Překvapivý pokles plug-in hybridů
Čínský trh s automobily v srpnu 2025 opět potvrdil svůj rychlý přechod k elektrifikaci, když se prodalo přes milion vozů do zásuvky. Podle dat zveřejněných serverem CleanTechnica a potvrzených Čínskou asociací výrobců automobilů (CAAM) však došlo k pozoruhodnému posunu v preferencích zákazníků.
Zatímco prodeje čistě elektrických vozů (BEV) si udržely silný růst a meziročně poskočily o 17 % na 686 000 kusů, segment plug-in hybridů (PHEV) zaznamenal citelný pokles o 7 % na 314 000 prodaných jednotek. Tento vývoj vyvolává otázky, zda technologie, která byla dlouho vnímána jako ideální most mezi spalovacími motory a plnou elektromobilitou, nenaráží v Číně na svůj strop. Spotřebitelé se zjevně stále více přiklánějí k plně elektrickým modelům, které podporuje hustá dobíjecí infrastruktura a vládní pobídky.
Tržní lídr BYD čelí výzvám
Největším překvapením srpnových statistik je však výrazný propad prodejů společnosti BYD. Gigant, který dlouhodobě dominoval čínskému trhu, zaznamenal meziroční pokles prodejů o zhruba 21 %. Za tímto číslem stojí především ochlazení zájmu o některé klíčové modely, jako je populární řada Song.
Analytici se shodují, že BYD možná naráží na strop domácí poptávky a čelí stále silnější konkurenci. Na trh vstupují agresivní a inovativní hráči jako Xiaomi nebo Leapmotor, kteří svými novými modely oslovují široké spektrum zákazníků a ukrajují tržní podíl zavedeným značkám. Pro BYD je to signál, že musí zrychlit inovační cyklus a ještě více se zaměřit na zahraniční expanzi.
Problémy společnosti se odrážejí i v chování klíčových investorů. Podle zpráv z 22. září se investiční společnost Berkshire Hathaway, vedená legendárním Warrenem Buffettem, zbavila svého kompletního podílu v BYD. Tento krok ukončuje dlouholetou a mimořádně ziskovou investici a je vnímán jako silný signál o rostoucí nejistotě ohledně budoucího růstu automobilky v prostředí zostřující se konkurence.
Globální expanze čínských značek v plném proudu
A právě v exportu Čína ukazuje svou rostoucí sílu. Data z léta 2025 potvrzují, že čínské automobilky se stávají globálními hráči. Jen v srpnu bylo z Číny vyvezeno přes 200 000 elektrifikovaných vozidel, což představuje meziroční nárůst o více než 100 %.
Hlavními cílovými trhy pro čínské elektromobily a hybridy zůstává Evropa, kam směřuje největší objem exportu z hlediska hodnoty. Čínské značky zde úspěšně konkurují zavedeným evropským výrobcům díky příznivé ceně a technologické vyspělosti.
Dynamicky roste také význam jihovýchodní Asie, kde země jako Thajsko a Indonésie rychle adoptují elektromobilitu a čínské firmy zde masivně investují do výroby. Zapomínat nelze ani na rostoucí trhy v Jižní Americe a Africe. Tato globální ofenzíva představuje zásadní výzvu pro tradiční automobilky po celém světě.
Thajsko: Regionální lídr s raketovým růstem
Thajsko se profiluje jako vedoucí hráč v oblasti elektromobility v regionu, a to jak z hlediska prodejů, tak výroby. Za první polovinu roku 2025 bylo v zemi prodáno 57 289 čistě bateriových elektromobilů (BEV), což představuje impozantní meziroční nárůst o 52,4 %. Tento růst je o to významnější, že prodeje vozů se spalovacími motory za první čtyři měsíce naopak o 13 % klesly.
Za první polovinu roku 2025 dosáhl podíl čistě elektrických vozů (BEV) na thajském trhu přibližně 16,5 %. Adopce je poháněna agresivní cenovou politikou, kterou nasadily především čínské značky jako BYD a Neta. Thajská vláda navíc podporuje přechod na elektromobilitu prostřednictvím programu dotací a daňových úlev (program EV 3.0 a jeho nástupci), které jsou podmíněny lokalizací výroby. To přilákalo obrovské investice a Thajsko se rychle stává hlavním výrobním a exportním centrem pro elektromobily v jihovýchodní Asii.
Indonésie: Probouzející se gigant s 9% podílem na trhu
Indonésie, nejlidnatější země regionu, v adopci elektromobilů mírně zaostává za Thajskem, ale v roce 2025 nabírá tempo. Podle dat automobilové asociace GAIKINDO dosáhl podíl elektromobilů na celkových prodejích za dosavadní část roku 9 %.
Za prvních sedm měsíců roku 2025 se v Indonésii prodalo 42 178 elektromobilů, což se téměř vyrovnalo celkovým prodejům za celý rok 2024. Tento skokový nárůst je přímým důsledkem vládních stimulů, včetně daňových úlev na DPH.
Trh v Indonésii je naprosto dominantně ovládán čínskými značkami. Společnost BYD se stala lídrem trhu, když za prvních sedm měsíců prodala 16 427 vozů. Spolu s dalšími čínskými výrobci jako Wuling a Chery drží drtivou většinu tržního podílu. Celkově se zatímco celý automobilový trh v Indonésii v roce 2025 potýká s poklesem, segment elektromobility roste o více než 174 %.
V obou zemích je tak zřejmý stejný trend: rychlá adopce podporovaná vládou a cenově dostupnými modely z Číny, které mění tvář tamního automobilového průmyslu.
Co čekat dál?
Srpnová čísla ukazují, že čínský automobilový trh vstupuje do nové fáze. Dominance jediného hráče slábne, konkurence sílí a preference zákazníků se jasně kloní k plně elektrickým vozům. Minimálně v "laboratoři elektromobility" - tedy v Číně. Dále se ukazuje, že hybridy možná brzy v Číně ztratí svou dominanci ve prospěch čistě elektrických vozů. Díky delším dojezdům EV, kdy dnes již jsou vozy s dojezdem přes 600 km a blíží se doba, kdy se dočkáme i 800 km, u mnohých zanikne potřeba mít hybrid. Nově oznámené baterie, kterým zase tolik nebude vadit chlad jsou dalším impulsem pro tento trend. V Evropě tento trend se zatím zdá být daleko a to především díky vyšším pořizovacím nákladům elektromobilů.