Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů
Vyhraj vstupenky na e-salon 2025

Představte si: Z Prahy až téměř do Říma bez jediné zastávky na nabíjení. Mercedes to dokázal

Ilustrační foto
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 9 Září, 2025

Mercedes-Benz úspěšně dokončil přelomový test dálkové jízdy s elektrickým sedanem EQS vybaveným pevnolátkovou baterií. Testovací vozidlo ujelo ohromujících 1 205 kilometrů ze Stuttgartu do švédského Malmö bez jediné zastávky na nabíjení a s rezervou 137 km dojezdu. Tento historický úspěch představuje významný milník ve vývoji elektromobility a demonstruje potenciál pevnolátkových baterií pro budoucnost automobilového průmyslu.

Klíčové úspěchy testu

  • 1 205 km ujetých bez nabíjení
  • 137 km zbývající dojezd po dokončení cesty
  • 3 země překonány během jediné jízdy (Německo, Dánsko, Švédsko)
  • 25% vyšší využitelná kapacita energie oproti standardní baterii
  • Technologie Formule 1 využitá při vývoji

Průlomová technologie z motorsportu

Vývoj této revoluční baterie je výsledkem úzké spolupráce mezi Mercedes-Benz, divizí Mercedes-AMG High Performance Powertrains (HPP) a americkou společností Factorial Energy. HPP, která je zodpovědná za vývoj pohonných jednotek pro Formuli 1, přinesla do projektu své jedinečné know-how z nejvyšší úrovně motorsportu.

Testovací vozidlo bylo vybaveno lithium-metalovou pevnolátkovou baterií využívající technologii FEST® (Factorial Electrolyte System Technology) od společnosti Factorial Energy. Tato baterie představuje zásadní průlom v oblasti elektromobility díky své vysoké energetické hustotě a bezpečnosti.

"Pevnolátková baterie je skutečným převratným prvkem pro elektromobilitu. Úspěšnou dálkovou jízdou modelu EQS ukazujeme, že tato technologie funguje nejen v laboratoři, ale také na silnici. Naším cílem je uvést inovace jako je tato do sériové výroby do konce dekády a nabídnout našim zákazníkům novou úroveň dojezdu a komfortu," uvedl Markus Schäfer, člen představenstva Mercedes-Benz Group AG a technický ředitel.

Technické parametry a inovace

Specifikace pevnolátkové baterie

  • Energetická hustota: Až 450 Wh/kg na úrovni článků (potenciál)
  • Zvýšení dojezdu: 25% oproti standardní lithium-iontové baterii stejné hmotnosti a velikosti
  • Chlazení: Pasivní vzduchové chlazení pro vyšší efektivitu
  • Technologie článků: FEST® s quasi-pevným elektrolytem
  • Speciální konstrukce: Pneumatické aktuátory pro kompenzaci objemových změn během nabíjení a vybíjení

Baterie je vybavena inovativním patentovaným systémem plovoucího nosiče článků. Během nabíjení se články rozšiřují a při vybíjení se smršťují. Pro podporu těchto objemových změn je baterie vybavena pneumatickými aktuátory, které reagují na změny objemu článků a zajišťují tak bezchybný provoz baterie v průběhu času.

Cesta validace a testování

Test ze Stuttgartu do Malmö byl součástí komplexního validačního programu technologie pevnolátkových baterií u Mercedes-Benz. Kromě digitálních simulací a testování v nejmodernějších zařízeních ve Stuttgartu-Untertürkheim a Sindelfingenu jsou vozidlo a baterie testovány v reálných podmínkách na veřejných komunikacích.

Trasa vedla po dálnicích A7 a E20 přes Německo a Dánsko do švédského Malmö. Optimální trasa byla vypočítána pomocí systému Electric Intelligence, který zohlednil topografii, provoz, okolní teplotu a energetické potřeby pro vytápění a chlazení - bez použití trajektů.

ParametrStandardní EQS 450+EQS s pevnolátkovou baterií
Kapacita baterie118 kWhSrovnatelná velikost/hmotnost
Dojezd (WLTP)800+ km1000+ km (prokázáno 1342 km)
Typ elektrolytuKapalnýQuasi-pevný/pevný
ChlazeníAktivníPasivní vzduchové
AnodaGrafitLithium-kov

Spolupráce s Factorial Energy

Factorial Energy, americký lídr v oblasti pevnolátkových baterií se sídlem v Massachusetts, vyvinul dvě klíčové technologické platformy: FEST® a Solstice™. Technologie FEST® kombinuje lithium-metalovou anodu, quasi-pevný elektrolyt a vysokokapacitní katodu, což umožňuje dosáhnout energetické hustoty přes 390 Wh/kg.

Pokročilejší platforma Solstice™, která je vyvíjena ve spolupráci s Mercedes-Benz, slibuje ještě vyšší energetickou hustotu až 450 Wh/kg a potenciál zvýšení dojezdu až o 80 %. Tato technologie využívá sulfidový plně pevný elektrolyt a inovativní proces suchého potahování katody, který eliminuje potřebu nebezpečných rozpouštědel a energeticky náročných kroků tradičně používaných při výrobě baterií.

Význam pro budoucnost elektromobility

Úspěšný test představuje významný milník na cestě k sériové výrobě vozidel s pevnolátkovou baterií. Mercedes-Benz očekává, že tato technologie bude dostupná zákazníkům před koncem této dekády, tedy do roku 2030.

Pevnolátkové baterie nabízejí několik klíčových výhod oproti současným lithium-iontovým bateriím: vyšší energetickou hustotu, lepší bezpečnost díky nehořlavému pevnému elektrolytu, rychlejší nabíjení a delší životnost. Tyto vlastnosti z nich činí ideální řešení pro budoucí generace elektromobilů.

