Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Katalog EV
  • Mapa
  • Články
  • Kalkulačka
  • Evidence EV
  • Statistiky EV
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se
Social Auth Login Authenticate through Facebook Authenticate through Google

Drobečková navigace

  1. Domů

Globální prodeje elektromobilů v lednu 2025: Silný meziroční růst navzdory sezónnímu poklesu

Ilustrační foto

Celosvětový trh s elektromobily (EV) zaznamenal v lednu 2025 působivé výsledky, kdy se prodalo celkem 1,3 milionu vozidel. Tento výsledek představuje 18% meziroční nárůst (tzv. year-over-year, zkráceně y-o-y). Oproti rekordním prosincovým prodejům z roku 2024 jde však o 35% pokles (tzv. month-over-month, zkráceně m-o-m). Podle expertů jde o obvyklý sezónní efekt, který souvisí zejména s utlumením nákupů po konci roku, nikoli o známku ochlazujícího se trhu.

Významné regiony: Evropa, Severní Amerika a Čína

Elektromobily se již tradičně nejvíce prodávají v Číně, v Evropě a v Severní Americe. Všem těmto regionům se na počátku roku 2025 dařilo, i když mezi nimi existují výrazné rozdíly vyplývající z místních tržních podmínek a vládních opatření.

Evropský trh a nová emisní pravidla

Evropa (včetně států EU, EFTA a Spojeného království) vykázala v lednu prodeje ve výši 250 000 elektromobilů, což představuje 21% meziroční růst. Tato čísla přicházejí v době, kdy se evropské automobilky připravují na zpřísněné emisní standardy – od roku 2025 mohou výrobcům, kteří nesplní stanovené limity, hrozit citelné pokuty.

Z hlediska jednotlivých trhů vyniklo například Německo, které zaznamenalo oproti lednu 2024 nárůst prodejů elektromobilů o více než 40 %. Ještě vyšší dynamiku vykázala bateriová elektrická vozidla (BEV), jejichž prodeje vzrostly o více než 50 %. Naproti tomu Francie se potýkala s výraznými problémy – tamní prodeje se meziročně propadly o 15 %, zatímco meziměsíčně dokonce o 52 %. Hlavním důvodem je nový „váhový“ daňový systém, který zpřísňuje zdanění plug-in hybridních vozidel (PHEV).

Čína: Růst navzdory oslavám nového roku

S přibližně 700 000 prodanými elektromobily zůstává Čína světovou jedničkou v absolutním objemu prodejů. Meziročně jde o 12% růst, přestože meziměsíčně poklesly registrace o 43 %. Důvodem byl do značné míry čínský nový rok, jehož oslavy tradičně utlumí prodeje v lednu a únoru. Přesto čínský trh nadále podporují vládní pobídky, jako je prodloužený program šrotovného zaměřený na podporu elektrických vozidel, který byl obnoven i pro rok 2025.

Obrázek
Dan

Věděli jste, že:

Tesla Model Y se v prvním čtvrtletí roku 2023 stala nejprodávanějším vozem na světě, čímž předstihla i tradiční modely se spalovacími motory.
Budeme rádi, pokud budete tento článek sdílet na svých sociálních sítích. Na konci článku najdete lištu, která vám umožní článek snadno sdílet. Děkujeme za podporu!

Severní Amerika: Daňové úlevy a jejich úskalí

V Severní Americe se prodalo zhruba 130 000 elektromobilů, což znamená 22% nárůst oproti lednu 2024. Oproti prosinci 2024 ale došlo k 28% poklesu. Současně čelí trh výzvě v podobě zpřísněných podmínek pro získání federální daňové úlevy. Ta nyní vyžaduje, aby byly klíčové komponenty a materiály pro baterie získávány ve Spojených státech nebo od tamních obchodních partnerů. V praxi to znamená, že ne všechny modely, které dříve na slevu dosáhly, nyní splňují striktnější podmínky.

