Automobilka Ford potvrzuje, že její pokročilý asistenční systém řidiče (ADAS) úrovně 2, známý jako BlueCruise, míří do dvou zásadních modelů. Jde o jasný signál, že technologie, která byla dříve vyhrazena dražším elektrickým vozům, se stává dostupnější. Cílem je nabídnout vyšší komfort při dlouhých monotónních jízdách po dálnici.
Podle zprávy serveru Electric Cars Report, která se odvolává na oznámení společnosti, je rozšíření na modely Puma Gen-E a Ranger PHEV logickým krokem. Právě Puma se ve své elektrické verzi Gen-E stává jedním z pilířů evropské elektrické strategie Fordu a Ranger dominuje svému segmentu.
Co je BlueCruise a jak se liší od Autopilota?
Je klíčové zdůraznit, že BlueCruise není autonomní řízení. Jedná se o pokročilý systém úrovně L2, který Ford označuje jako „hands-off, eyes-on“ (ruce dole, oči na silnici). Na rozdíl od systémů, které vyžadují neustálý kontakt s volantem (jako je základní Autopilot od Tesly), BlueCruise umožňuje řidiči sundat ruce z volantu. Má to však přísná pravidla.
Systém funguje výhradně na předem zmapovaných dálničních úsecích, které Ford nazývá „Blue Zones“. V Evropě již byly tyto zóny schváleny například ve Velké Británii, u nás v Česku nebo v i Německu, kde systém debutoval v modelu Mustang Mach-E. Postupně se očekává rozšiřování do dalších zemí v závislosti na lokální legislativě a procesu mapování.
Technologie využívá kombinaci radarů, kamer a GPS. Nejdůležitější komponentou je ale infračervená kamera monitorující řidiče. Ta sleduje jeho oči a pozici hlavy, aby se ujistila, že věnuje plnou pozornost dopravní situaci. Pokud systém zjistí, že se řidič nedívá na silnici, nejprve ho varuje a následně, pokud řidič nereaguje, asistenci ukončí.
Demokratizace komfortu
Integrace BlueCruise do modelů jako Puma a Ranger je pro trh důležitá. Ukazuje posun od prémiových funkcí k běžnějšímu vybavení. Zejména v segmentu kompaktních elektrických SUV, kam míří Puma Gen-E, se jedná o konkurenční výhodu. U pracovněji zaměřeného Rangeru PHEV pak technologie přinese vítanou úlevu při dlouhých dálničních přejezdech.
Ford se chlubí, že jeho systém je v praxi velmi dobře odladěný. Celosvětově (především v Severní Americe a vybraných evropských trzích) již vozidla vybavená systémem BlueCruise najela více než 263 milionů kilometrů v režimu „hands-off“.
Dostupnost systému v České republice bude záviset na schválení a zmapování zdejších dálnic do sítě „Blue Zones“. Ford zatím nepotvrdil konkrétní časový plán pro Českou republiku, ale expanze na nové modely naznačuje, že automobilka tlačí na co nejširší evropské pokrytí.