Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Brusel otáčí: Spalovací motory mohou přežít rok 2035, připustil eurokomisař

EU regulace
Foto: EU regulace
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 2 Prosinec, 2025
Evropská unie zřejmě ustupuje od striktního zákazu prodeje nových automobilů se spalovacími motory po roce 2035. Eurokomisař pro dopravu Apostolos Tzitzikostas v exkluzivním rozhovoru pro německý ekonomický deník Handelsblatt potvrdil, že Brusel připravuje revizi stávajících pravidel. Cílem je umožnit registraci nových vozidel se spalovacími motory i po stanoveném datu, za předpokladu využití uhlíkově neutrálních paliv.

Diskuze o budoucnosti automobilového průmyslu v Evropě nabírá nový směr. Zatímco dosavadní legislativa schválená Evropským parlamentem počítala s tím, že po roce 2035 budou muset mít všechna nově prodávaná auta nulové emise CO2 (což v praxi favorizovalo téměř výhradně elektromobily), nyní se otevírají dveře i pro jiné technologie.

Apostolos Tzitzikostas pro Handelsblatt uvedl, že Evropská komise hodlá předložit návrh, který by právně ukotvil budoucnost spalovacích motorů. „Chceme vytvořit právní jistotu pro průmysl i spotřebitele,“ naznačil komisař s tím, že cílem není zákaz technologie jako takové, ale eliminace fosilních emisí.

Německý požadavek na technologickou neutralitu

Změna postoje přichází po intenzivních jednáních, v nichž klíčovou roli hraje Německo. Berlín dlouhodobě apeluje na tzv. technologickou otevřenost. Německá vláda argumentuje, že pro dosažení klimatických cílů by neměla být předepisována jediná cesta, ale měl by být stanoven cíl, k němuž mohou vést různé technické prostředky.

Jádrem nového návrhu má být kategorie vozidel spalujících výhradně klimaticky neutrální paliva, často označovaná jako e-paliva (e-fuels). Pokud by automobilky prokázaly, že jejich vozy budou provozovány na tato syntetická paliva, jejich prodej by mohl pokračovat i po roce 2035. Co si nejen o e-palivech myslí Michael Jost jsme psali v tomto článku.

Revize pravidel přichází dříve

Původní legislativa obsahovala doložku o revizi, která měla proběhnout v roce 2026. Aktuální vyjádření komisaře Tzitzikostase však naznačují, že Komise na nic nečeká a na legislativním rámci pracuje již nyní, na sklonku roku 2025.

Tento krok je vnímán jako vstřícné gesto vůči automobilovému průmyslu, který volá po stabilním a předvídatelném prostředí pro své dlouhodobé investice. Pokud bude návrh přijat, znamenalo by to, že spalovací motor jako technický agregát v Evropě neskončí, ale jeho provoz bude podmíněn změnou používaného paliva.

Detaily technického řešení – tedy jak přesně zajistit, aby takové vozy nedokázaly spalovat klasický benzin či naftu – budou předmětem dalších jednání a prováděcích předpisů, které Komise v návaznosti na tento politický posun připraví.

 

Štítky

  • EV novinky
  • Elektromobilita
  • Zahraničí

Mohlo by vás zajímat

Li Auto Mega | zdroj: lixiang.com

Li Auto se propadlo do ztráty, čínský gigant poprvé od roku 2022 v minusu
Čínský výrobce elektromobilů Li Auto ohlásil za třetí čtvrtletí čistou ztrátu 624 milionů jüanů (přibližně 2 miliardy Kč). Jde o první záporný výsledek od konce roku 2022, který způsobil prudký pokles...

BMW asistenční systém | zdroj: press.bmwgroup.com

Bolt nasadí v Evropě autonomní taxi už v roce 2026. Časem i bez řidiče za volantem
Čínská technologie a evropská síť. Estonský gigant Bolt spojil síly s Pony.ai, aby do evropských měst přivezl samořiditelná vozidla úrovně 4. První piloty startují v roce 2026, plně bezřidičový provoz...

Nabíjení elektromobilu

Solid-state Li-S baterie z Fraunhoferu: Dvojnásobná energie a dojezd přes 1000 km?
Vědci z Fraunhoferova institutu IWS v Drážďanech dosáhli zásadního pokroku ve vývoji lithium-sulfurových (Li-S) baterií. Jejich inovativní architektura s pevným elektrolytem slibuje více než dvojnásob...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

O elektromobily není zájem? Ano na Marsu, v Evropě však stoupá prodej o 34 %

Říjen 2025 přepsal pravidla evropského automobilového trhu. Škoda Elroq se stala nejprodávanějším elektromobilem kontinentu a poprvé v... >>

Hamburský přístav osvobozuje elektro-kamiony od časových slotů

Hamburský přístav a logistika (HHLA) ruší pro elektrické nákladní vozy povinnost dodržovat přesné časové sloty při odbavování.... >>

Proč Tesla zvládla software za 5 let a tradiční automobilky selhávají dekádu

GM tratil 10 miliard dolarů na Cruise a projekt skončil. Ford ztratil 2,7 miliardy na Argo AI. Tesla mezitím posílá bezdrátové aktualizace od... >>

Solid-state Li-S baterie z Fraunhoferu: Dvojnásobná energie a dojezd přes 1000 km?

Vědci z Fraunhoferova institutu IWS v Drážďanech dosáhli zásadního pokroku ve vývoji lithium-sulfurových (Li-S) baterií. Jejich inovativní... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Telgate, ItalyTelgate, Italy
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Lagord, FranceLagord, France
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Varazze, ItalyVarazze, Italy
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Plzeň, Czech RepublicPlzeň, Czech Republic
6 míst • 150 kW • ne-Tesla
Ferrybridge, UKKnottingley, United Kingdom
18 míst • 250 kW
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.