Španělsko vede mezi kandidáty
BYD, největší čínský výrobce elektromobilů, který v letošním roce překonal prodeje Tesly na evropském trhu, aktivně hledá místo pro další výrobní kapacity na kontinentu. Podle informací agentury Reuters má Španělsko v současnosti výsadní pozici mezi zvažovanými lokalitami.
Alberto De Aza, regionální manažer BYD pro Španělsko a Portugalsko, v září označil iberský stát za ideální místo pro rozšíření evropské výrobní základny společnosti. Jako hlavní výhody uvedl rozvinutou průmyslovou infrastrukturu a nízké ceny elektřiny.
Případný španělský závod by se tak přidal k plánovaným továrnám v Maďarsku a Turecku. Zatímco maďarský závod v Szegedu je v současnosti ve výstavbě s plánovanou kapacitou 150 000 až 300 000 vozů ročně, tureckému záměru v Manise se předpovídá ještě dynamičtější růst.
Proč právě Španělsko má náskok
Španělská média uvádějí několik konkrétních důvodů, proč má iberský poloostrov v hledáčku BYD přednost. Kromě již zmíněných nízkých výrobních nákladů hraje roli i energetický mix Španělska, který již překročil 50 procent obnovitelných zdrojů.
Další výhodou je silná síť dodavatelů v průmyslových centrech Barcelona a Zaragoza. Španělsko jako druhý největší producent automobilů v EU disponuje zkušenou pracovní silou a osvědčenou infrastrukturou.
Strategicky výhodná je i poloha země s přístavy Santander, Tarragona a Barcelona, které v poslední době investovaly do zlepšení spojení s Asií. Santander například již přijímá lodě s vozy BYD. Průměrné náklady na clo činí společnosti asi 5 700 eur za každý vůz exportovaný do Evropy z čínských továren – náklady, kterým by lokální výroba zamezila.
Španělské státní investice přitahují čínské firmy
Španělsko od roku 2020 aktivně usiluje o to, aby se stalo významným centrem výroby elektromobilů. V roce 2023 Evropská komise schválila španělský vládní program v hodnotě 837 milionů eur na podporu výroby baterií.
Nedávno země spustila novou výzvu programu PERTE VEC s dotací 400 milionů eur určených specificky na podporu výroby elektrických vozidel. Tato strategie již přinesla ovoce – kromě potenciální továrny BYD země přilákala investice Volkswagenu, čínského Chery i výrobce baterií CATL.
Čínský Chery například uzavřel dohodu s firmou Ebro-EV Motors o výrobě elektromobilů v bývalém závodě Nissan v barcelonské Zona Franca, kde se vozy už montují od roku 2024. CATL má továrnu na baterie v Zaragoze.
Konečné rozhodnutí vyžaduje souhlas Pekingu
Jeden ze zdrojů obeznámených s jednáními však upozorňuje, že společnost dosud nekomunikovala konečné rozhodnutí a stále zvažuje i další evropské země. Jakékoli rozhodnutí o výstavbě závodu musí navíc projít schválením čínskými regulačními orgány.
Očekává se, že finální verdikt padne ještě před koncem roku 2025. Dříve byla ve hře také Německo, ale podle březnových zpráv byla tato možnost komplikovaná kvůli vysokým nákladům na pracovní sílu a energii.
Diplomatické vztahy a postoj k evropským clům
Španělsko zaujalo vůči čínským investicím vstřícný postoj. Při klíčovém hlasování Evropské unie o dodatečných clech na elektrická vozidla vyráběná v Číně se Španělsko v říjnu 2024 zdrželo hlasování, na rozdíl od Francie nebo Itálie, které cla podpořily.
Evropská unie nakonec schválila dodatečná cla ve výši až 35,3 procenta nad stávající desetiprocentní sazbu. BYD čelí kombinovanému clu ve výši 27 procent (10 % základní + 17 % antisubvenční). Výroba v rámci EU by tomuto zavedení cel účinně zamezila.
Španělský premiér Pedro Sánchez během zářijové návštěvy Číny dokonce vyzval Evropskou komisi k přehodnocení plánů na zavedení cel, přičemž argumentoval, že Evropa nepotřebuje obchodní válku. Diplomatické a obchodní vztahy mezi oběma zeměmi se v posledních letech výrazně zlepšily.
Růst BYD na evropském trhu
Prodeje BYD v Evropě zaznamenaly v prvních osmi měsících roku 2025 impozantní růst o 280 procent ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku. Společnost začala prodávat nejen plně elektrická vozidla, ale i plug-in hybridy.
V srpnu 2025 BYD podruhé za sebou překonal Teslu v prodeji nových vozů na trhu Evropské unie. Zatímco registrace BYD stouply o více než 200 procent na 9 130 vozidel, prodeje Tesly klesly o 36,6 procenta.
Ve Španělsku si BYD vede obzvlášť dobře. Podle španělských médií se v září stala druhou nejprodávanější značkou, přičemž překonala i prodeje v Německu. V Británii, která je pro BYD největším trhem mimo Čínu, prodala společnost v září přes 11 000 vozů, což představuje nárůst o 880 procent meziročně.
Ambiciózní cíl: kompletní lokální výroba do roku 2028
BYD si klade ambiciózní cíl: vyrábět všechny elektromobily prodávané v Evropě lokálně do tří let. Tento krok by firmě pomohl vyhnout se evropským clům a zároveň upevnit pozici na rychle se rozvíjejícím trhu s bezemisní mobilitou.
Zajímavým detailem je, že BYD kromě automobilové výroby vstupuje i do segmentu skladování energie, kde opět míří na konkurenci s Teslou. To je další strategický důvod pro výběr Španělska, které má ambice v oblasti energie z obnovitelných zdrojů a potřebuje efektivní systémy skladování.
Co může španělský závod znamenat
Případná výstavba montážního závodu BYD ve Španělsku by byla významným posunem jak pro čínského výrobce, tak pro evropský automobilový průmysl. Pro BYD by to znamenalo posílení konkurenceschopnosti vůči Tesle a tradičním evropským výrobcům.
Pro Španělsko by investice v řádu stovek milionů až miliard eur představovala vytvoření tisíců nových pracovních míst a potvrzení role země jako brány čínských investic do Evropy. Podobně jako továrna v Turecku – která využívá celní unii s EU – by i španělský závod umožnil BYD obejít obchodní bariéry a dodat vozidla evropským zákazníkům bez dodatečných cel.
Španělská média však upozorňují, že finální rozhodnutí padne až koncem roku 2025 nebo v prvním čtvrtletí 2026. Pokud by BYD dodržel stejný harmonogram jako u maďarské továrny (oznámení v roce 2023, zahájení výroby 2025), mohly by první vozy sjíždět z výrobní linky ve druhé polovině roku 2028.
Ani ministerstvo průmyslu Španělska, ani společnost BYD se k těmto zprávám odmítly vyjádřit.