Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

BMW spouští továrnu budoucnosti. Zrodí se zde iX3 s dojezdem 805 km, výroba pojede bez fosilních paliv

Výroba BMW | zdroj: www.press.bmwgroup.com
Foto: Výroba BMW | zdroj: www.press.bmwgroup.com
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 17 Září, 2025
BMW Group stojí na prahu nové éry. Koncem října zahájí její nejnovější a nejinovativnější závod v maďarském Debrecínu sériovou výrobu prvního modelu z rodiny „Neue Klasse“, čistě elektrického BMW iX3. Tato továrna není jen další výrobní halou; je plným ztělesněním strategie BMW iFACTORY, která klade důraz na maximální efektivitu, udržitelnost a digitalizaci. Jde o první závod automobilky na světě, který bude fungovat zcela bez využití fosilních paliv.

Po investici přesahující dvě miliardy eur vyrůstá v Maďarsku závod, který má od základu přepsat pravidla automobilové výroby. „V Debrecínu stavíme nejmodernější výrobní závod na světě. S naším přístupem iFACTORY nastavujeme v oblasti výroby automobilů nové průmyslové standardy,“ uvedl Milan Nedeljković, člen představenstva BMW AG odpovědný za výrobu. A není to jen fráze. Celý areál byl od prvního okamžiku plánován a testován ve virtuálním prostředí, jako digitální dvojče, což umožnilo optimalizovat každý proces ještě před položením základního kamene.

Zelená výroba bez kompromisů

Klíčovým pilířem továrny je její ekologická udržitelnost. BMW se zavázalo, že běžný provoz bude zajištěn výhradně elektřinou z obnovitelných zdrojů. Zásadní roli hraje zejména lakovna, která je energeticky nejnáročnější částí každé automobilky. V Debrecínu se zcela obejde bez zemního plynu a veškeré procesy, včetně sušicích pecí, pohání zelená elektřina. Jen toto opatření sníží emise CO₂ o 12 000 tun ročně. Zhruba čtvrtinu spotřeby energie navíc pokryje vlastní fotovoltaická elektrárna přímo v areálu.

Udržitelnost prostupuje celým výrobním cyklem. V lisovně funguje uzavřený materiálový cyklus pro ocelový a hliníkový šrot, který se sbírá, třídí a posílá k recyklaci pro výrobu nových svitků plechu.

Digitalizace a umělá inteligence v hlavní roli

Debrecín je synonymem pro Průmysl 4.0. Digitalizace zde není jen doplňkem, ale základním stavebním kamenem. V karosárně pracuje přibližně 1000 robotů v dokonale synchronizovaných procesech. Kontrolu kvality v lisovně poprvé zajišťují kamery s vysokým rozlišením a umělá inteligence (AI), která porovnává každý výlisek s digitálním referenčním modelem a automaticky odhaluje i ty nejmenší vady.

V montovně jsou všechna vozidla, nástroje a systémy propojeny v jedné síti. Zaměstnanci mají díky tomu okamžitou zpětnou vazbu a data z tisíců senzorů jsou analyzována v reálném čase, což umožňuje provádět kontrolu kvality přímo na lince. Dokonce i dopravníkové systémy samy hlásí potřebu údržby.

Neue Klasse a BMW iX3: První vlaštovka

Srdcem nové továrny bude výroba vozů „Neue Klasse“, které představují novou generaci elektromobilů BMW. Jako první z linky sjede nové BMW iX3. Tento model nabídne nejen inovativní design, ale především špičkovou technologii. Díky nové, šesté generaci vysokonapěťových baterií, které se budou montovat přímo v Debrecínu, dosáhne verze iX3 50 xDrive dojezdu až 805 km. Nabíjení bude také výrazně rychlejší – za pouhých deset minut získá vůz energii na dalších 350 km. Jak jsme již informovali v našem článku, nové BMW iX3 se brzy objeví v předprodeji a jeho parametry skutečně mění hru.

