Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Toyota a její cesta k elektrifikaci: Proč elektromobily nezmizí

Ilustrační foto - nabíjení auta
Foto: Ilustrační foto - nabíjení auta
Fotka autora Jana
Jana 16 Březen, 2025

Prodeje jako důkaz: Toyota mění strategii

Ačkoli Toyota dlouho preferovala hybridní technologie, její první čistě elektrický model bZ4X se v roce 2023 stal překvapením. V Evropě se řadí mezi pět nejprodávanějších elektromobilů v kategorii, v USA prodeje meziročně vzrostly o 100 %. Zákazníci volí elektrifikované vozy i kvůli důvěře v japonské značky – 74 % evropských kupujících Toyoty loni zvolilo model s hybridním nebo bateriovým pohonem.

Co je elektrifikace a proč ji nelze ignorovat

Elektrifikace neznamená jen bateriová auta (BEV). Zahrnuje i hybridy (kombinace spalovacího motoru a baterie), plug-in hybridy (dobíjecí baterie s delším dojezdem) nebo vodíkové články. Toyota nyní vyvíjí minimálně tři nové elektromodely včetně elektrického Land Cruiseru. „Bez pomoci elektromotoru nelze výrazně zlepšit efektivitu spalovacích motorů,“ uvádí Yoshihiro Nakata z Toyota Motor Europe.

Evropa vs. USA: Dva odlišné světy

Zatímco v Evropě tvoří elektromobily 20 % trhu, v USA je podíl kolem 10 %. Rozdíl způsobují přísnější emisní normy EU, vyšší cena benzínu a hustší síť dobíjecích stanic. Studie však ukazují, že 75 % řidičů by s dojezdem 300–400 km nemělo problém – klíčem je dostupnost infrastruktury. Například Ioniq 6 od Hyundai má větší dojezd než některé benzinové vozy.

Obrázek
Dan

Věděli jste, že

Lidl v současné době patří k těm s nejnižší cenou za dobíjení u nás, ale ještě do léta roku 2022 poskytoval nabíjení zdarma.

Baterie: Revoluce za dveřmi

Aktuální lithium-iontové baterie umožňují recyklaci 95 % materiálů. Vyřazené automobilové baterie (s 70 % kapacity) se již využívají jako úložiště energie. Do roku 2030 mají nastoupit solid-state baterie s dvojnásobnou hustotou energie a rychlejším dobíjením. Národní laboratoř pro obnovitelnou energii (NREL) potvrzuje, že tato technologie zvládne i náročné aplikace jako elektrické kamiony.

Proč hybridy nejsou překážkou

Skeptici elektromobilů často volí hybridy jako kompromis. Toyota však dokazuje, že oba směry mohou koexistovat. Její hybridy snížily spotřebu až o 40 % oproti čistě benzinovým vozům. Zároveň automobilka plánuje, že do roku 2025 bude 50 % jejích amerických prodejů tvořit elektrifikovaná vozidla. Jak říká Nakata: „BEV se stanou běžnou součástí života – stejně jako kdysi airbagy.“

Zdroj: insideevs.com

Štítky

  • EV novinky

Mohlo by vás zajímat

BYD ilustrační foto

Li Auto čelí propadu EREV modelů, čisté elektromobily i-série nabírají na síle
Čínská automobilka Li Auto v říjnu 2025 zaznamenala meziroční pokles dodávek o 38,25 %, což je pátý měsíc v řadě. Zatímco prodeje jejích modelů s prodlouženým dojezdem (EREV) dramaticky klesají o více...

Dálnice

Konec výhod pro elektromobily: Nová vláda zruší dálnice zdarma? A přitom jich letos otevře skoro 67 kilometrů
Zatímco se ještě letos otevře rekordních 66,7 kilometru nových dálnic a dokončí se poslední část D1, majitelé elektromobilů čelí nepříjemné změně. Programové prohlášení vlády Andreje Babiše jasně říká...

XPENG nabíjení na 400 kW stanici ČEZ

Rok 2026 změní vše. Přichází 500kW nabíjení, stovky kilometrů za 10 minut
Komfort cestování se v roce 2026 zásadně promění. Už nejde o maximální dojezd, ale o to, jak rychle ho doplníte. A nová generace vozů to zvládne dřív, než si stihnete vypít kávu. Zatímco automobilky p...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
e-Salon 2025
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Česko má šanci na historický triumf: Škoda Elroq bojuje o titul Auto roku 2026 nejen proti francouzskému Renaultu 4

o 61 letech čekání stojí Škoda Elroq, nejprodávanější elektromobil Evropy, v bitvě o nejprestižnější automobilové ocenění. Hlavním... >>

Nio Firefly chystá „eSko“. Silnější 120kW motor si brousí zuby na Mini Cooper

Prémiová kompaktní značka Nio Firefly, která se netají svými ambicemi konkurovat ikonickému Mini, zvyšuje sázky. Jen pár měsíců po... >>

Audi konečně vyslyšelo modlitby řidičů. Concept C je příslibem, že na tlačítka ještě není pozdě

Pokud vás unavuje nekonečné proklikávání zanořených menu na obřím displeji, jen abyste si upravili teplotu nebo zapnuli vyhřívání... >>

Baterie odolná mrazu i vedru: Vědci navrhli řešení největšího problému elektromobilů

Zimní ráno, teplota -20°C, a váš elektromobil hlásí o třetinu nižší dojezd. Nebo naopak – parkujete v rozpáleném létě a baterie se... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Čestlice, Czech RepublicŘíčany u Prahy, Czech Republic
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Illertissen, GermanyIllertissen, Germany
14 míst • 250 kW • ne-Tesla
Nörten-Hardenberg, GermanyNörten-Hardenberg, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Bucharest, Romania - Bulevardul Pierre de CoubertinBucharest, Romania
14 míst • 250 kW • ne-Tesla
Lugano, Switzerland - SudGrancia, Switzerland
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.