Norsko: Elektrická supermoc s čistou elektřinou
Norsko v roce 2025 dosahuje historického milníku. Podle aktuálních dat tvoří plně elektrická vozidla 96,82 procenta všech nově registrovaných aut. Skandinávská země se tak prakticky splnila svůj cíl stanový v roce 2017 – do roku 2025 ukončit prodej nových automobilů se spalovacími motory.
Podle dat z dubna 2025 již 28,9 procenta všech vozidel na norských silnicích tvoří elektromobily, což je více než podíl benzinových aut (23 procent). Dieselová vozidla stále dominují s 36 procenty, ale jejich podíl rychle klesá. Prognózy naznačují, že do roku 2032 budou elektromobily držet kompletní podíl na trhu.
Norská výhoda: Čistá energie
Klíčovým faktorem norského úspěchu je energetická skladba země. Téměř 99 procent norské elektřiny pochází z obnovitelných zdrojů, především z vodních elektráren. To znamená, že elektromobily v Norsku skutečně jezdí na čistou energii již od okamžiku výroby elektřiny.
Evropská agentura pro životní prostředí (EEA) ve své studii potvrzuje, že při současném energetickém mixu EU jsou emise elektromobilů nižší o 17–30 procent během celého životního cyklu. V Norsku s jeho čistou energií je tento rozdíl ještě výraznější.
Měřitelné výsledky v kvalitě ovzduší
Norská města patří mezi evropská města s nejčistším ovzduším. Vysoký podíl elektromobilů přispívá k absenci lokálních emisí z dopravy ve městech. Elektromobily nevypouštějí oxidy dusíku (NOx), oxid uhelnatý (CO), ani jemné částice (PM2.5 a PM10) přímo ve městech, kde lidé žijí a dýchají.
Čína: Boj s prachem pomocí elektromobility
Zatímco Norsko mělo výhodu čisté energie a malé populace, Čína čelí mnohem větší výzvě. Největší automobilový trh světa se léta potýkal s extrémním znečištěním ovzduší ve velkých městech. Právě elektromobilita se stává klíčovým nástrojem pro zlepšení situace.
Historický milník: 50 procent trhu
V roce 2025 dosáhla Čína významného přelomového bodu. Podle analýzy S&P Global z října 2025 elektromobily a plug-in hybridy (NEV) dosáhly 50procentního podílu na trhu nových vozidel a poprvé v historii předstihly vozidla se spalovacím motorem.
Data z první poloviny roku 2025 ukazují, že bylo prodáno 5,458 milionu nových elektrických vozidel, což představuje meziroční nárůst o 33 procent. Čistě bateriová vozidla (BEV) rostla rychleji – o 37,6 procenta na 3,33 milionu jednotek.
Konkrétní data: Jak se zlepšilo ovzduší v čínských městech
Vliv elektromobilů na kvalitu ovzduší v Číně byl předmětem několika vědeckých studií publikovaných v posledních letech. Výsledky jsou přesvědčivé.
Peking: Dramatický pokles znečištění
Hlavní město Číny zaznamenalo výrazné zlepšení. Podle monitorovacích dat americké ambasády klesla průměrná roční koncentrace jemných částic PM2.5 v Pekingu na 39 mikrogramů na metr krychlový v roce 2023. Pro srovnání – v roce 2013, kdy byl smog nejhorší, dosahovaly hodnoty PM2.5 v Pekingu extrémních úrovní přesahujících 100 μg/m³.
Studie ООN Environment dokumentuje, že do konce roku 2017 klesla průměrná roční koncentrace PM2.5 v Pekingu na 58 μg/m³, což představovalo pokles o 35 procent oproti roku 2013. Koncentrace oxidu siřičitého klesly o více než 93 procent od roku 1998 a oxidy dusíku poklesly téměř o 38 procent.
Vědecké studie potvrzují vliv elektromobilů
Studie publikovaná v časopise Scientific Reports v lednu 2024 analyzovala reálná data o provozu elektromobilů v Pekingu, Šanghaji a Šen-čenu. Výsledky ukazují, že 10procentní nárůst frekvence jízd elektromobily koreluje s průměrným poklesem indexu kvality ovzduší (AQI) o 1,1 procenta.
