Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test Volvo EX30
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Výsledky Mazdy za rok 2024: Detailní report a kontext

Mazda MX30 - zdroj: news.mazdausa.com
Foto: Mazda MX30 - zdroj: news.mazdausa.com
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 30 Leden, 2025

Japonská automobilka Mazda v roce 2024 zaznamenala proměnlivé výsledky na domácím i zahraničním trhu. V tomto článku přinášíme souhrn oficiálních statistik a stručný rozbor trendů, které se mohou promítnout do budoucí strategie značky, včetně vývoje v oblasti elektromobility.

Domácí produkce a prodeje v Japonsku

V prosinci 2024 klesla podle oficiálních údajů společná produkce osobních vozů o 6,5 %. Tento meziroční pokles se následně promítl i do celoroční bilance, kdy se domácí produkce meziročně snížila o 10,7 % (na 749 428 jednotek). Hlavním důvodem je pokles zájmu o vybrané modely a nižší celková poptávka na japonském trhu.

V kontextu domácích prodejů je zajímavé, že navzdory celoročnímu poklesu o 20,2 % došlo v prosinci k mírnému meziročnímu růstu o 1,3 %. Částečně k tomu přispěla vyšší obliba menších vozů v segmentu mikro-mini. Japonský trh tak zůstává pro Mazdu důležitý, ale je patrné, že poptávka se přesouvá k odlišným segmentům, a to i v souvislosti s rostoucím zájmem o elektrifikované modely.

Zahraniční produkce a rostoucí důraz na export

Zahraniční produkce v prosinci 2024 klesla meziročně o 20,9 %, avšak v součtu za období leden–prosinec 2024 je patrný růst o 9,0 %. Tento rozpor může být způsoben různými faktory, mezi které patří konkrétní dostupnost komponent v posledních měsících roku či strategické plánování výroby v zámořských továrnách.

U exportu je zřejmé, že největšími odběrateli zůstávají tradiční trhy – Severní Amerika a Evropa. V prosinci 2024 došlo k poklesu vývozu o 11,0 % v důsledku nižších dodávek právě do těchto regionů. Celkově Mazda za rok 2024 vyvezla 656 977 vozů (meziroční pokles o 8,3 %), přičemž nejvíce se na tomto výsledku podepsal propad exportu do Evropy a Severní Ameriky.

Klíčové modely a jejich úspěch

V rámci segmentu SUV a crossover zůstává klíčovým tahounem model CX-5. Přestože v některých statistikách vykázal meziroční pokles, stále se jedná o hlavní pilíř nabídky Mazdy. V roce 2024 se tento model stal jedním z nejprodávanějších v rámci celkové globální bilance značky. Dalším rostoucím hráčem je model CX-30, který si připsal pozitivní meziroční trend (zvláště v zámoří). Důležitým prvkem pro nové zákazníky je zejména jeho moderní design a příznivé jízdní vlastnosti.

Na opačné straně spektra se nachází MAZDA3. Ta zaznamenala mírný pokles v některých regionech, i když v jiných teritoriích si vedla lépe. V rámci celosvětového působení ale lze vyzdvihnout stabilní oblibu a růst prodejů v některých zemích, kde se stále těší pověsti kompaktního vozu s dobrými jízdními vlastnostmi a prémiovými prvky.

Elektromobilita a plány Mazdy

Ačkoli aktuální výsledky Mazdy nezahrnují konkrétní statistiky elektromobilů, automobilka se již dříve přihlásila k plánu postupné elektrifikace svých modelů. V globálním měřítku roste tlak na snižování emisí a Toyota i další japonské značky jasně ukazují, že budoucnost patří čistějším pohonům. Mazda proto investuje do výzkumu bateriových technologií a hybridních systémů, aby obstála v konkurenčním prostředí.

Pokud se zaměříme na stav trhu obecně, poptávka po plně elektrických vozech (EV) nadále strmě roste. I pro Mazdu proto bude klíčové přizpůsobit se tomuto trendu, zejména v segmentech s tradičně silnou pozicí (SUV, crossovery). Lze očekávat, že v následujících letech bude elektrifikace ještě intenzivnější – ať už ve formě plug-in hybridů nebo čistě bateriových elektromobilů.

