Zlom v dopravním sektoru: pád spotřeby ropy
Podle nejnovější analýzy Carbon Brief zveřejněné 11. listopadu 2025 byly čínské emise CO2 ve třetím čtvrtletí roku 2025 na stejné úrovni jako před rokem. Emise z dopravního sektoru však výrazně poklesly – o 5 procent meziročně.
Hlavním faktorem je masivní adopce elektromobilů. Spotřeba ropy pro dopravu klesá napříč všemi hlavními kategoriemi paliv. Mezinárodní energetická agentura (IEA) potvrdila, že poptávka po palivech v Číně dosáhla vrcholu a spotřeba benzínu, nafty a leteckého paliva v roce 2024 byla o 2,5 procenta nižší než v roce 2021.
V říjnu 2025 spotřeba benzínu propadla o 8 procent meziročně, čímž zmizel i tradiční nárůst během týdenního státního svátku. Spotřeba všech tří hlavních dopravních paliv – benzínu, nafty i leteckého paliva – klesla o 4 až 5 procent.
Obnovitelné zdroje pokrývají růst poptávky po elektřině
V elektroenergetice zaznamenala Čína zajímavý úspěch. Emise zůstaly ve třetím čtvrtletí 2025 nezměněné, přestože poptávka po elektřině vzrostla o 6,1 procenta. Tento výsledek umožnil masivní rozvoj obnovitelných zdrojů.
Výroba elektřiny ze solárních zdrojů vzrostla meziročně o 46 procent, z větrných elektráren o 11 procent. V prvních devíti měsících roku 2025 Čína uvedla do provozu 240 gigawattů solárních a 61 gigawattů větrných kapacit. Celkově pokryly nefosilní zdroje energie téměř 90 procent nárůstu poptávky po elektřině.
"Obnovitelné zdroje nyní dominují růstu čínské elektroenergetiky," konstatuje analýza Carbon Brief. Pro výrobce elektromobilů je to zásadní zpráva – čím čistší je energetická síť, tím nižší je celková uhlíková stopa elektromobilu.
Co to znamená pro výrobu elektromobilů
Ekologičnost elektromobilu není dána pouze emisemi při jeho provozu, ale především uhlíkovou stopou výroby, zejména baterií. Studie zveřejněná v časopise Nature Communications ukazuje, že přibližně 45 procent globálních emisí spojených s výrobou baterií pochází z Číny.
Výzkum z MIT uvádí, že výroba 80kWh baterie může vyprodukovat mezi 2,4 až 16 tunami CO2, přičemž rozhodující je zdroj použité energie. Čínské továrny dlouhodobě používaly především uhelnou energii, která produkuje dvojnásobek emisí oproti zemnímu plynu.
Pokud však Čína pokračuje v dekarbonizaci své energetické sítě, dopad na celý životní cyklus elektromobilů bude značný. Studie z časopisu Journal of Cleaner Production předpokládá, že při čínském energetickém mixu roku 2030 mohou klesnout emise z výroby baterií o 30 procent oproti roku 2020. Do roku 2060 by pokles mohl dosáhnout až 90 procent.
Evropské továrny ukazují cestu: příklad Ford Cologne
Zatímco Čína transformuje svou energetiku, evropské automobilky investují do uhlíkově neutrálních výrobních závodů. Ford v červnu 2023 otevřel v Kolíně nad Rýnem svůj první globálně uhlíkově neutrální montážní závod elektromobilů.
Cologne Electric Vehicle Center prošel transformací za 2 miliardy dolarů a má roční kapacitu 250 tisíc elektromobilů. Závod využívá 100 procent certifikované obnovitelné elektřiny a biometanu. Teplo pochází z externí elektrárny a spalovny odpadu prostřednictvím parní sítě, přičemž místní dodavatel energie kompenzuje příslušné emise.
"Cologne EV Center je průmyslovým vzorem pro přechod od tradiční výroby automobilů k produkci elektromobilů," uvedl Martin Sander, generální manažer Ford Model e Europe.
Nezávislá certifikace uhlíkové neutrality bude pravidelně auditována. Pro zbývající emise Ford nakupuje vysoce kvalitní uhlíkové offsety. Místní dodavatel energie plánuje snížit provozní emise o 60 procent do roku 2026 a úplně je eliminovat do roku 2035.
