Australský automobilový trh v závěru roku 2025 ukazuje, že poptávka po bezemisní dopravě rozhodně neusíná. Po mírném ochlazení v předchozích měsících přinesl listopad čísla, která analytici označují za výrazný návrat k růstu. Data zveřejněná tento týden potvrzují dva hlavní trendy současnosti: neotřesitelnou pozici Tesly a dravý nástup technologicky vyspělých čínských konkurentů, kteří dokáží nabídnout prémiové parametry za agresivní ceny.
Tesla Model Y stále králem, ale konkurence se učí rychle
Nikoho v branži zřejmě nepřekvapí, že na vrcholu žebříčku prodejů i v listopadu 2025 trůní Tesla Model Y. Americká automobilka si v Austrálii vybudovala silnou reputaci a díky stabilní síti Superchargerů zůstává pro mnoho Australanů volbou číslo jedna. Model Y si udržuje náskok díky kombinaci prostoru, dojezdu a softwarového ekosystému, kterému se konkurence snaží vyrovnat.
Zajímavější je však pohled na to, co se děje pod vrcholem. Trh se totiž začíná fragmentovat a zákazníci již nejsou odkázáni pouze na jednu či dvě značky. Dominanci Tesly doplňuje silná přítomnost značky BYD, která svými modely Atto 3 a novějšími přírůstky typu Sealion 6 úspěšně cílí na masový segment.
Zeekr 7X: Překvapení měsíce
Hlavní hvězdou listopadových statistik je však bezpochyby model Zeekr 7X. Toto středně velké elektrické SUV od koncernu Geely (pod který spadá i Volvo či Polestar) zaznamenalo fenomenální start. Podle dat ze serveru The Driven se Zeekr 7X dokázal prakticky okamžitě probojovat do TOP 3 nejprodávanějších elektromobilů v zemi.
Co stojí za tímto úspěchem? Zeekr 7X vstoupil na trh s agresivní cenovkou, která podstřeluje základní cenu Tesly Model Y, přitom ale nabízí 800V architekturu pro ultra-rychlé nabíjení a luxusní interiér, který si v ničem nezadá s německou prémií. Australští novináři i první majitelé chválí zejména dojezd (až 615 km dle WLTP u verze Long Range) a jízdní dynamiku.
Rychlý průnik do "velké trojky" naznačuje, že australští zákazníci ztrácejí předsudky vůči novým značkám, pokud je produkt přesvědčivý. Zeekr těží také z toho, že na rozdíl od některých konkurentů dokázal zajistit dostatečné skladové zásoby pro okamžité dodání, což je v roce 2025 stále klíčový faktor.
Věděli jste, že
Zeekr 001 patří mezi nejrychlejší sériově vyráběné elektromobily v Číně? Model s výkonnou verzí Zeekr 001 FR dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za pouhých 2,07 sekundy! Tento výkon je umožněn pokročilým systémem pohonu všech kol s čtyřmi elektromotory, který společnost vyvinula ve spolupráci s technologickými partnery. Zeekr tak potvrzuje svou ambici stát se lídrem v oblasti výkonných elektromobilů.
Pokud se vám článek líbil, můžete jej na konci článku sdílet pomocí lišty. Děkujeme za podporu!
Čínská ofenziva pokračuje
Listopad 2025 jasně ukázal, že boj o australského zákazníka se odehrává především mezi USA a Čínou. Tradiční evropští a japonští výrobci v segmentu čistých elektromobilů (BEV) zatím spíše paběrkují nebo se soustředí na plug-in hybridy, jejichž prodeje rovněž rostou.
Vedle Zeekru a BYD se o slovo hlásí i značky jako Xpeng či MG, které tlačí ceny dolů a nutí i zavedené hráče reagovat. Pro spotřebitele je to ta nejlepší možná zpráva – konkurence přináší lepší technologie za nižší ceny.
S blížícím se koncem roku bude zajímavé sledovat, zda Zeekr udrží své tempo a zda se Tesle podaří v prosinci tradičně "vyčistit sklady" a doručit rekordní čísla, jak je jejím zvykem. Jisté je, že listopad nebyl jen náhodným výkyvem, ale potvrzením, že elektromobilita v Austrálii nabírá druhý dech.