Nové cylindrické bateriové články mají o více než 20 % vyšší energetickou hustotu a umožňují o 30 % rychlejší nabíjení ve srovnání s předchozí generací. Jejich výroba na místě navíc snižuje logistické náklady a ekologickou stopu.

Efektivita na prvním místě

Strategie BMW iFACTORY klade důraz i na štíhlé a efektivní procesy (princip LEAN). Díky „prstové struktuře“ montážní haly, převzaté z Lipska, je až 80 % dílů dodáváno přímo na montážní linku. Tím se minimalizuje manipulace a potřeba skladovacích prostor. Modularizace komponent a inovativní „zónová“ architektura kabelového svazku zjednodušují a zrychlují montáž, zkracují délku kabeláže o 600 metrů a snižují hmotnost o 30 %.

Továrna v Debrecínu je jasným signálem, že BMW bere přechod k elektromobilitě vážně a je připraveno udávat tempo nejen v technologiích samotných vozů, ale i v jejich výrobě. Zahájení produkce koncem října 2025 bude milníkem, který budou bedlivě sledovat nejen fanoušci značky, ale i celá automobilová branže.

Zdroj: BMW Group PressClub Czech Republic

Štítky

  • BMW
  • EV novinky
  • Elektromobilita

Mohlo by vás zajímat

Ilustrační foto

Čína zavádí povinné mechanické kliky po haváriích elektromobilů
Čínské ministerstvo průmyslu zveřejnilo návrh bezpečnostních předpisů, které mají zabránit opakování tragických situací, kdy se lidé po nehodě nemohli dostat z vozidla. Nová norma nařizuje, aby všechn...

BYD Atto 2 |  zdroj: bydukmedia.com

Máte v garáži BYD? Automobilka vám právě zdarma prodloužila záruku na čtvrt milionu kilometrů
Tohle se v autoprůmyslu jen tak nevidí. Zatímco konkurence o životnosti baterií často jen mlží, BYD vykládá karty na stůl. S okamžitou platností navyšuje záruční limit u všech svých plug-in (všechna a...

elektromobil VW Polo | zdroj: volkswagen-newsroom.com

25 000 eur a 450 km: VW zahajuje ofenzivu levných elektromobilů modelem ID. Polo
První ze šesti nových elektrických modelů, které Volkswagen uvede v roce 2026, nese slavné jméno Polo. Elektrický nástupce legendy nabídne více prostoru než spalovací předchůdce, novou platformu MEB+ ...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Li Auto hlásí šestý měsíc poklesu, Nio naopak roste o 76 %

<div class="highlight-box">Prosinec přinesl čínským výrobcům elektromobilů smíšené výsledky. Zatímco Li Auto zaznamenalo už šestý... >>

Když prodejce neví, co prodává: Příběh o Subaru Solterra a problém s elektromobily v autosalonech

Zákazník v autosalonu se zeptal, zda Subaru Solterra má jízdu na jeden pedál. Prodejce ho odbyl povýšeně: "Auto má dva pedály." Incident... >>

Šéf Volva varuje EU: Odklad zákazu spalovacích aut 2035 ohrozí Evropu

Automobilky Volvo a Polestar důrazně apelují na Evropskou unii, aby neustupovala od plánovaného zákazu prodeje nových vozidel se spalovacími... >>

BYD Seal 07 EV dostane 240kW motor a LiDAR senzor na střeše

Čínský výrobce BYD připravuje plně elektrickou verzi sedanu Seal 07 s výkonným 240kW motorem a pokročilým LiDAR senzorem. Nový model bude... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Offenbach, GermanyOffenbach am Main, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Rheged, UKRedhills, United Kingdom
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Bardonecchia, ItalyBardonecchia, Italy
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Olomouc, Czech RepublicOlomouc, Czech Republic
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Sormas, HungarySormas, Hungary
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.