Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Stellantis a Factorial představují revoluční pevné baterie pro elektromobily

Ilustrační foto
Foto: Ilustrační foto
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 29 Duben, 2025

Automobilka Stellantis ve spolupráci s americkou firmou Factorial Energy dosáhla zásadního milníku ve vývoji nové generace baterií pro elektromobily. Společnosti úspěšně otestovaly velkoformátové pevné bateriové články typu FEST® s kapacitou 77 Ah, které podle oficiálního vyjádření splňují nároky pro automobilové použití. Tento vývoj představuje důležitý krok směrem k efektivnějším, lehčím a bezpečnějším bateriím s delší životností a kratší dobou nabíjení.

Co je pevná (solid-state) baterie?

Obecná informace: Pevné baterie, známé také jako solid-state baterie, se od tradičních lithium-iontových baterií liší tím, že používají pevný elektrolyt namísto kapalného. To umožňuje vyšší energetickou hustotu, lepší tepelnou stabilitu a větší bezpečnost, protože pevný elektrolyt není hořlavý.

Hlavní výhodou těchto baterií je jejich schopnost uchovat více energie na menším prostoru (vyšší měrná energetická hustota), což se přímo promítá do delšího dojezdu elektromobilu. Současně umožňují i rychlejší nabíjení a delší životnost při opakovaném cyklování (nabíjení a vybíjení).

Parametry baterie FEST®: vyšší hustota, rychlejší nabíjení, široký teplotní rozsah

Nově testované články FEST® dosahují energetické hustoty 375 Wh/kg, což je výrazně více než u většiny běžně používaných lithium-iontových článků. Dále zvládají více než 600 nabíjecích cyklů při zachování vysokého výkonu, což je důležitý krok směrem k sériové výrobě a dlouhodobé spolehlivosti.

Jedním z klíčových parametrů je i rychlost nabíjení. Baterie FEST® zvládne nabít z 15 % na více než 90 % za pouhých 18 minut při pokojové teplotě. Tento údaj je dosažen při použití běžných podmínek bez nutnosti předehřívání nebo chlazení.

Díky unikátnímu složení elektrolytu vyvinutému pomocí umělé inteligence dokáže baterie pracovat v extrémních teplotách od -30 °C do 45 °C. To znamená, že je použitelná jak v zimních podmínkách, tak i v horkém klimatu bez negativního vlivu na výkon nebo bezpečnost.

Vysoký výkon a bezpečnost bez kompromisů

Podle Factorial Energy je dosažení této rovnováhy mezi vysokou energetickou hustotou, rychlým nabíjením, životností a bezpečností u článků v automobilové velikosti skutečným průlomem. Články umožňují vybíjecí proudy až 4C, což znamená vysoký výkon při zachování stabilních vlastností. (Pozn.: Hodnota C udává poměr mezi kapacitou baterie a proudem – 4C značí schopnost vybíjet čtyřnásobkem kapacity za jednu hodinu.)

Stellantis plánuje nasazení baterií do demonstrační flotily v roce 2026

Stellantis investoval do Factorial Energy již v roce 2021 částku 75 milionů dolarů. Cílem spolupráce je integrace těchto baterií do demonstrační flotily vozidel do roku 2026. Tato flotila bude sloužit k ověření vlastností baterií v reálném provozu, což je klíčový krok k jejich následné komercializaci a nasazení do sériových vozů.

Optimalizace bateriového systému přinese delší dojezd a nižší cenu

Vedle samotného vývoje článků pracují inženýři obou firem i na optimalizaci konstrukce celého bateriového packu. Cílem je snížit hmotnost a zvýšit účinnost, což umožní prodloužit dojezd vozidla a zároveň snížit výrobní náklady. Výsledkem by mohly být cenově dostupnější elektromobily s delším dojezdem, které budou lépe konkurovat tradičním spalovacím vozům.

Stellantis sází na udržitelné technologie budoucnosti

Tento technologický pokrok zapadá do širší strategie Stellantisu zaměřené na udržitelnost a elektrifikaci. Skupina, která zastřešuje mimo jiné značky Peugeot, Fiat, Opel či Jeep, si klade za cíl do roku 2030 prodávat v Evropě výhradně elektromobily. Spolupráce s Factorial Energy tak představuje důležitý nástroj k dosažení tohoto cíle.

Ověření funkčnosti pevných baterií FEST® ve spolupráci Stellantis a Factorial Energy znamená zásadní krok v přechodu k nové generaci baterií pro elektromobily. Rychlé nabíjení, vysoká hustota energie, provozní stabilita a široké teplotní rozmezí naznačují, že tato technologie má potenciál výrazně zefektivnit elektromobilitu budoucnosti. Výsledky testů potvrzují, že solid-state baterie již nejsou jen laboratorní koncept, ale blíží se praktickému nasazení.

Zdroj: X.com @Teslarati

Štítky

  • EV novinky

Mohlo by vás zajímat

Elektromotor v elektromobilu

Revoluce pod kapotou: Němci našli recept, jak se u elektromobilů zbavit závislosti na vzácných kovech
Noční můra automobilek v podobě drahých a nedostupných surovin se může rozplynout. Inženýři představili unikátní platformu, která dokáže z elektromotorů zcela vymazat vzácné zeminy. Nová technologie s...

BYD | zdroj: byd.com

Zatímco v ČR stojí elektromobil majlant, v Albánii je běžná realita. Co děláme špatně?
Čínský BYD Seagull stojí v Evropě přes půl milionu korun. V Albánii výrazně méně – a prodává se jako teplé housky. Malá balkánská země s průměrným platem 600 eur právě předběhla většinu Evropy v adopc...

Ford Capri | zdroj: fordpresskits.com

Ford v Kolíně ruší 3500 míst: Výroba elektromobilů přechází na jednu směnu
Automobilka Ford zahájila v německém Kolíně program dobrovolného odchodu, který má vést k redukci 3500 pracovních míst. Důvodem je nízká poptávka po jejich elektrických modelech Explorer a Capri, což ...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Kypr spouští dotace na elektromobily až 225 tisíc korun

Kyperská vláda připravuje nový program podpory elektromobility s rozpočtem 112 milionů korun. Kupující nových elektromobilů a hybridů... >>

Z nuly na milion za 11 let: Xpeng ukazuje, jak rychle dokáže růst čínský elektromobil

Čínská automobilka Xpeng oznámila 21. listopadu významný milník – z výrobní linky sjel milion tý elektromobil. Tempo růstu firmy ukazuje... >>

V Polsku skoro čtvrt milionu, v Česku nula. Jak se z nás stal evropský otloukánek elektromobility

Francie vyplatí na elektromobily až 142 500 Kč, Itálie 267 000 Kč, Německo chystá program s podporou 100 000 Kč. Přibližně 20 z 27 zemí... >>

Čína a Stellantis staví v Zaragoze továrnu na baterie za 11 miliard. Vytvoří přes 4000 míst

Čínský výrobce baterií CATL společně se Stellantisem oficiálně zahájili výstavbu obří továrny na baterie v Zaragoze. Gigafactory za 11... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Salzburg, AustriaAnif-Salzburg, Austria
12 míst • 125 kW • ne-Tesla
Hamburg, Germany - StillhornHamburg, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Pärnu, EstoniaPärnu, Estonia
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Radom, PolandRadom, Poland
4 míst • 120 kW
Wuppertal, GermanyWuppertal, Germany
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.