Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Jak nabíjet doma elektromobil z fotovoltaické elektrárny?

Ilustrační foto
Foto: Ilustrační foto
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 20 Září, 2024

Vlastníte-li elektromobil a přemýšlíte o tom, jak efektivně využít energii ze slunce pro jeho nabíjení, jste na správném místě. Spojení elektromobilu a domácí fotovoltaické elektrárny (FVE) představuje nejen ekologické, ale i ekonomicky výhodné řešení. Pojďme se podívat, jak na to.

Pokles cen elektromobilů a výhody nabíjení doma

Situace se změnila ke konci minulého roku, kdy ceny elektromobilů začaly klesat. Díky cenové politice Tesly a nástupu čínských značek jako MG bylo možné pořídit elektromobil s dojezdem 440 km za méně než 750 000 Kč včetně DPH, a to bez jakýchkoli dotací. Pokud k tomu přičteme možnou státní podporu, stává se elektromobil cenově srovnatelným se spalovacími vozy.

Hlavní výhodou elektromobilu oproti spalovacímu motoru je možnost nabíjení doma. Ať už máte FVE nebo ne, můžete svůj vůz pohodlně nabíjet z domova, což přináší úsporu času i peněz.

Spotřeba elektromobilu a náklady na provoz

Spotřeba elektromobilu se pohybuje mezi 12 až 20 kWh na 100 km, v závislosti na modelu a stylu jízdy. Při ceně 5 Kč za kWh vás 100 km jízdy vyjde na 60 až 100 Kč. Nabíjením z vlastní FVE můžete tyto náklady ještě snížit. Navíc vaše doprava bude skutečně ekologická, protože nebudete závislí na fosilních palivech.

Fotovoltaická elektrárna jako vaše osobní "čerpací stanice"

Už v roce 2021 jsem se rozhodl pro instalaci vlastní FVE, a to především jako ochranu před možným zdražením elektrické energie. I když někteří považovali tuto investici za neekonomickou, čas ukázal, že to bylo prozíravé rozhodnutí. Navíc jsem již tehdy uvažoval o pořízení elektromobilu, i když mě odrazovala vyšší pořizovací cena a kratší dojezd.

Díky vlastní FVE se stáváte více energeticky soběstačnými. I menší elektrárna o výkonu 7 kWp dokáže za slunečných dnů pokrýt potřeby nabíjení elektromobilu. Samozřejmě záleží na vašem denním nájezdu kilometrů. Pokud potřebujete denně urazit 300 km, nemusí FVE vždy stačit a budete muset využít i energii z distribuční sítě. Nicméně pro běžné uživatele, kteří nabíjejí jednou či dvakrát týdně, je FVE ideálním řešením.

Chytrý wallbox pro efektivní nabíjení

Pro optimalizaci nabíjení z FVE je vhodné pořídit chytrý wallbox, který dokáže monitorovat přetoky energie a přizpůsobit jim nabíjecí výkon. Příkladem je wallbox Zappi, který nabízí tři režimy nabíjení:

  • Fast: Nabíjí maximálním výkonem bez ohledu na výrobu z FVE.
  • Eco: Kombinuje energii z FVE a sítě tak, aby bylo zajištěno minimální nabíjení 1,5 kW.
  • Eco+: Nabíjí pouze z přebytků FVE a v případě nedostatečné výroby nabíjení pozastaví.

Závěrem

Kombinace elektromobilu a vlastní fotovoltaické elektrárny představuje cestu k lepší energetické nezávislosti a ekologickému provozu. I když počáteční investice může být vyšší, dlouhodobé úspory a přínos pro životní prostředí jsou nesporné. 

 

Štítky

  • EV novinky
  • nabíjení

Mohlo by vás zajímat

GWM ORA 03 | zdroj: gwm-motor.de

Čínský gigant GWM plánuje evropskou továrnu na 300 tisíc aut ročně
Great Wall Motors vyhlíží lokality pro svou první evropskou továrnu s kapacitou 300 tisíc vozů ročně do roku 2029. Čínský výrobce zvažuje především Španělsko a Maďarsko jako možné destinace pro tuto s...

Elektromobil v Anglii - ilustrační foto

Britská vláda má pro elektromobilisty „dárek“: Daň za kilometr potvrzena, známe přesný ceník
Dlouhé měsíce spekulací jsou u konce a výsledek majitele elektromobilů nepotěší. Spojené království definitivně ukončuje éru daňových prázdnin a zavádí kontroverzní systém zpoplatnění každé ujeté míle...

Elektromotor v elektromobilu

Revoluce pod kapotou: Němci našli recept, jak se u elektromobilů zbavit závislosti na vzácných kovech
Noční můra automobilek v podobě drahých a nedostupných surovin se může rozplynout. Inženýři představili unikátní platformu, která dokáže z elektromotorů zcela vymazat vzácné zeminy. Nová technologie s...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

V Polsku skoro čtvrt milionu, v Česku nula. Jak se z nás stal evropský otloukánek elektromobility

Francie vyplatí na elektromobily až 142 500 Kč, Itálie 267 000 Kč, Německo chystá program s podporou 100 000 Kč. Přibližně 20 z 27 zemí... >>

Tesla otevírá největší Supercharger na světě: 168 stání a plná soběstačnost

Tesla v Kalifornii otevřela svůj dosud největší Supercharger s rekordními 168 nabíjecími stáními. Tento gigantický projekt, kompletně... >>

Zeekr vstupuje na německý trh: Čínská značka míří na firemní flotily

Čínská prémiová značka Zeekr oficiálně zahajuje prodej v Německu od ledna 2026. Firma se zaměřuje především na firemní flotily a... >>

Masterplán za miliardy s hvězdičkou: Německá strategie pro elektromobilitu závisí na penězích, které tam nejsou

Před 500 účastníky z automobilového průmyslu a energetiky představilo Německo svou největší strategii pro nabíjení elektromobilů.... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Vesoul, FranceVesoul, France
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Noyelles-Godault, FranceNoyelles-Godault, France
24 míst • 250 kW • ne-Tesla
Inning, AustriaInning, Austria
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Dortmund-Nord, GermanyDortmund, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Gensingen, GermanyGensingen, Germany
22 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.