Amerika brzdí, ale elektromobilita poroste stejně
Rick Wilmer, který stojí v čele ChargePoint od listopadu 2023, označuje současnou situaci v USA jako "velký koš protivětrů i příznivých větrů". V rozhovoru pro Tech Brew popisuje výzvy, kterým čelí celý sektor nabíjení v Americe.
Mezi největší překážky patří rozhodnutí Trumpovy administrativy. Podle NPR začátkem prosince 2025 oznámil prezident Trump zrušení přísnějších standardů spotřeby paliva CAFE, které zavedla předchozí Bidenova vláda. Současně byla zrušena daňová úleva 7 500 dolarů na nákup elektromobilu a od června 2026 skončí i daňová zvýhodnění pro instalaci nabíjecích stanic.
"Nic z toho není přínosné," přiznává Wilmer. Dodává však, že automobiloví výrobci, kteří budou nadále nabízet kvalitní elektromobily, si podle něj poradí a dokážou získat podíl na trhu. "Věřím, že na základě nadřazenosti samotného produktu nakonec elektromobily zvítězí," říká.
Co dělá elektromobil podle Wilmera lepším
Šéf ChargePoint odkazuje na vlastní zkušenost. Data podle něj jasně ukazují, že lidé, kteří jednou přesednou na elektromobil, už se k benzinu nevrací. "Produkt je prostě nadřazený spalovacímu vozu – co se týče nákladů na údržbu, jízdního komfortu, tichosti, akcelerace. Prostě je lepší," vysvětluje Wilmer.
Právě tato kvalita má podle něj zabezpečit pokračující růst elektromobility i bez státní podpory. Klesající ceny elektromobilů a rostoucí nabídka modelů budou podle Wilmera fungovat jako přirozený katalyzátor změny.
Varovný pohled na globální konkurenci
Wilmer však zároveň varuje před důsledky americké politiky pro konkurenceschopnost USA. "Obávám se, že ztratíme závod s Čínou a zaostaneme za evropskými výrobci," říká a dodává, že celý svět směřuje k elektromobilitě.
Číselné údaje mu dávají za pravdu. Podle zprávy Mezinárodní energetické agentury (IEA) z roku 2025 dosáhly v Číně elektromobily téměř 50% podílu na celkovém prodeji nových vozů. V roce 2024 se tam prodalo přes 11 milionů elektrických vozů – více, než činil celosvětový prodej jen před dvěma lety. Každé desáté auto na čínských silnicích je dnes elektrické.
Evropa si udržuje podíl kolem 20 % u nových vozů, přičemž v některých zemích jako Norsko, Dánsko nebo Švédsko dosahuje adopce elektromobility výrazně vyšších hodnot. Podle analýzy S&P Global z října 2025 představují bateriové elektromobily v Norsku více než 80 % prodejů nových vozů.
USA naproti tomu zaostávají. Podíl elektromobilů na americkém trhu se podle konzultační firmy EY pohybuje kolem 7–9 %, přičemž po zrušení daňových úlev se očekává další zpomalení růstu.
Co to znamená pro český trh
Česká republika se nachází někde uprostřed mezi ambicemi Evropy a realitou trhu. Podle údajů z ledna 2025 tvořily elektromobily v roce 2024 pouze 4,72 % nových registrací v ČR. Za první tři čtvrtletí 2025 však byl zaznamenán meziroční nárůst o 41 %, když se prodalo 10 180 nových bateriových vozů. Podle posledních údajů mají elektromobily 5,6% podílu na trhu s novými osobními vozy.
Zásadní rozdíl oproti USA je v nabíjecí infrastruktuře. Zatímco Trumpova administrativa dočasně pozastavila federální program na výstavbu rychlonabíjecí sítě, v Česku infrastruktura rychle roste.
Ke konci třetího čtvrtletí 2025 bylo podle Ministerstva průmyslu a obchodu v ČR v provozu 3 258 veřejných nabíječek nabízejících celkem 5 733 dobíjecích bodů. Z toho více než 2 000 bodů disponuje výkonem přesahujícím 22 kW. ČEZ plánuje do konce roku dosáhnout 1 000 stanic ve své síti, přičemž 20 % tvoří ultrarychlá nabíjení s výkonem nad 150 kW.
Inovace jako klíč k úspěchu
ChargePoint, který provozuje síť napojující přes 1,25 milionu nabíjecích portů po světě, sází na technologické inovace. Společnost nedávno představila vylepšenou softwarovou platformu a ve spolupráci s firmou Eaton zavádí řešení Vehicle-to-Home (V2H), které umožňuje využít baterii elektromobilu jako záložní zdroj energie pro domácnost.
