Podzim roku 2025 odhaluje fascinující a dramatický příběh globálního trhu s elektromobily. Zatímco v Číně panuje nespoutaná euforie a poptávka trhá veškeré odhady, na starém kontinentu se odehrává tvrdý boj o přežití. A v centru dění stojí značka – Tesla, která zažívá obě polohy najednou.
Čínský drak chrlí oheň: Data, která neklamou
Pohled na týdenní data z registrací pojištění v Číně je jako sledovat napínavý film. V týdnu končícím 21. září 2025 bylo v zemi registrováno neuvěřitelných 17 300 nových vozů Tesla. Toto číslo nejen potvrzuje dominanci značky, ale ukazuje na zdánlivě neukojitelný hlad trhu.
Není to ale show jednoho herce. Jako blesk z čistého nebe si pro druhé místo došla společnost Xiaomi s 10 800 registracemi, což je pro nováčka na trhu fenomenální úspěch. Jejich agresivní cenová politika a dokonalá integrace s ekosystémem chytrých zařízení rezonuje hlavně u mladé, technologicky založené generace. Skupina Nio Inc. si připsala celkem 6 670 registrací, což dokazuje sílu její strategie více značek (Nio, Onvo, Firefly).
Poptávka je tak obrovská, že výrobci nestíhají. Kapacita vlajkové lodi Nio ES8 pro rok 2025 je beznadějně vyprodaná. Zákazníci, kteří si vůz objednají nyní, si na něj počkají až do března 2026. Čekací lhůta? Propastných 24 až 26 týdnů.
Studená sprcha v Evropě: Boj o každého zákazníka
Zatímco v Šanghaji se otevírá šampaňské, v Berlíně se svrašťují čela. Evropská realita pro Teslu je totiž diametrálně odlišná. Během roku 2025 zde prodeje značky klesaly i o 40 % v meziročním srovnání. Tržní podíl se scvrkává pod náporem dravé konkurence.
Kdo Tesle zatápí? Jsou to především dvě síly:
- Čínská ofenzíva: Značky jako BYD zaplavují Evropu cenově dostupnými a kvalitními modely. V některých měsících dokonce BYD prodal v Evropě více vozů než Tesla, což bylo ještě před rokem nemyslitelné.
- Probuzení giganti: Tradiční evropské automobilky jako Volkswagen, Renault nebo Stellantis se konečně probudily. Chrlí na trh nové, atraktivní modely a využívají svých silných dealerských sítí a loajality zákazníků.
Evropský trh je nasycenější a zákazník náročnější. Už nestačí mít jen skvělý dojezd a síť nabíječek. Do hry vstupuje cena, design, servisní zázemí a rozmanitost modelové řady, kde Tesla s omezenou nabídkou začíná ztrácet. Evropský zákazník často vyčkává, zda dorazí vskutku zajímavý a cenově dostupný model.

Budoucnost se píše teď a je to drama
Co nám tento kontrast říká? Sledujeme globální přepisování pravidel automobilového průmyslu v přímém přenosu. Čínská konkurence, zocelená nejtvrdším trhem světa, nutí všechny inovovat tempem, na které Evropa nebyla zvyklá.
Pro nás, evropské zákazníky, je to skvělá zpráva. Tento nelítostný boj přinese v nadcházejících letech vlnu dostupnějších, technologicky vyspělejších a rozmanitějších elektromobilů. Pro zavedené evropské značky je to však alarmující výzva. Musí se přizpůsobit asijskému tempu, jinak riskují, že se z nich stanou jen statisté ve hře, kterou kdysi samy ovládaly.
Zdroj: cnevpost.com