Třetí model na platformě MMA spojuje praktičnost s moderní technikou
Po sedanu CLA a jeho kombi verzi Shooting Brake představuje Mercedes-Benz třetí model postavený na nové modulární platformě MMA (Mercedes Modular Architecture). GLB se tak stává nejpraktičtějším členem rodiny, který si i přes zaoblení hranatých tvarů zachovává charakteristickou siluetu svého předchůdce. Strmá záď a vysoká střešní linie garantují vysokou praktičnost, kterou značka slibovala již u spalovacích verzí.
„Zcela nový GLB ztělesňuje naši filozofii Sensual Purity obzvlášť působivým způsobem. Rozšiřuje naše portfolio Entry Luxury a uvádí ikonický design Mercedes-Benz do nové éry," uvedl šéfdesignér značky Gorden Wagener.
Design kombinuje robustnost s moderními prvky
Přední část vozu dominuje charakteristická mřížka chladiče osázená stovkami hvězd Mercedes a doplněná spojovacím světelným pruhem mezi světlomety. Na rozdíl od modelu CLA, který tuto světelnou lištu nemá, u GLB se Stuttgart rozhodl pro výraznější designový prvek. Mřížku člení dva horizontální černé pruhy s chromovými vložkami, které mají podle výrobce zdůraznit robustnější charakter SUV.
Z profilu je nová generace o 4,8 centimetru delší než předchozí elektrický EQB a dokonce o 9,8 cm delší než původní spalovací GLB. S celkovou délkou 4 732 mm, šířkou 1 860 mm a výškou 1 690 mm zůstává vůz kompaktním SUV s výraznou praktickou orientací. Rozvor narostl o 60 mm na 2 889 mm, což se pozitivně projevuje na prostoru pro cestující.
Zadní část vozu připomíná některými prvky model Smart #5, což není náhoda – oba vozy sice vznikly nezávisle na různých platformách, ale jejich design pochází ze stejného oddělení vedeného Gordenem Wagenerem. Spojený světelný pruh vzadu obsahuje charakteristické hvězdičkové prvky, podobně jako přední světlomety.
800V architektura a baterie pro dojezd přes 600 km
Mercedes GLB vstupuje na trh ve dvou elektrických variantách, obě vybavené 85kWh baterií s NMC chemií a 800voltovou architekturou. Model GLB 250+ s pohonem zadních kol disponuje výkonem 200 kW (268 koní) a točivým momentem 335 Nm. Zrychlení na 100 km/h zvládne za 7,4 sekundy a dojezd podle WLTP dosahuje až 631 kilometrů.
Silnější varianta GLB 350 4MATIC kombinuje stejnou baterii s pohonem všech kol. Celkový výkon systému činí 260 kW (349 koní) při točivém momentu 515 Nm. Sprint na stovku trvá 5,5 sekundy a dojezd se pohybuje mezi 521 až 614 kilometry podle podmínek jízdy.
| Parametr | GLB 250+ | GLB 350 4MATIC |
|---|---|---|
| Pohon | Zadní kola | Všechna kola |
| Výkon | 200 kW (cca. 270 k) | 260 kW (cca. 349 k) |
| Točivý moment | 335 Nm | 515 Nm |
| Zrychlení 0-100 km/h | 7,4 s | 5,5 s |
| Maximální rychlost | 210 km/h | 210 km/h |
| Dojezd WLTP | až 631 km | až 614 km |
| Baterie | 85 kWh (NMC) | 85 kWh (NMC) |
| Nabíjecí výkon DC | až 320 kW | až 320 kW |
| Čas nabití 10-80% | 22 minut | 22 minut |
| Cena (Německo) | 59 048 € | 62 178 € |
Nabíjení za 22 minut a podpora bidirektionálního toku
Díky 800voltové architektuře zvládá GLB nabíjení výkonem až 320 kW. Za deset minut se do baterie dostane energie na 260 kilometrů jízdy, kompletní dobití z 10 na 80 procent zabere pouhých 22 minut. Pro nabíjení na 400V stanicích je nutné doobjednat DC konvertor jako volitelnou výbavu. Střídavým proudem lze baterii dobíjet až výkonem 22 kW.
Důležitou novinkou je podpora bidirektionálního nabíjení, která umožní využít GLB jako záložní zdroj energie pro domácnost (Vehicle-to-Home) nebo dokonce vracet energii do sítě (Vehicle-to-Grid). Tato funkce však bude zpřístupněna teprve prostřednictvím over-the-air aktualizace a vyžaduje kompatibilní DC wallbox.
Levnější varianta s LFP baterií dorazí později
Do nabídky se v průběhu roku 2026 přidá ještě základní model GLB 200 s menší 58kWh baterií s LFP chemií (lithium-železo-fosfát). Ta nabídne nabíjecí výkon až 200 kW a dobití na 80 procent za 20 minut. Podle zkušeností z modelu CLA, kde LFP baterie snižuje cenu přibližně o 6 000 eur, by základní GLB 200 mohl startovat kolem 53 000 eur. Dojezd se u této verze odhaduje na přibližně 490 kilometrů.
