Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů
Vyhraj vstupenky na e-salon 2025

Španělsko se zdrželo hlasování o clech. Teď může získat továrnu BYD

BYD | zdroj: byd.com
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 18 Říjen, 2025
Čínský automobilový gigant BYD má v hledáčku Španělsko jako lokaci pro svůj třetí montážní závod v Evropě. Podle zdrojů obeznámených se situací je iberský stát favorizován především díky relativně nízkým výrobním nákladům a rozvinuté síti čisté energie. Svou roli zřejmě hraje i jeho postoj ke clům vůči čínským elektromobilům. Konečné rozhodnutí by mělo padnout do konce letošního roku.

Španělsko vede mezi kandidáty

BYD, největší čínský výrobce elektromobilů, který v letošním roce překonal prodeje Tesly na evropském trhu, aktivně hledá místo pro další výrobní kapacity na kontinentu. Podle informací agentury Reuters má Španělsko v současnosti výsadní pozici mezi zvažovanými lokalitami.

Alberto De Aza, regionální manažer BYD pro Španělsko a Portugalsko, v září označil iberský stát za ideální místo pro rozšíření evropské výrobní základny společnosti. Jako hlavní výhody uvedl rozvinutou průmyslovou infrastrukturu a nízké ceny elektřiny.

Případný španělský závod by se tak přidal k plánovaným továrnám v Maďarsku a Turecku. Zatímco maďarský závod v Szegedu je v současnosti ve výstavbě s plánovanou kapacitou 150 000 až 300 000 vozů ročně, tureckému záměru v Manise se předpovídá ještě dynamičtější růst.

Proč právě Španělsko má náskok

Španělská média uvádějí několik konkrétních důvodů, proč má iberský poloostrov v hledáčku BYD přednost. Kromě již zmíněných nízkých výrobních nákladů hraje roli i energetický mix Španělska, který již překročil 50 procent obnovitelných zdrojů.

Další výhodou je silná síť dodavatelů v průmyslových centrech Barcelona a Zaragoza. Španělsko jako druhý největší producent automobilů v EU disponuje zkušenou pracovní silou a osvědčenou infrastrukturou.

Strategicky výhodná je i poloha země s přístavy Santander, Tarragona a Barcelona, které v poslední době investovaly do zlepšení spojení s Asií. Santander například již přijímá lodě s vozy BYD. Průměrné náklady na clo činí společnosti asi 5 700 eur za každý vůz exportovaný do Evropy z čínských továren – náklady, kterým by lokální výroba zamezila.

Španělské státní investice přitahují čínské firmy

Španělsko od roku 2020 aktivně usiluje o to, aby se stalo významným centrem výroby elektromobilů. V roce 2023 Evropská komise schválila španělský vládní program v hodnotě 837 milionů eur na podporu výroby baterií.

Nedávno země spustila novou výzvu programu PERTE VEC s dotací 400 milionů eur určených specificky na podporu výroby elektrických vozidel. Tato strategie již přinesla ovoce – kromě potenciální továrny BYD země přilákala investice Volkswagenu, čínského Chery i výrobce baterií CATL.

Čínský Chery například uzavřel dohodu s firmou Ebro-EV Motors o výrobě elektromobilů v bývalém závodě Nissan v barcelonské Zona Franca, kde se vozy už montují od roku 2024. CATL má továrnu na baterie v Zaragoze.

Konečné rozhodnutí vyžaduje souhlas Pekingu

Jeden ze zdrojů obeznámených s jednáními však upozorňuje, že společnost dosud nekomunikovala konečné rozhodnutí a stále zvažuje i další evropské země. Jakékoli rozhodnutí o výstavbě závodu musí navíc projít schválením čínskými regulačními orgány.

Očekává se, že finální verdikt padne ještě před koncem roku 2025. Dříve byla ve hře také Německo, ale podle březnových zpráv byla tato možnost komplikovaná kvůli vysokým nákladům na pracovní sílu a energii.

Diplomatické vztahy a postoj k evropským clům

Španělsko zaujalo vůči čínským investicím vstřícný postoj. Při klíčovém hlasování Evropské unie o dodatečných clech na elektrická vozidla vyráběná v Číně se Španělsko v říjnu 2024 zdrželo hlasování, na rozdíl od Francie nebo Itálie, které cla podpořily.

Evropská unie nakonec schválila dodatečná cla ve výši až 35,3 procenta nad stávající desetiprocentní sazbu. BYD čelí kombinovanému clu ve výši 27 procent (10 % základní + 17 % antisubvenční). Výroba v rámci EU by tomuto zavedení cel účinně zamezila.

Španělský premiér Pedro Sánchez během zářijové návštěvy Číny dokonce vyzval Evropskou komisi k přehodnocení plánů na zavedení cel, přičemž argumentoval, že Evropa nepotřebuje obchodní válku. Diplomatické a obchodní vztahy mezi oběma zeměmi se v posledních letech výrazně zlepšily.

Růst BYD na evropském trhu

Prodeje BYD v Evropě zaznamenaly v prvních osmi měsících roku 2025 impozantní růst o 280 procent ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku. Společnost začala prodávat nejen plně elektrická vozidla, ale i plug-in hybridy.

