Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

BYD posiluje pozici na trhu elektromobilů a expanduje do zahraničí

BYD - ilustrační foto - byd.com
Foto: BYD - ilustrační foto - byd.com
Fotka autora Jana
Jana 3 Březen, 2025

Čínská automobilka BYD zažívá nevídaný boom v elektromobilitě. Rok 2024 zakončila s rekordními prodeji a ambiciózní expanzí na zahraniční trhy. Firma investuje miliardy do inovací a výroby, aby si upevnila své místo mezi globálními lídry. V tomto analytickém článku se podíváme na aktuální prodejní čísla BYD, její expanzi ve světě – zejména v Evropě, investiční strategii, technologické inovace a nabídneme odborný komentář k budoucímu postavení BYD v odvětví elektromobility.

1. Aktuální prodejní čísla BYD v roce 2024

BYD pokračuje v prudkém růstu a v roce 2024 prodal celosvětově přibližně 4,27 milionu vozů na elektrický pohon, což představuje meziroční nárůst o 41 %. Tím BYD překonal svůj původní cíl 3,6 milionu a upevnil pozici největšího výrobce takzvaných nových energetických vozidel (NEV) na světě. Z uvedeného počtu bylo zhruba 1,76 milionu čistě elektrických vozů (BEV) – těch BYD prodal o 12 % více než v roce 2023. Ještě rychleji rostly plug-in hybridy (PHEV), kterých BYD dodal asi 2,49 milionu – téměř o 73 % více než předchozí rok. Tento boom PHEV modelů významně přispěl k rekordním prodejům a pomohl BYD předstihnout konkurenci v součtu elektromobilů a hybridů.

Ve srovnání s hlavními konkurenty si BYD vede výtečně. V segmentu čistě elektrických aut zatím těsně zaostává za americkou Teslou, která v roce 2024 dodala okolo 1,79 milionu elektromobilů. Tesla si tak udržela globální prvenství v prodeji BEV, avšak náskok se zmenšuje – podíl Tesly na světovém trhu čistých elektromobilů se pohybuje kolem 18,5 %, zatímco BYD dosahuje už 17,5 %. V celkovém součtu elektrifikovaných vozů (BEV + PHEV) ovšem BYD jasně dominuje světovému žebříčku. Za pozornost stojí i fakt, že BYD se stal nejprodávanější automobilovou značkou v Číně a sesadil z dlouholeté první příčky koncern Volkswagen. Dynamika prodejů BYD je tedy impozantní – v samotném prosinci 2024 firma prodala přes 514 tisíc vozů (meziročně +51 %), což podtrhuje rostoucí poptávku po jejích elektromobilech.

Obrázek
Miri

Věděli jste, že

společnost BYD je zkratkou pro “Build Your Dreams”? Firma, založená už v roce 1995, se vypracovala na jednoho z největších výrobců nabíjecích baterií pro elektromobily. Díky zkušenostem z oblasti bateriových technologií působí také ve vývoji solární techniky a přispívá k rozvoji udržitelné energetiky po celém světě.

2. Expanze na zahraniční trhy v čele s Evropou

BYD již několik let cíleně expanduje na zahraniční trhy a výsledky se dostavují. V roce 2024 prodala automobilka mimo Čínu přes 417 tisíc vozů, což je skok o 72 % oproti předchozímu roku. Největšími odbytišti mimo domácí trh jsou pro BYD země jihovýchodní Asie, Blízký východ, Latinská Amerika a stále výrazněji také Evropa. Právě Evropa patří mezi strategické cíle – BYD zde v roce 2024 prodal kolem 83 tisíc vozů a podle odhadů analytiků by se tento objem mohl více než zdvojnásobit už v roce 2025. Do roku 2029 se očekává další nárůst evropských prodejů BYD k hranici 400 tisíc ročně, což ilustruje ambice značky prosadit se i na vysoce konkurenčním trhu starého kontinentu.