Největší frunk v rodině a prostor pro sedm lidí
Praktičnost byla vždy silnou stránkou GLB a nová generace na tom nic nemění. Standardní pětimístná konfigurace nabízí zavazadlový prostor o objemu 540 litrů, po sklopení zadních sedadel naroste na 1 715 litrů. Sedmimístná verze disponuje 480 litry v základu a 1 605 litry s položenými sedadly.
Novinkou je přední zavazadlový prostor (frunk) o objemu 127 litrů, což je nejvíce v celé rodině modelů na platformě MMA. „Je to dostatek místa pro přepravku nápojů, tři fotbalové míče nebo kompaktní stan," komentuje Mercedes praktičnost frunky.
Třetí řada sedadel je volitelná a podle výrobce pojme pasažéry vysoké až 171 cm. Přístup je jednodušší díky funkci Easy Entry s prodlouženým zdvihem o 32 mm a větším výřezům zadních dveří.
Tažná kapacita až dvě tuny
Pro rodiny s karavany nebo majitele přívěsů je důležitá informace o tažné kapacitě až 2 000 kg u varianty GLB 350 4MATIC. To řadí nové GLB mezi elektrická SUV s nejvyšší tažnou schopností ve své třídě.
Superscreen a umělá inteligence v interiéru
Interiér GLB sdílí koncept s modelem CLA. Volitelný MBUX Superscreen zahrnuje trojici displejů – 10,25palcový přístrojový štít, 14palcový centrální displej a další 14palcový displej pro spolujezdce. Celý systém běží na čtvrté generaci platformy MBUX s podporou umělé inteligence od Microsoftu a Googlu.
Virtuální asistent je nyní postaven na technologii ChatGPT-4o, což podle Mercedesu umožňuje přirozenější konverzaci. Grafika běží na herním enginu Unity, což zajišťuje plynulé vykreslování v reálném čase.
Mezi předními sedadly se nachází plovoucí střední konzole s úložnými prostory a bezdrátovým nabíjením smartphonů. Panoramatická střecha je standardem a nabízí volitelnou hvězdnou projekci charakteristickou pro Mercedes.
Nejlepší tepelné čerpadlo v historii značky
Mercedes věnoval mimořádnou pozornost klimatickému systému. Nové tepelné čerpadlo odvozené z konceptu Vision EQXX dokáže ohřát kabinu při teplotě minus 7 °C dvakrát rychleji než předchozí generace, přičemž spotřebuje pouze polovinu energie. Ohřev spouští automaticky při vstupu do vozu.
Při teplotách minus 15 až minus 20 °C je přední sklo kompletně odmrazené během 15 minut a vůz je připraven k jízdě bez omezení výhledu. Tepelné čerpadlo využívá odpadní teplo z pohonného ústrojí, baterie i okolního vzduchu.
Ceny a dostupnost na trhu
Mercedes-Benz zahájil přijímání objednávek od 8. prosince 2025. V Německu začíná GLB 250+ na ceně 59 048 eur, zatímco GLB 350 4MATIC stojí od 62 178 eur. Pro srovnání – kombi CLA Shooting Brake je o přibližně 2 000 eur levnější v základní verzi, u pohonu všech kol je rozdíl menší než 1 000 eur.
Mercedes nabízí jako ukázku měsíční leasingovou splátku 305 eur pro soukromé zákazníky při 36měsíčním leasingu, 15 000 km ročně a akontaci 20 procent.
První vozidla by měla k zákazníkům dorazit na jaře 2026. Později se k nabídce přidají hybridní verze s 1,5litrovým čtyřválcovým motorem a 48V mild-hybridní technikou, které budou dostupné v několika výkonnostních úrovních a s pohonem předních nebo všech kol.
Shrnutí: Praktické SUV pro rodiny s důrazem na efektivitu
Nový Mercedes GLB představuje kompromis mezi praktičností a elektrickou mobilitou. Zachovává charakteristickou použitelnost s volitelnou třetí řadou sedadel a velkým zavazadlovým prostorem, kterou doplňuje o moderní elektrický pohon s 800V architekturou a rychlým nabíjením. Dojezd přes 600 kilometrů a tažná kapacita dvou tun z něj činí zajímavou volbu pro rodiny, které nechtějí při přechodu na elektromobilitu slevit z požadavků na prostor.
Cena startující těsně pod 60 000 eur však řadí GLB do vyšší třídy kompaktních SUV, kde bude čelit konkurenci jak tradičních značek, tak nových hráčů z Číny s agresivnějším oceněním.
Článek vychází z oficiálních informací Mercedes-Benz a zahraničních automobilových médií, včetně electrive.com, Top Gear, Carscoops a Aktuálně.cz.