Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Xiaomi SU7 a smrtelná havárie v Číně: Co musí každý řidič vědět o autonomních systémech

Xiaomi SU7 - ilustrační foto
Foto: Xiaomi SU7 - ilustrační foto
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 2 Duben, 2025

Dne 30. března 2025 došlo v čínské provincii Anhui k vážné dopravní nehodě elektromobilu Xiaomi SU7 s aktivovaným systémem autonomního řízení. Podle vyjádření společnosti vozidlo cestovalo po dálnici rychlostí 116 km/h, když narazilo do betonové bariéry. Systém varoval řidiče 2 sekundy před kolizí, k převzetí kontroly však nedošlo. Následkem nehody zemřeli tři lidé.

Xiaomi okamžitě poskytlo policii jízdní data včetně záznamů z senzorů a kamer. Akcie společnosti mezi tím klesly o 5,5 %, což reflektuje obavy investorů z dopadů na reputaci nováčka v automobilovém průmyslu.

Autonomní řízení Level 2 vs. L2+: Jaký je rozdíl?

Většina současných systémů (včetně toho u Xiaomi SU7) spadá do úrovně 2 (L2) dle mezinárodní klasifikace SAE. To znamená, že vozidlo umí automaticky regulovat rychlost, brzdění i směr jízdy, ale řidič musí mít stále ruce na volantu a plnou pozornost. Termín L2+ pak označuje pokročilejší varianty s lepší detekcí okolí, které však stále vyžadují lidský dohled.

Pro srovnání: Systémy Level 3 (L3) umožňují řidiči věnovat se jiným činnostem za jízdy, ale pouze za specifických podmínek. Ty jsou v Číně i EU zatím legislativně omezené.

Regulace autonomních vozidel v Číně: Kde jsou limity?

Čínské zákony explicitně zakazují jízdu „bez rukou na volantu“. Přesto někteří výrobci podle experta Yu Qiana (CEO QCraft) nadhodnocují schopnosti svých systémů, což vede k přehnané důvěře řidičů. David Zhang z Mezinárodní asociace inteligentních vozidel dodává: „Nehoda Xiaomi je varováním – plná autonomie je ještě vzdálená realita.“

Zajímavost: Od roku 2024 musí všechny vozy s L2+ v Číně povinně ukládat data o jízdě po dobu minimálně 180 sekund před nehodou. Tato „černá skříňka“ usnadňuje vyšetřování.

Proč je Čína lídrem v adopci L2 systémů?

Podle organizace China EV100 bude letos 66 % nových aut v Číně (15 milionů vozů) vybaveno L2 nebo vyšší technologií. Firmy jako BYD nebo Geely dokonce instalují základní asistenty i do modelů pod 350 000 Kč (přepočteno). Cíl je jasný: sběr dat pro vylepšování algoritmů. Každých 10 000 najetých kilometrů generuje až 1 TB dat z lidarů, kamer a radarů.

Dopady na trh: Co čekat od Xiaomi a konkurence?

Nehoda přichází v kritické chvíli – Xiaomi loni prodalo přes 120 000 kusů SU7 a plánovalo expanzi do Evropy. Analytici nyní sledují dva scénáře:

  1. Softwarová aktualizace: Úprava detekce překážek a varovných intervalů.
  2. Revize marketingových strategií: Jasnější komunikace limitů L2 systémů.

Zatímco Evropa zpřísňuje testování autonomních funkcí (např. povinné simulace krizových scénářů), Čína vsází na rychlý vývoj. Tento přístup však nyní čelí zatěžkávací zkoušce.

Závěr: Technologie postupuje, odpovědnost zůstává na lidech

Nehoda Xiaomi SU7 není ojedinělá – podobné případy řešily i Tesla nebo Waymo. Klíčové poučení pro řidiče zní: Asistenční systémy jsou jen pomocníci, ne náhrada lidského úsudku. Pro výrobce pak platí, že transparentnost a edukace uživatelů musí jít ruku v ruce s technologickým pokrokem.

Zdroj: www.scmp.com

Štítky

  • EV novinky

Mohlo by vás zajímat

Ilustrační foto

Zapomeňte na drahé výměny: Moderní baterie EV přežijí celé auto, ukazují nová data
„Za pár let budeš muset vyhodit půl milionu za novou baterii." Tohle větu slyšel každý, kdo uvažoval o elektromobilu. Jenže to prostě není pravda. Nová globální data z více než 20 000 vozidel ukazují ...

Geely EX5 EM-i LHD | zdroj: geely.com

Geely Galaxy představí první MPV model V900 s dojezdem přes 1000 km
Čínská značka Geely Galaxy odhalí 21. listopadu své první MPV vozidlo V900, které kombinuje elektrický pohon s benzínovým prodlužovačem dojezdu. Model vychází z londýnského taxíku a měří přes 5,3 metr...

FSD - ilustrační foto

Nio ES6 slaví 300 000 dodávek: Speciální edice přináší prémiovou výbavu za vyšší cenu
Nio představuje speciální edici svého elektrického SUV ES6, "Milestone Edition", u příležitosti blížícího se milníku 300 000 dodaných vozů. Tato prémiová verze nabízí exkluzivní výbavu, včetně 20palco...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Není nebe bez mráčků. Hrozba náhlé ztráty výkonu straší 13 000 majitelů Tesel

Je to nepříjemná komplikace. Téměř 13 000 starších importovaných Tesel v Číně míří do svolávací akce. Důvodem je chyba v softwaru,... >>

Elektromobil by si 97 % majitelů koupilo znovu. Jaká je jejich jediná velká bolest?

Devět z deseti českých řidičů elektromobilů je nadšených. Jezdí levněji než dříve, většinou nabíjejí doma přes noc a reálný... >>

Strach z dojezdu? Co řeknete na 1300 km a 210 km dobitých za 10 minut?

Největší obavy z elektromobilů se možná právě rozplynuly. Představte si, že ujedete <strong>přes 1300 kilometrů</strong> bez nutnosti... >>

Rok 2026 změní vše. Přichází 500kW nabíjení, stovky kilometrů za 10 minut

Komfort cestování se v roce 2026 zásadně promění. Už nejde o maximální dojezd, ale o to, jak rychle ho doplníte. A nová generace vozů to... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Gelnhausen, GermanyGelnhausen, Germany
11 míst • 250 kW • ne-Tesla
Saint-Dié-des-Vosges, FranceSaint-Dié-des-Vosges, France
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
L'Aldea, SpainL´Aldea, Spain
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Trieben, AustriaTrieben, Austria
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Winsen (Luhe), GermanyWinsen, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.