Emerging Markets a celosvětová adopce

Rychle rostoucí trhy v Latinské Americe, Asii a Africe vykazují meziroční růst až o 50 %. Jakkoliv jejich podíl na světovém trhu stále není srovnatelný s klíčovými regiony, prudký nárůst naznačuje, že elektromobilita už není výsadou jen rozvinutých ekonomik. Poptávku zde podporují rostoucí investice do infrastruktury, snižující se ceny baterií a také rozšiřující se nabídka cenově dostupnějších modelů lokálních i globálních automobilek.

Definice základních pojmů

Elektromobil (EV): Vozidlo, které využívá elektřinu jako hlavní zdroj pohonu. Patří sem nejen čistě bateriové vozy (BEV), ale i plug-in hybridy (PHEV).

Bateriové elektrické vozidlo (BEV): Typ elektromobilu, který nemá žádný spalovací motor. Energii získává výhradně z baterie a pro dobití musí být připojen k externímu zdroji elektřiny.

Plug-in hybridní vozidlo (PHEV): Kombinuje bateriový pohon s klasickým spalovacím motorem. Umožňuje krátké jízdy čistě na elektřinu, přičemž baterie se dá dobíjet externě.

EFTA: Evropské sdružení volného obchodu zahrnující Norsko, Švýcarsko, Island a Lichtenštejnsko.

Další trendy a výhled do roku 2025

Odborníci se shodují, že rok 2025 bude pro elektromobilitu klíčový. Kromě zavádění nových emisních pravidel v Evropě se očekává i rychlý nárůst dostupné nabíjecí infrastruktury napříč kontinenty. Podle odhadů některých analytiků by se mohl do roku 2030 celosvětový počet nabíjecích stanic až zdvojnásobit oproti současnému stavu. Pro spotřebitele je navíc stále atraktivnější i snižující se cena elektromobilů způsobená poklesem cen baterií, které představují nejdražší komponentu těchto vozidel.

Přestože je pokles prodejů v lednu 2025 oproti prosinci 2024 poměrně výrazný, automobilový průmysl jej bere jako normální sezónní jev. Výhled pro následující měsíce je nadále optimistický, přičemž se očekává udržení stabilního růstu podporovaného vládními pobídkami, rozšiřující se nabídkou modelů a rostoucím povědomím o ekologických přínosech elektrifikované dopravy.

Zdroj: ev.com

Štítky

  • EV novinky
Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Autor: Daniel Česák, dne 17 Únor, 2025

Elektrický fejeton 😂

Rekuperace je šikovná funkce elektroauta, díky které se při brzdění nebo jízdě z kopce část energie neztrácí, ale vrací zpět do baterie. Auto tedy vlastně "brzdí chytře" – místo aby jen pálilo energii na teplo, přemění pohyb zpět na elektřinu. Řidič tak dojede dál a často i bez šlápnutí na brzdu. A co víc – při delších sjezdech si může připadat, jako by mu palubní počítač s úsměvem říkal: „Z kopce zadarmo? Proč ne!“ Škoda jen, že cyklistům zatím žádná taková rekuperace do stehen nepomáhá. 😁

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%
Obrázek
Evidence elektromobilu
Obrázek
Kalkulačka úspor s EV

Salon Elektromobilů 2025 Praha: Přehlídka budoucnosti mobility v srdci Prahy

Praha hostí první specializovanou výstavu elektromobility v České republice. Od 30. května do 1. června 2025 představí Galerie Harfa... >>

Recyklace grafitu z baterií elektromobilů: Cesta k udržitelnějším bateriím

Společnosti Battery Recycling a Vianode uzavřely dohodu o vývoji udržitelného řetězce pro recyklaci grafitu z baterií elektromobilů.... >>

Čínští výrobci stále spíše cílí na domácí trh, má se Evropa bát?

Analýza globální distribuce prodejů 20 největších čínských automobilek v roce 2024 odhaluje, že většina z nich je stále silně... >>

Čínské značky pronikají hlouběji do Evropy: Xpeng nově v Pobaltí

Čínské automobilky pokračují v systematické expanzi na evropský trh a začínají pronikat i do menších národních ekonomik. Společnost... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

IONIQ 9

Hyundai - IONIQ 9

Dojezd dle WLTP: 620 km

Tesla

BYD

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved.
Created by Studiografix.