Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Katalog EV
  • Mapa
  • Články
  • Kalkulačka
  • Evidence EV
  • Statistiky EV
  • Superchargery
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se
Social Auth Login Authenticate through Facebook Authenticate through Google

Drobečková navigace

  1. Domů

Delší dojezd a konec strachu z požáru. Dodavatel Fordu a Hyundai odstartoval výrobu klíčové baterie

Ilustrační foto
Jihokorejská společnost SK On, klíčový hráč na poli bateriových technologií, udělala významný krok vpřed. Ve svém výzkumném institutu v Tedžonu otevřela pilotní linku na výrobu takzvaných solid-state baterií. Cílem je urychlit vývoj a ověřit výrobní postupy pro technologii, která slibuje delší dojezd, vyšší bezpečnost a rychlejší nabíjení elektromobilů.

Kdo je SK On a proč je tento krok důležitý

SK On je jedním z předních světových výrobců lithium-iontových baterií pro elektrická vozidla. Společnost byla založena v roce 2021 oddělením od mateřské skupiny SK Innovation, jihokorejského konglomerátu s dlouhou historií v energetickém a chemickém průmyslu. Ačkoliv jde o relativně mladou značku, její kořeny a zkušenosti sahají mnohem hlouběji.

Baterie od SK On dnes pohánějí elektromobily zavedených značek. Mezi její největší partnery patří automobilky jako Ford (například v populárním modelu F-150 Lightning), Hyundai (včetně modelů Ioniq 5 a 6) a Kia (model EV6). Společnost také nedávno uzavřela dohodu o dodávkách pro automobilku Nissan, čímž posiluje svou pozici na globálním trhu.

Otevření pilotního závodu je zásadní, protože přibližuje teoretické výhody baterií s pevným elektrolytem (All-Solid-State Batteries, ASSB) reálné velkosériové výrobě. Na této lince bude SK On testovat a zdokonalovat nejen samotné bateriové články, ale také nové výrobní procesy, které jsou pro komercializaci klíčové.

Co jsou solid-state baterie a jaké mají výhody?

Současné lithium-iontové baterie v elektromobilech používají tekutý nebo gelový elektrolyt, který umožňuje pohyb iontů mezi katodou a anodou. Tento tekutý prvek je však hořlavý a náchylný k degradaci při vysokých teplotách.

Baterie s pevným elektrolytem, jak název napovídá, nahrazují tuto tekutou složku pevným materiálem (například keramikou nebo polymerem). Tato změna přináší několik podstatných vylepšení:

  • Vyšší bezpečnost: Odstranění hořlavého tekutého elektrolytu výrazně snižuje riziko požáru baterie při poškození nebo přehřátí.
  • Větší hustota energie: Pevný elektrolyt umožňuje použití pokročilejších anod, například z lithia-kovu, což může vést k výrazně vyšší hustotě energie. Pro řidiče to znamená delší dojezd na jedno nabití.
  • Rychlejší nabíjení: Struktura těchto baterií je stabilnější a lépe odolává vysokým teplotám, což otevírá dveře k mnohem rychlejšímu nabíjení bez rizika poškození.

Cíle a časový horizont

SK On si stanovila ambiciózní plán. Společnost oznámila, že chce zahájit komerční výrobu svých solid-state baterií do roku 2029, o rok dříve, než původně plánovala. Pilotní linka se zaměří především na vývoj sulfidových baterií s pevným elektrolytem, které jsou považovány za jednu z nejslibnějších cest.

V první fázi cílí na energetickou hustotu 800 Wh/l, přičemž dlouhodobým cílem je dosažení až 1000 Wh/l. Pokud se tyto hodnoty podaří přenést do praxe, mohlo by to znamenat zásadní posun v dojezdu a praktičnosti elektromobilů.

Společnost také vyvinula unikátní výrobní proces bez nutnosti použití vysokého tlaku a teplot (tzv. "WIP-free" technologie), což by mělo zjednodušit a zlevnit budoucí masovou produkci. Tento krok ukazuje, že se firma nesoustředí jen na laboratorní vývoj, ale myslí i na ekonomickou stránku věci.

Zdroj: electriccarsreport.com, koreaherald.com

Štítky

  • EV novinky
  • Baterie
  • Elektromobilita
Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Autor: Daniel Česák , dne 17 Září, 2025

Elektrický fejeton 😂

Rekuperace je šikovná funkce elektroauta, díky které se při brzdění nebo jízdě z kopce část energie neztrácí, ale vrací zpět do baterie. Auto tedy vlastně "brzdí chytře" – místo aby jen pálilo energii na teplo, přemění pohyb zpět na elektřinu. Řidič tak dojede dál a často i bez šlápnutí na brzdu. A co víc – při delších sjezdech si může připadat, jako by mu palubní počítač s úsměvem říkal: „Z kopce zadarmo? Proč ne!“ Škoda jen, že cyklistům zatím žádná taková rekuperace do stehen nepomáhá. 😁

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%
Obrázek
Evidence elektromobilu
Obrázek
Kalkulačka úspor s EV

Proč Volkswagen mění strategii: Elektromobily musí být zase "lidové"

Volkswagen přiznává chyby první generace elektromobilů a na podzim 2025 slibuje návrat ke kořenům. Nové modely opustí kosmický design a... >>

Pochopte tarify: Jak se v roce 2025 vyznat v cenách za nabíjení a neplatit zbytečně navíc?

S koncem prázdnin a blížícím se podzimem 2025 se elektromobilisté v Česku stále častěji ptají: Kde je nabíjení nejlevnější a jak se... >>

Konec úzkosti z dojezdu: Nová baterie nabije elektromobil za 10 minut na 478 km

Čínský technologický gigant CATL představil na veletrhu IAA Mobility v Mnichově průlomovou baterii Shenxing Pro, která může definitivně... >>

Mercedes šokuje: EQE za 1,75 milionu končí už v roce 2026. Co se pokazilo?

Německá automobilka Mercedes-Benz překvapivě oznámila ukončení výroby svých elektrických modelů EQE sedan i SUV do roku 2026. Rozhodnutí,... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Mogliano Veneto, ItalyMogliano Veneto, Italy
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Tiengen, GermanyFreiburg im Breisgau, Germany
4 míst • 250 kW • ne-Tesla
Skarnes, NorwaySkarnes, Norway
16 míst • 150 kW • ne-Tesla
Villach, AustriaVillach, Austria
8 míst • 150 kW • ne-Tesla
Kassel, Germany - GALERIAKassel, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Rosengarten, GermanyRosengarten, Germany
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Forli, ItalyForli, Italy
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Bochum, GermanyBochum, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Busdorf, GermanyBusdorf, Germany
28 míst • 250 kW • ne-Tesla
(EV OTM) - Saddle Inn, UKPreston, United Kingdom
6 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved.
Created by Studiografix.