Německá automobilka BMW údajně zvažuje vybavení některých svých elektrických modelů prodlužovači dosahu. Podle informací agentury Bloomberg, která se odvolává na zdroje obeznámené se strategií společnosti, by se tato technologie mohla objevit především u větších "baureihen" (modelových řád), které nabízejí dostatek prostoru pro dva pohonné systémy.
Konkrétně se mluví o SUV modelu X5 a luxusní limuzíně řady 7. Tyto vozy jsou podle zdrojů "dostatečně velké na to, aby do nich bylo možné dodatečně zabudovat malý spalovací motor". BMW sice tyto plány oficiálně nepotvrzuje, ale ani je zatím nevyvrací.
Reakce na čínský trh
Společnost BMW v prohlášení uvedla, že "kontinuálně analyzuje způsoby používání vozidel, potřeby zákazníků a vývoj trhu a zkoumá tržní potenciál různých technologií". Toto vyjádření lze v kontextu úspěchů vozidel s prodlouženým dosahem v Číně chápat jako nepřímé potvrzení, že minimálně nějaké testy a studie probíhají.
BMW, stejně jako další němečtí výrobci, bojuje v Číně s klesajícími prodejními čísly, zatímco místní značky jako BYD získávají tržní podíly. Čínští výrobci jako Li Auto dosáhli s modely range extender významných úspěchů, podobnou technologii nabízejí také značky Avatr a další.
Co je to range extender?
Vozidlo s prodlužovačem dosahu je elektricky poháněné auto, jehož baterii lze nabíjet kabelem ze sítě. Navíc má na palubě malý spalovací motor, který pohání generátor a slouží k výrobě elektřiny. Na rozdíl od plug-in hybridů spalovací motor nikdy přímo nepohání kola - to zajišťují pouze elektromotory.
Bateriový dosah těchto vozidel se obvykle pohybuje mezi 200 až 400 kilometry, což je výrazně méně než u čistě elektrických vozidel ve stejné kategorii. Baterie musí být často menší, aby se vytvořil prostor pro dodatečné komponenty. Kombinovaný dosah však může překročit 1000 kilometrů, což je na papíře atraktivní pro mnoho zákazníků.
Ochlazení boomu v Číně
Velké "ale" představuje skutečnost, že boom vozidel s prodlouženým dosahem v Číně se v poslední době výrazně ochladil. Zatímco v říjnu 2024 byly plug-in hybridy (do kterých se range extendery statisticky počítají) ještě boomovým segmentem s 587 000 prodanými vozy a růstem 89 procent, v listopadu byl nárůst s 605 000 jednotkami pouze minimální.
Současně čistě elektrické automobily vzrostly z 842 000 na více než 1,1 milionu vozidel. Dokonce i Li Auto, průkopník technologie range extender, je daleko od nových rekordů - v říjnu prodal pouze 31 767 vozidel, což je o 38 procent méně než loni.
BMW by mohlo být první německé
Pokud by se plány potvrdily, BMW by se podle Bloomberg mohlo stát první německou automobilkou nabízející tuto technologii. Koncern Volkswagen sice pro Čínu vyvinul platformu pro velké modely s range extenderem, sériový model pro čínský trh však Wolfsburg zatím nepředstavil.
Je třeba připomenout, že BMW již s touto technologií má zkušenosti - model i3 byl v minulosti dostupný s prodlužovačem dosahu využívajícím motocyklový motor od společnosti Kymco. Tento projekt však skončil mimo jiné kvůli problémům s klasifikací vozidla pro účely dotací.