Konkrétně u klíčových znečišťujících látek studie zjistila průměrné poklesy:
- PM2.5: pokles o 0,5 procenta
- PM10: pokles o 0,2 procenta
- CO: pokles o 0,7 procenta
- SO2: pokles o 1,4 procenta
- O3: pokles o 6,3 procenta
Studie také dokumentuje, že při plné konverzi vozového parku na elektromobily by Čína mohla dosáhnout snížení PM2.5 o 30 až 70 procent a NO2 o 30 až 80 procent, jak uvádí výzkum publikovaný v Science Direct.
Projekce do budoucna
Další studie zaměřená na region Peking-Tianjin-Hebei modeluje dopady elektromobilové politiky do roku 2030. Výsledky naznačují, že ve srovnání se scénářem bez podpory elektromobilů dojde ke snížení lokálních emisí PM2.5 o 11,38 procenta v Pekingu, 15,12 procenta v Tianjinu a 22,27 procenta v provincii Che-pej. Koncentrace PM2.5 v ovzduší by měly klesnout o 18,84, 20,04 a 19,57 procenta.
Proč Čína sází na elektromobilitu
Jak potvrzují odborníci, hlavním důvodem prudkého rozvoje elektromobility v Číně není primárně snaha o snížení emisí CO2, ale zlepšení kvality ovzduší ve městech a snížení smogu, který trápí zdraví obyvatel. Elektromobilita přináší okamžitý benefit v podobě absence lokálních emisí z výfuků přímo ve městech.
V roce 2025 má Čína 36,9 milionu elektrických vozidel na silnicích, což představuje 10,3 procenta z celkového počtu 359 milionů automobilů v zemi.
Lokální emise vs. celkový životní cyklus
Je důležité rozlišovat mezi lokálními emisemi ve městech a celkovými emisemi během životního cyklu vozidla. Elektromobily mají nulové lokální emise – nevypouštějí žádné škodlivé látky přímo ve městech, kde žijí lidé. To má přímý dopad na zdraví obyvatel městských aglomerací.
Celkové emise během životního cyklu zahrnují i výrobu vozidla a výrobu elektřiny pro jeho provoz. Zde záleží na energetickém mixu dané země. Zatímco v Norsku s téměř 100 procenty obnovitelných zdrojů jsou elektromobily extrémně čisté, v Číně, která stále spoléhá na uhelné elektrárny, je situace složitější. Nicméně i zde studie Environmental Science & Technology potvrzuje, že do roku 2030 by roční emise znečišťujících látek mohly být sníženy přibližně o 50 procent v celé zemi díky elektrifikaci dopravy.
Šen-čen: První město s plně elektrickou autobusovou flotou
Čínský Šen-čen se stal v roce 2017 prvním městem na světě, které zcela elektrifikovalo svou flotilu 16 359 veřejných autobusů. Šanghaj a Cheng-tu následují podobnou cestu. Čína vlastní 99 procent z celosvětových 385 tisíc elektrických autobusů a jejich počet má do roku 2025 narůst na 600 tisíc.
Elektrické autobusy výrazně snižují hluk na zastávkách a přispívají ke kvalitě ovzduší v koridorech s největším provozem městské hromadné dopravy.
Co se můžeme naučit od lídrů elektromobility
Norsko i Čína ukazují, že masová adopce elektromobilů má měřitelný pozitivní dopad na kvalitu ovzduší ve městech. Zatímco Norsko těží z malé populace, vysokých příjmů a čisté energie, Čína demonstruje, že i při závislosti na uhlí může elektrifikace dopravy významně zlepšit situaci v městských aglomeracích.
Klíčová zjištění:
- Elektromobily eliminují lokální emise ve městech, kde žijí lidé
- V Pekingu klesla koncentrace PM2.5 od roku 2013 výrazně, částečně díky elektromobilitě
- Vědecké studie dokumentují 1,1procentní pokles AQI při každém 10procentním nárůstu využívání elektromobilů
- Čína s 50procentním podílem elektromobilů na trhu v roce 2025 se stává globálním lídrem v absolutních číslech
- Norsko s téměř 97 procenty elektromobilů v nových prodejích ukazuje, že stoprocentní elektrifikace je dosažitelná
Pro Českou republiku a další země EU jsou tato data inspirací. Zlepšení kvality ovzduší v městech není jen teoretický příslib – je to měřitelná realita v zemích, které do elektromobility investovaly.