Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Sodíkové baterie: Budoucnost elektromobility

Ilustrační foto
Foto: Ilustrační foto
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 22 Listopad, 2024

Vývoj baterií pro elektromobily je v neustálém pohybu. V roce 2030 možná budeme jezdit na baterie, které dnes ještě ani neexistují. Jedním z lídrů v této oblasti je čínská společnost CATL (Contemporary Amperex Technology Co. Limited), která nedávno představila druhou generaci svých sodíkových baterií. Tyto baterie slibují zajímavé výhody oproti tradičním lithium-iontovým bateriím. Pojďme se podívat, co nového přinášejí a jaký vliv mohou mít na budoucnost elektromobility.

Co jsou sodíkové baterie a jak fungují?

Sodíkové baterie fungují na podobném principu jako ty lithium-iontové. Ukládají elektrickou energii pomocí pohybu iontů mezi kladnou a zápornou elektrodou. Klíčovým rozdílem je použití sodíku místo lithia. Sodík je mnohem dostupnější a levnější, což by mohlo snížit náklady na výrobu baterií. Navíc mají sodíkové baterie lepší odolnost vůči nízkým teplotám a vyšší bezpečnost, protože jejich riziko vznícení je nižší.

Výhody a limity druhé generace sodíkových baterií od CATL

CATL tvrdí, že jejich nová generace sodíkových baterií dosahuje energetické hustoty více než 200 Wh/kg. To je sice méně než nejlepší lithium-iontové baterie s hustotou okolo 300 Wh/kg, ale znamená to výrazné zlepšení oproti první generaci sodíkových baterií. Další klíčovou výhodou je schopnost fungovat při teplotách až -40 °C, což ocení řidiči v chladnějších oblastech.

Baterie mají také velmi rychlé nabíjení díky technologii 4C, což umožňuje dobít je na plnou kapacitu během několika minut. Přestože masová výroba těchto baterií je plánována až na rok 2027, první testovací modely by měly být k dispozici již v roce 2025.

Obrázek
Miri

Líbil se vám článek?

Budeme rádi, pokud budete tento článek sdílet. Pro další skvělý obsah nás nezapomeňte sledovat na našich nových sociálních sítích! Najdete nás na Instagramu, Facebooku a YouTube. Děkujeme za podporu!

Proč sodíkové baterie ještě neovládly trh?

Přestože sodíkové baterie mají mnoho výhod, jejich rozšíření brání několik faktorů. Jedním z nich je nízká energetická hustota ve srovnání s lithium-iontovými bateriemi. Dalším problémem je nedostatečné využití ekonomiky rozsahu, protože výroba sodíkových baterií zatím nedosahuje objemů potřebných pro snížení nákladů.

Nicméně ceny lithia v posledních letech výrazně klesly, což opět zvýhodnilo lithium-iontové baterie. To však neznamená, že sodíkové baterie nemají šanci na úspěch. Výrobci, jako jsou CATL nebo BYD, aktivně pracují na jejich vývoji a věří, že se v budoucnu stanou cenově konkurenceschopné.

Sodíkové baterie v praxi

První generace sodíkových baterií byla použita například v elektromobilech značek Chery a JAC nebo v elektrických skútrech od firem Aida a Yadea. CATL plánuje, že druhá generace nahradí 20–30 % lithium-železo-fosfátových baterií u malých a krátkodobých vozidel, kde nižší energetická hustota nepředstavuje takový problém.

Další zajímavostí je nový hybridní bateriový systém Freevoy od CATL, který kombinuje sodíkové a lithium-iontové články. Tento systém umožňuje prodloužit dojezd na více než 400 km a zároveň nabízí rychlé nabíjení.

Budoucnost sodíkových baterií

Pokud se výrobcům podaří překonat aktuální technologické a výrobní výzvy, sodíkové baterie by mohly hrát klíčovou roli v rozvoji elektromobility. Jejich nižší cena, bezpečnost a schopnost fungovat v extrémních teplotách by mohly přilákat zájem nejen výrobců aut, ale i spotřebitelů.

CATL i další společnosti, jako je BYD, investují do výzkumu a vývoje sodíkových baterií. BYD dokonce staví továrnu s roční kapacitou 30 GWh, která by měla začít vyrábět baterie již v příštím roce. Pokud budou předpoklady splněny, sodíkové baterie by mohly být cenově srovnatelné s lithium-železo-fosfátovými bateriemi již v roce 2025.

Sodíkové baterie představují zajímavou alternativu k současným lithium-iontovým bateriím. Díky jejich výhodám by mohly najít uplatnění zejména u menších a cenově dostupnějších elektromobilů. Zda se však skutečně stanou klíčovou technologií budoucnosti, ukáže až čas a další pokrok v jejich vývoji.

Štítky

  • EV novinky
  • Baterie

Mohlo by vás zajímat

Leapmotor B10 | zdroj: media.stellantis.com

Leapmotor překročil 500 tisíc prodaných aut a míří na milion v roce 2026
Čínský výrobce elektromobilů Leapmotor dosáhl svého původního cíle 500 tisíc prodaných vozů pro rok 2025 již 45 dní před koncem roku. Společnost nyní potvrzuje ambiciózní plán prodat milion aut v roce...

Tesla Supercharger

Tesla nabíjení od 6 Kč: konkurence bere dvojnásobek. Přibydou Zličín a zřejmě i Svitavy
Tesla překvapila elektromobilisty výrazným zlevněním na vybraných Superchargerech v Česku. V Plzni, Brně a Olomouci můžete v nočních hodinách nabíjet od 6 Kč/kWh – zatímco konkurenční sítě DC nabíječ...

Tesla

Konec složitého účtování: Tesla v tichosti otevřela Superchargery kartám, bez kterých se firmy neobejdou
Je to změna, po které manažeři vozových parků volali roky. Tesla dnes, 18. listopadu 2025, zbořila jednu ze svých posledních bariér a začala v Evropě akceptovat platební karty třetích stran. Už žádné ...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Dvě tváře evropské elektromobility: Proč švédský lídr zpomaluje, zatímco Francie našla nový motor růstu?

Švédsko bylo léta dáváno za vzor, ale jeho spanilá jízda k elektromobilitě zpomaluje. Přestože trh dosahuje působivých 65 %, naráží na... >>

Xpeng X9 EREV: 1602 km dojezd a 800V nabíjení mění pohled na MPV

Xpeng 20. listopadu oficiálně uvede na trh svůj plug-in hybridní MPV X9 EREV. Sedmimístný vůz zaujme kombinovaným dojezdem 1602 km a 800V... >>

Miliony testovacích kilometrů a 800 voltů: Nové Porsche Cayenne odhaluje techniku budoucnosti

Čtvrtá generace krále SUV opustila brány vývojového centra. Nové elektrické Cayenne slibuje díky platformě PPE bleskové nabíjení a... >>

ChargeLeague spojuje čtyři největší rychlonabíjecí sítě v Evropě

Aliance Atlante, Electra, Fastned a Ionity se přejmenovala na ChargeLeague a chystá revoluci v nabíjení elektromobilů. Zákazníci budou moci od... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Eggedal, NorwaySigdal, Norway
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
La Chapelle-sur-Erdre, FranceLa Chapelle-sur-Erdre, France
8 míst • 150 kW • ne-Tesla
Englos, FranceHaubourdin, France
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Riga, LatviaRiga, Latvia
4 míst • 250 kW
Puebla de Sanabria, SpainPuebla de Sanabria, Spain
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.