"Dokázali jsme dramaticky snížit náklady na implementaci V2H do domácnosti," vysvětluje Wilmer nové řešení. Místo samostatné kontrolní jednotky integrovali potřebnou inteligenci přímo do nabíječky, která komunikuje s chytrými jističi Eaton v rozvaděči. Systém tak nevyžaduje drahý upgrade elektrického panelu ani samostatnou baterii v garáži.
Do budoucna Wilmer vidí ještě zajímavější možnosti. Představuje si scénář, kdy by majitel elektromobilu mohl dobíjet z domácích solárních panelů prakticky zdarma a následně energii prodat například restauraci během večeře – a tím uhradit část nákladů na večeři.
Podnikatelská motivace silnější než politika
Wilmer očekává, že státy a místní samosprávy, kterým záleží na elektromobilitě, budou zvyšovat své vlastní pobídky jako reakci na federální omezení. Zásadnější však podle něj bude čistě byznysová logika.
"Pokud firmy nenabídnou nabíjení, přicházejí o stále větší segment populace, který může zajít ke konkurenci, která nabíjení nabízí," argumentuje. Ať už jde o zaměstnance, zákazníky nebo hosty, podnikatelský imperativ podle něj vybudování nabíjecí infrastruktury prostě vyžaduje.
U flotil firem jde pak o prosté ekonomické vyhodnocení: "Mohu každý den dopravovat lidi nebo zboží levněji s elektrickou flotilou, než s flotilou na benzin?" S klesajícími cenami vozů a inovacemi jako nová rychlonabíječka ChargePoint se podle Wilmera blíží bod, kdy bude provoz elektrické flotily prostě levnější než spalovací.
České prostředí má výhodu v infrastruktuře
Česká republika má v porovnání s USA výhodu v hustější síti dobíjecích bodů. Podle údajů z října 2025 připadá jeden dobíjecí bod na každých 4,8 elektromobilu, což je druhý nejlepší výsledek v EU.
Hlavní překážkou zůstává cenová dostupnost vozů. Zatímco v Číně podle Wilmera již cena elektromobilu klesla pod cenu srovnatelného vozu se spalovacím motorem, v ČR stojí například Škoda Enyaq v základní verzi zhruba 1,1 milionu Kč. Stát sice osvobozuje elektromobily od silniční daně a dálničního poplatku, ale chybí přímé nákupní dotace pro fyzické osoby, které jsou běžné v mnoha evropských zemích.
Analytici přesto předpovídají, že kolem roku 2026 by ceny elektromobilů měly dosáhnout cenové parity se spalovacími vozy, což by mohlo výrazně urychlit jejich adopci i v českém prostředí.
Wilmer: Amerika riskuje ztrátu konkurenceschopnosti
Rick Wilmer, kterého časopis TIME v listopadu 2025 zařadil mezi 100 nejvlivnějších lídrů v boji proti klimatické změně, vidí důsledky americké politiky jako zásadní handicap. "Obávám se, že ztratíme schopnost USA konkurovat na globální automobilové scéně," říká.
Jeho obavy nejsou neopodstatněné. Analýza Boston Consulting Group z října 2025 ukazuje, že čínští výrobci zachytili 4 % celkového trhu v Evropě a 7-8 % prodejů bateriových elektromobilů. BYD v dubnu téměř vyrovnal evropské prodeje Tesly, když prodal přes 7 000 vozů.
Zatímco tradiční američtí a evropští výrobci musí investovat masivní prostředky do vývoje dvou technologických platforem současně – spalovacích motorů i elektromobilů – čínské společnosti mohou soustředit všechny zdroje na jednu technologii. To jim dává výraznou konkurenční výhodu.
Budoucnost patří elektromobilitě
Navzdory všem překážkám a politickým turbulencím je Wilmer přesvědčen o jednom: "Svět směřuje k elektromobilitě." Data o podílu elektromobilů v Číně, růst infrastruktury v Evropě i zvyšující se spokojenost majitelů elektromobilů všude ve světě podle něj jednoznačně ukazují směr.
Pro Česko to znamená pokračující rozšiřování nabíjecí sítě a očekávaný boom prodejů v okamžiku, kdy nové modely dosáhnou cenové dostupnosti pro širší vrstvu kupujících. ChargePoint má v Evropě včetně Česka již dnes přes 1,25 milionu nabíjecích portů a společnost eviduje více než 16 miliard ujetých elektrických mil, čímž pomohla ušetřit odhadem 646 milionů galonů benzinu a odvrátit přes 4 miliony metrických tun emisí skleníkových plynů.
Wilmerův optimismus vychází z jednoduché pravdy: "Jakmile lidé přesednou na elektromobil, už se nevrací." A to je argument, který žádná politika nemůže změnit.