Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Katalog EV
  • Mapa
  • Články
  • Kalkulačka
  • Evidence EV
  • Statistiky EV
  • Superchargery
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se
Social Auth Login Authenticate through Facebook Authenticate through Google

Drobečková navigace

  1. Domů

Mercedes-Benz EQB: Nová svolávací akce kvůli riziku požáru baterie

EV novinky

Elektromobilita se stále více prosazuje na světových trzích a automobilky nejsou výjimkou, pokud jde o bezpečnostní opatření. Jedním z nejnovějších příkladů je svolávací akce (tzv. recall) pro modely Mercedes-Benz EQB ve Spojených státech. Podle údajů zveřejněných Národním úřadem pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) se jedná o 7 362 vozů vyrobených mezi lety 2022 až 2024, které mohou vykazovat závadu vysokonapěťové baterie. V tomto článku přinášíme detaily svolávací akce, objasníme některé technické pojmy a zaměříme se na kontext elektromobilů a bezpečnosti obecně.

Které modely se týkají a proč?

K svolání do servisů dochází u tří základních variant elektrického SUV Mercedes-Benz EQB:

  • EQB 250 (2 626 kusů)
  • EQB 300 4Matic (3 311 kusů)
  • EQB 350 4Matic (1 415 kusů)

Všechny zmíněné vozy byly vyrobeny od 13. prosince 2021 do 23. ledna 2025. Automobilka zjistila, že bateriové články v těchto elektromobilech mohou ve vzácných případech způsobit vnitřní zkrat (short circuit), jenž by mohl vést až k požáru baterie. I když v USA doposud nebyly hlášeny žádné reálné incidenty, několik případů požáru se objevilo v zahraničí, což vedlo Mercedes-Benz k tomu, aby přistoupil k rozsáhlé svolávací akci z preventivních důvodů.

Co je vysokonapěťová baterie a proč může být riziková?

Elektromobily se obvykle spoléhají na sadu akumulátorů s vysokým napětím (typicky v rozmezí stovek voltů), které zajišťují dostatečný výkon pro pohon elektrického motoru. Vysokonapěťová baterie se skládá z většího počtu jednotlivých článků, přičemž každý článek uchovává určité množství elektrické energie. Pokud dojde k poškození některého z článků (například výrobní vadou nebo mechanickým zásahem) a tento článek se zkratuje, vzniká nežádoucí přehřátí, jež může vést až k požáru.

Mercedes-Benz EQB používá baterie od čínského dodavatele Farasis Energy. Variace ve výrobním procesu, společně s možnými vnějšími faktory při nabíjení (např. nestabilní proud ve veřejné nabíjecí infrastruktuře), mohou u postižených kusů baterií způsobit výše zmíněné riziko zkratu.

Kroky k nápravě a doporučení pro majitele

Automobilka Mercedes-Benz vydala pro majitele potenciálně zasažených vozů několik doporučení a postupů, jak minimalizovat riziko. Tím hlavním je omezení nabíjení na 80 % stavu nabití baterie (tzv. state of charge, zkráceně SoC), dokud nebude k dispozici oficiální softwarová oprava:

  • Aktualizace softwaru bateriového managementu: Vozy EQB budou svolány do autorizovaných servisů, kde jim bude nahrána nová verze softwaru správy baterie. Ta má zajistit větší kontrolu při nabíjení a snížit pravděpodobnost, že se problematický článek stane nebezpečným.
  • Doporučení nabíjet jen do 80 %: Pokud si majitelé dočasně omezí nabití pouze na 80 % kapacity baterie, snižuje se vnitřní zátěž článků i riziko zkratu.

Mnozí řidiči elektromobilů běžně dobíjejí své vozy právě do 80–90 % kapacity i za běžného provozu, aby optimalizovali životnost baterie. Provozní omezení tedy nemusí mít výrazný dopad na každodenní používání vozu.

Proces svolávání (recall) v USA

Ve Spojených státech dohlíží na bezpečnost automobilů federální instituce NHTSA. Ta sleduje a vyhodnocuje závažné závady, které by mohly představovat riziko pro řidiče i ostatní účastníky silničního provozu. Pokud je závada vyhodnocena jako nebezpečná, výrobce buď dobrovolně vyhlásí svolávací akci z preventivních důvodů (jako v tomto případě), nebo je k tomu vyzván přímo úřadem. V obou případech ale vždy existuje plán opravy, náhrady či jiné formy kompenzace, kterou musí výrobce zákazníkům poskytnout.

