Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Čínský trh baterií pro elektromobily: CATL posiluje vedení, BYD rozšiřuje aktivity

Baterie CATL - novinky | ilustrační foto
Foto: Baterie CATL - novinky | ilustrační foto
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 13 Červenec, 2025
Shrnutí: Čínský trh baterií pro elektromobily dosáhl v červnu 2025 objemu 58,2 GWh instalací, přičemž společnost CATL upevnila své dominantní postavení s 43,67% podílem trhu. BYD pokračuje v agresivní globální expanzi s otevřením nových továren v Thajsku a Brazílii.

58,2

GWh baterií instalováno v červnu 2025

43,67%

Tržní podíl CATL v červnu

80%

Kontrola Číny nad globálním trhem lithiových baterií

Dominance CATL na čínském i globálním trhu

Společnost Contemporary Amperex Technology Co. Limited (CATL) pokračuje v upevňování svého vedoucího postavení na globálním trhu baterií pro elektromobily. Podle nejnovějších dat dosáhla v roce 2024 celkové instalované kapacity 548,4 GWh, což představuje meziroční nárůst o 41,5 %. Na čínském domácím trhu společnost v červnu 2025 dosáhla 25,41 GWh instalovaných baterií s tržním podílem 43,67 %, což znamená meziroční nárůst o 0,8 procentního bodu.

Čína kontroluje více než 80 % globální výroby lithiových baterií, přičemž CATL a BYD jsou současnými vlastníky výrobního trhu. Toto vedení není náhoda – je výsledkem více než desetiletí pečlivých strategií kombinujících investice, kontrolu zdrojů a především technologické inovace.

Technologické inovace měnící trh

CATL na svém Tech Day 2025 představil tři převratné bateriové technologie, které mohou změnit konkurenční prostředí mezi čistě elektrickými a hybridními vozidly. Nejvýraznější novinkou je inovativní "Freevoy Dual Power Battery" s dvoujadrovou architekturou, která poskytuje mimořádný maximální dojezd přesahující 1500 kilometrů na jedno nabití.

Superrychlé nabíjení druhé generace

CATL oznámil, že jeho baterie druhé generace Shenxing může přidat 520 km jízdního dosahu pouhých z pěti minut nabíjení, což představuje mírný náskok před rivalem BYD, který v březnu představil systém s dojezdem asi 400 km za podobnou dobu. Nová baterie nabízí dojezd 800 kilometrů a špičkový nabíjecí výkon přesahující 1,3 megawattu.

Historie vývoje čínského bateriového trhu

2015

Zahájení strategie "Made in China 2025"
Prezident Xi Jinping představil ambiciózní plán učinit z Číny světového lídra ve 13 strategických sektorech, včetně lithium-iontových baterií. Čína začala sázet na LFP (lithium-železo-fosfátové) baterie.

2020-2023

Masivní růst kapacit
Čínské společnosti výrazně rozšířily výrobní kapacity. CATL se stal globálním lídrem s více než 35% podílem na světovém trhu, zatímco BYD dosáhl pozice druhého největšího výrobce.

2024

Rekordní rok
Celková instalovaná kapacita v Číně dosáhla 548,4 GWh s 41,5% meziročním růstem. CATL upevnil pozici s 45,08% podílem, BYD dosáhl 24,74% podílu na čínském trhu.

2025

Technologické průlomy
CATL představil baterie s dojezdem 1500 km a superrychlé nabíjení, zatímco BYD zahájil masivní globální expanzi s novými továrnami v Thajsku a Brazílii.

BYD: Od baterií k globální automobilce

Společnost BYD si udržela druhou pozici na čínském trhu s 12,49 GWh instalací v červnu 2025 a 21,47% tržním podílem. V červenci 2024 BYD oslavil inauguraci své továrny v Thajsku a výrobu svého 8 miliontého vozidla nové energie v Rayongu. Továrna má roční kapacitu 150 000 vozidel a očekává se, že vytvoří 10 000 pracovních míst.

Asie a Tichomoří

  • 🇹🇭 Thajsko: Továrna s kapacitou 150 000 vozů ročně v provozu od července 2024
  • 🇮🇩 Indonésie: Výstavba továrny za 1 miliardu USD, spuštění do konce 2025
  • 🇰🇭 Kambodža: Montážní závod s kapacitou 20 000 vozů ročně

Amerika

  • 🇧🇷 Brazílie: Továrna v Camaçari zahájí výrobu v červenci 2025 s plánovanou produkcí 50 000 vozidel
  • 🇲🇽 Mexiko: Původní plány odloženy kvůli geopolitickému napětí

Evropa

  • 🇭🇺 Maďarsko: Plánovaná továrna s kapacitou 150 000 vozů do tří let
  • 🇹🇷 Turecko: Investice 1 miliardy USD, spuštění do konce 2026

Dominance lithium-železo-fosfátových baterií

Lithium-železo-fosfátové baterie (LFP) výrazně dominovaly čínskému trhu s 47,4 GWh instalací v červnu, což představuje 81,5 % celkového objemu. Tyto baterie nabízejí delší životnost a nižší výrobní náklady oproti ternárním bateriím. Meziročně se instalace LFP baterií zvýšily o 49,7 %.

