Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Superchargery
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Velký přelom v USA: Federální dotace na elektromobily skončily. Některé státy se ale vzbouřily a jdou vlastní cestou

Tesla
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 1 Říjen, 2025
Spojené státy stojí na prahu významné změny v podpoře elektromobility. Štědrý federální daňový kredit ve výši až 7 500 dolarů, který byl léta klíčovým nástrojem pro motivaci Američanů k nákupu elektrických vozidel (EV) a plug-in hybridů (PHEV), se blíží ke svému konci. Definitivně bylo ukončeno včera. Pro tamní trh to však neznamená úplný konec finančních pobídek. Iniciativu totiž přebírají jednotlivé státy, které vytvářejí vlastní, často velmi pestrou a nejednotnou síť dotací.

Od jednotné strategie k roztříštěné mapě pobídek

Dosavadní federální program, známý jako Clean Vehicle Credit, byl sice velkorysý, ale také svázaný přísnými pravidly. Podmínky se týkaly především původu bateriových komponent a minerálů, což v praxi omezovalo počet modelů, na které mohli američtí zákazníci úlevu uplatnit. Tento centralizovaný přístup nyní končí a odhaluje typický rys amerického systému – silnou autonomii jednotlivých států.

Výsledkem je vznikající mozaika lokálních programů, které jsou často flexibilnější. Nevyžadují tak přísné podmínky na původ dílů, což otevírá dveře širšímu portfoliu vozů, včetně těch od evropských a asijských značek. Podmínky pro získání dotace se však mezi státy dramaticky liší. Obvykle se zaměřují na příjmové limity žadatele, maximální pořizovací cenu vozu nebo kapacitu baterie. Cílem je zjevně zacílit podporu na střední třídu a nízkopříjmové skupiny, a nikoli plošně dotovat nákup luxusních elektrických modelů.

Které státy jdou vlastní cestou?

Pohled na mapu USA ukazuje, které státy to s podporou myslí opravdu vážně a snaží se americkým řidičům přechod na elektřinu i nadále finančně ulehčit.

Colorado

Tento stát ve Skalistých horách patří mezi průkopníky. Nabízí daňový kredit na nové EV až do výše 6 000 dolarů. Pro obyvatele s nižšími příjmy navíc existuje speciální program, který může slevu navýšit.

Connecticut

Na východním pobřeží mohou obyvatelé Connecticutu získat slevu až 4 000 dolarů na nový elektromobil a až 2 000 dolarů na ojetý, což je zajímavý prvek podpory sekundárního trhu.

Illinois

Také Illinois se zaměřuje na podporu nákupu nových i ojetých elektromobilů slevou ve výši 4 000 dolarů. Program je však administrativně náročnější a vyžaduje podání žádosti ve specifických termínech.

Maine

Jeden z nejštědřejších programů lze nalézt ve státě Maine. Slevy zde dosahují až 7 500 dolarů na nový elektromobil, což plně kompenzuje končící federální kredit. Podpora se vztahuje i na PHEV a ojeté vozy.

New Jersey

V New Jersey funguje systém okamžité slevy při nákupu. Ta může dosáhnout až 4 000 dolarů pro žadatele splňující příjmová kritéria. Program navíc přispívá i na instalaci domácí nabíječky.

Oregon

Oregon kombinuje dva typy slev. Standardní sleva činí 2 500 dolarů, ale pro nízkopříjmové domácnosti existuje dodatečný program, který může celkovou úlevu navýšit až na 7 500 dolarů na nový vůz.

Další aktivní státy

Finanční pobídky v různé podobě a výši jsou k dispozici také ve státech jako Delaware, Maryland, Massachusetts, New York, Pennsylvania, Rhode Island či Virginie. Výše a podmínky se neustále vyvíjejí, což pro amerického spotřebitele znamená nutnost sledovat aktuální informace.

Co to znamená pro globální trh?

Konec jednotné federální podpory v USA a její nahrazení roztříštěnou státní politikou je významným signálem. Ukazuje to na složitost přechodu k elektromobilitě na jednom z největších automobilových trhů světa. Pro automobilky to znamená nutnost přizpůsobovat své strategie jednotlivým státům. Pro nás v Evropě je to zajímavá ukázka alternativního přístupu k podpoře čisté mobility, který se nespoléhá na jediný centrální nástroj, ale naopak dává prostor lokálním iniciativám. Také můžeme z povzdálí sledovat, jaký dopad na  trh s elektromobily uvedené změny budou mít.

Zdroj: insideevs.com, tesla.com, pluginamerica.org, irs.gov

Štítky

  • EV novinky
  • Elektromobilita
  • Svět
Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
e-Salon 2025
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Budoucnost Porsche není jen elektrická. Značka odhalila dvojí strategii.

Zatímco elektrický Macan míří k zákazníkům, Porsche souběžně rozjíždí plán B. Odklad nového SUV kvůli složité platformě a obří... >>

Tesla Roadster: Paní Columbová světa elektromobilů se znovu hlásí o slovo. Bude to víc než auto, slibuje Musk

Po letech odkladů se legendární Tesla Roadster, supersport slibovaný od roku 2017, znovu hlásí o slovo. Elon Musk slibuje odhalení finální... >>

V2G: Přelom, co mění pravidla hry: Jak vám elektromobil vydělá peníze

S nástupem technologie Vehicle-to-Grid (V2G) se elektromobily mění z pouhých dopravních prostředků na aktivní součást energetické sítě.... >>

Měl to být krok do budoucna, místo toho je to past. Plug-in hybridy ničí řidičům sen o levné a čisté dopravě

Plug-in hybridy (PHEV) vypadají jako dokonalý kompromis pro cestu k elektromobilitě a automobilky je masivně propagují. Realita je ale často... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Kitzbühel, AustriaKitzbühel, Austria
3 míst • 150 kW • ne-Tesla
Randers, DenmarkRanders, Denmark
14 míst • 130 kW • ne-Tesla
Gap, FranceGap, France
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Oslo – Bogstadveien, NorwayOslo, Norway
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Ondara, SpainOndara, Spain
16 míst • 250 kW
Morbio Inferiore, SwitzerlandMorbio Inferiore, Switzerland
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Plauen, GermanyPlauen, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Liege, BelgiumLiège, Belgium
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Leeds, UK - Whitehouse StreetLeeds, United Kingdom
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Gera, GermanyGera, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.