Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Katalog EV
  • Mapa
  • Články
  • Kalkulačka
  • Evidence EV
  • Statistiky EV
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se
Social Auth Login Authenticate through Facebook Authenticate through Google

Drobečková navigace

  1. Domů

Sodíkové baterie: Budoucnost elektromobility

Ilustrační foto

Vývoj baterií pro elektromobily je v neustálém pohybu. V roce 2030 možná budeme jezdit na baterie, které dnes ještě ani neexistují. Jedním z lídrů v této oblasti je čínská společnost CATL (Contemporary Amperex Technology Co. Limited), která nedávno představila druhou generaci svých sodíkových baterií. Tyto baterie slibují zajímavé výhody oproti tradičním lithium-iontovým bateriím. Pojďme se podívat, co nového přinášejí a jaký vliv mohou mít na budoucnost elektromobility.

Co jsou sodíkové baterie a jak fungují?

Sodíkové baterie fungují na podobném principu jako ty lithium-iontové. Ukládají elektrickou energii pomocí pohybu iontů mezi kladnou a zápornou elektrodou. Klíčovým rozdílem je použití sodíku místo lithia. Sodík je mnohem dostupnější a levnější, což by mohlo snížit náklady na výrobu baterií. Navíc mají sodíkové baterie lepší odolnost vůči nízkým teplotám a vyšší bezpečnost, protože jejich riziko vznícení je nižší.

Výhody a limity druhé generace sodíkových baterií od CATL

CATL tvrdí, že jejich nová generace sodíkových baterií dosahuje energetické hustoty více než 200 Wh/kg. To je sice méně než nejlepší lithium-iontové baterie s hustotou okolo 300 Wh/kg, ale znamená to výrazné zlepšení oproti první generaci sodíkových baterií. Další klíčovou výhodou je schopnost fungovat při teplotách až -40 °C, což ocení řidiči v chladnějších oblastech.

Baterie mají také velmi rychlé nabíjení díky technologii 4C, což umožňuje dobít je na plnou kapacitu během několika minut. Přestože masová výroba těchto baterií je plánována až na rok 2027, první testovací modely by měly být k dispozici již v roce 2025.

Obrázek
Miri

Líbil se vám článek?

Budeme rádi, pokud budete tento článek sdílet na svých sociálních sítích. Na konci článku najdete lištu, která vám umožní článek snadno sdílet. Děkujeme za podporu!

Proč sodíkové baterie ještě neovládly trh?

Přestože sodíkové baterie mají mnoho výhod, jejich rozšíření brání několik faktorů. Jedním z nich je nízká energetická hustota ve srovnání s lithium-iontovými bateriemi. Dalším problémem je nedostatečné využití ekonomiky rozsahu, protože výroba sodíkových baterií zatím nedosahuje objemů potřebných pro snížení nákladů.

Nicméně ceny lithia v posledních letech výrazně klesly, což opět zvýhodnilo lithium-iontové baterie. To však neznamená, že sodíkové baterie nemají šanci na úspěch. Výrobci, jako jsou CATL nebo BYD, aktivně pracují na jejich vývoji a věří, že se v budoucnu stanou cenově konkurenceschopné.

Sodíkové baterie v praxi

První generace sodíkových baterií byla použita například v elektromobilech značek Chery a JAC nebo v elektrických skútrech od firem Aida a Yadea. CATL plánuje, že druhá generace nahradí 20–30 % lithium-železo-fosfátových baterií u malých a krátkodobých vozidel, kde nižší energetická hustota nepředstavuje takový problém.

Další zajímavostí je nový hybridní bateriový systém Freevoy od CATL, který kombinuje sodíkové a lithium-iontové články. Tento systém umožňuje prodloužit dojezd na více než 400 km a zároveň nabízí rychlé nabíjení.

Budoucnost sodíkových baterií

Pokud se výrobcům podaří překonat aktuální technologické a výrobní výzvy, sodíkové baterie by mohly hrát klíčovou roli v rozvoji elektromobility. Jejich nižší cena, bezpečnost a schopnost fungovat v extrémních teplotách by mohly přilákat zájem nejen výrobců aut, ale i spotřebitelů.

CATL i další společnosti, jako je BYD, investují do výzkumu a vývoje sodíkových baterií. BYD dokonce staví továrnu s roční kapacitou 30 GWh, která by měla začít vyrábět baterie již v příštím roce. Pokud budou předpoklady splněny, sodíkové baterie by mohly být cenově srovnatelné s lithium-železo-fosfátovými bateriemi již v roce 2025.

Sodíkové baterie představují zajímavou alternativu k současným lithium-iontovým bateriím. Díky jejich výhodám by mohly najít uplatnění zejména u menších a cenově dostupnějších elektromobilů. Zda se však skutečně stanou klíčovou technologií budoucnosti, ukáže až čas a další pokrok v jejich vývoji.

Štítky

  • EV novinky
  • Baterie
Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Autor: Daniel Česák, dne 22 Listopad, 2024

Elektrický fejeton 😂

Rekuperace je šikovná funkce elektroauta, díky které se při brzdění nebo jízdě z kopce část energie neztrácí, ale vrací zpět do baterie. Auto tedy vlastně "brzdí chytře" – místo aby jen pálilo energii na teplo, přemění pohyb zpět na elektřinu. Řidič tak dojede dál a často i bez šlápnutí na brzdu. A co víc – při delších sjezdech si může připadat, jako by mu palubní počítač s úsměvem říkal: „Z kopce zadarmo? Proč ne!“ Škoda jen, že cyklistům zatím žádná taková rekuperace do stehen nepomáhá. 😁

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%
Obrázek
Evidence elektromobilu
Obrázek
Kalkulačka úspor s EV

Cariad: Obrat softwarové divize Volkswagen Group

Softwarová jednotka Volkswagen Group, Cariad, která v minulosti způsobila miliardové ztráty a zpoždění modelů jako Porsche Macan EV, je... >>

Čínský trh elektromobilů v květnu 2025: Rekordní růst a dominující podíl

Maloobchodní prodej nových energetických vozidel (NEV) v Číně dosáhl mezi 1. a 25. květnem 726 000 jednotek, což představuje meziroční... >>

Xiaomi YU7: Čínský elektrický SUV soupeř vstupuje na scénu

Čínský technologický gigant Xiaomi představuje svůj první elektrický SUV model YU7 na autosalonu v Šen-čenu. Vůz s parametry... >>

Hyundai Ioniq 6 N: Agresivní elektrický sedan míří na trh

Hyundai představuje vysoce výkonnou verzi svého elektrického sedanu Ioniq 6, označenou jako N. Model slibuje rekordní zrychlení pod 3 sekundy... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

IONIQ 9

Hyundai - IONIQ 9

Dojezd dle WLTP: 620 km

Tesla

BYD

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved.
Created by Studiografix.