Další informace k modelu Mercedes-Benz EQB

Pro model EQB se nejedná o první svolávací akci. V roce 2023 společnost Mercedes-Benz řešila problém s nesprávnými krytkami upevnění pro dětské sedačky a v roce 2024 se objevila závada na svařování převodového ústrojí. Přestože se jedná o odlišné problémy, upozorňuje to na důležitost průběžných kontrol a testů, kterými vozy během své životnosti procházejí.

Mercedes-Benz EQB je elektrický crossover střední velikosti, který kombinuje prostornost a prémiové zpracování známé od německé automobilky. Dostupný je s pohonem předních kol (EQB 250) i ve variantě s pohonem všech kol 4Matic (EQB 300 a EQB 350). Nabízí díky konstrukci baterie v podlaze solidní jízdní stabilitu a nízké těžiště. Cílovými zákazníky bývají rodiny či zájemci o stylový elektromobil se zvýšeným posezem a moderním interiérem.

Svolávací akce jsou v automobilovém průmyslu poměrně běžnou záležitostí a slouží k zajištění maximální bezpečnosti uživatelů. V případě modelu EQB se jedná o preventivní krok ze strany Mercedes-Benz, který zdůrazňuje důležitost rychlého řešení možného rizika. U dotčených vozidel je nutné zajet do autorizovaného servisu, kde bude bezplatně nahrána softwarová aktualizace a provedeny případné další nezbytné úkony.

Pokud jste majitelem vozu Mercedes-Benz EQB z období 2022–2024 a obdržíte výzvu ke svolávací akci, neváhejte s kontaktováním oficiálního servisu. Zkrácením nabíjení na 80 % minimalizujete rizika spojená s možnou závadou a pomůžete zajistit bezpečný provoz vašeho elektromobilu.

Zdroj: insideevs.com

Štítky

  • EV novinky
Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Autor: Daniel Česák , dne 11 Únor, 2025

Elektrický fejeton 😂

Rekuperace je šikovná funkce elektroauta, díky které se při brzdění nebo jízdě z kopce část energie neztrácí, ale vrací zpět do baterie. Auto tedy vlastně "brzdí chytře" – místo aby jen pálilo energii na teplo, přemění pohyb zpět na elektřinu. Řidič tak dojede dál a často i bez šlápnutí na brzdu. A co víc – při delších sjezdech si může připadat, jako by mu palubní počítač s úsměvem říkal: „Z kopce zadarmo? Proč ne!“ Škoda jen, že cyklistům zatím žádná taková rekuperace do stehen nepomáhá. 😁

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%
Obrázek
Evidence elektromobilu
Obrázek
Kalkulačka úspor s EV

Čínské elektromobily expandují: BYD míří na evropský luxusní trh a roste podpora bateriových technologií

Čínský výrobce BYD se chystá jako první ze země vstoupit na evropský trh luxusních elektromobilů se svou značkou Yangwang. Současně... >>

Zeekr vyvrací obvinění z prodeje ojetých elektromobilů

Čínská automobilka Zeekr oficiálně reagovala na mediální zprávy o údajném prodeji ojetých vozů s nulovým nájezdem. Firma kategoricky... >>

Novinky v elektromobilitě: Avatr posiluje baterie a MG4 láme rekordy

Čínský výrobce Avatr oznámil integraci větších baterií CATL a pokročilého řídicího systému Huawei do svých modelů, s uvedením... >>

BMW iX3 2026: Revoluční efektivita 15 kWh/100 km předčí Tesla Model Y

Nový BMW iX3 2026 přepisuje pravidla elektromobility s rekordní spotřebou pouhých 15 kWh na 100 kilometrů a dosahuje uhlíkové neutrality... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

IONIQ 9

Hyundai - IONIQ 9

Dojezd dle WLTP: 620 km

Superchargery

Regensburg-Ost, GermanyRegensburg, Germany
10 míst • 250 kW • ne-Tesla
Liege, BelgiumLiège, Belgium
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Nykøbing Mors, DenmarkNykøbing Mors, Denmark
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Caldes de Malavella, SpainCaldes de Malavella, Spain
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Lippetal, GermanyLippetal, Germany
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Bratislava, SlovakiaBratislava, Slovakia
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Viborg, DenmarkViborg, Denmark
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Hjørring, DenmarkHjørring, Denmark
28 míst • 250 kW • ne-Tesla
Wörth, GermanyWörth an der Isar, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Randers, DenmarkRanders, Denmark
14 míst • 130 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved.
Created by Studiografix.