Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Katalog EV
  • Mapa
  • Články
  • Kalkulačka
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se
Social Auth Login Authenticate through Facebook Authenticate through Google

Drobečková navigace

  1. Domů

Jak dlouho se nabíjí elektroauto – a co když jedu na delší trasu?

Ilustrační foto

Jednou z nejčastějších otázek, které si kladou zájemci o elektromobil, je: Jak dlouho se vlastně elektroauto nabíjí? A jak se s elektromobilem cestuje na delší vzdálenosti, například na dovolenou? V tomto článku si ukážeme praktické časy nabíjení na příkladu Škoda Enyaq Tour 85 a vysvětlíme rozdíly mezi domácím a veřejným nabíjením.

Kolik trvá nabití baterie u Škoda Enyaq Tour 85?

Model Škoda Enyaq Tour 85 je vybaven baterií o kapacitě 77 kWh a nabízí dojezd až 556 km dle údajů výrobce. Doba nabíjení se však výrazně liší podle typu nabíječky a požadované úrovně nabití:

  • Domácí nabíjení (AC, 11 kW):
    • Z 10 % na 80 %: přibližně 6 hodin
    • Z 10 % na 100 %: přibližně 7 hodin 30 minut
  • Veřejné rychlonabíjení (DC, 125 kW):
    • Z 10 % na 80 %: přibližně 28 minut
    • Z 10 % na 100 %: přibližně 1 hodina 5 minut

Poznámka: Nabíjení z 80 % na 100 % je pomalejší kvůli ochraně baterie – systém snižuje výkon, aby prodloužil její životnost. Proto často zkušení řidiči na cestách nabíjí do 80, možná 85% a následně pokračují v jízdě. Časově to totiž vychází často lépe, než čekat na 100% nabití a jet o něco dále.

Rozdíl mezi AC a DC nabíjením

Pro lepší orientaci je důležité vysvětlit rozdíl mezi dvěma základními typy nabíjení:

  • AC nabíjení (střídavý proud): Typické pro domácí nabíječky nebo veřejné pomalejší nabíječky. Výkon se pohybuje nejčastěji mezi 3,6–22 kW. Veřejné AC nabíjení je často podstatně levnější než DC. U nás běžně mezi 7 - 8 Kč za kWh.
  • DC nabíjení (stejnosměrný proud): Používá se na rychlonabíjecích stanicích. Výkon může být od 50 kW až po 350 kW. Ideální pro nabíjení na delších cestách.

Co když jedu na delší trasu?

Při cestách delších než je dojezd vozu (např. přes 400 km) je potřeba počítat s přestávkou na dobití. Díky síti veřejných rychlonabíjecích stanic je však dnes dobíjení na cestách rychlé a pohodlné.

Například pokud se se Škodou Enyaq Tour 85 dostanete z 10 % na 80 % kapacity během 28 minut, získáte přibližně 350–400 km dojezdu. Taková pauza je přirozená i z pohledu odpočinku řidiče a posádky. Navíc většina nabíječek je dnes umístěna u restaurací, obchodních center nebo čerpacích stanic. 

Obrázek
Miri

Věděli jste, že:

v České republice bylo k 28. února 2025 v provozu 5 283 veřejných dobíjecích bodů, z nichž více než 582 mělo výkon 150 a více kW? Tento počet se neustále zvyšuje, což usnadňuje cestování elektromobilem na dlouhé vzdálenosti. Největším provozovatelem u nás je ČEZ a za ním PRE. V celé Evropské unii je trend podobný. Ke konci roku 2024 bylo v EU 845 544 dobíjecích bodů. Víc jak polovina jich však byla jen ve třech zemích - Nizozemsko, Francie a Německo.​ Na konci článku najdete lištu, která vám umožní článek snadno sdílet. Děkujeme za podporu!

Jsou nabíječky po cestě k dispozici?

Ano, a jejich počet neustále roste. V České republice jsou nejrozšířenějšími provozovateli veřejných nabíjecích stanic například:

  • ČEZ (E-mobilita) - i náš nejznámnější dodavatel elekt. energie si nebojí říct o více peněz za kWh, bohužel
  • PRE (Pražská energetika) - vstřícná cenová politika, hustá síť v Praze
  • innogy
  • Eon - sympatické je, že nerozlišují mezi DC a UFC (pokud jste registrováni), prostě chtějí 13 Kč
  • IONITY (mezinárodní síť s ultrarychlými nabíječkami) - bohužel patři k těm nejdražším, pokud nemáte speciální tarif, např. od výrobce vozu

Nabíječky lze snadno najít přes mobilní aplikace jako PlugShare, ChargeMap nebo Mobilita ČEZ. Aplikace zobrazují aktuální obsazenost, ceny i typy konektorů.

