Japonská automobilka Mazda v roce 2024 zaznamenala proměnlivé výsledky na domácím i zahraničním trhu. V tomto článku přinášíme souhrn oficiálních statistik a stručný rozbor trendů, které se mohou promítnout do budoucí strategie značky, včetně vývoje v oblasti elektromobility.
Domácí produkce a prodeje v Japonsku
V prosinci 2024 klesla podle oficiálních údajů společná produkce osobních vozů o 6,5 %. Tento meziroční pokles se následně promítl i do celoroční bilance, kdy se domácí produkce meziročně snížila o 10,7 % (na 749 428 jednotek). Hlavním důvodem je pokles zájmu o vybrané modely a nižší celková poptávka na japonském trhu.
V kontextu domácích prodejů je zajímavé, že navzdory celoročnímu poklesu o 20,2 % došlo v prosinci k mírnému meziročnímu růstu o 1,3 %. Částečně k tomu přispěla vyšší obliba menších vozů v segmentu mikro-mini. Japonský trh tak zůstává pro Mazdu důležitý, ale je patrné, že poptávka se přesouvá k odlišným segmentům, a to i v souvislosti s rostoucím zájmem o elektrifikované modely.
Zahraniční produkce a rostoucí důraz na export
Zahraniční produkce v prosinci 2024 klesla meziročně o 20,9 %, avšak v součtu za období leden–prosinec 2024 je patrný růst o 9,0 %. Tento rozpor může být způsoben různými faktory, mezi které patří konkrétní dostupnost komponent v posledních měsících roku či strategické plánování výroby v zámořských továrnách.
U exportu je zřejmé, že největšími odběrateli zůstávají tradiční trhy – Severní Amerika a Evropa. V prosinci 2024 došlo k poklesu vývozu o 11,0 % v důsledku nižších dodávek právě do těchto regionů. Celkově Mazda za rok 2024 vyvezla 656 977 vozů (meziroční pokles o 8,3 %), přičemž nejvíce se na tomto výsledku podepsal propad exportu do Evropy a Severní Ameriky.
Klíčové modely a jejich úspěch
V rámci segmentu SUV a crossover zůstává klíčovým tahounem model CX-5. Přestože v některých statistikách vykázal meziroční pokles, stále se jedná o hlavní pilíř nabídky Mazdy. V roce 2024 se tento model stal jedním z nejprodávanějších v rámci celkové globální bilance značky. Dalším rostoucím hráčem je model CX-30, který si připsal pozitivní meziroční trend (zvláště v zámoří). Důležitým prvkem pro nové zákazníky je zejména jeho moderní design a příznivé jízdní vlastnosti.
Na opačné straně spektra se nachází MAZDA3. Ta zaznamenala mírný pokles v některých regionech, i když v jiných teritoriích si vedla lépe. V rámci celosvětového působení ale lze vyzdvihnout stabilní oblibu a růst prodejů v některých zemích, kde se stále těší pověsti kompaktního vozu s dobrými jízdními vlastnostmi a prémiovými prvky.
Elektromobilita a plány Mazdy
Ačkoli aktuální výsledky Mazdy nezahrnují konkrétní statistiky elektromobilů, automobilka se již dříve přihlásila k plánu postupné elektrifikace svých modelů. V globálním měřítku roste tlak na snižování emisí a Toyota i další japonské značky jasně ukazují, že budoucnost patří čistějším pohonům. Mazda proto investuje do výzkumu bateriových technologií a hybridních systémů, aby obstála v konkurenčním prostředí.
Pokud se zaměříme na stav trhu obecně, poptávka po plně elektrických vozech (EV) nadále strmě roste. I pro Mazdu proto bude klíčové přizpůsobit se tomuto trendu, zejména v segmentech s tradičně silnou pozicí (SUV, crossovery). Lze očekávat, že v následujících letech bude elektrifikace ještě intenzivnější – ať už ve formě plug-in hybridů nebo čistě bateriových elektromobilů.
Globální prodejní trendy Mazdy a celkové hodnocení
Celosvětové prodeje automobilky Mazda vzrostly v prosinci 2024 o 2,4 %. Za celý rok 2024 se celkové globální prodeje zvýšily o 2,6 %. Hlavním tahounem je především trh v USA a tzv. „ostatní regiony“. Výsledky ukazují, že i přes pokles v některých segmentech značka nadále nalézá nové příležitosti, což se odráží v celkově mírném růstu prodejů.
Z analýzy vyplývá, že nejednotný vývoj na jednotlivých trzích souvisí nejen s lokální poptávkou a ekonomickou situací, ale i s přechodem na udržitelnější pohony a novými regulacemi. Mazda tak stojí před výzvou, jak sladit tradici sportovně laděných vozů a oblibu klasických spalovacích motorů s rostoucí potřebou elektrifikace.
Závěrečné zhodnocení a výhled
Přestože Mazda zažila v některých oblastech pokles, celkové prodejní ukazatele potvrzují, že poptávka po vozech této značky v globálním měřítku zůstává stabilní až mírně rostoucí. Nadcházející období bude pro společnost klíčové, zejména s ohledem na zpřísňující se emisní předpisy a nové standardy udržitelnosti.