Evropská expanze BYD probíhá na několika frontách. Firma systematicky rozšiřuje portfolio nabízených modelů – po úspěchu kompaktního SUV Atto 3 uvedla letos v únoru na evropský trh menší SUV Atto 2, mířící do oblíbeného segmentu městských crossoverů. Cenově dostupné modely jako Dolphin či právě Atto 2 cílí na širokou klientelu, zatímco prémiové elektromobily z řady Denza a terénní luxusní SUV Yangwang U8 mají budovat image technologické vyspělosti i v náročnějším segmentu. Zároveň BYD v Evropě sází i na plug-in hybridy. V reakci na pomalejší rozvoj infrastruktury v některých zemích tak BYD strategicky nabízí duální modely – až 70 % vozů BYD prodaných v Evropě tvoří PHEV a firma deklaruje, že hybridní technologie bude „středobodem strategie v Evropě“. Tím se BYD odlišuje od Tesly, která nabízí pouze čisté elektromobily – BYD dokáže evropským zákazníkům poskytnout i flexibilní přechodový stupeň v podobě úsporných plug-in hybridů.

Neméně důležitá je výrobní a investiční expanze BYD v zahraničí. Automobilka již zahájila výstavbu či plánuje otevření několika závodů mimo Čínu, aby obešla dovozní bariéry a přiblížila se zákazníkům. V roce 2024 spustila svůj první zahraniční výrobní závod na elektromobily v Thajsku s kapacitou 150 tisíc vozů ročně. Následovat mají nové továrny v dalších regionech – BYD investuje do výroby v Evropě (staví závody v Maďarsku a Turecku, každý s plánovanou kapacitou 150 tisíc vozů ročně). Další montážní závody vznikají či jsou oznámeny v Latinské Americe a také v Asii. Tato výrobní síť na třech kontinentech umožní BYD výrazně zrychlit dodávky na zahraniční trhy a zároveň zmírnit dopady celních tarifů.

Jednou z největších překážek, kterým BYD při expanzi čelí, jsou ochranářská opatření. Evropská unie loni zahájila šetření vůči čínským elektroautomobilům kvůli podezření na subvencované ceny a v říjnu 2024 se rozhodla zavést dodatečné clo. Spojené státy jsou pro čínské výrobce prakticky uzavřeny úplně, protože zavedly vysoká cla již dříve a nesplňují podmínky dotací, což BYD zatím odrazuje od uvedení svých osobních elektromobilů na americký trh. Automobilka proto soustředí své globální ambice zejména na Evropu, Asii a další trhy, kde je přijetí příznivější. Dosavadní zájem zákazníků naznačuje, že BYD si dokáže najít cestu – ať už agresivní cenovou politikou, nebo lokalizací výroby přímo v cílových regionech.

3. Investiční strategie a financování růstu

Strmý růst a globalizace BYD jde ruku v ruce s masivními investicemi. Společnost musí financovat výstavbu továren, vývoj nových technologií i navyšování kapacit – a právě proto sáhla po kapitálovém trhu. Začátkem roku 2025 oznámil BYD emisi nových akcií na burze v Hongkongu s cílem získat až 5,2 miliardy USD. O investorský zájem nebyla nouze a nabídka byla dokonce přeupsaná – BYD nakonec získal přibližně 5,6 miliardy dolarů, což je největší hongkongská emise za poslední čtyři roky. Výtěžek firma využije především k další expanzi: finance půjdou na výzkum a vývoj, rozšíření zahraničních aktivit, navýšení provozního kapitálu a obecné firemní účely. Jinými slovy, BYD si zajišťuje dostatek zdrojů, aby mohl udržet tempo inovací a globálního růstu.