Tipy pro pohodlné nabíjení na cestách

  • Plánujte trasu předem – zohledněte dostupnost nabíječek, zejména v zahraničí.
  • Využívejte rychlonabíječky – ušetříte čas oproti AC nabíjení.
  • Nabíjejte při přestávce na jídlo – spojíte příjemné s užitečným.
  • Nečekejte vždy na 100 % – z hlediska efektivity i životnosti baterie je ideální nabíjet do 80 % a pokračovat v jízdě.

Závěr

Nabíjení elektromobilu se může na první pohled zdát složité, ale při správném plánování je srovnatelné s tankováním. Škoda Enyaq Tour 85 umožňuje rychlé nabití na cestách za méně než půl hodiny, což je plně dostačující i pro delší trasy. Nabíjecí infrastruktura se navíc každým rokem zlepšuje, což činí elektromobilitu stále dostupnější a pohodlnější volbou pro každodenní i dálkové cestování.

Štítky

  • EV novinky
  • tipy a rady
Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Autor: Daniel Česák, dne 2 Duben, 2025

Elektrický fejeton 😂

Pravdou je, že náš energetický mix není zcela čistý. Přesto však podle celé řady studií vychází elektromobily ekologičtěji než spalovací auta – i když započítáme výrobu baterie. A to jsme teprve na začátku éry jejich recyklace. Navíc – věděli jste, že společnost PRE deklaruje, že veškerá elektřina z jejich veřejných dobíjecích stanic pochází ze 100% obnovitelných zdrojů?Jak chápat „100 % zelená energie“ na stojanech?Možná si říkáte, jak může být nabíječka stoprocentně „zelená“, když elektřina proudí v síti z různých zdrojů, včetně uhelných. Máte pravdu – fyzikálně nelze odlišit elektřinu z větrné turbíny od těch z uhelné elektrárny. Ale funguje to díky ekonomické stránce věci: když si koupíte zelenou elektřinu, dodavatel se zavazuje, že stejné množství energie nakoupí od ověřených výrobců z obnovitelných zdrojů. Tím aktivně podporujete výrobu čisté energie.Dohled nad tímto systémem zajišťuje Operátor trhu s elektřinou, který vydává záruku původu – oficiální potvrzení, že dané množství elektřiny bylo opravdu vyrobeno ze zelených zdrojů. Tuto záruku by vám měl být schopen poskytnout každý seriózní dodavatel zelené energie.A pravdou také je, že někteří mají tu možnost nabíjet svůj vůz z vlastní elektrárny a tím zajistit skutečně jízdu na solární či jinou zelenou energii. 

Největší výrobci EV 2023

Tesla 🇺🇸
19.9%
BYD 🇨🇳
17.1%
GAC Aion 🇨🇳
5.2%
SAIC-GM-Wuling 🇨🇳
4.9%
Volkswagen 🇩🇪
4.6%
BMW 🇩🇪
3.6%
Hyundai 🇰🇷
2.9%
Mercedes-Benz 🇩🇪
2.6%
MG 🇨🇳
2.3%
KIA 🇰🇷
2.0%
Obrázek
Kalkulačka úspor s EV

 

Nové elektromobily Audi a Cadillac představeny na Auto Shanghai 2025

Na veletrhu Auto Shanghai 2025 odhalila společnost Audi dva nové elektrické modely vyvinuté ve spolupráci s čínskými partnery. Zároveň... >>

Leapmotor vstupuje na český trh: Širší nabídka elektromobility s podporou Emil Frey

Čínská automobilka Leapmotor vstupuje na český trh s podporou skupiny Emil Frey, která se stává výhradním distributorem značky. Nabídne... >>

Nové modulární řešení PHYTEC urychluje vývoj dobíjecích stanic pro elektromobily

Společnost PHYTEC Messtechnik představuje nové modulární řešení pro vývoj dobíjecích stanic elektromobilů. Jejich řadič phyVERSO-EVCS a... >>

Alpine A390: sportovní elektromobil s tri-motorovým pohonem

Francouzská značka Alpine představuje svůj elektrický model A390, který kombinuje vysoký výkon s inovativními technologiemi. Vůz využívá... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

ID.7

Volkswagen - ID.7

Dojezd dle WLTP: 615 km

Tesla

BYD

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Copyright © 2025. All Rights Reserved.
Created by Studiografix.