Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Čínský trh baterií pro elektromobily: CATL posiluje vedení, BYD rozšiřuje aktivity

Baterie CATL - novinky | ilustrační foto
Foto: Baterie CATL - novinky | ilustrační foto
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 13 Červenec, 2025
Shrnutí: Čínský trh baterií pro elektromobily dosáhl v červnu 2025 objemu 58,2 GWh instalací, přičemž společnost CATL upevnila své dominantní postavení s 43,67% podílem trhu. BYD pokračuje v agresivní globální expanzi s otevřením nových továren v Thajsku a Brazílii.

58,2

GWh baterií instalováno v červnu 2025

43,67%

Tržní podíl CATL v červnu

80%

Kontrola Číny nad globálním trhem lithiových baterií

Dominance CATL na čínském i globálním trhu

Společnost Contemporary Amperex Technology Co. Limited (CATL) pokračuje v upevňování svého vedoucího postavení na globálním trhu baterií pro elektromobily. Podle nejnovějších dat dosáhla v roce 2024 celkové instalované kapacity 548,4 GWh, což představuje meziroční nárůst o 41,5 %. Na čínském domácím trhu společnost v červnu 2025 dosáhla 25,41 GWh instalovaných baterií s tržním podílem 43,67 %, což znamená meziroční nárůst o 0,8 procentního bodu.

Čína kontroluje více než 80 % globální výroby lithiových baterií, přičemž CATL a BYD jsou současnými vlastníky výrobního trhu. Toto vedení není náhoda – je výsledkem více než desetiletí pečlivých strategií kombinujících investice, kontrolu zdrojů a především technologické inovace.

Technologické inovace měnící trh

CATL na svém Tech Day 2025 představil tři převratné bateriové technologie, které mohou změnit konkurenční prostředí mezi čistě elektrickými a hybridními vozidly. Nejvýraznější novinkou je inovativní "Freevoy Dual Power Battery" s dvoujadrovou architekturou, která poskytuje mimořádný maximální dojezd přesahující 1500 kilometrů na jedno nabití.

Superrychlé nabíjení druhé generace

CATL oznámil, že jeho baterie druhé generace Shenxing může přidat 520 km jízdního dosahu pouhých z pěti minut nabíjení, což představuje mírný náskok před rivalem BYD, který v březnu představil systém s dojezdem asi 400 km za podobnou dobu. Nová baterie nabízí dojezd 800 kilometrů a špičkový nabíjecí výkon přesahující 1,3 megawattu.

Historie vývoje čínského bateriového trhu

2015

Zahájení strategie "Made in China 2025"
Prezident Xi Jinping představil ambiciózní plán učinit z Číny světového lídra ve 13 strategických sektorech, včetně lithium-iontových baterií. Čína začala sázet na LFP (lithium-železo-fosfátové) baterie.

2020-2023

Masivní růst kapacit
Čínské společnosti výrazně rozšířily výrobní kapacity. CATL se stal globálním lídrem s více než 35% podílem na světovém trhu, zatímco BYD dosáhl pozice druhého největšího výrobce.

2024

Rekordní rok
Celková instalovaná kapacita v Číně dosáhla 548,4 GWh s 41,5% meziročním růstem. CATL upevnil pozici s 45,08% podílem, BYD dosáhl 24,74% podílu na čínském trhu.

2025

Technologické průlomy
CATL představil baterie s dojezdem 1500 km a superrychlé nabíjení, zatímco BYD zahájil masivní globální expanzi s novými továrnami v Thajsku a Brazílii.

BYD: Od baterií k globální automobilce

Společnost BYD si udržela druhou pozici na čínském trhu s 12,49 GWh instalací v červnu 2025 a 21,47% tržním podílem. V červenci 2024 BYD oslavil inauguraci své továrny v Thajsku a výrobu svého 8 miliontého vozidla nové energie v Rayongu. Továrna má roční kapacitu 150 000 vozidel a očekává se, že vytvoří 10 000 pracovních míst.

Asie a Tichomoří

  • 🇹🇭 Thajsko: Továrna s kapacitou 150 000 vozů ročně v provozu od července 2024
  • 🇮🇩 Indonésie: Výstavba továrny za 1 miliardu USD, spuštění do konce 2025
  • 🇰🇭 Kambodža: Montážní závod s kapacitou 20 000 vozů ročně

Amerika

  • 🇧🇷 Brazílie: Továrna v Camaçari zahájí výrobu v červenci 2025 s plánovanou produkcí 50 000 vozidel
  • 🇲🇽 Mexiko: Původní plány odloženy kvůli geopolitickému napětí

Evropa

  • 🇭🇺 Maďarsko: Plánovaná továrna s kapacitou 150 000 vozů do tří let
  • 🇹🇷 Turecko: Investice 1 miliardy USD, spuštění do konce 2026

Dominance lithium-železo-fosfátových baterií

Lithium-železo-fosfátové baterie (LFP) výrazně dominovaly čínskému trhu s 47,4 GWh instalací v červnu, což představuje 81,5 % celkového objemu. Tyto baterie nabízejí delší životnost a nižší výrobní náklady oproti ternárním bateriím. Meziročně se instalace LFP baterií zvýšily o 49,7 %.

