Společný projekt GM a Hyundai pro elektrickou mobilitu
General Motors a Hyundai Motor Group oficiálně spojily síly ve vývoji elektromobilů. Prvním konkrétním výsledkem spolupráce bude elektrická dodávka určená výhradně pro severoamerický trh, jejíž uvedení na trh se plánuje na rok 2028. Ostatní čtyři společně vyvíjené modely – kompaktní SUV, středně velký pickup, osobní vůz a další pickup – budou primárně směřovat na trhy Střední a Jižní Ameriky. Důležité je, že tyto vozy nebudou čistě elektrické, ale umožní také spalovací či hybridní pohon.
Strategické výhody partnerství
Spolupráce umožní oběma automobilkám snížit náklady na výzkum a vývoj díky společným platformám. Shilpan Amin, ředitel dodavatelského řetězce GM, zdůraznil, že spojením kapacit vzniká největší výrobní základna světového automobilového průmyslu. To usnadní expanzi na komerční trh, kde GM již působí přes značku Chevrolet. Přesto vyvstávají otázky ohledně budoucnosti GM dceřiné společnosti BrightDrop, specializované na elektrické užitkové vozy, jejíž aktivity byly loni integrovány pod Chevrolet.
Daňové úlevy hýbou americkým trhem
V USA aktuálně vrcholí prodejní boom elektromobilů a hybridů kvůli blížícímu se konci federálních daňových kreditů. Daňový kredit je vládní příspěvek až 7 500 dolarů pro kupující nových elektromobilů, který výrazně snižuje jejich pořizovací cenu. Podle analýzy společnosti Lotlinx se zásoby čistě elektrických vozů v srpnu propadly o 26 % na 73 dní disponibility. U hybridů dokonce klesly na pouhých 55 dní, zatímco nabídka klasických spalovacích vozů zůstala stabilní na 64 dnech. Tento trend potvrzuje, že američtí zákazníci rychlě reagují na omezený časový rámec finančních výhod.
Čínský boj za technologickou nezávislost
Čínští výrobci elektromobilů, jako jsou Nio nebo Xpeng, aktivně nahrazují americké čipy Nvidia vlastními řešeními. Nvidia Drive čipy dosud představovaly globální standard pro systémy autonomního řízení. Nyní však místní automobilky vyvíjejí alternativy – například Xpeng čip Turing nebo Nio model Shenji NX9031. Tento posiluje čínský cíl dosáhnout plné soběstačnosti v automobilových čipech. Podle odhadů by podíl lokálně vyrobených čipů měl do roku 2025 stoupnout na 15–20 %, přičemž do pěti let může dosáhnout až 50 %. Podporu mají i od firem jako Horizon Robotics nebo Huawei.
Komerční segment jako klíčový trh
Elektrické dodávky se v Severní Americe stávají strategickým segmentem. Rivian a Ford zde již uspěly s modely EDV (Electric Delivery Van) a E-Transit. Jen v první polovině roku 2025 dodal Rivian přes 10 000 vozů společnosti Amazon, Ford prodal 4 174 kusů. Naproti tomu GM se svou značkou BrightDrop dodal pouze 1 592 dodávek. Spolupráce GM a Hyundai tak představuje logický krok k posílení pozice v lukrativním komerčním sektoru, kde společné investice snižují rizika a zvyšují konkurenceschopnost.
Zdroj: insideevs.com