Španělský výrobní závod Mercedes-Benz ve Vitorii stojí na prahu významné transformace. S masivní investicí přesahující miliardu eur se nepřipravuje pouze na výrobu nové generace elektrických vozů, ale na produkci dvou odlišných typů vozidel vzešlých z jediné, avšak vysoce flexibilní platformy. Od roku 2026 zde budou vznikat jak luxusní velkoprostorová MPV pro soukromé zákazníky, tak i prémiové užitkové dodávky pro profesionály.
Jedna platforma, dva odlišné světy
Základem této strategické změny je zcela nová, čistě elektrická architektura VAN.EA (Van Electric Architecture). Nejde o pouhou evoluci, ale o promyšlený modulární systém, který automobilce umožní efektivně pokrýt dva rozdílné segmenty trhu. Tato platforma je rozdělena na dvě specifické větve:
- VAN.EA-P (Private): Tato verze je určena pro nástupce luxusních modelů, jako je Třída V a EQV. Cílí na náročné soukromé zákazníky, rodiny a VIP přepravu. Důraz je kladen na špičkový komfort, prémiový design, pokročilé digitální funkce (včetně nového operačního systému MB.OS) a dlouhý dojezd, který by měl přesáhnout 500 kilometrů. Právě tyto modely, připomínající spíše MPV než klasickou dodávku, jsou nejčastěji vidět na testovacích snímcích.
- VAN.EA-C (Commercial): Druhá větev je zaměřena na profesionální segment a stane se základem pro nástupce modelů Vito a eVito. Zde je prioritou maximální užitná hodnota, odolnost, variabilita nákladového prostoru a nízké celkové provozní náklady (TCO). Firmy a řemeslníci se mohou těšit na širokou škálu konfigurací přizpůsobených jejich specifickým potřebám.
Masivní investice a modernizace závodu
Aby mohl závod ve Vitorii tuto dvojí roli plnit, prochází komplexní modernizací. Investice směřuje do kompletní přestavby výrobních linek v karosárně, lakovně i na finální montáži. Cílem je vytvořit vysoce flexibilní a efektivní výrobní proces, schopný plynule střídat produkci osobních a užitkových variant na jedné lince.
Modulární povaha platformy VAN.EA tento přístup usnadňuje. Všechny varianty budou sdílet společný přední modul s elektrickým pohonem. Délka vozidla a velikost baterie se budou lišit díky škálovatelnému střednímu modulu. Zadní modul pak umožní konfiguraci s pohonem předních nebo všech kol.
Zajištěná budoucnost pro klíčový závod
Tato strategická investice zajišťuje dlouhodobou budoucnost pro přibližně 5 000 zaměstnanců a posiluje pozici Vitorie jako jednoho z nejdůležitějších výrobních center v globální síti Mercedes-Benz. Přechod na udržitelnou výrobu, podpořený závazkem k CO₂ neutralitě, a produkce čistě elektrických vozů staví španělský závod do centra elektrifikační strategie divize Mercedes-Benz Vans.
Pro zákazníky tento krok znamená příchod nové generace vozidel, která budou nejen ekologická, ale také technologicky vyspělejší a lépe přizpůsobená jejich konkrétním potřebám – ať už jde o luxusní rodinné cestování, nebo o efektivní pracovní nasazení.