Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Superchargery
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Trumpova cla: Rána pro evropské exportéry

Ilustrační foto
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 28 Březen, 2025

Administrativa  prezidenta Donalda Trumpa oznámila radikální krok: 25% clo na všechny automobily vyrobené mimo území USA vstoupí v platnost ve dvou fázích:

  • 2. dubna 2025 pro kompletní vozidla
  • 3. května 2025 i pro automobilové komponenty

Podle prohlášení Bílého domu má opatření zvýšit konkurenceschopnost amerických výrobců a kompenzovat plánované daňové škrty. Prezident Trump ještě zdůraznil, že cílem je ochrana amerického průmyslu a motivace zahraničních výrobců k přesunu výroby do USA. ​ Americký automobilový průmysl od roku 2000 ztratil přes 30 % pracovních míst, což Trump označuje za "ekonomickou bezpečnostní hrozbu".

Křehké vztahy: Od oceli k autům

Automobilový sektor tvoří výraznou část celkového obchodu mezi EU a USA. Podle posledních dat činil celkový export do USA  přes 500 mld. €. Aktuální spor navazuje na:

RokKonfliktDopad
2018Cla na ocel a hliníkOdveta EU na bourbon a motocykly
2020Subvence Boeing vs AirbusWTO arbitráž 7,5 mld. USD
2022Zelený průmyslový plán USASpor o dotace elektromobilů

Česká stopa: Kde hrozí problémy?

Ačkoli Česko přímo vyváží do USA jen 2 % automobilů, 75 % českého exportu komponentů směřuje k německým výrobcům. Nejvíce ohrožené jsou:

  • Výrobci převodovek
  • Dodavatelé elektroniky
  • Vývojová centra 

​Ačkoli Česká republika přímo vyváží do Spojených států amerických pouze malé množství hotových automobilů, dopady nově zavedených amerických cel ve výši 25 % na dovoz vozidel a jejich částí se mohou výrazně projevit na českých dodavatelích automobilových komponentů. Čeští výrobci jsou klíčovými subdodavateli pro evropské automobilky, zejména ty německé, které mají na americkém trhu silné zastoupení. Zavedení cel může vést ke snížení exportu těchto automobilek do USA, což by následně mohlo omezit poptávku po českých dílech. To by mohlo negativně ovlivnit české firmy specializující se na výrobu převodovek, elektronických systémů a dalších klíčových komponentů. Celkově by tyto změny mohly vést k omezení exportních příležitostí a ztrátě zakázek pro české dodavatele, což by mělo negativní dopad na celé odvětví a mohlo by ovlivnit zaměstnanost v tomto klíčovém segmentu české ekonomiky. 

Expertní pohled: Co čekat dál?

Je poměrně komplikované predikovat další vývoj. Informace se mohou během krátké doby měnit. Pokud však skutečně cla zůstanou platná, pak připadají v úvahu zřejmě tři možnosti - AI model předpovídá tuto pravděpodobnost:

  1. Eskalace - řetězová cla na více sektorů - 40% pravděpodobnost. EU naznačila připravenost k odvetným opatřením, což by mohlo vést k dalšímu zvyšování cel a rozšíření sporu na další odvětví.
  2. Status quo - dočasné zmrazení konfliktu bez řešení, situace zůstane v současné podobě. 30% pravděpodobnost. Obě strany mohou dočasně udržovat stávající opatření, aniž by podnikly další kroky, což by vedlo k prodloužení nejistoty na trhu.
  3. Kompromis - USA po vyjednávání zmírní své kvóty pro evropské výrobce v USA. 30% pravděpodobnost. Existuje možnost, že diplomatická jednání povedou k dohodě, která by zmírnila nebo odstranila zavedená cla.

 

Štítky

  • EV novinky
Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
e-Salon 2025
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Jak se staví sen? Xiaomi přiznalo, že rozebralo tři Tesly do posledního šroubku

V automobilovém světě, kde se tajemství běžně střeží víc než zlato, působí krok šéfa Xiaomi jako blesk z čistého nebe. Lei Jun bez... >>

Šokující svolávačka: Xiaomi svolává 116 000 vozů. Majitelé do servisu ale nemusí

Trh s elektromobily v září 2025 oživilo oznámení Xiaomi o bezpečnostní aktualizaci pro více než 116 000 vozů SU7. Ačkoli je akce... >>

Život s elektromobilem v paneláku v roce 2025: Jaké jsou reálné možnosti nabíjení?

Elektromobil na sídlišti. Pro většinu Čechů je to stále spíše sci-fi než reálná možnost, která naráží na pocit, že „prostě není... >>

Nový konkurent Tesly a Rivianu? Lucid chystá terénní elektromobil za 50 tisíc dolarů

Americká automobilka Lucid Motors na autosalonu v Mnichově potvrdila, že třetím modelem její cenově dostupné platformy bude terénní SUV... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Katowice, PolandKatowice, Poland
4 míst • 150 kW
Wittlich, Germany - Justus-von-Liebig-StraßeWittlich, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Stumm im Zillertal, AustriaStumm, Austria
4 míst • 250 kW • ne-Tesla
Tarragona, SpainTarragona, Spain
2 míst • 150 kW • ne-Tesla
Humpolec, Czech RepublicHumpolec, Czech Republic
6 míst • 150 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.