Ternární lithium-iontové baterie, které využívají tři kovové oxidy (obvykle nikl, mangan a kobalt) pro vyšší energetickou hustotu, dosáhly 10,7 GWh instalací s 18,4% podílem. V tomto segmentu dominoval CATL s 71,23% podílem.

Globální expanze a exportní síla

Celková červnová produkce všech typů baterií pro elektromobily v Číně činila 129,2 GWh, což znamená meziroční nárůst o 51,4 %. Čína v červnu vyvezla 15,8 GWh baterií, přičemž 9 GWh tvořily ternární baterie a 6,8 GWh LFP články.

BYD překonává milníky

BYD dosáhl významného milníku 1 milionu prodaných vozů s pokročilými asistenčními systémy God's Eye. Na thajském trhu, kde BYD nedávno oslavil rok provozu místní továrny, dosáhl prodej 90 000 vozidel. Za prvních pět měsíců roku 2025 společnost v Thajsku prodala 21 458 elektromobilů, což představuje meziroční nárůst o 66,5 %.

Budoucnost čínské dominance

CATL také spustil novou značku Naxtra pro svou sodíko-iontovou bateriovou technologii, která má jít do sériové výroby v prosinci 2025. Sodíko-iontové baterie mohou mít nákladovou výhodu oproti lithium-iontovým bateriím a výrazně snížit náklady na elektromobily.

Kombinace státní strategie, kontroly zdrojů, inovací a průmyslového rozvoje vytvořila z Číny téměř nepřekonatelnou bariéru pro rivaly. Čína kontroluje více než 80 % globální výroby lithiových baterií, přičemž CATL a BYD jsou současnými vlastníky výrobního trhu.

Výhled do budoucna: S novými technologiemi jako jsou baterie s dojezdem 1500 km, ultrarychlé nabíjení a sodíko-iontové baterie se očekává, že čínská dominance na globálním trhu baterií pro elektromobily bude pokračovat i v následujících letech.

Zdroje: cnevpost.com, carnewschina.com, evxl.co

Štítky

  • EV novinky
  • Baterie
  • BYD
  • CATL

Mohlo by vás zajímat

Nabíjení elektromobilu

Zlatá pravidla elektromobility: Jak ušetřit tisíce a prodloužit životnost baterie
Plynulá jízda snižuje spotřebu o třetinu, správné nabíjení prodlužuje životnost baterie o roky a předehřátí v zimě zachrání desítky kilometrů dojezdu. Zjistili jsme, které návyky mají skutečný dopad n...

Statistiky elektromobilů

Elektromobil by si 97 % majitelů koupilo znovu. Jaká je jejich jediná velká bolest?
Devět z deseti českých řidičů elektromobilů je nadšených. Jezdí levněji než dříve, většinou nabíjejí doma přes noc a reálný dojezd jim běžně překračuje 340 kilometrů. Přesto existuje jedna věc, která ...

Renault Twingo E-Tech | zdroj: media.renault.com

Návrat Twinga ve velkém stylu: Elektrická legenda má cenu pod 500 tisíc a skvělou efektivitu
Segment malých aut téměř vymřel, ale Renault se vrací ve velkém. Nové Twingo E-Tech electric je oficiálně venku a má být evropskou odpovědí na levnou čínskou konkurenci. Sází na cenu pod 500 000 Kč, i...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
e-Salon 2025
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Bývalý šéf Stellantis odpálil bombu. V nové knize píše o rozpadu a převzetí Fiatu a Peugeotu Čínou

Je to zpráva, která otřásá autoprůmyslem. Carlos Tavares, donedávna nejmocnější muž Stellantis, byl loni odvolán. Nyní ve své knize... >>

Češi kupují elektromobily o 41 % rychleji než loni. A ve Francii se právě stalo něco historického

Zatímco český trh s elektromobily exploduje tempem, které překvapilo i některé analytiky, Francie právě překročila hranici, o které se... >>

Paradox elektromobility 2025: Svět hlásí rekordy, Volkswagen omezuje výrobu. Kde je pravda?

Data za rok 2025 mluví jasně: svět zažívá bezprecedentní boom elektromobilů a prodeje dosahují historických maxim. O to víc zarážející... >>

Klíčový den pro Volkswagen. QuantumScape odeslal dlouho očekávané „zázračné“ baterie

Americký partner Volkswagenu, společnost QuantumScape, hlásí splnění zásadního cíle pro rok 2025. Odeslal první B1 vzorky svých... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Paderborn, GermanyPaderborn, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Kaunas, LithuaniaBiruliškės, Lithuania
8 míst • 250 kW
Neumünster, Germany - Freesen CenterNeumünster, Germany
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Barcelona, Spain - L'Illa DiagonalBarcelona, Spain
4 míst • 150 kW • ne-Tesla
Hengersberg, GermanyHengersberg, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.