Jak bude nová daň fungovat
Podle informací britského magazínu Autocar a dalších médií, včetně BBC a Financial Times, plánuje britská ministryně financí Rachel Reevesová zavést poplatek za najeté kilometry specificky pro elektromobily.
Systém, který vláda pracovně označuje jako "VED-plus", bude fungovat na principu samohlášení. Řidiči budou na začátku roku odhadovat své roční nájezdy a zaplatí odpovídající poplatek. Pokud najedou více kilometrů, než původně deklarovali, budou muset doplatit rozdíl. V opačném případě jim nevyužité kilometry přejdou do dalšího roku.
Pro řidiče, který najede průměrných 8 000 mil ročně (přibližně 12 900 km), to znamená roční poplatek 240 liber (asi 7 000 Kč) navíc k již existující silniční dani ve výši 195 liber. Celková roční daňová zátěž by tak činila 435 liber (přibližně 12 700 Kč).
Proč Británie tuto daň zavádí
Důvod je prostý a snadno pochopitelný: příjmy z daní z pohonných hmot dramaticky klesají. Zatímco Office for Budget Responsibility uvádí, že daně z paliv přinášely v roce 2019/20 téměř 7 % všech daňových příjmů, do roku 2025/26 to bude pouhá 2 %.
S rostoucím podílem elektromobilů situace dále graduje. Podle údajů HMRC klesly příjmy z daní z nafty v roce 2024/25 o 512 milionů liber (3 %) meziročně. Experti předpovídají, že do roku 2040 by ztráta mohla dosáhnout až 12 miliard liber ročně.
Sheena McGuinnessová z poradenské společnosti RSM UK k tomu uvedla: "Pokračující pokles příjmů z daní z paliv podtrhuje potřebu vlády potvrdit, čím nahradí tento zdroj fiskálních příjmů."
Kritika z řad odborníků
Plánované opatření vyvolává kontroverzní reakce. Edmund King, prezident největší britské automobilové asociace AA, varuje, že vláda musí "postupovat opatrně", aby nová daň nevedla ke zpomalení přechodu na elektromobilitu.
Ginny Buckleyová, zakladatelka portálu Electrifying.com, to formulovala přímo: "Nemůžete řídit přechod na elektromobilitu s jednou nohou na plynu a druhou na brzdě. Pro některé uživatele je veřejné dobíjení už nyní na míli dražší než benzín."
Konzervativní stínový ministr financí Sir Mel Stride označil plán za nespravedlivý: "Pokud něco vlastníte, Labouristé vás zdaní. Bylo by špatné cílit na dojíždějící a majitele aut jen proto, aby Rachel Reevesová zaplnila černou díru, kterou sama vytvořila ve veřejných financích."
Dopad na automobilový průmysl
Největší obavy panují v sektoru firemních vozidel. Pro řidiče firemního elektromobilu s ročním nájezdem 20 000 mil (32 000 km) by nová daň znamenala dodatečných 600 liber (asi 17 500 Kč) ročně. U vozu s průměrným nájezdem 12 000 mil by to bylo 360 liber (přibližně 10 500 Kč).
Asociace profesionálů flotilových vozidel již v minulosti varovala, že zavedení poplatku za kilometry může mít "nepředvídané důsledky", včetně zdržení dalšího zavádění elektromobilů do flotil, zejména u vozidel s vysokými ročními nájezdy.
Srovnání s jinými zeměmi
Británie by nebyla první zemí, která zavádí poplatek za kilometry pro elektromobily. Island byl průkopníkem a od 1. ledna 2024 zavádí poplatek 6 islandských korun za kilometr (asi 1 Kč/km) pro elektromobily a vozidla na vodík.
Nový Zéland následoval od 1. dubna 2024, kdy elektromobily začaly platit "Road User Charges" ve výši 0,076 novozélandských dolarů za kilometr (asi 1,15 Kč/km) – stejně jako vozidla na naftu. Plug-in hybridy platí sníženou sazbu 0,053 NZD/km.
