak, kterému čelí evropský průmysl, jenž je konfrontován s rostoucí konkurencí z Číny, která těží právě z nižších nákladů a masivní státní podpory.
Nejde jen o Bosch
Problém se netýká pouze společnosti Bosch. Celý dodavatelský sektor v automobilovém průmyslu prochází bolestivou restrukturalizací. Pro web zaměřený na elektromobilitu, jako je EVmagazin.cz, je důležité vnímat tyto zprávy v širším kontextu. Nejde o selhání elektromobility jako konceptu, ale o reálné dopady složitého přechodného období, které bude pro mnoho firem i zaměstnanců velmi náročné.
Zdroj: automobilwoche.de, handelsblatt.com, ground.news