Kromě akciových emisí investuje BYD masivně i své provozní prostředky do rozvoje. Díky tomu má BYD přes 100 tisíc zaměstnanců v R&D týmech a drží desítky tisíc patentů – to vše je výsledkem dlouhodobé strategie reinvestovat zisky zpět do technologií. Investuje se také do zvyšování výroby: BYD rychle rozšiřuje kapacity svých čínských závodů a zároveň, jak bylo zmíněno, buduje závody v zahraničí. Například v Indonésii staví BYD nový výrobní komplex za 1 miliardu USD, který má být dokončen koncem roku 2025. Obdobně v Thajsku investoval BYD stovky milionů dolarů do továrny otevřené v roce 2024. Firma neváhá investovat ani do zajištění surovin – vstoupila do těžebního sektoru a zajistila si podíly v nalezištích lithia, aby si upevnila dodávky bateriových materiálů. Celkově lze říci, že investiční politika BYD je agresivní a proaktivní: firma aktivně shání kapitál a obratem ho vkládá do růstu a inovací, aby nepolevila v nastoleném tempu.

4. Technologické inovace jako konkurenční výhoda

Mohutné investice do vývoje se promítají do toho nejcennějšího – technologického náskoku BYD před konkurencí. Klíčovým pilířem úspěchu firmy jsou baterie. BYD začínal jako jejich výrobce a dodnes si tuto kompetenci drží ve svých vlastních továrnách. Společnost vsadila na lithium-železo-fosfátovou (LFP) chemii, kterou vylepšila patentovanou konstrukcí Blade Battery. Tato baterie s inovativním uspořádáním článků vyniká vysokou bezpečností, odolností vůči poškození a solidní energetickou hustotou při relativně nízkých nákladech. Díky tomu může BYD nabízet elektromobily s delším dojezdem za dostupnější ceny. V současnosti automobilka vyvíjí druhou generaci Blade Battery a pracuje i na vývoji solid-state baterií, jejichž zkušební výrobu plánuje spustit v roce 2027.

Nespornou výhodou BYD je vertikální integrace – firma si vyrábí nejen baterie, ale i další klíčové komponenty. Vyvíjí vlastní polovodičové součástky pro elektromotory a bateriový management, produkuje trakční elektromotory i řídicí jednotky. Tato soběstačnost umožňuje rychle inovovat a zároveň udržet nízké náklady. BYD navíc těží z šíře svého záběru, působí totiž také ve výrobě elektroniky, solární energetice, výrobě autobusů a dalších příbuzných odvětvích. Například know-how z výroby čipů či zkušenosti z provozu bateriových úložišť dokáže přenášet do vývoje svých automobilů.

Automobily BYD jsou tak díky těmto inovacím technologicky vyspělé a často nabízejí funkce, které konkurence teprve zavádí. V osobních elektromobilech BYD využívá pokročilou platformu e-Platform 3.0, jež integruje baterii přímo do struktury vozu a zvyšuje tím tuhost i bezpečnost. Například nový model Atto 2 využívá konstrukci cell-to-body – bateriové články jsou přímo součástí nosné struktury podvozku, což šetří hmotnost a zlepšuje účinnost využití prostoru. Dalším příkladem je software: luxusní elektrické terénní vozidlo Yangwang U8 disponuje čtveřicí elektromotorů s vektorováním točivého momentu a pokročilou autonomní jízdou v městském provozu. Také v oblasti designu bateriového managementu PHEV systémů je BYD napřed – jeho plug-in hybridy (DM-i a DM-p) dosahují mimořádně nízké spotřeby paliva a dlouhého dojezdu na elektřinu. Odborníci vyzdvihují rychlost inovací: BYD dokáže díky efektivnímu R&D cyklu uvádět na trh rozmanité modely reagující na aktuální trendy. Schopnost rychle převést vývojové nápady do sériových produktů dává BYD významnou konkurenční výhodu.

