Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Jak nabíjet doma elektromobil z fotovoltaické elektrárny?

Ilustrační foto
Foto: Ilustrační foto
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 20 Září, 2024

Vlastníte-li elektromobil a přemýšlíte o tom, jak efektivně využít energii ze slunce pro jeho nabíjení, jste na správném místě. Spojení elektromobilu a domácí fotovoltaické elektrárny (FVE) představuje nejen ekologické, ale i ekonomicky výhodné řešení. Pojďme se podívat, jak na to.

Pokles cen elektromobilů a výhody nabíjení doma

Situace se změnila ke konci minulého roku, kdy ceny elektromobilů začaly klesat. Díky cenové politice Tesly a nástupu čínských značek jako MG bylo možné pořídit elektromobil s dojezdem 440 km za méně než 750 000 Kč včetně DPH, a to bez jakýchkoli dotací. Pokud k tomu přičteme možnou státní podporu, stává se elektromobil cenově srovnatelným se spalovacími vozy.

Hlavní výhodou elektromobilu oproti spalovacímu motoru je možnost nabíjení doma. Ať už máte FVE nebo ne, můžete svůj vůz pohodlně nabíjet z domova, což přináší úsporu času i peněz.

Spotřeba elektromobilu a náklady na provoz

Spotřeba elektromobilu se pohybuje mezi 12 až 20 kWh na 100 km, v závislosti na modelu a stylu jízdy. Při ceně 5 Kč za kWh vás 100 km jízdy vyjde na 60 až 100 Kč. Nabíjením z vlastní FVE můžete tyto náklady ještě snížit. Navíc vaše doprava bude skutečně ekologická, protože nebudete závislí na fosilních palivech.

Fotovoltaická elektrárna jako vaše osobní "čerpací stanice"

Už v roce 2021 jsem se rozhodl pro instalaci vlastní FVE, a to především jako ochranu před možným zdražením elektrické energie. I když někteří považovali tuto investici za neekonomickou, čas ukázal, že to bylo prozíravé rozhodnutí. Navíc jsem již tehdy uvažoval o pořízení elektromobilu, i když mě odrazovala vyšší pořizovací cena a kratší dojezd.

Díky vlastní FVE se stáváte více energeticky soběstačnými. I menší elektrárna o výkonu 7 kWp dokáže za slunečných dnů pokrýt potřeby nabíjení elektromobilu. Samozřejmě záleží na vašem denním nájezdu kilometrů. Pokud potřebujete denně urazit 300 km, nemusí FVE vždy stačit a budete muset využít i energii z distribuční sítě. Nicméně pro běžné uživatele, kteří nabíjejí jednou či dvakrát týdně, je FVE ideálním řešením.

Chytrý wallbox pro efektivní nabíjení

Pro optimalizaci nabíjení z FVE je vhodné pořídit chytrý wallbox, který dokáže monitorovat přetoky energie a přizpůsobit jim nabíjecí výkon. Příkladem je wallbox Zappi, který nabízí tři režimy nabíjení:

  • Fast: Nabíjí maximálním výkonem bez ohledu na výrobu z FVE.
  • Eco: Kombinuje energii z FVE a sítě tak, aby bylo zajištěno minimální nabíjení 1,5 kW.
  • Eco+: Nabíjí pouze z přebytků FVE a v případě nedostatečné výroby nabíjení pozastaví.

Závěrem

Kombinace elektromobilu a vlastní fotovoltaické elektrárny představuje cestu k lepší energetické nezávislosti a ekologickému provozu. I když počáteční investice může být vyšší, dlouhodobé úspory a přínos pro životní prostředí jsou nesporné. 

 

Štítky

  • EV novinky
  • nabíjení

Mohlo by vás zajímat

XPENG G6

XPENG sází na Evropu: Čínský výrobce rozšiřuje lokální produkci
Čínský výrobce elektromobilů XPeng výrazně posiluje svou mezinárodní strategii, s ambicí stát se globálním lídrem. Klíčovým krokem je masivní rozšíření výrobních kapacit přímo v Evropě, což má pomoci ...

Bez dotací - ilustrační foto

V Polsku skoro čtvrt milionu, v Česku nula. Jak se z nás stal evropský otloukánek elektromobility
Francie vyplatí na elektromobily až 142 500 Kč, Itálie 267 000 Kč, Německo chystá program s podporou 100 000 Kč. Přibližně 20 z 27 zemí EU nabízí štědré dotace. Česko mezi ně nepatří – a přitom všichn...

EU regulace

Brusel otáčí: Spalovací motory mohou přežít rok 2035, připustil eurokomisař
Ještě nedávno to vypadalo jako hotová věc, dnes je vše jinak. Eurokomisař pro dopravu Apostolos Tzitzikostas potvrdil, že Brusel ustupuje tlaku a přehodnocuje zákaz prodeje aut se spalovacími motory p...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Korea zařazuje vyšší rychlost. Ohlásila 20% skok dotací na elektromobily a odtajnila plán na globální prvenství

Domácí trh s elektromobily potřebuje impulz a korejská vláda odpovídá rázně:dotace na nákup EV vzrostou v roce 2026 o pětinu. Tato... >>

Bez jediného sváru: BYD představil rám, který automobilky nemohly vyrobit

Roky to nikdo nedokázal. Nyní čínští inženýři odlili kompletní hliníkový rám velkého SUV jako jediný kus – bez svárů, bez slabin.... >>

Li Auto se propadlo do ztráty, čínský gigant poprvé od roku 2022 v minusu

Čínský výrobce elektromobilů Li Auto ohlásil za třetí čtvrtletí čistou ztrátu 624 milionů jüanů (přibližně 2 miliardy Kč). Jde o... >>

BYD Atto 3 dostane baterii o polovinu větší: 75 kWh a přes 500 km dojezdu

Čínský výrobce BYD připravuje odpověď na jednu z největších obav řidičů elektromobilů. Populární model Atto 3 dostane baterii s... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Lagonegro, ItalyLagonegro, Italy
4 míst • 250 kW • ne-Tesla
Wilnsdorf, GermanyWilnsdorf, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Verviers, BelgiumVerviers, Belgium
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Dieppe, FranceDieppe, France
4 míst • 250 kW • ne-Tesla
Nörten-Hardenberg, GermanyNörten-Hardenberg, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.