Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Britská vláda má pro elektromobilisty „dárek“: Daň za kilometr potvrzena, známe přesný ceník

Elektromobil v Anglii - ilustrační foto
Foto: Elektromobil v Anglii - ilustrační foto
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 28 Listopad, 2025
Britská vláda si pro majitele elektromobilů připravila zásadní novinku, o které se dlouho spekulovalo. V rámci nového rozpočtu bylo oficiálně potvrzeno zavedení daně "pay-per-mile". Od dubna 2028 tak řidiči elektrických vozů ve Spojeném království zaplatí za každou ujetou míli. Známe přesné částky i mechanismus, jakým chce stát tyto peníze vybírat. Je to začátek konce jedné éry?

Dlouhé měsíce nejistoty jsou u konce. To, co mnozí považovali za pouhé strašení nebo divoké spekulace, se stalo realitou. Britská ministryně financí Rachel Reevesová v rámci podzimního rozpočtu pro rok 2025 potvrdila, že Spojené království zavádí zdanění provozu elektromobilů na základě ujeté vzdálenosti. Tento krok má zalepit "černou díru" ve státní kase, kterou způsobuje klesající výběr spotřební daně z fosilních paliv.

Kolik řidiči zaplatí?

Nový systém, který vejde v platnost od dubna 2028, zavádí sazbu 3 pence (cca 0,90 Kč) za každou ujetou míli pro čistě elektrické vozy (BEV). Majitelé plug-in hybridů (PHEV) budou platit sníženou sazbu 1,5 pence za míli.

Pro průměrného britského řidiče, který ročně najede přibližně 8 500 mil (cca 13 700 km), to znamená nový roční náklad ve výši zhruba 255 liber (asi 7 600 Kč). Ačkoliv vláda argumentuje, že jde stále o poloviční částku oproti tomu, co na spotřební dani z paliv zaplatí majitelé benzinových či naftových vozů, pro elektromobilisty jde o zásadní změnu pravidel hry.

O tématu jsme vás informovali již dříve, kdy se o zdanění teprve diskutovalo v rovině návrhů. Původní plány a naše tehdejší predikce si můžete připomenout v článku Daním a smrti se nevyhneme: Británie plánuje zdanit elektromobily. Nyní je však situace definitivní.

Jak se bude daň vybírat? Špehování se (zatím) nekoná

Jednou z největších obav veřejnosti bylo zavedení sledovacích zařízení ("černých skříněk") do vozidel, která by monitorovala každý pohyb vozu pomocí GPS. Vláda však zvolila méně invazivní, byť administrativně náročnější cestu.

Systém bude pravděpodobně fungovat na bázi samoreportování stavu tachometru, které bude následně ověřováno během pravidelných technických kontrol (MOT). To však otevírá otázky ohledně možných podvodů se stáčením kilometrů, což je ve Spojeném království již nyní palčivý problém.

Dvojitý zásah pro peněženky

Je důležité zmínit, že tato nová daň "pay-per-mile" není jediným nákladem, který na řidiče dopadne. Už v dubnu 2025 totiž začala platit povinnost hradit standardní silniční daň (Vehicle Excise Duty - VED) i pro elektromobily, která byla do té doby nulová. Nový poplatek za ujeté kilometry tak přijde v roce 2028 nad rámec této silniční daně.

Britská média, jako například Autocar, upozorňují, že kombinace těchto poplatků může výrazně zpomalit adopci elektromobility, zejména u soukromých vlastníků, kteří jsou citliví na provozní náklady.

Změna u luxusní přirážky

Aby zprávy nebyly jen negativní, vláda v rozpočtu oznámila i jednu úlevu. Hranice pro takzvaný "Expensive Car Supplement" (příplatek za drahá auta), který se platí u vozů s cenou nad 40 000 liber, bude pro elektromobily zvýšena na 50 000 liber. Toto opatření má reflektovat fakt, že elektromobily jsou kvůli bateriím stále výrobně dražší než jejich spalovací ekvivalenty. Tato změna by měla vstoupit v platnost v roce 2026.