5. Vyhlídky BYD v globální elektromobilitě

Úspěch BYD není náhodný – jde o kombinaci správné strategie, inovací a načasování. Automobilka dokázala využít vertikální integraci, obrovský domácí trh a podporu čínské vlády k vybudování nebývalé konkurenceschopnosti. Díky výrobě klíčových komponent „pod jednou střechou“ a velkým objemům má výrazné úspory z rozsahu, což umožňuje nabízet elektromobily napříč segmenty za atraktivní ceny. Značka se navíc strefila do doby, kdy globální trh EV roste o více než 30 % ročně a zákazníci hledají cenově dostupnější alternativy. BYD tak „demokratizuje elektromobilitu“ – modely jako Seagull či Dolphin patří k nejlevnějším elektroautům ve své třídě, čímž oslovují širokou škálu řidičů. Tato cenová dostupnost, kombinovaná s rozmanitou nabídkou modelů, pomáhá BYD rychle pronikat na nové trhy a přizpůsobovat se lokálním preferencím.

Prostor pro zlepšení však představuje budování značky. Mimo Čínu je BYD relativně novým jménem, a tak musí teprve získat dostatečnou důvěru a povědomí u zákazníků. To platí zejména ve vyspělých západních zemích, kde hraje roli dlouholetá tradice zavedených automobilek. BYD proto bude muset investovat nejen do technologií, ale i do marketingu, designu a zákaznických služeb, aby dlouhodobě uspěl na náročných trzích. Pokud se mu to podaří, má nakročeno k tomu stát se jedním z hlavních motorů revoluce v elektromobilitě – firmou, která promění elektrické vozy ve standardní volbu pro masový trh. Jeho dosavadní výsledky ukazují, že k tomuto cíli míří velmi rychle.

 

Štítky

  • EV novinky
  • BYD

Mohlo by vás zajímat

Ilustrační foto

Konec nočních můr z hořících baterií? Stellantis si patentoval systém, který udusí oheň zevnitř
Požár elektromobilu je scénář, kterého se obávají řidiči i záchranáři. Hašení bývá složité, zdlouhavé a náročné na vodu. Co kdyby ale auto dokázalo nebezpečnou reakci zastavit samo, dřív než si posádk...

Ilustrační foto

Konec tavení a chemikálií. BMW otevřelo první centrum, kde se baterie recyklují mechanicky
Představte si recyklaci baterií bez pecí žhavých na 1450 stupňů a bez nádrží plných agresivních chemikálií. Přesně to dnes začalo fungovat v bavorském Salchingu, kde BMW Group a společnost Encory spus...

FSD - ilustrační foto

PowerCo spouští gigafabriku v Salzgitteru: Evropa má vlastní "jednotnou" baterii
Dne 18. prosince 2025 dosáhl Volkswagen Group se svou dceřinou společností PowerCo SE klíčového milníku. V německém Salzgitteru byla spuštěna do provozu gigafabrika, která zahájila produkci takzvaných...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Opel Astra 2026 dostává 58 kWh baterii a dosah až 454 kilometrů

Opel představil modernizovaný Astra s výrazně vylepšenou elektrickou verzí. Nová 58 kWh baterie nabídne dosah až 454 kilometrů, což je... >>

Ford otáčí kormidlo: Odepisuje 19,5 miliardy a zastavuje elektrický F-150

Detroit hlásí jeden z nejdražších strategických obratů v historii automobilismu. Sen o rychlé elektrifikaci Ameriky narazil na tvrdou realitu... >>

BMW iX3 je po 21 tisících kilometrech čistší než spalovací auto. Data mluví jasně

Spaluje vaše auto benzin? Pak produkuje emise po celou dobu svého života. Elektromobil BMW iX3 ale překvapil: už po 21 500 kilometrech má... >>

Elektromobil v zimě: Proč nejen Norové nemají problém, i když mrzne až praští?

Mohlo by se zdát, že Skandinávie je pro bateriová auta pohřebištěm. Přesto v Norsku tvoří 90 % prodejů. Důvod není jen ekologický –... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Schwandorf, GermanySchwandorf, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Ostrava, Czech RepublicOstrava-jih-Zábřeh, Czech Republic
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Lübeck, Germany - Dänischburger LandstraßeLübeck, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Val-de-Reuil, FranceVal-de-Reuil, France
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Herford, GermanyHerford, Germany
3 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.