Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Katalog EV
  • Mapa
  • Články
  • Kalkulačka
  • Evidence EV
  • Statistiky EV
  • Superchargery
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se
Social Auth Login Authenticate through Facebook Authenticate through Google

Drobečková navigace

  1. Domů

Xpeng a Volkswagen spojují síly v autonomním řízení

Ilustrační foto

Spolupráce čínského lídra s německým gigantem

Čínská automobilka Xpeng intenzivně pracuje na integraci svého vlastního čipu pro umělou inteligenci, nazvaného Turing, do vybraných modelů koncernu Volkswagen. Tyto vozy jsou plánovány speciálně pro čínský trh a jejich uvedení na trh se očekává již v příštím roce. Tato spolupráce je součástí širší strategie obou společností vyvíjet společně dva nové modely pro střední třídu. Xpeng zároveň otevírá možnost využití svého čipu Turing i dalším výrobcům automobilů, přičemž hledá dlouhodobé partnerské vztahy.

Co je čip Turing a proč je důležitý?

Turing AI čip je vlastním vývojem společnosti Xpeng a představuje klíčovou technologii pro pokročilé systémy autonomního řízení a interakce s posádkou (tzv. cockpit). Jeho hlavní předností je mimořádný výpočetní výkon. Jeden čip Turing dokáže poskytnout výkon srovnatelný se třemi běžně používanými čipy pro autonomní řízení. TOPS (Tera Operations Per Second) je jednotka měřící, kolik bilionů operací dokáže čip provést za jednu sekundu – čím vyšší TOPS, tím výkonnější čip a tím komplexnější úkoly (jako rozpoznávání okolí či rozhodování při jízdě) dokáže zvládnout.

Model G7: První vůz s čipem Turing

Prvním vozidlem, které získalo tuto špičkovou technologii pod kapotu, je nový elektrický SUV model Xpeng G7. Ten je nabízen ve variantě Ultra, která je osazena hned třemi Turing AI čipy. Tato kombinace poskytuje efektivní výpočetní výkon přesahující 2200 TOPS. Podle Xpengu toto množství výkonu nejenže umožňuje hladký provoz systémů autonomního řízení a okamžitou odezvu infotainmentu, ale také řadí G7 mezi první vozy na světě s výpočetním výkonem odpovídajícím úrovni L3 autonomního řízení. Úroveň L3 (podle mezinárodní klasifikace SAE) znamená podmíněnou automatizaci, kdy vůz dokáže za určitých okolností sám řídit, ale řidič musí být stále připraven převzít kontrolu.

Okamžitý zájem a konkurenční prostředí

Zájem o novinku G7 byl enormní. Xpeng oznámil, že se mu podařilo získat přes 10 000 předobjednávek tohoto modelu již během prvních 46 minut od spuštění předprodeje. Trend vývoje vlastních čipů pro autonomní řízení není u Xpengu ojedinělý. Další významný čínský výrobce elektromobilů, Nio, již také integroval svůj vlastní čip Shenji NX9031. Nio uvádí, že výkon jediného jejich čipu je srovnatelný se čtyřmi čipy Nvidia Orin X, které jsou v automobilovém průmyslu široce využívány.

Význam vlastních technologií

Rozvoj vlastních čipů, jako je Turing od Xpengu nebo Shenji od Nia, ukazuje na rostoucí ambice čínských výrobců elektromobilů ovládnout klíčové technologie budoucnosti. Pro společnosti jako Xpeng představuje vlastní čip strategickou výhodu – umožňuje jim optimalizovat výkon systémů autonomního řízení přímo pro své modely, snížit závislost na externích dodavatelích a případně generovat další příjmy prodejem této technologie partnerům. Integrace Turingu do vozů Volkswagenu pro čínský trh by byla významným krokem vpřed v této strategii.

Zdroj: cnevpost.com

Štítky

  • EV novinky
Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Autor: Miriam , dne 13 Červen, 2025

Elektrický fejeton 😂

Rekuperace je šikovná funkce elektroauta, díky které se při brzdění nebo jízdě z kopce část energie neztrácí, ale vrací zpět do baterie. Auto tedy vlastně "brzdí chytře" – místo aby jen pálilo energii na teplo, přemění pohyb zpět na elektřinu. Řidič tak dojede dál a často i bez šlápnutí na brzdu. A co víc – při delších sjezdech si může připadat, jako by mu palubní počítač s úsměvem říkal: „Z kopce zadarmo? Proč ne!“ Škoda jen, že cyklistům zatím žádná taková rekuperace do stehen nepomáhá. 😁

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%
Obrázek
Evidence elektromobilu
Obrázek
Kalkulačka úspor s EV

Čínské elektromobily expandují: BYD míří na evropský luxusní trh a roste podpora bateriových technologií

Čínský výrobce BYD se chystá jako první ze země vstoupit na evropský trh luxusních elektromobilů se svou značkou Yangwang. Současně... >>

Zeekr vyvrací obvinění z prodeje ojetých elektromobilů

Čínská automobilka Zeekr oficiálně reagovala na mediální zprávy o údajném prodeji ojetých vozů s nulovým nájezdem. Firma kategoricky... >>

Novinky v elektromobilitě: Avatr posiluje baterie a MG4 láme rekordy

Čínský výrobce Avatr oznámil integraci větších baterií CATL a pokročilého řídicího systému Huawei do svých modelů, s uvedením... >>

BMW iX3 2026: Revoluční efektivita 15 kWh/100 km předčí Tesla Model Y

Nový BMW iX3 2026 přepisuje pravidla elektromobility s rekordní spotřebou pouhých 15 kWh na 100 kilometrů a dosahuje uhlíkové neutrality... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

IONIQ 9

Hyundai - IONIQ 9

Dojezd dle WLTP: 620 km

Superchargery

Regensburg-Ost, GermanyRegensburg, Germany
10 míst • 250 kW • ne-Tesla
Liege, BelgiumLiège, Belgium
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Nykøbing Mors, DenmarkNykøbing Mors, Denmark
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Caldes de Malavella, SpainCaldes de Malavella, Spain
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Lippetal, GermanyLippetal, Germany
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Bratislava, SlovakiaBratislava, Slovakia
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Viborg, DenmarkViborg, Denmark
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Hjørring, DenmarkHjørring, Denmark
28 míst • 250 kW • ne-Tesla
Wörth, GermanyWörth an der Isar, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Randers, DenmarkRanders, Denmark
14 míst • 130 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved.
Created by Studiografix.