Výhody pevnolátkových baterií

  • Vyšší energetická hustota = delší dojezd
  • Lepší bezpečnost díky pevnému elektrolytu
  • Nižší hmotnost při stejné kapacitě
  • Rychlejší nabíjení (potenciál 15-90% za 18 minut)
  • Širší teplotní rozsah provozu (-30°C až +45°C)
  • Delší životnost baterie

Širší kontext vývoje

Mercedes-Benz není jediným výrobcem, který investuje do vývoje pevnolátkových baterií. Stellantis ve spolupráci s Factorial Energy úspěšně validoval články s energetickou hustotou 375 Wh/kg a plánuje nasazení v demonstrační flotile vozidel Dodge Charger Daytona do roku 2026. Hyundai, Kia, Toyota, Nissan, BMW a Volkswagen také intenzivně pracují na této technologii.

Čínští výrobci jako BYD a CATL rovněž rychle postupují ve vývoji nových typů baterií včetně pevnolátkových. MG dokonce oznámilo, že jeho model MG4 bude prvním masově vyráběným elektromobilem s semi-pevnolátkovou baterií prodávaným globálně.

Často kladené otázky

Kdy budou pevnolátkové baterie dostupné v sériových vozidlech Mercedes-Benz?
Mercedes-Benz plánuje uvést tuto technologii do sériové výroby před koncem této dekády, tedy do roku 2030. Aktuálně probíhají intenzivní testy a validace technologie v reálných podmínkách.
Jaký je rozdíl mezi pevnolátkovou a lithium-iontovou baterií?
Hlavní rozdíl spočívá v elektrolytu - pevnolátkové baterie používají pevný elektrolyt místo kapalného. To přináší vyšší energetickou hustotu, lepší bezpečnost, nižší hmotnost a potenciál pro rychlejší nabíjení.
Proč je v projektu zapojena divize Formule 1?
Mercedes-AMG High Performance Powertrains (HPP) přináší expertizu z vývoje hybridních pohonných jednotek pro F1. Jejich zkušenosti s pokročilými bateriemi, výkonovou elektronikou a rychlým přenosem technologií jsou klíčové pro úspěch projektu.
Bude tato technologie dražší než současné baterie?
Factorial Energy tvrdí, že jejich technologie může využít přibližně 80% stávajícího výrobního vybavení, což by mělo udržet náklady pod kontrolou. Dlouhodobě by vyšší energetická hustota mohla vést k nižším celkovým nákladům na kWh.
Jak rychle se může pevnolátková baterie nabíjet?
Technologie FEST® od Factorial Energy umožňuje nabíjení z 15% na 90% za pouhých 18 minut při pokojové teplotě, což je výrazně rychlejší než u většiny současných lithium-iontových baterií.

Zdroje: media.mercedes-benz.com, group.mercedes-benz.com, factorialenergy.com, mercedes-amg-hpp.com

Štítky

  • EV novinky
  • Mercedes-Benz
  • Elektromobilita

Mohlo by vás zajímat

Škoda Elroq | zdroj: skoda-storyboard.com

Česko má šanci na historický triumf: Škoda Elroq bojuje o titul Auto roku 2026 nejen proti francouzskému Renaultu 4
o 61 letech čekání stojí Škoda Elroq, nejprodávanější elektromobil Evropy, v bitvě o nejprestižnější automobilové ocenění. Hlavním soupeřem je Renault 4, který chce třetí triumf v řadě. Rozhodne se 9....

BMW iX3 - zdroj: www.press.bmwgroup.com

BMW iX3 ujede 805 km. Podívejte se, kolik stojí nová éra bavorských elektromobilů
První model z rodiny Neue Klasse vstupuje na český trh s cenou od 1,74 milionu korun. Nabídka tří variant slibuje dojezd přes 800 kilometrů a nabíjení, které za 10 minut doplní energii na 370 km jízdy...

BMW asistenční systém | zdroj: press.bmwgroup.com

BMW předběhlo Teslu. První německá značka s certifikací pro jízdu bez dotyku volantu
Evropští majitelé Tesel stále podpisují petice a čekají na schválení systému FSD. Mezitím se BMW Group stalo první německou automobilkou, která získala mezinárodní certifikaci podle nové regulace DCAS...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
e-Salon 2025
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Baterie za desetinu ceny, která vydrží 25 let. To, co CATL spustilo do výroby, mělo přijít až ve třicátých letech

Největší výrobce baterií na světě právě rozbil desetiletý plán. CATL zahájila masovou výrobu sodíkových baterií, které podle... >>

Čipová krize 2.0: Obchodní válka USA a Číny zasáhla Volkswagen. Bude mít jak vyrábět auta?

Není to pandemie, je to geopolitika. Volkswagen a další evropské automobilky se octly uprostřed obchodního konfliktu, který může během... >>

Elektrické Porsche dostalo legendární značku GTS. A je výkonnější než benzínová verze

Po šedesáti letech se tři legendární písmena GTS poprvé objevují na čistě elektrickém Porsche. Macan GTS Electric nabízí 563 koní... >>

Stellantis hlásí obrat: Dodávky v Q3 vzrostly o 13 %, Severní Amerika táhne nahoru

Po roce plném propadů a pochybností přichází první skutečné světlo na konci tunelu. Stellantis, gigant sdružující značky od Jeepu po... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

(EV OTM) - Old Meadow, UKLiverpool, United Kingdom
4 míst • 250 kW • ne-Tesla
Deauville, FranceTouques, France
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Warsaw, PolandWarsaw, Poland
2 míst • 120 kW
Bradford, UKBradford, United Kingdom
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Debrecen, HungaryDebrecen, Hungary
8 míst • 150 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.