Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Trumpova cla: Rána pro evropské exportéry

Ilustrační foto
Foto: Ilustrační foto
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 28 Březen, 2025

Administrativa  prezidenta Donalda Trumpa oznámila radikální krok: 25% clo na všechny automobily vyrobené mimo území USA vstoupí v platnost ve dvou fázích:

  • 2. dubna 2025 pro kompletní vozidla
  • 3. května 2025 i pro automobilové komponenty

Podle prohlášení Bílého domu má opatření zvýšit konkurenceschopnost amerických výrobců a kompenzovat plánované daňové škrty. Prezident Trump ještě zdůraznil, že cílem je ochrana amerického průmyslu a motivace zahraničních výrobců k přesunu výroby do USA. ​ Americký automobilový průmysl od roku 2000 ztratil přes 30 % pracovních míst, což Trump označuje za "ekonomickou bezpečnostní hrozbu".

Křehké vztahy: Od oceli k autům

Automobilový sektor tvoří výraznou část celkového obchodu mezi EU a USA. Podle posledních dat činil celkový export do USA  přes 500 mld. €. Aktuální spor navazuje na:

RokKonfliktDopad
2018Cla na ocel a hliníkOdveta EU na bourbon a motocykly
2020Subvence Boeing vs AirbusWTO arbitráž 7,5 mld. USD
2022Zelený průmyslový plán USASpor o dotace elektromobilů

Česká stopa: Kde hrozí problémy?

Ačkoli Česko přímo vyváží do USA jen 2 % automobilů, 75 % českého exportu komponentů směřuje k německým výrobcům. Nejvíce ohrožené jsou:

  • Výrobci převodovek
  • Dodavatelé elektroniky
  • Vývojová centra 

​Ačkoli Česká republika přímo vyváží do Spojených států amerických pouze malé množství hotových automobilů, dopady nově zavedených amerických cel ve výši 25 % na dovoz vozidel a jejich částí se mohou výrazně projevit na českých dodavatelích automobilových komponentů. Čeští výrobci jsou klíčovými subdodavateli pro evropské automobilky, zejména ty německé, které mají na americkém trhu silné zastoupení. Zavedení cel může vést ke snížení exportu těchto automobilek do USA, což by následně mohlo omezit poptávku po českých dílech. To by mohlo negativně ovlivnit české firmy specializující se na výrobu převodovek, elektronických systémů a dalších klíčových komponentů. Celkově by tyto změny mohly vést k omezení exportních příležitostí a ztrátě zakázek pro české dodavatele, což by mělo negativní dopad na celé odvětví a mohlo by ovlivnit zaměstnanost v tomto klíčovém segmentu české ekonomiky. 

Expertní pohled: Co čekat dál?

Je poměrně komplikované predikovat další vývoj. Informace se mohou během krátké doby měnit. Pokud však skutečně cla zůstanou platná, pak připadají v úvahu zřejmě tři možnosti - AI model předpovídá tuto pravděpodobnost:

  1. Eskalace - řetězová cla na více sektorů - 40% pravděpodobnost. EU naznačila připravenost k odvetným opatřením, což by mohlo vést k dalšímu zvyšování cel a rozšíření sporu na další odvětví.
  2. Status quo - dočasné zmrazení konfliktu bez řešení, situace zůstane v současné podobě. 30% pravděpodobnost. Obě strany mohou dočasně udržovat stávající opatření, aniž by podnikly další kroky, což by vedlo k prodloužení nejistoty na trhu.
  3. Kompromis - USA po vyjednávání zmírní své kvóty pro evropské výrobce v USA. 30% pravděpodobnost. Existuje možnost, že diplomatická jednání povedou k dohodě, která by zmírnila nebo odstranila zavedená cla.

 

Štítky

  • EV novinky

Mohlo by vás zajímat

Ford Capri | zdroj: fordpresskits.com

Ford překvapil. Jízda bez držení volantu už není jen pro Mustang, dostane ji i Puma Gen-E a Ranger
Ford oznamuje zásadní rozšíření své komfortní technologie „hands-off“ řízení. Pokročilý asistent BlueCruise, který umožňuje sundat ruce z volantu na dálnicích, již nebude výsadou prémiových modelů. No...

Nabíjení elektromobilu

Frustrace z nabíjení EV končí: Nové platební systémy slibují spolehlivost
Řidiči elektromobilů si stále více stěžují na nespolehlivost a složitost nabíjení, což podkopává jejich důvěru v celou infrastrukturu. Problémem nejsou samotná vozidla, ale často skryté nedostatky v p...

CITROËN ë-C3 | zdroj: media.stellantis.com

Citroën ë-C3 v Rakousku srovnává cenu s benzinem: Akce s 8letou zárukou
Během podzimní "Black Week" v Rakousku Citroën poprvé nabízí svůj elektrický model ë-C3 za cenu srovnatelnou s benzinovým protějškem. Za 15 490 eur (přibližně 402 740 Kč) získají zákazníci nejen plně ...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Není nebe bez mráčků. Hrozba náhlé ztráty výkonu straší 13 000 majitelů Tesel

Je to nepříjemná komplikace. Téměř 13 000 starších importovaných Tesel v Číně míří do svolávací akce. Důvodem je chyba v softwaru,... >>

Elektromobil by si 97 % majitelů koupilo znovu. Jaká je jejich jediná velká bolest?

Devět z deseti českých řidičů elektromobilů je nadšených. Jezdí levněji než dříve, většinou nabíjejí doma přes noc a reálný... >>

Strach z dojezdu? Co řeknete na 1300 km a 210 km dobitých za 10 minut?

Největší obavy z elektromobilů se možná právě rozplynuly. Představte si, že ujedete <strong>přes 1300 kilometrů</strong> bez nutnosti... >>

Rok 2026 změní vše. Přichází 500kW nabíjení, stovky kilometrů za 10 minut

Komfort cestování se v roce 2026 zásadně promění. Už nejde o maximální dojezd, ale o to, jak rychle ho doplníte. A nová generace vozů to... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Gelnhausen, GermanyGelnhausen, Germany
11 míst • 250 kW • ne-Tesla
Saint-Dié-des-Vosges, FranceSaint-Dié-des-Vosges, France
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
L'Aldea, SpainL´Aldea, Spain
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Trieben, AustriaTrieben, Austria
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Winsen (Luhe), GermanyWinsen, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.