Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Katalog EV
  • Mapa
  • Články
  • Kalkulačka
  • Evidence EV
  • Statistiky EV
  • Superchargery
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se
Social Auth Login Authenticate through Facebook Authenticate through Google

Drobečková navigace

  1. Domů

Vzpomínáte na Bugatti? Zapomeňte. Nový král rychlosti se jmenuje Yangwang U9 a přijíždí z Číny.

BYD YANGWANG U9 Xtreme | zdroj: bydukmedia.com
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 21 Září, 2025
Svět automobilů má nového vládce. Čínský elektrický hypersport BYD Yangwang U9 Xtreme se 14. září 2025 na testovacím okruhu v německém Papenburgu rozjel na neuvěřitelných 496,22 km/h (308,4 mph) a oficiálně se stal nejrychlejším sériově vyráběným vozem planety. Tímto výkonem po letech sesadil z trůnu Bugatti Chiron Super Sport 300+.

Okamžik, který se zapíše do historie, se odehrál na vysokorychlostním oválu Automotive Testing Papenburg (ATP). Za volant speciální verze Xtreme, zkráceně označované jako U9X, usedl německý závodní jezdec Marc Basseng. Výsledná rychlost překonala dosavadní rekord Bugatti a jasně ukázala, že budoucnost ultimativního výkonu je elektrická.

Obrázek
BYD YANGWANG U9 Xtreme | zdroj: bydukmedia.com
BYD YANGWANG U9 Xtreme | zdroj: bydukmedia.com

Technika, která posouvá hranice

Co stojí za tímto fenomenálním úspěchem? Yangwang U9 Xtreme je vrcholným dílem inženýrů společnosti BYD. O pohon se starají čtyři nezávislé elektromotory, které se dokáží točit až do 30 000 otáček za minutu a produkují celkový kombinovaný výkon přesahující 3000 koní. Tato síla je přenášena na vozovku díky pokročilému systému vektorování točivého momentu Yi Sifang.

Základem vozu je modernizovaná 1200V ultra-vysokonapěťová platforma (oproti standardním 800V). Energii dodává speciálně vyvinutá baterie typu Blade (LFP) s mimořádnou rychlostí vybíjení 30C, uzpůsobená pro závodní nasazení. Pro dosažení rekordní rychlosti byla verze Xtreme vybavena propracovaným aerodynamickým paketem a podvozkem DiSus-X s specifickým naladěním pro zvládání extrémního zatížení.

"Je úžasné, že nejrychlejší produkční auto na světě je nyní elektrické," uvedla výkonná viceprezidentka BYD, Stella Li, a poděkovala celému týmu i jezdci Marcu Bassengovi za jeho dovednosti.

FASTEST CAR ON THE PLANET

The YANGWANG U9 Xtreme shattered the production-car speed record with a breathtaking run of 492.22 km/h at ATP Automotive Testing Papenburg.

Watch the full VBOX top-speed run now. pic.twitter.com/Z7aApyfjoS

— BYD (@BYDCompany) September 21, 2025

Předchozí vládce: Odkaz Bugatti Chiron Super Sport 300+

Titul nejrychlejšího sériového vozu planety přebírá Yangwang U9 Xtreme od skutečné legendy. Až do teď patřil trůn vozu Bugatti Chiron Super Sport 300+, který jako první v historii prolomil magickou hranici 300 mil za hodinu. Dne 2. srpna 2019 dosáhl na testovací dráze Ehra-Lessien v Německu rychlosti 490,484 km/h.

Za volantem tehdy seděl zkušený testovací jezdec a vítěz Le Mans, Brit Andy Wallace. Rekordní vůz byl speciálně upravenou verzí Chironu s výkonem 1600 koní z ikonického osmilitrového motoru W16 se čtyřmi turby. Ačkoliv byl tento výkon celosvětově uznáván, jízda proběhla pouze v jednom směru, což zanechalo prostor pro debaty o jeho absolutní platnosti.

Výroba omezena na 30 kusů

Yangwang U9 Xtreme není jen demonstrací síly, ale míří i k zákazníkům. Automobilka potvrdila, že vyrobí přísně limitovanou sérii čítající maximálně 30 kusů. Název Xtreme odkazuje na anglická slova "limit" a "ultimátní", přičemž písmeno 'X' symbolizuje neznámo a posouvání hranic. Tento úspěch nově definuje kategorii udržitelných hypersportů a dává jasně najevo, že čínský gigant je připraven udávat tempo v oblasti nejvýkonnějších automobilů planety.

Zdroj: bydukmedia.com, carnewschina.com, x.com/BYD_Europe

Štítky

  • EV novinky
  • Bugatti
  • BYD
  • Elektromobilita
Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail

Elektrický fejeton 😂

Rekuperace je šikovná funkce elektroauta, díky které se při brzdění nebo jízdě z kopce část energie neztrácí, ale vrací zpět do baterie. Auto tedy vlastně "brzdí chytře" – místo aby jen pálilo energii na teplo, přemění pohyb zpět na elektřinu. Řidič tak dojede dál a často i bez šlápnutí na brzdu. A co víc – při delších sjezdech si může připadat, jako by mu palubní počítač s úsměvem říkal: „Z kopce zadarmo? Proč ne!“ Škoda jen, že cyklistům zatím žádná taková rekuperace do stehen nepomáhá. 😁

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%
Obrázek
Evidence elektromobilu
Obrázek
Kalkulačka úspor s EV

Mercedes šokuje: EQE za 1,75 milionu končí už v roce 2026. Co se pokazilo?

Německá automobilka Mercedes-Benz překvapivě oznámila ukončení výroby svých elektrických modelů EQE sedan i SUV do roku 2026. Rozhodnutí,... >>

LFP nebo NMC baterie? Proč byste měli znát rozdíl před nákupem elektromobilu

Nevíte, proč Tesla u některých modelů doporučuje nabíjet na 100 % a u jiných jen na 80 %? Rozdíl je v chemickém složení baterie. LFP... >>

Čínský gigant BYD v Česku: Pokoří automobilku Škoda, nebo narazí na tvrdou realitu?

Přední světový výrobce elektrických vozů, čínská automobilka BYD, oficiálně vstoupila na český trh. Přináší špičkové technologie... >>

250 mld. € investic, jen 15 % EV: ACEA a CLEPA žádají obrat politik EU

Evropské svazy ACEA a CLEPA v otevřeném dopise z 27. srpna 2025 varují, že bez rychlé změny kurzu hrozí neúspěch transformace evropského... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Hamburg, Germany - StillhornHamburg, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
L'Hospitalet de l'Infant, SpainL'Hospitalet de l'Infant, Spain
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Hamburg, GermanyHamburg, Germany
4 míst • 250 kW • ne-Tesla
Neuss, GermanyNeuss, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Voss Handelshus, NorwayVoss, Norway
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Northeim-Nord, GermanyNortheim, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Innsbruck, AustriaInnsbruck, Austria
6 míst • 125 kW • ne-Tesla
Arese, ItalyArese, Italy
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Jamné, Czech RepublicJamné, Czech Republic
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Cagnes-sur-Mer, FranceCagnes-Sur-Mer, France
4 míst • 125 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved.
Created by Studiografix.