Diskuze o budoucnosti automobilového průmyslu v Evropě nabírá nový směr. Zatímco dosavadní legislativa schválená Evropským parlamentem počítala s tím, že po roce 2035 budou muset mít všechna nově prodávaná auta nulové emise CO2 (což v praxi favorizovalo téměř výhradně elektromobily), nyní se otevírají dveře i pro jiné technologie.
Apostolos Tzitzikostas pro Handelsblatt uvedl, že Evropská komise hodlá předložit návrh, který by právně ukotvil budoucnost spalovacích motorů. „Chceme vytvořit právní jistotu pro průmysl i spotřebitele,“ naznačil komisař s tím, že cílem není zákaz technologie jako takové, ale eliminace fosilních emisí.
Německý požadavek na technologickou neutralitu
Změna postoje přichází po intenzivních jednáních, v nichž klíčovou roli hraje Německo. Berlín dlouhodobě apeluje na tzv. technologickou otevřenost. Německá vláda argumentuje, že pro dosažení klimatických cílů by neměla být předepisována jediná cesta, ale měl by být stanoven cíl, k němuž mohou vést různé technické prostředky.
Jádrem nového návrhu má být kategorie vozidel spalujících výhradně klimaticky neutrální paliva, často označovaná jako e-paliva (e-fuels). Pokud by automobilky prokázaly, že jejich vozy budou provozovány na tato syntetická paliva, jejich prodej by mohl pokračovat i po roce 2035. Co si nejen o e-palivech myslí Michael Jost jsme psali v tomto článku.
Revize pravidel přichází dříve
Původní legislativa obsahovala doložku o revizi, která měla proběhnout v roce 2026. Aktuální vyjádření komisaře Tzitzikostase však naznačují, že Komise na nic nečeká a na legislativním rámci pracuje již nyní, na sklonku roku 2025.
Tento krok je vnímán jako vstřícné gesto vůči automobilovému průmyslu, který volá po stabilním a předvídatelném prostředí pro své dlouhodobé investice. Pokud bude návrh přijat, znamenalo by to, že spalovací motor jako technický agregát v Evropě neskončí, ale jeho provoz bude podmíněn změnou používaného paliva.
Detaily technického řešení – tedy jak přesně zajistit, aby takové vozy nedokázaly spalovat klasický benzin či naftu – budou předmětem dalších jednání a prováděcích předpisů, které Komise v návaznosti na tento politický posun připraví.