V srpnu 2025 BYD podruhé za sebou překonal Teslu v prodeji nových vozů na trhu Evropské unie. Zatímco registrace BYD stouply o více než 200 procent na 9 130 vozidel, prodeje Tesly klesly o 36,6 procenta.

Ve Španělsku si BYD vede obzvlášť dobře. Podle španělských médií se v září stala druhou nejprodávanější značkou, přičemž překonala i prodeje v Německu. V Británii, která je pro BYD největším trhem mimo Čínu, prodala společnost v září přes 11 000 vozů, což představuje nárůst o 880 procent meziročně.

Ambiciózní cíl: kompletní lokální výroba do roku 2028

BYD si klade ambiciózní cíl: vyrábět všechny elektromobily prodávané v Evropě lokálně do tří let. Tento krok by firmě pomohl vyhnout se evropským clům a zároveň upevnit pozici na rychle se rozvíjejícím trhu s bezemisní mobilitou.

Zajímavým detailem je, že BYD kromě automobilové výroby vstupuje i do segmentu skladování energie, kde opět míří na konkurenci s Teslou. To je další strategický důvod pro výběr Španělska, které má ambice v oblasti energie z obnovitelných zdrojů a potřebuje efektivní systémy skladování.

Co může španělský závod znamenat

Případná výstavba montážního závodu BYD ve Španělsku by byla významným posunem jak pro čínského výrobce, tak pro evropský automobilový průmysl. Pro BYD by to znamenalo posílení konkurenceschopnosti vůči Tesle a tradičním evropským výrobcům.

Pro Španělsko by investice v řádu stovek milionů až miliard eur představovala vytvoření tisíců nových pracovních míst a potvrzení role země jako brány čínských investic do Evropy. Podobně jako továrna v Turecku – která využívá celní unii s EU – by i španělský závod umožnil BYD obejít obchodní bariéry a dodat vozidla evropským zákazníkům bez dodatečných cel.

Španělská média však upozorňují, že finální rozhodnutí padne až koncem roku 2025 nebo v prvním čtvrtletí 2026. Pokud by BYD dodržel stejný harmonogram jako u maďarské továrny (oznámení v roce 2023, zahájení výroby 2025), mohly by první vozy sjíždět z výrobní linky ve druhé polovině roku 2028.

Ani ministerstvo průmyslu Španělska, ani společnost BYD se k těmto zprávám odmítly vyjádřit.

Zdroje: rte.ie, electrive.com, cnevpost.com, euronews.com, motorpasion.com, xataka.com, eleconomista.es

Štítky

  • EV novinky
  • Elektromobilita
  • BYD
  • Zahraničí

Mohlo by vás zajímat

BYD ilustrační foto

Exodus designérů: Proč špičky z Audi, BMW a Rolls-Royce odešly do Číny?
Wolfgang Egger z Audi, Klaus Zyciora z Volkswagenu, Giles Taylor z Rolls-Royce. Jména, která formovala evropský automobilový design poslední tři desetiletí. Teď všichni pracují pro čínské značky – a v...

GAC Aion V | zdroj: gacgroup.com

GAC Aion i60 vstoupí na čínský trh v listopadu jako dostupnější alternativa k Toyotě bZ3X
Čínský automobilový trh přináší překvapivý zvrat. GAC, partner Toyoty v joint venture, chystá na listopad uvedení modelu Aion i60 – crossoveru, který sdílí techniku s nedávno představenou Toyotou bZ3X...

Stellantis | zdroj: media.stellantis.com

Stellantis nasazuje 13 miliard dolarů na záchranu amerického byznysu. Bude to stačit?
Automobilový gigant Stellantis, majitel značek Jeep, Dodge a Ram, se nachází v nejhlubší krizi od svého vzniku. Prodeje v USA propadly o 15 procent, zisk o 70 procent, akcie ztratily čtvrtinu hodnoty....

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
e-Salon 2025
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Evropský trh s auty stagnuje, přesto elektromobily lámou rekordy. Co stojí za jejich nezastavitelným růstem?

Srpnová zpráva Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) přináší smíšené pocity. Zatímco registrace bateriových elektromobilů... >>

Průlom v Dieselgate: Zásadní rozsudek otevírá cestu k penězům pro miliony řidičů. Odškodnění se může týkat i vašeho vozu

Skandál, který měl být dávno minulostí, se vrací v plné síle a s mrazivými dopady. Přelomový rozsudek německého soudu vdechl aféře... >>

Rodinné SUV s výkonem supersportu? Čínský Zeekr 9X má 1381 koní a Evropa zpozorněla.

Čínská automobilka Zeekr, prémiová značka koncernu Geely, oficiálně představila na domácím trhu své nové vlajkové SUV s označením 9X.... >>

Tohle je nová realita: Zeekr 001 s brutálním výkonem se plně nabije, než dopijete kávu

Dlouhé cesty elektromobilem získávají nový rozměr. S modernizovaným modelem Zeekr 001 se zastávka pro dobití smrskne na čas nezbytný pro... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Houssen, FranceHoussen, France
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Gap, FranceGap, France
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Tiengen, GermanyFreiburg im Breisgau, Germany
4 míst • 250 kW • ne-Tesla
(EV OTM) - Knowsley Earlsfield, UKLiverpool, United Kingdom
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Treillières, FranceTreillières, France
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.