Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Katalog EV
  • Mapa
  • Články
  • Kalkulačka
  • Evidence EV
  • Statistiky EV
  • Superchargery
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se
Social Auth Login Authenticate through Facebook Authenticate through Google

Drobečková navigace

  1. Domů

Představte si: Z Prahy až téměř do Říma bez jediné zastávky na nabíjení. Mercedes to dokázal

Ilustrační foto

Mercedes-Benz úspěšně dokončil přelomový test dálkové jízdy s elektrickým sedanem EQS vybaveným pevnolátkovou baterií. Testovací vozidlo ujelo ohromujících 1 205 kilometrů ze Stuttgartu do švédského Malmö bez jediné zastávky na nabíjení a s rezervou 137 km dojezdu. Tento historický úspěch představuje významný milník ve vývoji elektromobility a demonstruje potenciál pevnolátkových baterií pro budoucnost automobilového průmyslu.

Klíčové úspěchy testu

  • 1 205 km ujetých bez nabíjení
  • 137 km zbývající dojezd po dokončení cesty
  • 3 země překonány během jediné jízdy (Německo, Dánsko, Švédsko)
  • 25% vyšší využitelná kapacita energie oproti standardní baterii
  • Technologie Formule 1 využitá při vývoji

Průlomová technologie z motorsportu

Vývoj této revoluční baterie je výsledkem úzké spolupráce mezi Mercedes-Benz, divizí Mercedes-AMG High Performance Powertrains (HPP) a americkou společností Factorial Energy. HPP, která je zodpovědná za vývoj pohonných jednotek pro Formuli 1, přinesla do projektu své jedinečné know-how z nejvyšší úrovně motorsportu.

Testovací vozidlo bylo vybaveno lithium-metalovou pevnolátkovou baterií využívající technologii FEST® (Factorial Electrolyte System Technology) od společnosti Factorial Energy. Tato baterie představuje zásadní průlom v oblasti elektromobility díky své vysoké energetické hustotě a bezpečnosti.

"Pevnolátková baterie je skutečným převratným prvkem pro elektromobilitu. Úspěšnou dálkovou jízdou modelu EQS ukazujeme, že tato technologie funguje nejen v laboratoři, ale také na silnici. Naším cílem je uvést inovace jako je tato do sériové výroby do konce dekády a nabídnout našim zákazníkům novou úroveň dojezdu a komfortu," uvedl Markus Schäfer, člen představenstva Mercedes-Benz Group AG a technický ředitel.

Technické parametry a inovace

Specifikace pevnolátkové baterie

  • Energetická hustota: Až 450 Wh/kg na úrovni článků (potenciál)
  • Zvýšení dojezdu: 25% oproti standardní lithium-iontové baterii stejné hmotnosti a velikosti
  • Chlazení: Pasivní vzduchové chlazení pro vyšší efektivitu
  • Technologie článků: FEST® s quasi-pevným elektrolytem
  • Speciální konstrukce: Pneumatické aktuátory pro kompenzaci objemových změn během nabíjení a vybíjení

Baterie je vybavena inovativním patentovaným systémem plovoucího nosiče článků. Během nabíjení se články rozšiřují a při vybíjení se smršťují. Pro podporu těchto objemových změn je baterie vybavena pneumatickými aktuátory, které reagují na změny objemu článků a zajišťují tak bezchybný provoz baterie v průběhu času.

Cesta validace a testování

Test ze Stuttgartu do Malmö byl součástí komplexního validačního programu technologie pevnolátkových baterií u Mercedes-Benz. Kromě digitálních simulací a testování v nejmodernějších zařízeních ve Stuttgartu-Untertürkheim a Sindelfingenu jsou vozidlo a baterie testovány v reálných podmínkách na veřejných komunikacích.