Novozélandský systém funguje již od 70. let pro nákladní vozidla a dieselové automobily, přičemž řidiči předem kupují "licence" na určitý počet kilometrů, typicky v blocích po 1 000 km.
Co to znamená pro přechod na elektromobilitu
Nové opatření přichází v době, kdy Británie prosazuje agresivní cíle pro elektromobilitu. Zero-emission vehicle (ZEV) mandát stanovuje, že 22 % nových aut prodaných v roce 2025 musí být bezemisních, přičemž do roku 2030 má tento podíl vzrůst na 80 %.
Paradoxně právě v době, kdy má automobilový průmysl těchto cílů dosáhnout, vláda zavádí novou daň pro elektromobily. Do roku 2028, kdy nová daň vstoupí v platnost, by mělo v Británii jezdit přibližně 6 milionů elektromobilů.
Mike Hawes, výkonný ředitel SMMT (Society of Motor Manufacturers and Traders), zdůraznil: "Dosažení očekávané úrovně bezemisních vozidel může být stimulováno pouze odvážnými pobídkami pro podporu poptávky, dostupnější elektřinou, výraznými dodatečnými investicemi do infrastruktury a jasným a konzistentním sdělením, že koupit elektromobil je správná volba."
Otázky kolem implementace
Zůstává mnoho otázek bez odpovědí. Jak bude vláda kontrolovat skutečně najeté kilometry? Systém samohlášení není nijak automatizován – nebude žádné hromadné sledování vozidel pomocí GPS nebo satelitních systémů, což je pozitivní zpráva z hlediska ochrany soukromí, ale zároveň otázka z hlediska vymahatelnosti.
Další nejasností je, zda se systém v budoucnu rozšíří i na vozidla se spalovacími motory. Motoristické organizace se obávají, že jakmile bude zavedena infrastruktura pro sledování kilometrů u elektromobilů, nebude problém ji rozšířit na všechny řidiče.
Veřejné mínění
Podle průzkumu portálu Carwow téměř polovina britských řidičů (49 %) věří, že systém placení podle najetých kilometrů by byl spravedlivější než současná silniční daň. Ovšem názory se liší na to, jak by měl být strukturován – 51 % si myslí, že všichni motoristé by měli platit stejnou sazbu za míli bez ohledu na typ paliva, zatímco 28 % věří, že řidiči elektromobilů by měli platit méně kvůli nižším emisím.
Téměř třetina řidičů (31 %) uvedla, že by jezdila méně, aby kontrolovala své výdaje, a 14 % řeklo, že by jim změna mohla zcela znepřístupnit řízení.
Rozpočet přinese jasno
Definitivní odpověď přijde 26. listopadu 2025, kdy britská ministryně financí Rachel Reevesová představí podzimní rozpočet. Očekává se, že nové opatření bude následováno veřejnou konzultací a konkrétní podoba systému se bude ještě upřesňovat.
Podle odhadů vlády by nová daň mohla do počátku 30. let přinést do státní pokladny až 1,8 miliardy liber ročně. Otázkou zůstává, zda tato suma bude dostatečná na pokrytí rostoucího propadu z daní z pohonných hmot, a zejména to, zda nové opatření neohrozí dosažení klimatických cílů země.
Co si z toho odnést
Benjamin Franklin kdysi napsal, že jediné jisté věci v životě jsou daně a smrt. Britští řidiči elektromobilů se nyní dozvídají, že ani přechod na ekologičtější formu dopravy je neochrání před daňovými povinnostmi.
Pro české řidiče je to zajímavý pohled do budoucnosti. I Česká republika bude muset dříve nebo později řešit, jak nahradit klesající příjmy z daní z pohonných hmot. Britský model může poskytnout cenné poučení – jak v tom, co funguje, tak v tom, co nikoliv.
Zatím je jisté jen jedno: přechod na elektromobilitu s sebou přinese nejen technologické a infrastrukturní změny, ale také zásadní reformu daňových systémů po celém světě.