Reakce trhu a automobilek

Automobilky reagují smíšeně. Zatímco některé značky jako Omoda či Jaecoo se snaží zákazníky uklidnit nabídkou "kompenzací" formou slev či garancí, jak uvádí server Auto Express, průmyslové asociace varují před destabilizací trhu. Panují obavy, že zavedení daně za kilometr v době, kdy je trh s elektromobily stále křehký, může odradit váhající kupce.

Podrobnosti o potvrzení daně přinesl také finanční portál This Is Money, který zdůrazňuje, že vláda v podstatě nemá na výběr. S přechodem na elektromobilitu stát přichází o miliardy liber ročně, které dříve vybíral na pumpách.

Co to znamená pro Česko?

Ačkoliv se jedná o britskou legislativu, čeští řidiči a zákonodárci by měli zbystřit. Spojené království často slouží jako laboratoř pro nová dopravní opatření v Evropě. Je vysoce pravděpodobné, že jakmile se systém "pay-per-mile" osvědčí na ostrovech, začnou o podobném modelu uvažovat i státy Evropské unie, kde výpadek příjmů ze spotřební daně bude v následující dekádě řešit každé ministerstvo financí. 

Štítky

  • EV novinky
  • Elektromobilita
  • Zahraničí

Mohlo by vás zajímat

BMW iX3 - zdroj: www.press.bmwgroup.com

1007 km bez nabíjení: BMW iX3 překonalo svůj oficiální dojezd o 200 km
Elektrické SUV, které ujede víc než tisíc kilometrů? Nové BMW iX3 to dokázalo – ale za cenu, kterou byste v praxi nejspíš platit nechtěli. Žádná klimatizace, žádné dálnice, jen pomalá jízda po vedlejš...

Ilustrační foto

ADAC vyvrátil mýty o elektrosmogu: Elektroauta jsou bezpečná
Rozsáhlá studie německého ADAC s téměř milionem měření potvrdila, že elektromagnetické záření v elektroautech nepředstavuje žádné zdravotní riziko. Všechny naměřené hodnoty zůstaly výrazně pod mezinár...

Model S infotainment | zdroj: tesla.com

Evropa přestane být pozadu: FSD Tesly dorazí v únoru 2026. Majitelé mohou pomoci
Více než rok frustrace má konec. Tesla odhalila plán, jak dostat Full Self-Driving do Evropy – s cílovým datem únor 2026. Pro tisíce majitelů, kteří již roky sledují pokroky systému ze zámoří, začíná ...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Ford překvapil. Jízda bez držení volantu už není jen pro Mustang, dostane ji i Puma Gen-E a Ranger

Ford oznamuje zásadní rozšíření své komfortní technologie „hands-off“ řízení. Pokročilý asistent BlueCruise, který umožňuje... >>

Šest evropských firem spojuje síly pro vodíkové tankování

Šest provozovatelů vodíkových čerpacích stanic z celé Evropy založilo alianci H2 Infrastructure Alliance s cílem urychlit výstavbu... >>

Li Auto čelí propadu EREV modelů, čisté elektromobily i-série nabírají na síle

<div class="highlight-box">Čínská automobilka Li Auto v říjnu 2025 zaznamenala meziroční pokles dodávek o 38,25 %, což je pátý měsíc v... >>

Baterie v elektromobilu vydrží o 10 % déle díky české metodě. V servisech budou už snad za 2 roky

Při koupi ojetého elektromobilu nevíte, jak dlouho baterie vydrží. Servis tipuje, prodejce slibuje. Kateřina Nováková z ČVUT to změnila –... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Nivelles-Sud, BelgiumNivelles, Belgium
12 míst • 150 kW • ne-Tesla
Kleinostheim, GermanyKleinostheim, Germany
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Afragola, Italy - Napoli NorthAfragola (NA), Italy
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Quimper, FranceQuimper, France
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Kappel-Grafenhausen, GermanyKappel-Grafenhausen, Germany
10 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.