Trasa vedla po dálnicích A7 a E20 přes Německo a Dánsko do švédského Malmö. Optimální trasa byla vypočítána pomocí systému Electric Intelligence, který zohlednil topografii, provoz, okolní teplotu a energetické potřeby pro vytápění a chlazení - bez použití trajektů.

ParametrStandardní EQS 450+EQS s pevnolátkovou baterií
Kapacita baterie118 kWhSrovnatelná velikost/hmotnost
Dojezd (WLTP)800+ km1000+ km (prokázáno 1342 km)
Typ elektrolytuKapalnýQuasi-pevný/pevný
ChlazeníAktivníPasivní vzduchové
AnodaGrafitLithium-kov

Spolupráce s Factorial Energy

Factorial Energy, americký lídr v oblasti pevnolátkových baterií se sídlem v Massachusetts, vyvinul dvě klíčové technologické platformy: FEST® a Solstice™. Technologie FEST® kombinuje lithium-metalovou anodu, quasi-pevný elektrolyt a vysokokapacitní katodu, což umožňuje dosáhnout energetické hustoty přes 390 Wh/kg.

Pokročilejší platforma Solstice™, která je vyvíjena ve spolupráci s Mercedes-Benz, slibuje ještě vyšší energetickou hustotu až 450 Wh/kg a potenciál zvýšení dojezdu až o 80 %. Tato technologie využívá sulfidový plně pevný elektrolyt a inovativní proces suchého potahování katody, který eliminuje potřebu nebezpečných rozpouštědel a energeticky náročných kroků tradičně používaných při výrobě baterií.

Význam pro budoucnost elektromobility

Úspěšný test představuje významný milník na cestě k sériové výrobě vozidel s pevnolátkovou baterií. Mercedes-Benz očekává, že tato technologie bude dostupná zákazníkům před koncem této dekády, tedy do roku 2030.

Pevnolátkové baterie nabízejí několik klíčových výhod oproti současným lithium-iontovým bateriím: vyšší energetickou hustotu, lepší bezpečnost díky nehořlavému pevnému elektrolytu, rychlejší nabíjení a delší životnost. Tyto vlastnosti z nich činí ideální řešení pro budoucí generace elektromobilů.

Výhody pevnolátkových baterií

  • Vyšší energetická hustota = delší dojezd
  • Lepší bezpečnost díky pevnému elektrolytu
  • Nižší hmotnost při stejné kapacitě
  • Rychlejší nabíjení (potenciál 15-90% za 18 minut)
  • Širší teplotní rozsah provozu (-30°C až +45°C)
  • Delší životnost baterie

Širší kontext vývoje

Mercedes-Benz není jediným výrobcem, který investuje do vývoje pevnolátkových baterií. Stellantis ve spolupráci s Factorial Energy úspěšně validoval články s energetickou hustotou 375 Wh/kg a plánuje nasazení v demonstrační flotile vozidel Dodge Charger Daytona do roku 2026. Hyundai, Kia, Toyota, Nissan, BMW a Volkswagen také intenzivně pracují na této technologii.

Čínští výrobci jako BYD a CATL rovněž rychle postupují ve vývoji nových typů baterií včetně pevnolátkových. MG dokonce oznámilo, že jeho model MG4 bude prvním masově vyráběným elektromobilem s semi-pevnolátkovou baterií prodávaným globálně.

