Rekordní zájem o nový model
Čínská automobilka Xpeng oficiálně představila elektrické SUV G7 a spustila jeho předprodej 11. června. Zájem překonal veškerá očekávání – během prvních 46 minut zákazníci umístili přes 10 000 předobjednávek. Předprodejní cena byla stanovena na 235 800 čínských juanů (přibližně 832 000 Kč), což řadí model mezi střední třídu v portfoliu značky.
Technické parametry a konkurenční prostředí
G7 se řadí do kategorie středně velkých SUV s délkou 4 892 mm, šířkou 1 925 mm a výškou 1 655 mm. Rozvor náprav činí 2 890 mm. Pro srovnání, konkurenční model YU7 od Xiaomi, jehož uvedení na trh je plánováno na 26. června, má o 107 mm delší karoserii a větší rozvor. Oba modely však využívají 800V vysokonapěťovou architekturu, která umožňuje výrazně rychlejší nabíjení.
Klíčové technologické inovace
G7 nabízí dvě výbavové úrovně: Max a Ultra. Oba varianty disponují baterií s podporou 5C rychlonabíjení a dojezdem 702 km dle čínského měřicího cyklu CLTC. Zásadní rozdíl spočívá v hardwaru pro autonomní řízení. Zatímco verze Max používá dva čipy Nvidia Orin X, vlajková varianta Ultra je vybavena třemi vlastními Turing AI čipy od Xpengu. Tyto čipy představují klíčovou inovaci – výrobce uvádí, že jeden Turing čip nahradí výkon tří běžných procesorů pro autonomní jízdu.

Věděli jste, že:
Věděli jste, že Xpeng patří mezi průkopníky v oblasti autonomního řízení a jako první čínská automobilka představila systém XPILOT, který umožňuje poloautomatické řízení na dálnicích a ve městech? Nejnovější verze XPILOT 4.0 zahrnuje pokročilé senzory LiDAR, které pomáhají vozidlům Xpeng navigovat složité městské prostředí. Xpeng se také aktivně zapojuje do vývoje rychlého nabíjení a jeho model G9 podporuje nabíjení výkonem až 300 kW, což umožňuje doplnění energie z 10 % na 80 % za pouhých 20 minut!
Výpočetní síla pro autonomní řízení
Turing AI čipy v modelu Ultra dosahují výpočetního výkonu přes 2 200 TOPS (tera operací za sekundu), což je měřítko schopnosti systému zpracovávat umělou inteligenci. Tento parametr řadí G7 mezi první vozidla na světě s hardwarovou kapacitou pro úroveň autonomního řízení L3. Takové systémy umožňují podmíněnou automatizaci, kdy vůz zvládá většinu jízdních úkonů, ale řidič musí být připraven převzít kontrolu.
Rozvoj nabíjecí infrastruktury
Současně s uvedením nového modelu pokračuje Xpeng v rozšiřování nabíjecí sítě. Společnost nedávno otevřela první společnou stanici s globálním operátorem BP Pulse, čímž naplnila partnerství uzavřené v lednu. Tato spolupráce zvýší dostupnost dobíjení pro majitele elektromobilů Xpeng a přispěje k celkové stabilitě infrastruktury v regionu.