Ternární lithium-iontové baterie, které využívají tři kovové oxidy (obvykle nikl, mangan a kobalt) pro vyšší energetickou hustotu, dosáhly 10,7 GWh instalací s 18,4% podílem. V tomto segmentu dominoval CATL s 71,23% podílem.

Globální expanze a exportní síla

Celková červnová produkce všech typů baterií pro elektromobily v Číně činila 129,2 GWh, což znamená meziroční nárůst o 51,4 %. Čína v červnu vyvezla 15,8 GWh baterií, přičemž 9 GWh tvořily ternární baterie a 6,8 GWh LFP články.

BYD překonává milníky

BYD dosáhl významného milníku 1 milionu prodaných vozů s pokročilými asistenčními systémy God's Eye. Na thajském trhu, kde BYD nedávno oslavil rok provozu místní továrny, dosáhl prodej 90 000 vozidel. Za prvních pět měsíců roku 2025 společnost v Thajsku prodala 21 458 elektromobilů, což představuje meziroční nárůst o 66,5 %.

Budoucnost čínské dominance

CATL také spustil novou značku Naxtra pro svou sodíko-iontovou bateriovou technologii, která má jít do sériové výroby v prosinci 2025. Sodíko-iontové baterie mohou mít nákladovou výhodu oproti lithium-iontovým bateriím a výrazně snížit náklady na elektromobily.

Kombinace státní strategie, kontroly zdrojů, inovací a průmyslového rozvoje vytvořila z Číny téměř nepřekonatelnou bariéru pro rivaly. Čína kontroluje více než 80 % globální výroby lithiových baterií, přičemž CATL a BYD jsou současnými vlastníky výrobního trhu.

Výhled do budoucna: S novými technologiemi jako jsou baterie s dojezdem 1500 km, ultrarychlé nabíjení a sodíko-iontové baterie se očekává, že čínská dominance na globálním trhu baterií pro elektromobily bude pokračovat i v následujících letech.

Zdroje: cnevpost.com, carnewschina.com, evxl.co

Štítky

  • EV novinky
  • Baterie
  • BYD
  • CATL

Mohlo by vás zajímat

Autonomní řízení

"Vidí víc než já": Německý novinář vyzkoušel Tesla FSD a je ohromen
Model 3 s FSD samostatně objíždí staveniště, brzdí před chodci a mění pruhy v hustém berlínském provozu. Robin Hornig z Auto Bild seděl vedle a sledoval, jak technologie, která už funguje v sedmi zemí...

Ilustrační foto

Německý autoprůmysl čeká na elektromobily: prodeje vzrostou o 30 procent
Německý automobilový průmysl očekává v roce 2026 pouze mírné oživení celkového trhu, ale u elektromobilů počítá s výrazným růstem o 30 procent na 693 tisíc vozů. Celkový trh zůstane pod úrovní roku 20...

Nissan | zdroj: nissannews.com

Japonci se nevzdávají: Nissan chystá protiútok na čínském trhu s modelem NX8
Japonský Nissan zintenzivňuje úsilí na čínském trhu s elektromobily, kde v posledních letech ztrácí pozice vůči domácím výrobcům. Jeho joint venture Dongfeng Nissan získal certifikaci pro nový model N...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Jak obejít evropská cla na čínské elektromobily? GAC to zkouší přes Rakousko

Zatímco Evropská unie zavádí cla až 35 procent na čínské elektromobily, výrobce GAC našel způsob, jak se jim vyhnout. V rakouském Grazu... >>

Tesla otevírá největší Supercharger na světě: 168 stání a plná soběstačnost

Tesla v Kalifornii otevřela svůj dosud největší Supercharger s rekordními 168 nabíjecími stáními. Tento gigantický projekt, kompletně... >>

Šéf Fordu varuje: Evropa riskuje budoucnost svého automobilového průmyslu

Výroba automobilů v EU klesla o tři miliony vozů ročně, investice do elektromobility se propadly na minimum a v roce 2024 zmizelo 90 000... >>

Nio Firefly rozšiřuje křídla: Cenově dostupný elektromobil míří do dalších evropských zemí

Čínský gigant Nio spouští v prosinci 2025 dodávky svého cenově dostupného elektromobilu Firefly v Dánsku a Řecku a otevírá... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Alsfeld, GermanyAlsfeld, Germany
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Hamburg - Service Center, GermanyHamburg, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Aosta, Italy - A5 dir. TorinoPollein, Italy
4 míst • 150 kW • ne-Tesla
Montenero di Bisaccia, ItalyMontenero di Bisaccia, Italy
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Dinan, FranceDinan, France
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.