Často kladené otázky

Kdy budou pevnolátkové baterie dostupné v sériových vozidlech Mercedes-Benz?
Mercedes-Benz plánuje uvést tuto technologii do sériové výroby před koncem této dekády, tedy do roku 2030. Aktuálně probíhají intenzivní testy a validace technologie v reálných podmínkách.
Jaký je rozdíl mezi pevnolátkovou a lithium-iontovou baterií?
Hlavní rozdíl spočívá v elektrolytu - pevnolátkové baterie používají pevný elektrolyt místo kapalného. To přináší vyšší energetickou hustotu, lepší bezpečnost, nižší hmotnost a potenciál pro rychlejší nabíjení.
Proč je v projektu zapojena divize Formule 1?
Mercedes-AMG High Performance Powertrains (HPP) přináší expertizu z vývoje hybridních pohonných jednotek pro F1. Jejich zkušenosti s pokročilými bateriemi, výkonovou elektronikou a rychlým přenosem technologií jsou klíčové pro úspěch projektu.
Bude tato technologie dražší než současné baterie?
Factorial Energy tvrdí, že jejich technologie může využít přibližně 80% stávajícího výrobního vybavení, což by mělo udržet náklady pod kontrolou. Dlouhodobě by vyšší energetická hustota mohla vést k nižším celkovým nákladům na kWh.
Jak rychle se může pevnolátková baterie nabíjet?
Technologie FEST® od Factorial Energy umožňuje nabíjení z 15% na 90% za pouhých 18 minut při pokojové teplotě, což je výrazně rychlejší než u většiny současných lithium-iontových baterií.

Zdroje: media.mercedes-benz.com, group.mercedes-benz.com, factorialenergy.com, mercedes-amg-hpp.com

Štítky

  • EV novinky
  • Mercedes-Benz
  • Elektromobilita
Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Autor: Daniel Česák , dne 9 Září, 2025

Elektrický fejeton 😂

Rekuperace je šikovná funkce elektroauta, díky které se při brzdění nebo jízdě z kopce část energie neztrácí, ale vrací zpět do baterie. Auto tedy vlastně "brzdí chytře" – místo aby jen pálilo energii na teplo, přemění pohyb zpět na elektřinu. Řidič tak dojede dál a často i bez šlápnutí na brzdu. A co víc – při delších sjezdech si může připadat, jako by mu palubní počítač s úsměvem říkal: „Z kopce zadarmo? Proč ne!“ Škoda jen, že cyklistům zatím žádná taková rekuperace do stehen nepomáhá. 😁

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%
Obrázek
Evidence elektromobilu
Obrázek
Kalkulačka úspor s EV

3019 koní a 472 km/h: Čínský elektromobil předstihl Rimac i Bugatti

Svět automobilů má nového krále rychlosti. Čínský elektrosupersport YANGWANG U9 Track Edition dosáhl na německém okruhu ATP rekordní... >>

NIO Inc. překonává rekordy: 31 305 dodávek v srpnu a ONVO L90 jako nový fenomén

Čínská společnost NIO Inc. dosáhla v srpnu 2025 rekordních 31 305 dodávek elektromobilů napříč všemi třemi značkami. Největší... >>

AUDI bez 4 kruhů dobývá Čínu: 370 km za 10 minut nabíjení

AUDI E5 Sportback přináší revoluci: 800V architektura, 370 km dojezdu za 10 minut nabíjení a cena od 690 000 Kč. Proč nemá čtyři kruhy?... >>

BYD expanduje do Finska: Jak to ovlivní evropský trh elektromobilů v srpnu 2025?

Čínská automobilka BYD uzavřela strategické partnerství s finským distributorem Veho, čímž výrazně posiluje svou evropskou expanzi. Tento... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Caldes de Malavella, SpainCaldes de Malavella, Spain
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Mercato San Severino, ItalyMercato San Severino, Italy
6 míst • 250 kW • ne-Tesla
Cherbourg, FranceCherbourg-en-Cotentin, France
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Kitzbühel, AustriaKitzbühel, Austria
3 míst • 150 kW • ne-Tesla
Vouillé, FranceVouillé, France
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Gulsvik, NorwayFlå, Norway
22 míst • 150 kW • ne-Tesla
Barberino di Mugello, ItalyBarberino di Mugello FI, Italy
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Hjørring, DenmarkHjørring, Denmark
28 míst • 250 kW • ne-Tesla
Ljubljana, SloveniaLjubljana, Slovenia
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Leeds, UK - Whitehouse StreetLeeds, United Kingdom
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved.
Created by Studiografix.