Chemický průmysl jako nová výzva
Přestože doprava a výroba elektřiny vykazují pokles emisí, chemický průmysl představuje rostoucí výzvu. Produkce primárních plastů vzrostla v prvních třech čtvrtletích roku 2025 o 12 procent, výroba chemických vláken o 11 procent.
Tento nárůst je důsledkem několika faktorů. Čína nahrazuje import plastů vlastní produkcí a expandující sektor online obchodu a donášky jídel zvyšuje poptávku po obalech. Objem expresních zásilek vzrostl v roce 2024 o 21 procent, v roce 2025 o dalších 17 procent.
Celková spotřeba ropy v Číně tak přes pokles v dopravě mírně vzrostla – o 2 procenta v roce 2025. Pokles spotřeby v dopravě o 4 procenta byl více než kompenzován 8procentním nárůstem v průmyslu.
Peak oil v Číně již nastal?
Několik analytiků se domnívá, že Čína již dosáhla vrcholu spotřeby ropy. China National Petroleum Corporation předpovídá, že poptávka po ropě v Číně vrcholí v roce 2025 na úrovni přibližně 770 milionů tun a následně bude postupně klesat – do roku 2060 až o 70 procent.
IEA snížila své prognózy pro čínskou spotřebu ropy do roku 2030 o přibližně 1 milion barelů denně kvůli "mimořádnému" domácímu prodeji elektromobilů. Agentura předpokládá, že poptávka země dosáhne vrcholu v roce 2027.
Do roku 2040 má podíl ropy používané v dopravě klesnout z nynějších 50 procent na pouhých 33 procent, zatímco využití jako suroviny pro chemický průmysl překročí 60 procent.
Dopad na globální elektromobilitu
Stagnace čínských emisí má přímý dopad na globální vnímání elektromobilů. Studie publikovaná v časopise Heliyon zjistila, že zvýšení prodeje elektromobilů v čínském městě o 1 procento snižuje místní emise CO2 o 0,096 procenta a o 0,087 procenta v sousedním městě.
Klíčový je však energetický mix. Každé procentní zvýšení podílu obnovitelné energie v energetice zvyšuje dekarbonizační efekt elektromobilů o další 0,036 procenta.
Analýza Carbon Brief z července 2025 ukázala, že čínský export čistých technologií – solárních panelů, baterií a elektromobilů – v roce 2024 sníží roční emise CO2 ve zbytku světa o 1 procento, což představuje přibližně 220 milionů tun CO2.
Výhled: Udržitelnost trendu
Celkové emise Číny za první tři čtvrtletiny roku 2025 jsou vyvážené mezi mírným poklesem nebo růstem. Rozhodující bude poslední čtvrtletí. Pokles emisí v září o přibližně 3 procenta meziročně však zvýšil pravděpodobnost celkového poklesu za rok 2025.
Odborníci upozorňují, že pokračování trendu závisí na tempu instalace obnovitelných zdrojů. State Grid předpokládá roční růst poptávky po elektřině o 5,6 procenta až do roku 2030. Jakékoliv zpomalení v instalaci solárních a větrných elektráren by mohlo vést k opětnému nárůstu emisí z elektroenergetiky.
Čína má podle Global Energy Monitor v začátku roku 2025 ve výstavbě 181 gigawattů větrných a 234 gigawattů solárních kapacit. To by mělo zajistit další rekordní rok v oblasti obnovitelných zdrojů.
Závěr: Nová éra ekologičnosti elektromobilů
Stagnace čínských emisí CO2 představuje přelomový okamžik pro celý sektor elektromobility. S čistší výrobou elektřiny se snižuje celková uhlíková stopa elektromobilů vyráběných v Číně, která je zodpovědná za až 60 procent globální výroby baterií.
Pro evropské spotřebitele to znamená, že elektromobily s čínským původem baterií budou mít v následujících letech stále lepší ekologickou bilanci. V kombinaci s evropskými závody, jako je uhlíkově neutrální Ford v Kolíně, se elektromobilita stává skutečně udržitelnou.
Otázkou zůstává, jak rychle se Číně podaří dále dekarbonizovat svou ekonomiku a zda Evropa dokáže udržet tempo transformace vlastního automobilového průmyslu.