Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Katalog EV
  • Mapa
  • Články
  • Kalkulačka
  • Evidence EV
  • Statistiky EV
  • Superchargery
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se
Social Auth Login Authenticate through Facebook Authenticate through Google

Drobečková navigace

  1. Domů

Jak dlouho se nabíjí elektroauto – a co když jedu na delší trasu?

Ilustrační foto

Jednou z nejčastějších otázek, které si kladou zájemci o elektromobil, je: Jak dlouho se vlastně elektroauto nabíjí? A jak se s elektromobilem cestuje na delší vzdálenosti, například na dovolenou? V tomto článku si ukážeme praktické časy nabíjení na příkladu Škoda Enyaq Tour 85 a vysvětlíme rozdíly mezi domácím a veřejným nabíjením.

Kolik trvá nabití baterie u Škoda Enyaq Tour 85?

Model Škoda Enyaq Tour 85 je vybaven baterií o kapacitě 77 kWh a nabízí dojezd až 556 km dle údajů výrobce. Doba nabíjení se však výrazně liší podle typu nabíječky a požadované úrovně nabití:

  • Domácí nabíjení (AC, 11 kW):
    • Z 10 % na 80 %: přibližně 6 hodin
    • Z 10 % na 100 %: přibližně 7 hodin 30 minut
  • Veřejné rychlonabíjení (DC, 125 kW):
    • Z 10 % na 80 %: přibližně 28 minut
    • Z 10 % na 100 %: přibližně 1 hodina 5 minut

Poznámka: Nabíjení z 80 % na 100 % je pomalejší kvůli ochraně baterie – systém snižuje výkon, aby prodloužil její životnost. Proto často zkušení řidiči na cestách nabíjí do 80, možná 85% a následně pokračují v jízdě. Časově to totiž vychází často lépe, než čekat na 100% nabití a jet o něco dále.

Rozdíl mezi AC a DC nabíjením

Pro lepší orientaci je důležité vysvětlit rozdíl mezi dvěma základními typy nabíjení:

  • AC nabíjení (střídavý proud): Typické pro domácí nabíječky nebo veřejné pomalejší nabíječky. Výkon se pohybuje nejčastěji mezi 3,6–22 kW. Veřejné AC nabíjení je často podstatně levnější než DC. U nás běžně mezi 7 - 8 Kč za kWh.
  • DC nabíjení (stejnosměrný proud): Používá se na rychlonabíjecích stanicích. Výkon může být od 50 kW až po 350 kW. Ideální pro nabíjení na delších cestách.

Co když jedu na delší trasu?

Při cestách delších než je dojezd vozu (např. přes 400 km) je potřeba počítat s přestávkou na dobití. Díky síti veřejných rychlonabíjecích stanic je však dnes dobíjení na cestách rychlé a pohodlné.

Například pokud se se Škodou Enyaq Tour 85 dostanete z 10 % na 80 % kapacity během 28 minut, získáte přibližně 350–400 km dojezdu. Taková pauza je přirozená i z pohledu odpočinku řidiče a posádky. Navíc většina nabíječek je dnes umístěna u restaurací, obchodních center nebo čerpacích stanic. 

Obrázek
Miri

Věděli jste, že:

v České republice bylo k 28. února 2025 v provozu 5 283 veřejných dobíjecích bodů, z nichž více než 582 mělo výkon 150 a více kW? Tento počet se neustále zvyšuje, což usnadňuje cestování elektromobilem na dlouhé vzdálenosti. Největším provozovatelem u nás je ČEZ a za ním PRE. V celé Evropské unii je trend podobný. Ke konci roku 2024 bylo v EU 845 544 dobíjecích bodů. Víc jak polovina jich však byla jen ve třech zemích - Nizozemsko, Francie a Německo.​ Na konci článku najdete lištu, která vám umožní článek snadno sdílet. Děkujeme za podporu!

Jsou nabíječky po cestě k dispozici?

