Vstup automobilky Chery do České republiky byl jedním z témat letošního podzimu. Očekávání byla veliká, zejména s ohledem na pověst čínských výrobců jako lídrů v elektromobilitě. Realita v českých showroomoch je však pragmatická. Při pohledu na oficiální nabídku importéra je zřejmé, že pro tuzemského zákazníka byla zvolena strategie „benzín a hybrid“.
Česká realita: zatím bez kabelu
Pokud navštívíte české stránky značky, zjistíte, že aktuální portfolio tvoří modely cílící na konzervativnější klientelu. Nabídka, jak ji prezentuje oficiální web Chery, se soustředí na spalovací verze a plug-in hybridy. Čistokrevný elektromobil (BEV), který by konkuroval zavedeným hráčům jako Škoda Enyaq nebo Tesla Model Y, v ceníku k dnešnímu dni nenajdete.
Tento krok je z obchodního hlediska logický – Česká republika v adopci elektromobility stále zaostává za západní Evropou a cenově dostupné SUV se spalovacím motorem zde má stále obrovský tržní potenciál. Nicméně fanoušci technologií mohou cítit určité zklamání, zvláště když se podíváme na to, co Chery právě teď posílá na silnice v Číně.
V Číně startuje Exlantix ET7
Zatímco v Česku se seznamujeme s modely Tiggo 7 nebo Tiggo 8, v Číně divize Exeed (což je prémiová odnož koncernu Chery, pod kterou spadají modely řady Exlantix) uvádí na trh vylepšené SUV s označením Exlantix ET7. Podle nejnovějších informací, se kterými přišel server CarNewsChina, jde o vůz, který parametry míří na samotný vrchol segmentu.
Klíčové parametry, které nám mohou chybět:
- Baterie od lídra trhu: Vůz je osazen akumulátorem typu NMC (nikl-mangan-kobalt) od společnosti CATL.
- Kapacita: Uváděná kapacita činí úctyhodných 97,682 kWh. To je hodnota, která bezpečně překonává většinu běžné evropské konkurence.
- Dojezd: Dle čínské normy CLTC ujede vůz na jedno nabití až 726 kilometrů.
Realistický pohled na dojezd: CLTC vs. WLTP
Musíme být při interpretaci čísel z Číny opatrní. Norma CLTC (China Light-Duty Vehicle Test Cycle) je známá svým optimismem a v evropských podmínkách je zpravidla nedosažitelná. Pro hrubou představu o reálném dojezdu v našich podmínkách (dle metodiky WLTP) je nutné odečíst přibližně 20 až 25 %.
I po tomto přepočtu se však dostáváme na velmi zajímavá čísla. Exlantix ET7 by v evropském cyklu WLTP mohl atakovat hranici 550 až 580 kilometrů. To by z něj v kombinaci s rychlým nabíjením, které je u platformy E0X (využívající 800V architekturu) standardem, dělalo plnohodnotné dálniční auto schopné konkurovat i německé prémii.
Proč ho tu (zatím) nemáme?
Rozdíl mezi nabídkou v Číně a v Česku krásně ilustruje globální strategii Chery. Zatímco doma musí bojovat v krvavé cenové válce s technologickými giganty jako BYD nebo Nio, v Evropě postupuje opatrněji. Do Česka přináší to, co se zde aktuálně prodává nejsnáze – dostupná SUV se spalovacími motory. Dalším faktorem je pravděpodobně celní politika EU vůči plně elektrickým vozům z ČÍny.
Je však pravděpodobné, že absence elektromobilů v české nabídce je jen dočasný stav. Modely Exlantix (v Číně často označované jako Sterra) jsou od počátku vyvíjeny jako globální modely. Je tedy možné, že až se infrastruktura a poptávka v ČR posunou, uvidíme podobnou techniku i na našich značkách. Prozatím se však musíme spokojit s tím, že technologická špička koncernu zůstává za Velkou zdí.