Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Katalog EV
  • Mapa
  • Články
  • Kalkulačka
  • Evidence EV
  • Statistiky EV
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se
Social Auth Login Authenticate through Facebook Authenticate through Google

Drobečková navigace

  1. Domů

Stellantis a Factorial představují revoluční pevné baterie pro elektromobily

Ilustrační foto

Automobilka Stellantis ve spolupráci s americkou firmou Factorial Energy dosáhla zásadního milníku ve vývoji nové generace baterií pro elektromobily. Společnosti úspěšně otestovaly velkoformátové pevné bateriové články typu FEST® s kapacitou 77 Ah, které podle oficiálního vyjádření splňují nároky pro automobilové použití. Tento vývoj představuje důležitý krok směrem k efektivnějším, lehčím a bezpečnějším bateriím s delší životností a kratší dobou nabíjení.

Co je pevná (solid-state) baterie?

Obecná informace: Pevné baterie, známé také jako solid-state baterie, se od tradičních lithium-iontových baterií liší tím, že používají pevný elektrolyt namísto kapalného. To umožňuje vyšší energetickou hustotu, lepší tepelnou stabilitu a větší bezpečnost, protože pevný elektrolyt není hořlavý.

Hlavní výhodou těchto baterií je jejich schopnost uchovat více energie na menším prostoru (vyšší měrná energetická hustota), což se přímo promítá do delšího dojezdu elektromobilu. Současně umožňují i rychlejší nabíjení a delší životnost při opakovaném cyklování (nabíjení a vybíjení).

Parametry baterie FEST®: vyšší hustota, rychlejší nabíjení, široký teplotní rozsah

Nově testované články FEST® dosahují energetické hustoty 375 Wh/kg, což je výrazně více než u většiny běžně používaných lithium-iontových článků. Dále zvládají více než 600 nabíjecích cyklů při zachování vysokého výkonu, což je důležitý krok směrem k sériové výrobě a dlouhodobé spolehlivosti.

Jedním z klíčových parametrů je i rychlost nabíjení. Baterie FEST® zvládne nabít z 15 % na více než 90 % za pouhých 18 minut při pokojové teplotě. Tento údaj je dosažen při použití běžných podmínek bez nutnosti předehřívání nebo chlazení.

Díky unikátnímu složení elektrolytu vyvinutému pomocí umělé inteligence dokáže baterie pracovat v extrémních teplotách od -30 °C do 45 °C. To znamená, že je použitelná jak v zimních podmínkách, tak i v horkém klimatu bez negativního vlivu na výkon nebo bezpečnost.

Vysoký výkon a bezpečnost bez kompromisů

Podle Factorial Energy je dosažení této rovnováhy mezi vysokou energetickou hustotou, rychlým nabíjením, životností a bezpečností u článků v automobilové velikosti skutečným průlomem. Články umožňují vybíjecí proudy až 4C, což znamená vysoký výkon při zachování stabilních vlastností. (Pozn.: Hodnota C udává poměr mezi kapacitou baterie a proudem – 4C značí schopnost vybíjet čtyřnásobkem kapacity za jednu hodinu.)

Stellantis plánuje nasazení baterií do demonstrační flotily v roce 2026

Stellantis investoval do Factorial Energy již v roce 2021 částku 75 milionů dolarů. Cílem spolupráce je integrace těchto baterií do demonstrační flotily vozidel do roku 2026. Tato flotila bude sloužit k ověření vlastností baterií v reálném provozu, což je klíčový krok k jejich následné komercializaci a nasazení do sériových vozů.

Optimalizace bateriového systému přinese delší dojezd a nižší cenu

Vedle samotného vývoje článků pracují inženýři obou firem i na optimalizaci konstrukce celého bateriového packu. Cílem je snížit hmotnost a zvýšit účinnost, což umožní prodloužit dojezd vozidla a zároveň snížit výrobní náklady. Výsledkem by mohly být cenově dostupnější elektromobily s delším dojezdem, které budou lépe konkurovat tradičním spalovacím vozům.

Stellantis sází na udržitelné technologie budoucnosti

Tento technologický pokrok zapadá do širší strategie Stellantisu zaměřené na udržitelnost a elektrifikaci. Skupina, která zastřešuje mimo jiné značky Peugeot, Fiat, Opel či Jeep, si klade za cíl do roku 2030 prodávat v Evropě výhradně elektromobily. Spolupráce s Factorial Energy tak představuje důležitý nástroj k dosažení tohoto cíle.

Ověření funkčnosti pevných baterií FEST® ve spolupráci Stellantis a Factorial Energy znamená zásadní krok v přechodu k nové generaci baterií pro elektromobily. Rychlé nabíjení, vysoká hustota energie, provozní stabilita a široké teplotní rozmezí naznačují, že tato technologie má potenciál výrazně zefektivnit elektromobilitu budoucnosti. Výsledky testů potvrzují, že solid-state baterie již nejsou jen laboratorní koncept, ale blíží se praktickému nasazení.

Zdroj: X.com @Teslarati

Štítky

  • EV novinky
Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Autor: Daniel Česák, dne 29 Duben, 2025

Elektrický fejeton 😂

Rekuperace je šikovná funkce elektroauta, díky které se při brzdění nebo jízdě z kopce část energie neztrácí, ale vrací zpět do baterie. Auto tedy vlastně "brzdí chytře" – místo aby jen pálilo energii na teplo, přemění pohyb zpět na elektřinu. Řidič tak dojede dál a často i bez šlápnutí na brzdu. A co víc – při delších sjezdech si může připadat, jako by mu palubní počítač s úsměvem říkal: „Z kopce zadarmo? Proč ne!“ Škoda jen, že cyklistům zatím žádná taková rekuperace do stehen nepomáhá. 😁

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%
Obrázek
Evidence elektromobilu
Obrázek
Kalkulačka úspor s EV

Volvo a Google prohlubují spolupráci: Revoluce v propojených elektromobilech

Švédská automobilka Volvo posiluje partnerství s technologickým gigantem Google, což přináší zásadní inovace do svých elektromobilů.... >>

BYD plánuje globální útok - do roku 2030 chce polovinu prodejů mimo Čínu

Čínský gigant BYD překvapil automobilový svět ambiciózním plánem: do roku 2030 chce prodávat polovinu svých vozů mimo domácí trh. V... >>

CATL uvádí novou generaci baterií pro energetická úložiště s rekordní kapacitou

Čínský gigant CATL představil nový 587 Ah bateriový článek určený pro energetická úložiště, dosahující hustoty energie 434 Wh/L,... >>

Pokles cen baterií: Naděje pro elektromobily, ale výzva pro svět

Ceny baterií pro elektromobily klesly v roce 2024 o 20 %, což je nejvýraznější pokles od roku 2017. Tento trend by mohl snížit ceny... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

IONIQ 9

Hyundai - IONIQ 9

Dojezd dle WLTP: 620 km

Tesla

BYD

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved.
Created by Studiografix.