Globální prodejní trendy Mazdy a celkové hodnocení

Celosvětové prodeje automobilky Mazda vzrostly v prosinci 2024 o 2,4 %. Za celý rok 2024 se celkové globální prodeje zvýšily o 2,6 %. Hlavním tahounem je především trh v USA a tzv. „ostatní regiony“. Výsledky ukazují, že i přes pokles v některých segmentech značka nadále nalézá nové příležitosti, což se odráží v celkově mírném růstu prodejů.

Z analýzy vyplývá, že nejednotný vývoj na jednotlivých trzích souvisí nejen s lokální poptávkou a ekonomickou situací, ale i s přechodem na udržitelnější pohony a novými regulacemi. Mazda tak stojí před výzvou, jak sladit tradici sportovně laděných vozů a oblibu klasických spalovacích motorů s rostoucí potřebou elektrifikace.

Závěrečné zhodnocení a výhled

Přestože Mazda zažila v některých oblastech pokles, celkové prodejní ukazatele potvrzují, že poptávka po vozech této značky v globálním měřítku zůstává stabilní až mírně rostoucí. Nadcházející období bude pro společnost klíčové, zejména s ohledem na zpřísňující se emisní předpisy a nové standardy udržitelnosti.

 

Štítky

  • EV novinky
  • Mazda

Mohlo by vás zajímat

Nabíjení elektromobilu

CATL spouští unikátní linku: Humanoidní roboti Xiaomo zrychlí a zabezpečí výrobu baterií
Čínský gigant CATL, světový lídr ve výrobě baterií pro elektromobily, spustil v Luoyangu unikátní linku. Klíčové testovací procesy bateriových sad zde poprvé ve velkém měřítku zajišťují humanoidní rob...

Nissan Leaf | zdroj: nissannews.com

Legenda je zpět a k nepoznání. Nový Nissan Leaf sjíždí z linek, špičkovou techniku daruje i Juku
Na tento moment automobilový svět čekal. Britský závod v Sunderlandu ožil a z výrobních linek začaly sjíždět první kusy zcela nového Nissanu Leaf. Zapomeňte na starý hatchback, třetí generace se mění ...

Ilustrační foto

Shell otevírá svou síť: Partnerství s Hubject usnadní nabíjení v celé Evropě
Stát v dešti u nabíječky a marně stahovat další novou aplikaci je zážitek, na který chceme všichni zapomenout. Shell v prosinci 2025 konečně vyslyšel volání řidičů a strhává své digitální hradby. Díky...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

CATL plánuje elektrická nákladní plavidla na oceánech do tří let

Čínský výrobce baterií CATL představil komplexní řešení pro elektrickou lodní dopravu a očekává, že do roku 2028 budou bateriová... >>

Třicetitisícové město u Hamburku dosáhlo, co české metropole plánují na roky. MHD jezdí téměř výhradně na elektřinu

Zatímco české dopravní podniky teprve testují první elektrobusy a potykají se s technickými problémy, německý Ahrensburg s 31 tisíci... >>

Rimac testuje 100kWh baterie s 30% vyšší hustotou: První je dostane Bugatti

Rimac Technology, in-house divize chorvatského výrobce hyperaut, se chystá představit novou generaci pevnolátkových baterií. Ty slibují o 20... >>

Pád krále: Tesla v Evropě ztrácí dech, zatímco elektromobily rostou o 44 %. V listopadu ji přeskočil čínský rival

Čekali jste ochlazení? Přišel boom. Listopadové registrace elektromobilů v EU meziročně vystřelily o 44 %, ale radost není všude. Zatímco... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Olomouc, Czech RepublicOlomouc, Czech Republic
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Sulzbach, GermanySulzbach (Taunus), Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Val-de-Reuil, FranceVal-de-Reuil, France
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Bardonecchia, ItalyBardonecchia, Italy
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Cagnes-sur-Mer, FranceCagnes-Sur-Mer, France
4 míst • 125 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.