Finanční injekce pro oživení trhu
Jihokorejské ministerstvo hospodářství a financí potvrdilo, že rozpočet na dotace pro nákup osobních elektromobilů vzroste z letošních 780 miliard wonů (přibližně 540 milionů dolarů) na 936 miliard wonů (přibližně 645 milionů dolarů) v roce 2026. Toto 20% navýšení je přímou reakcí na nedávné zpomalení růstu prodejů elektrických vozidel na domácím trhu.
Kromě přímého navýšení dotací vláda plánuje zavést i další pobídky. Jak uvádějí zdroje jako Just Auto, součástí balíčku bude také zavedení nové dotace ve výši až 1 milionu wonů (cca 680 dolarů) pro ty, kteří při nákupu nového elektromobilu sešrotují své staré vozidlo se spalovacím motorem.
"Vláda se domnívá, že je zapotřebí silnější stimul, aby znovu dodala energii domácí poptávce," uvedl k tomu jeden z analytiků trhu.
Strategie K-Mobility: Více než jen auta
Zatímco dotace mají řešit okamžitou situaci na domácím trhu, dlouhodobá vize je mnohem širší. Jádrem je strategie "K-Mobility", která má transformovat Jižní Koreu z výrobce automobilů na komplexního poskytovatele řešení mobility.
Cíl je jasně stanoven: 100 miliard dolarů v exportu mobility do roku 2030. Podle původní zprávy serveru ChosunBiz se plán nezaměřuje pouze na samotná elektrická vozidla, ale na celý ekosystém.
Plán počítá s masivními investicemi do klíčových futuristických odvětví:
- Autonomní řízení: Cílem je komercializovat plně autonomní vozidla (Úroveň 4) do roku 2028.
- Městská letecká mobilita (UAM): Vývoj a nasazení tzv. "létajících taxíků" ve velkých městech.
- Mobilita jako služba (MaaS): Integrace různých druhů dopravy do jednotných digitálních platforem.
- Podpůrný průmysl: Strategie má také posílit pozici Koreje v navazujících odvětvích, jako je výroba baterií, polovodičů a specializovaných displejů pro vozidla.
Výchova nové generace expertů
Součástí plánu je také masivní investice do lidského kapitálu. Korejská média, včetně MK Business News, informovala, že vláda plánuje do roku 2033 vyškolit na 70 000 nových specialistů zaměřených právě na budoucí mobilitu, včetně softwarových inženýrů a expertů na umělou inteligenci.
Oznámení z Soulu je jasným signálem, že Jižní Korea hodlá využít své technologické síly v polovodičích a bateriích k tomu, aby se stala dominantním hráčem v příští éře dopravy. Pro globální automobilový průmysl, včetně evropských hráčů, to znamená další zintenzivnění konkurence.