Ano, a jejich počet neustále roste. V České republice jsou nejrozšířenějšími provozovateli veřejných nabíjecích stanic například:

  • ČEZ (E-mobilita) - i náš nejznámnější dodavatel elekt. energie si nebojí říct o více peněz za kWh, bohužel
  • PRE (Pražská energetika) - vstřícná cenová politika, hustá síť v Praze
  • innogy
  • Eon - sympatické je, že nerozlišují mezi DC a UFC (pokud jste registrováni), prostě chtějí 13 Kč
  • IONITY (mezinárodní síť s ultrarychlými nabíječkami) - bohužel patři k těm nejdražším, pokud nemáte speciální tarif, např. od výrobce vozu

Nabíječky lze snadno najít přes mobilní aplikace jako PlugShare, ChargeMap nebo Mobilita ČEZ. Aplikace zobrazují aktuální obsazenost, ceny i typy konektorů.

Tipy pro pohodlné nabíjení na cestách

  • Plánujte trasu předem – zohledněte dostupnost nabíječek, zejména v zahraničí.
  • Využívejte rychlonabíječky – ušetříte čas oproti AC nabíjení.
  • Nabíjejte při přestávce na jídlo – spojíte příjemné s užitečným.
  • Nečekejte vždy na 100 % – z hlediska efektivity i životnosti baterie je ideální nabíjet do 80 % a pokračovat v jízdě.

Závěr

Nabíjení elektromobilu se může na první pohled zdát složité, ale při správném plánování je srovnatelné s tankováním. Škoda Enyaq Tour 85 umožňuje rychlé nabití na cestách za méně než půl hodiny, což je plně dostačující i pro delší trasy. Nabíjecí infrastruktura se navíc každým rokem zlepšuje, což činí elektromobilitu stále dostupnější a pohodlnější volbou pro každodenní i dálkové cestování.

Štítky

  • EV novinky
  • tipy a rady
Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Autor: Daniel Česák , dne 2 Duben, 2025

Elektrický fejeton 😂

Rekuperace je šikovná funkce elektroauta, díky které se při brzdění nebo jízdě z kopce část energie neztrácí, ale vrací zpět do baterie. Auto tedy vlastně "brzdí chytře" – místo aby jen pálilo energii na teplo, přemění pohyb zpět na elektřinu. Řidič tak dojede dál a často i bez šlápnutí na brzdu. A co víc – při delších sjezdech si může připadat, jako by mu palubní počítač s úsměvem říkal: „Z kopce zadarmo? Proč ne!“ Škoda jen, že cyklistům zatím žádná taková rekuperace do stehen nepomáhá. 😁

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%
Obrázek
Evidence elektromobilu
Obrázek
Kalkulačka úspor s EV

Čínské elektromobily expandují: BYD míří na evropský luxusní trh a roste podpora bateriových technologií

Čínský výrobce BYD se chystá jako první ze země vstoupit na evropský trh luxusních elektromobilů se svou značkou Yangwang. Současně... >>

Zeekr vyvrací obvinění z prodeje ojetých elektromobilů

Čínská automobilka Zeekr oficiálně reagovala na mediální zprávy o údajném prodeji ojetých vozů s nulovým nájezdem. Firma kategoricky... >>

Novinky v elektromobilitě: Avatr posiluje baterie a MG4 láme rekordy

Čínský výrobce Avatr oznámil integraci větších baterií CATL a pokročilého řídicího systému Huawei do svých modelů, s uvedením... >>

BMW iX3 2026: Revoluční efektivita 15 kWh/100 km předčí Tesla Model Y

Nový BMW iX3 2026 přepisuje pravidla elektromobility s rekordní spotřebou pouhých 15 kWh na 100 kilometrů a dosahuje uhlíkové neutrality... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

IONIQ 9

Hyundai - IONIQ 9

Dojezd dle WLTP: 620 km

Superchargery

Regensburg-Ost, GermanyRegensburg, Germany
10 míst • 250 kW • ne-Tesla
Liege, BelgiumLiège, Belgium
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Nykøbing Mors, DenmarkNykøbing Mors, Denmark
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Caldes de Malavella, SpainCaldes de Malavella, Spain
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Lippetal, GermanyLippetal, Germany
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Bratislava, SlovakiaBratislava, Slovakia
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Viborg, DenmarkViborg, Denmark
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Hjørring, DenmarkHjørring, Denmark
28 míst • 250 kW • ne-Tesla
Wörth, GermanyWörth an der Isar, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Randers, DenmarkRanders, Denmark
14 míst • 130 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved.
Created by Studiografix.