15
800V
1000+ km
Přelomová strategie elektrifikace Mercedes-Benz
Stuttgartská automobilka Mercedes-Benz se chystá na bezprecedentní expanzi svého portfolia elektrických vozidel. V rámci své elektrifikační strategie plánuje uvést na trh 15 zcela nových nebo významně modernizovaných elektrických modelů během následujících dvou let, což představuje zásadní akceleraci v přechodu na bezemisní mobilitu. Tato ofenziva nezahrnuje již představené modely CLA sedan a CLA Shooting Brake, které jsou již dostupné na evropském trhu.
V nadcházejících letech nás čeká nejrozsáhlejší program uvedení nových modelů v historii Mercedes-Benz. Naše investice do elektrické budoucnosti jsou jasným signálem, že věříme v transformaci automobilového průmyslu směrem k udržitelné mobilitě.
Revoluce v platformách: Od MMA po AMG.EA
Klíčem k této ambiciózní expanzi je vývoj několika nových platforem určených výhradně pro elektrické pohony. Nejvýznamnější z nich je modulární architektura MMA (Mercedes-Benz Modular Architecture), která podporuje 800V nabíjecí systém a přináší technologie odvozené z experimentálního vozu Vision EQXX. Tato platforma umožňuje dosažení spotřeby pouhých 12 kWh/100 km, což z ní dělá ekvivalent "jednolitrového auta" v elektrickém světě.
Pro střední a velké vozy Mercedes-Benz vyvíjí platformu MB.EA, která měla původně existovat ve dvou verzích - MB.EA-Medium pro modely velikosti třídy C a GLC, a MB.EA-Large pro vlajkové lodě jako třídu S a E. Nicméně kvůli pomalejšímu než očekávanému růstu prodejů prémiových elektromobilů byl vývoj verze Large pozastaven a nahrazen modernizací stávající platformy EVA2 s přechodem na 800V architekturu.
Časová osa elektrifikace Mercedes-Benz
Nástup platformy MMA
Představení nové generace CLA s 800V architekturou a dojezdem přes 750 km. První model postavený na platformě MMA s technologiemi z Vision EQXX. Zahájení výroby elektrických verzí modelů GLA a GLB.
Expanze do segmentu Core
Uvedení elektrických verzí třídy C a GLC na platformě MB.EA-Medium. Představení prvního modelu AMG na dedikované platformě AMG.EA s axiálními motory. Launch platformy VAN.EA pro elektrické dodávky.
Kompletace portfolia
Elektrická třída E jako náhrada za EQE. Uvedení výkonného SUV od AMG na platformě AMG.EA. Rozšíření nabídky o wagon verze elektrické třídy C. Celkem 5 nových modelů v prémiovém segmentu.
Budoucí vize
Nasazení pevných baterií s dojezdem přes 1000 km. Kompletní elektrifikace portfolia tam, kde to tržní podmínky umožní. Hypercar AMG s výkonem přes 1400 koní na platformě AMG.EA.
Technologický skok: 800V architektura a nové baterie
Mercedes-Benz investuje masivně do nových technologií, které mají zajistit konkurenceschopnost jeho elektrických vozů. Všechny nové platformy využívají 800V elektrickou architekturu, která umožňuje nabíjecí výkony až 320 kW. To v praxi znamená možnost nabít energii pro 300 kilometrů jízdy za pouhých 10 minut. Platforma MMA dokonce slibuje přidání 400 km dojezdu za 15 minut nabíjení.

Věděli jste, že:
většina současných elektromobilů využívá 400V architekturu, která je považována za standard v odvětví elektromobility. S rostoucími nároky na rychlost nabíjení a efektivitu se však stále více výrobců přiklání k 800V systémům, jež umožňují rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu díky nižším proudům a menším energetickým ztrátám. Například modely Hyundai IONIQ 5 a IONIQ 6 využívají 800V architekturu, což jim umožňuje patřit mezi rekordmany v rychlosti nabíjení. Navíc společnosti jako BYD plánují zavedení 1000V architektury, což by mohlo přinést ještě rychlejší nabíjení a další technologické pokroky v elektromobilitě.
Pokud se vám článek líbil, můžete jej na konci článku sdílet pomocí lišty. Děkujeme za podporu!
Zásadní průlom představují nové typy baterií. Mercedes-Benz spolupracuje s americkou společností Sila na vývoji křemíkových anod, které zvyšují energetickou hustotu o 20-40% oproti současným lithium-iontovým článkům. Tato technologie dosahuje hustoty přes 800 Wh/l na úrovni článku a bude poprvé nasazena v elektrické třídě G v polovině dekády.
Naše nová generace elektrických pohonů EDU 2.0 byla vyvinuta zcela interně a představuje výrazný posun v efektivitě. S účinností 93% při přenosu výkonu na silnici a hmotností pouhých 110 kg pro 200kW jednotku stanovujeme nové standardy v průmyslu.
