Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů
Vyhraj vstupenky na e-salon 2025

Miliardová investice ve Vitorii: Mercedes zde bude vyrábět novou generaci elektrických vozů pro rodiny i firmy.

Mercedes-Benz VLE | zdroj: media.mercedes-benz.com
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 24 Září, 2025

Španělský výrobní závod Mercedes-Benz ve Vitorii stojí na prahu významné transformace. S masivní investicí přesahující miliardu eur se nepřipravuje pouze na výrobu nové generace elektrických vozů, ale na produkci dvou odlišných typů vozidel vzešlých z jediné, avšak vysoce flexibilní platformy. Od roku 2026 zde budou vznikat jak luxusní velkoprostorová MPV pro soukromé zákazníky, tak i prémiové užitkové dodávky pro profesionály.

Jedna platforma, dva odlišné světy

Základem této strategické změny je zcela nová, čistě elektrická architektura VAN.EA (Van Electric Architecture). Nejde o pouhou evoluci, ale o promyšlený modulární systém, který automobilce umožní efektivně pokrýt dva rozdílné segmenty trhu. Tato platforma je rozdělena na dvě specifické větve:

  • VAN.EA-P (Private): Tato verze je určena pro nástupce luxusních modelů, jako je Třída V a EQV. Cílí na náročné soukromé zákazníky, rodiny a VIP přepravu. Důraz je kladen na špičkový komfort, prémiový design, pokročilé digitální funkce (včetně nového operačního systému MB.OS) a dlouhý dojezd, který by měl přesáhnout 500 kilometrů. Právě tyto modely, připomínající spíše MPV než klasickou dodávku, jsou nejčastěji vidět na testovacích snímcích.
  • VAN.EA-C (Commercial): Druhá větev je zaměřena na profesionální segment a stane se základem pro nástupce modelů Vito a eVito. Zde je prioritou maximální užitná hodnota, odolnost, variabilita nákladového prostoru a nízké celkové provozní náklady (TCO). Firmy a řemeslníci se mohou těšit na širokou škálu konfigurací přizpůsobených jejich specifickým potřebám.

Masivní investice a modernizace závodu

Aby mohl závod ve Vitorii tuto dvojí roli plnit, prochází komplexní modernizací. Investice směřuje do kompletní přestavby výrobních linek v karosárně, lakovně i na finální montáži. Cílem je vytvořit vysoce flexibilní a efektivní výrobní proces, schopný plynule střídat produkci osobních a užitkových variant na jedné lince.

Modulární povaha platformy VAN.EA tento přístup usnadňuje. Všechny varianty budou sdílet společný přední modul s elektrickým pohonem. Délka vozidla a velikost baterie se budou lišit díky škálovatelnému střednímu modulu. Zadní modul pak umožní konfiguraci s pohonem předních nebo všech kol.

Zajištěná budoucnost pro klíčový závod

Tato strategická investice zajišťuje dlouhodobou budoucnost pro přibližně 5 000 zaměstnanců a posiluje pozici Vitorie jako jednoho z nejdůležitějších výrobních center v globální síti Mercedes-Benz. Přechod na udržitelnou výrobu, podpořený závazkem k CO₂ neutralitě, a produkce čistě elektrických vozů staví španělský závod do centra elektrifikační strategie divize Mercedes-Benz Vans.

Pro zákazníky tento krok znamená příchod nové generace vozidel, která budou nejen ekologická, ale také technologicky vyspělejší a lépe přizpůsobená jejich konkrétním potřebám – ať už jde o luxusní rodinné cestování, nebo o efektivní pracovní nasazení.

Zdroj: media.mercedes-benz.com, group.mercedes-benz.com

Štítky

  • EV novinky
  • Mercedes-Benz
  • Elektromobilita

Mohlo by vás zajímat

Technologie - Robotika - AI

XPeng předvedl robota s lidskou chůzí. Diváci nevěřili, že není uvnitř člověk
Zatímco Tesla slibuje miliony robotů, čínský XPeng tiše testoval IRON robota celý rok ve vlastní továrně – a přiznal neúspěch. Teď přichází s novou generací, která kombinuje pevnolátkové baterie, 22 s...

Nabíjení elektromobilu

Zlatá pravidla elektromobility: Jak ušetřit tisíce a prodloužit životnost baterie
Plynulá jízda snižuje spotřebu o třetinu, správné nabíjení prodlužuje životnost baterie o roky a předehřátí v zimě zachrání desítky kilometrů dojezdu. Zjistili jsme, které návyky mají skutečný dopad n...

XPENG G6

Test XPENG G6: Když teenager pochválí auto dobrovolně, stalo se něco výjimečného
Sedm dní, téměř 600 kilometrů a překvapivé zjištění: čínský elektromobil XPENG G6 nabízí relativně nízkou spotřebu 14 kWh/100 km (bez dálnic), nabití za 20 minut a kvalitu srovnatelnou s evropskými zn...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
e-Salon 2025
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Je tohle bod zlomu pro elektromobily v Česku? Čísla ze stovek dobíjecích stanic mluví jasně

Pražská energetika odhalila čísla, která potvrzují to, co mnozí tušili. Elektromobilita v Česku nabírá na síle takovým tempem, že... >>

Čínské SUV má 724 koní, kyslíkový generátor a cenu, která šokuje - bohužel jen v Číně

Šanghaj viděla premiéru vozu, který by mohl změnit pravidla v prémiové třídě. Leapmotor D19 kombinuje výkon superauta s dojezdem 720... >>

BMW iX3 ujede 805 km. Podívejte se, kolik stojí nová éra bavorských elektromobilů

První model z rodiny Neue Klasse vstupuje na český trh s cenou od 1,74 milionu korun. Nabídka tří variant slibuje dojezd přes 800 kilometrů a... >>

Mýtus o chudých zemích a spalovacích motorech se hroutí. Data ukazují nečekaně rychlý přechod na elektromobily

Představa byla jasná: bohatý Západ přejde na elektřinu a zbytek světa bude dekády jezdit na benzín. Nová data ale ukazují pravý opak.... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Inning, AustriaInning, Austria
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Chemnitz-Center, GermanyChemnitz, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Oslo North - Ullevaal, NorwayOslo, Norway
40 míst • 250 kW • ne-Tesla
Catania North, ItalyGravina di Catania, Italy
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Schwandorf, GermanySchwandorf, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.