Společnost BYD, která se etablovala jako jeden z nejvýznamnějších světových výrobců elektromobilů, publikovala srpnové prodejní výsledky za rok 2025, které ukazují neočekávané změny v preferencích zákazníků. Celkové prodeje osobních vozidel vzrostly pouze o minimální 0,2 % meziročně, což je výrazně méně než v předchozích obdobích.
Kontrastní vývoj podle typů pohonu
Nejpozoruhodnějším trendem je výrazný nárůst prodejů čistě elektrických vozidel (BEV), které v srpnu vzrostly o 34,4 % ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku. Konkrétně společnost prodala 199 585 osobních elektrických vozidel. Za prvních osm měsíců roku 2025 pak BEV prodeje vzrostly o 39,4 %.
Na druhé straně plug-in hybridní vozidla (PHEV) zaznamenala významný pokles o 22,7 % na 171 916 jednotek v srpnu. Jedná se již o pátý po sobě jdoucí měsíc meziročního poklesu v této kategorii. Za prvních osm měsíců roku však PHEV prodeje stále vykazují růst o 8,4 %.
Příčiny změn na trhu
Analytici vidí několik klíčových faktorů ovlivňujících tyto trendy. Čínský trh s plug-in hybridy může být v současnosti přesycený, zatímco zámořské prodeje PHEV nejsou dostatečně silné, aby tento pokles kompenzovaly.
Změna preferencí spotřebitelů směrem k čistě elektrickým vozidlům odráží rostoucí důvěru v bateriové technologie a rozšiřující se infrastrukturu nabíjení. BYD v březnu oznámila průlom v technologii rychlého nabíjení baterií, který umožňuje přidat 250 mil dojezdu za pouhých pět minut.
Globální kontext a konkurence
BYD čelí rostoucí konkurenci nejen na domácím čínském trhu, ale i globálně. V Evropě se společnosti daří vytlačovat Tesla z pozic. Zatímco Tesla zaznamenala v červenci 40% pokles prodejů v Evropě na 8 837 vozů, BYD zvýšila své evropské prodeje o 225 % na 13 503 vozidel.
Zajímavá fakta o BYD v roce 2025:
- Celkové zámořské prodeje vzrostly za osm měsíců o 136,27 %
- Společnost snížila svůj celoroční cíl z 5,5 na 4,6 milionu vozidel
- Na čínském trhu má BYD podíl přibližně 29,2 %
- Výroba klesla druhý měsíc po sobě poprvé od roku 2020
Situace v České republice
I v České republice začíná BYD budovat svou pozici. BYD oficiálně vstoupila na český trh v dubnu 2025 a v současnosti buduje svou dealerskou síť.
Podle analytiků bude trvat ještě nějakou dobu, než si čínské značky vybudují dostatečnou dealerskou síť pro plnohodnotný vstup na český trh, kde se tři ze čtyř vozů prodávají firmám.
Výhled do budoucna
Srpnové výsledky BYD odrážejí širší transformaci automobilového průmyslu směrem k udržitelnější mobilitě. Přestože růst není tak dramatický jako v předchozích letech, celkový trend za prvních osm měsíců roku zůstává pozitivní s nárůstem o 21,9 %.
Experti očekávají, že se PHEV prodeje v nadcházejících měsících pravděpodobně stabilizují, zatímco BEV segment bude pokračovat v růstu díky pokračujícím technologickým inovacím a rozšiřující se nabíjecí infrastruktuře.