Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Od spalováku k elektromobilu - část první

Článkový seriál
Foto: Článkový seriál
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 26 Červen, 2024

V tomto článkovém seriálu se pokusím popsat přechod od spalovacího vozidla k plně elektrickému bez zbytečných emocí o tom, co je „bezesporu“ nejlepší pro každého. Budu popisovat své zkušenosti, které mohou být pro někoho mylné a pro jiné užitečné.

Zpočátku jsem se bránil elektrickému vozidlu z jednoduchých důvodů. Prvním byla vysoká pořizovací cena. Druhým byl nedostatečný dojezd – ano, většinu roku jezdím krátké vzdálenosti, ale nechtěl jsem ani dvakrát do roka řešit nabíjení každých 150 km.

To vše se nyní změnilo. Dnešní elektromobily nabízejí dojezd i přes 400 km a některé dokonce více než 600 km. Tato změna je skutečně zajímavá a v reálném světě využitelná. Pokud nejste fanouškem elektroaut a je vám jedno, na co auto jezdí, může být delší dojezd pro vás důležitým faktorem.

FVE - vlastně první krok k elektromobilitě

Přechod k elektromobilitě začal tím, že jsme si před třemi lety pořídili fotovoltaické elektrárny (FVE). V té době ještě neprobíhal FVE boom a vedly se debaty o tom, že je to neužitečná technologie, která z ekonomického hlediska nedává smysl. Mě to smysl dávalo, což se později ukázalo. Byl to vlastně první krok k elektromobilitě.

Elektromobil a FVE jsou ideální partneři. Přebytky energie místo toho, abych posílal ven, raději použiji pro nabíjení svého elektroauta. Většinu roku tak budu jezdit „téměř zadarmo“. Píši „téměř“, protože FVE něco stála a pořizovací náklady je třeba zahrnout do celkových nákladů.

Elektromobil není pro každého

Domnívám se, že kolem elektromobilů panuje příliš mnoho emocí, ať už z jedné strany nebo druhé. Zastánci spalovacích motorů budou tvrdit, že elektroauta mají nedostatečný dojezd, vyšší náklady na pořízení a poukazovat na to, že výroba elektromobilů není ekologická, často se opírají o zastaralé informace. Naopak zastánci elektrických vozidel tvrdí, že nabíjet elektroauto je stejné jako tankovat benzinové vozidlo a že elektromobil je ekologičtější, přičemž někdy opomíjejí zdroj energie, z níž elektřina pochází. Občas zapomenou, že nabíjení elektromobilu na sídlišti může být komplikované a ne každý má možnost dobíjet v práci nebo u kamaráda na dvorku.

Elektromobil není pro každého, ale zároveň platí, že více lidí by mohlo elektromobil bez problémů používat a byli by s ním spokojeni.

Dotace státu na elektromobilitu

Rozhodnutí koupit vozidlo mě přiměla letos vydaná výzva na podporu elektromobility. Dotace pro podnikatele, i ty drobné. A tak jsem začal počítat. A odpadl první důvod, proč jsem do té doby nekoupil elektromobil. Navíc naše Opel Zafira už nějak zestárla. Bylo to spolehlivé auto, které téměř dekádu sloužilo bez větších problémů.

V dalším článku přiblížím postup, jak získat dotaci na elektromobilitu a na co se připravit.

  

Štítky

  • Elektromobilita
  • Elektromobil
  • Elektroauto

Mohlo by vás zajímat

Statistika elektromobilů

Elektromobilita v Česku má stále co dohánět. Lépe jsou na tom Poláci i Maďaři
Česká čísla překvapí: registrace elektromobilů vzrostly za deset měsíců roku 2025 o 31,8 % na 11 444 vozů. Jenže tržní podíl 5,6 % je stále tristní – trojnásobně pod průměrem EU. A teď pozor: v rámci ...

Škoda Elroq | zdroj: skoda-storyboard.com

Fenomén Elroq: Za necelý rok 100 000 aut. Škoda vládne prodejům v klíčových zemích
Mladoboleslavská automobilka má v rukou skutečný hit. Necelý rok po zahájení výroby sjel z linky jubilejní Elroq s pořadovým číslem 100 000. Elektrické SUV se stalo prodejním fenoménem, který překvapi...

CATL baterie - ilustrační foto

CATL začíná stavbu největší španělské továrny na baterie. Přiváží 2000 pracovníků z Číny
Malá španělská vesnice se připravuje na příchod 2000 čínských inženýrů a techniků. Budou stavět největší továrnu na baterie v zemi za 4,1 miliardy eur. Místní říkají: "Jsme o roky pozadu, můžeme jen s...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Německá ekonomická mašinérie ztrácí motor: Propad v inovacích zasáhl i automobilový průmysl

oprvé od roku 2011 vypadlo Německo z první desítky nejinovátnějších zemí světa. Zatímco Čína prudce akceleruje a USA posilují svůj... >>

Bavorsko sází na vodík: Miliardové dotace pro kamiony budí kontroverze

Bavorská vláda oznámila spuštění nového dotačního programu v hodnotě 35 milionů eur (přibližně 875 milionů Kč) na nákup vodíkových... >>

Nio ES6 slaví 300 000 dodávek: Speciální edice přináší prémiovou výbavu za vyšší cenu

Nio představuje speciální edici svého elektrického SUV ES6, "Milestone Edition", u příležitosti blížícího se milníku 300 000 dodaných... >>

Kdo dluží komu? Nexperia China tvrdí opak toho, co tvrdí Nizozemsko – a ceny čipů letí nahoru

Čínská pobočka nizozemské Nexperia vystoupila s tvrdým prohlášením: obvinění z porušování smluv označuje za „zcela vymyšlená" a... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Krakow, PolandKraków, Poland
15 míst • 250 kW
Perugia South, ItalyPerugia, Italy
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Maurset, NorwayVøringsfossen, Norway
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Verniolle, FranceVerniolle, France
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Girona, SpainGirona, Spain
4 míst • 150 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.