AMG vstupuje do elektrické éry s vlastní platformou
Divize Mercedes-AMG vyvíjí vlastní dedikovanou platformu AMG.EA pro vysokovýkonné elektrické vozy. První model, čtyřdveřové kupé nahrazující současný AMG GT 4-Door, bude představen v červnu 2025 a nabídne výkon až 1341 koní díky třem axiálním motorům od britské společnosti Yasa, kterou Mercedes získal v roce 2021. Každý z těchto motorů váží pouhých 24 kg a poskytuje 474 koní výkonu.
AMG plánuje celkem tři modely na této platformě: výkonný sedan (kódové označení C590), SUV (X591) a hypercar (C592). Všechny budou využívat baterie inspirované technologiemi z Formule 1, vyvinuté divizí Mercedes-AMG High Performance Powertrains v britském Brixworthu.
Rozdělení modelové ofenzivy podle segmentů
Entry segment (2025-2026)
- CLA: Již představeno, dojezd 750+ km, spotřeba 12 kWh/100 km
- GLA/GLB: Nová generace na platformě MMA s 800V nabíjením
- Redukce portfolia: Ze 7 na 4 modely v kompaktním segmentu
Core segment (2026-2027)
- Třída C EV: Na platformě MB.EA-Medium, 400+ km dojezd EPA
- GLC EV: Dedikovaná platforma MB.EA, dvoumotorová verze 483 koní
- Třída E EV: Nahradí současné EQE, 800V architektura
Top-End segment (2026-2027)
- Facelifty EQS/EQE: Modernizace s vylepšenou EVA2 platformou
- AMG modely: Výkonný sedan a SUV na platformě AMG.EA
- Luxusní dodávka: Na platformě VAN.EA s 800V architekturou
Průlomové bateriové technologie pro budoucnost
Mercedes-Benz jako první automobilka na světě zahájil v únoru 2025 silniční testy s pevnými bateriemi (solid-state) ve spolupráci s americkou společností Factorial Energy. Testovací vůz na bázi modelu EQS vybavený těmito bateriemi slibuje dojezd přes 1000 kilometrů a o 25% vyšší dojezd při stejné hmotnosti baterie oproti současným lithium-iontovým článkům.
Pevné baterie využívají lithium-metalovou anodu místo grafitu a dosahují gravimetrické energetické hustoty až 450 Wh/kg na úrovni článku. Pro řešení objemových změn během nabíjení a vybíjení vyvinuli inženýři Mercedes-AMG HPP speciální plovoucí nosič článků s pneumatickými aktuátory, které udržují optimální tlak uvnitř článků.
Klíčové technologické inovace
- Křemíkové anody od Sila: Zvýšení energetické hustoty o 20-40%, výroba s využitím 100% obnovitelné energie
- LFP baterie pro základní modely: Cenově dostupná alternativa pro vstupní verze
- Dvoumotorová převodovka: Optimalizace účinnosti při různých rychlostech
- SiC invertory: Křemík-karbidové měniče pro vyšší účinnost
- Tepelná čerpadla: Standard pro všechny nové EV modely
Operační systém MB.OS jako mozek nové generace
Všechny nové elektrické modely Mercedes-Benz budou vybaveny novým operačním systémem MB.OS vyvinutým interně. Tento systém integruje čtyři hlavní oblasti: infotainment, autonomní řízení, komfort karoserie a řízení/nabíjení. Architektura chip-to-cloud umožňuje hlubokou integraci s vozidlem a plnou kontrolu nad všemi senzory a aktuátory.
Oddělení inovačních cyklů softwaru a hardwaru zajišťuje, že vozidla zůstanou aktuální po celou dobu své životnosti díky pravidelným over-the-air aktualizacím. Systém také podporuje obousměrné nabíjení (V2G a V2H), což umožňuje využití vozidla jako mobilního úložiště energie.
Výrobní strategie a globální dosah
Mercedes-Benz optimalizuje svou výrobní síť s cílem dosáhnout průměrné produkce 300 000 vozů na závod. Klíčovým rozhodnutím je výroba modelů segmentu Core v maďarském Kecskemétu, kde jsou výrobní náklady o 70% nižší než v Německu. Americký závod v Tuscaloose bude také vyrábět model ze segmentu Core, pravděpodobně elektrickou verzi SUV.
Do poloviny roku 2026 Mercedes-Benz uvede na čínský trh verzi GLE s prodlouženým rozvorem. Vzhledem k nejistotě na čínském trhu a rostoucí konkurenci domácích značek však automobilka snižuje svou výrobní kapacitu z 2,5 milionu vozů v roce 2024 na 2-2,2 milionu vozů do roku 2027.
Zdroje: InsideEVs, Car and Driver, Mercedes-Benz Media