Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Katalog EV
  • Mapa
  • Články
  • Kalkulačka
  • Evidence EV
  • Statistiky EV
  • Superchargery
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se
Social Auth Login Authenticate through Facebook Authenticate through Google

Drobečková navigace

  1. Domů

Čínská ofenzíva na IAA: Proč se evropští výrobci obávají XPENG a AITO?

Nabíjení elektromobilu
Mnichovský veletrh IAA Mobility 2025 potvrdil, že elektromobilita je víc než jen auta. Je to souboj technologií, strategií a hlavně nových globálních hráčů. A těm čínským už dávno nestačí jen tamní trh. S novými modely, agresivní cenovou politikou a technologickými inovacemi přicházejí do Evropy s jasným cílem: stát se vážnou konkurencí pro zavedené automobilky.

XPENG P7 a P7+: Dva sedany, jeden cíl

Jedním z hlavních magnetů čínské expozice byl XPENG se svými sedany P7 a P7+. Dříve k vidění jen na asijských trzích, nyní se oficiálně představily i pro ty evropské. Zatímco P7 si klade za cíl konkurovat vozům jako je Tesla Model 3, jeho luxusnější sourozenec P7+ se zaměřuje na náročnější zákazníky. S oficiálně deklarovaným dojezdem až 820 km a ultra-rychlým nabíjením (525 km dojezdu za 10 minut) tyto modely jasně ukazují, že čínské automobilky už neprodávají jen cenu, ale i technologickou špičku.

Analytici se shodují, že Xpeng sází na kombinaci vysokého dojezdu, pokročilých technologií a minimalistického, ale propracovaného interiéru. Je to strategie, která se už Tesle v Evropě vyplatila, a čínští výrobci ji nyní kopírují a doplňují vlastními inovacemi.

AITO: Nový luxus redefinovaný inteligencí

Zatímco XPENG se soustředí na dojezd a efektivitu, značka AITO, která vznikla ve spolupráci s technologickým gigantem Huawei, přinesla do Mnichova pojem "nový luxus". Jejich modely AITO 9, 7 a 5 představují chytrou, propojenou mobilitu, kde se auto stává spíše prodlouženou rukou vašeho digitálního života. AITO na IAA potvrdilo svou globální expanzi a ukázalo, že cílem není jen konkurovat, ale vytvořit novou kategorii pro inteligentní vozidla.

Koncept "luxusu" u AITO nespočívá jen v prémiových materiálech, ale hlavně v pokročilých asistenčních systémech a uživatelské zkušenosti, která kombinuje technologie od Huawei. Pro evropského zákazníka to znamená, že čínské vozy už nejsou jen levnější alternativou, ale plnohodnotným, technologicky vyspělým produktem.

Co to znamená pro evropský trh?

Autosalony jako IAA Mobility se tradičně považovaly za přehlídku evropských a amerických gigantů. Rok 2025 však jasně ukázal, že hřiště se mění. Čínské automobilky jako XPENG a AITO už nečekají na druhou šanci. S jasně definovanými strategiemi, podporou technologických lídrů (Huawei, CATL) a modely, které odpovídají evropským požadavkům, se stávají rovnocenným soupeřem.

Pro evropské spotřebitele to přináší dobrou zprávu: větší konkurence povede k rychlejším inovacím a potenciálně i k lepším cenám. Pro tradiční automobilky je to však vážné varování – buďto se přizpůsobí novým pravidlům hry, nebo ztratí svůj dosavadní náskok. Mnichov 2025 jasně ukázal, že tato hra už začala.

Štítky

  • EV novinky
  • Elektromobilita
Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Autor: Daniel Česák , dne 11 Září, 2025

Elektrický fejeton 😂

Rekuperace je šikovná funkce elektroauta, díky které se při brzdění nebo jízdě z kopce část energie neztrácí, ale vrací zpět do baterie. Auto tedy vlastně "brzdí chytře" – místo aby jen pálilo energii na teplo, přemění pohyb zpět na elektřinu. Řidič tak dojede dál a často i bez šlápnutí na brzdu. A co víc – při delších sjezdech si může připadat, jako by mu palubní počítač s úsměvem říkal: „Z kopce zadarmo? Proč ne!“ Škoda jen, že cyklistům zatím žádná taková rekuperace do stehen nepomáhá. 😁

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%
Obrázek
Evidence elektromobilu
Obrázek
Kalkulačka úspor s EV

Xpeng zaznamenává růst dodávek, Mona M03 dominuje trhu

Čínský výrobce elektromobilů Xpeng v červenci pokračoval v silných dodávkách, přičemž model Mona M03 se stal tahounem prodeje. Tento... >>

Pochopte tarify: Jak se v roce 2025 vyznat v cenách za nabíjení a neplatit zbytečně navíc?

S koncem prázdnin a blížícím se podzimem 2025 se elektromobilisté v Česku stále častěji ptají: Kde je nabíjení nejlevnější a jak se... >>

Objevte nový Tesla Model Y L: 751 km dojezd a 6 sedadel už letos!

Léto 2025 přináší revoluci v elektromobilech! Tesla Model Y L s 82 kWh baterií nabízí dojezd 751 km a rychlé nabíjení. Tento... >>

Proč je miliardová injekce pro Nio dobrá zpráva pro české řidiče elektromobilů?

Finanční trhy zareagovaly na novou emisi akcií Nio s opatrností, ale pro milovníky elektromobilů je to jasný signál. Společnost získala... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Alessandria, ItalyAlessandria, Italy
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Maurset, NorwayVøringsfossen, Norway
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Fiume Veneto, ItalyFiume Veneto, Italy
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Barsbüttel, GermanyBarsbüttel, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Simmern, GermanySimmern, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Saint-Gaudens, FranceEstancarbon, France
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Carcassonne, FranceCarcassonne, France
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Palmi, ItalyPalmi, Italy
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Asten, AustriaAsten, Austria
32 míst • 250 kW • ne-Tesla
Les Herbiers, FranceLes Herbiers, France
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved.
Created by Studiografix.