58,2
43,67%
80%
Dominance CATL na čínském i globálním trhu
Společnost Contemporary Amperex Technology Co. Limited (CATL) pokračuje v upevňování svého vedoucího postavení na globálním trhu baterií pro elektromobily. Podle nejnovějších dat dosáhla v roce 2024 celkové instalované kapacity 548,4 GWh, což představuje meziroční nárůst o 41,5 %. Na čínském domácím trhu společnost v červnu 2025 dosáhla 25,41 GWh instalovaných baterií s tržním podílem 43,67 %, což znamená meziroční nárůst o 0,8 procentního bodu.
Čína kontroluje více než 80 % globální výroby lithiových baterií, přičemž CATL a BYD jsou současnými vlastníky výrobního trhu. Toto vedení není náhoda – je výsledkem více než desetiletí pečlivých strategií kombinujících investice, kontrolu zdrojů a především technologické inovace.
Technologické inovace měnící trh
CATL na svém Tech Day 2025 představil tři převratné bateriové technologie, které mohou změnit konkurenční prostředí mezi čistě elektrickými a hybridními vozidly. Nejvýraznější novinkou je inovativní "Freevoy Dual Power Battery" s dvoujadrovou architekturou, která poskytuje mimořádný maximální dojezd přesahující 1500 kilometrů na jedno nabití.
Superrychlé nabíjení druhé generace
CATL oznámil, že jeho baterie druhé generace Shenxing může přidat 520 km jízdního dosahu pouhých z pěti minut nabíjení, což představuje mírný náskok před rivalem BYD, který v březnu představil systém s dojezdem asi 400 km za podobnou dobu. Nová baterie nabízí dojezd 800 kilometrů a špičkový nabíjecí výkon přesahující 1,3 megawattu.
Historie vývoje čínského bateriového trhu
Zahájení strategie "Made in China 2025"
Prezident Xi Jinping představil ambiciózní plán učinit z Číny světového lídra ve 13 strategických sektorech, včetně lithium-iontových baterií. Čína začala sázet na LFP (lithium-železo-fosfátové) baterie.
Masivní růst kapacit
Čínské společnosti výrazně rozšířily výrobní kapacity. CATL se stal globálním lídrem s více než 35% podílem na světovém trhu, zatímco BYD dosáhl pozice druhého největšího výrobce.
Rekordní rok
Celková instalovaná kapacita v Číně dosáhla 548,4 GWh s 41,5% meziročním růstem. CATL upevnil pozici s 45,08% podílem, BYD dosáhl 24,74% podílu na čínském trhu.
Technologické průlomy
CATL představil baterie s dojezdem 1500 km a superrychlé nabíjení, zatímco BYD zahájil masivní globální expanzi s novými továrnami v Thajsku a Brazílii.
BYD: Od baterií k globální automobilce
Společnost BYD si udržela druhou pozici na čínském trhu s 12,49 GWh instalací v červnu 2025 a 21,47% tržním podílem. V červenci 2024 BYD oslavil inauguraci své továrny v Thajsku a výrobu svého 8 miliontého vozidla nové energie v Rayongu. Továrna má roční kapacitu 150 000 vozidel a očekává se, že vytvoří 10 000 pracovních míst.
Asie a Tichomoří
- 🇹🇭 Thajsko: Továrna s kapacitou 150 000 vozů ročně v provozu od července 2024
- 🇮🇩 Indonésie: Výstavba továrny za 1 miliardu USD, spuštění do konce 2025
- 🇰🇭 Kambodža: Montážní závod s kapacitou 20 000 vozů ročně
Amerika
- 🇧🇷 Brazílie: Továrna v Camaçari zahájí výrobu v červenci 2025 s plánovanou produkcí 50 000 vozidel
- 🇲🇽 Mexiko: Původní plány odloženy kvůli geopolitickému napětí
Evropa
- 🇭🇺 Maďarsko: Plánovaná továrna s kapacitou 150 000 vozů do tří let
- 🇹🇷 Turecko: Investice 1 miliardy USD, spuštění do konce 2026
Dominance lithium-železo-fosfátových baterií
Lithium-železo-fosfátové baterie (LFP) výrazně dominovaly čínskému trhu s 47,4 GWh instalací v červnu, což představuje 81,5 % celkového objemu. Tyto baterie nabízejí delší životnost a nižší výrobní náklady oproti ternárním bateriím. Meziročně se instalace LFP baterií zvýšily o 49,7 %.
Ternární lithium-iontové baterie, které využívají tři kovové oxidy (obvykle nikl, mangan a kobalt) pro vyšší energetickou hustotu, dosáhly 10,7 GWh instalací s 18,4% podílem. V tomto segmentu dominoval CATL s 71,23% podílem.
Globální expanze a exportní síla
Celková červnová produkce všech typů baterií pro elektromobily v Číně činila 129,2 GWh, což znamená meziroční nárůst o 51,4 %. Čína v červnu vyvezla 15,8 GWh baterií, přičemž 9 GWh tvořily ternární baterie a 6,8 GWh LFP články.
BYD překonává milníky
BYD dosáhl významného milníku 1 milionu prodaných vozů s pokročilými asistenčními systémy God's Eye. Na thajském trhu, kde BYD nedávno oslavil rok provozu místní továrny, dosáhl prodej 90 000 vozidel. Za prvních pět měsíců roku 2025 společnost v Thajsku prodala 21 458 elektromobilů, což představuje meziroční nárůst o 66,5 %.
Budoucnost čínské dominance
CATL také spustil novou značku Naxtra pro svou sodíko-iontovou bateriovou technologii, která má jít do sériové výroby v prosinci 2025. Sodíko-iontové baterie mohou mít nákladovou výhodu oproti lithium-iontovým bateriím a výrazně snížit náklady na elektromobily.
Kombinace státní strategie, kontroly zdrojů, inovací a průmyslového rozvoje vytvořila z Číny téměř nepřekonatelnou bariéru pro rivaly. Čína kontroluje více než 80 % globální výroby lithiových baterií, přičemž CATL a BYD jsou současnými vlastníky výrobního trhu.
Zdroje: cnevpost.com, carnewschina.com, evxl.co