Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů
Vyhraj vstupenky na e-salon 2025

BMW spouští továrnu budoucnosti. Zrodí se zde iX3 s dojezdem 805 km, výroba pojede bez fosilních paliv

Výroba BMW | zdroj: www.press.bmwgroup.com
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 17 Září, 2025
BMW Group stojí na prahu nové éry. Koncem října zahájí její nejnovější a nejinovativnější závod v maďarském Debrecínu sériovou výrobu prvního modelu z rodiny „Neue Klasse“, čistě elektrického BMW iX3. Tato továrna není jen další výrobní halou; je plným ztělesněním strategie BMW iFACTORY, která klade důraz na maximální efektivitu, udržitelnost a digitalizaci. Jde o první závod automobilky na světě, který bude fungovat zcela bez využití fosilních paliv.

Po investici přesahující dvě miliardy eur vyrůstá v Maďarsku závod, který má od základu přepsat pravidla automobilové výroby. „V Debrecínu stavíme nejmodernější výrobní závod na světě. S naším přístupem iFACTORY nastavujeme v oblasti výroby automobilů nové průmyslové standardy,“ uvedl Milan Nedeljković, člen představenstva BMW AG odpovědný za výrobu. A není to jen fráze. Celý areál byl od prvního okamžiku plánován a testován ve virtuálním prostředí, jako digitální dvojče, což umožnilo optimalizovat každý proces ještě před položením základního kamene.

Zelená výroba bez kompromisů

Klíčovým pilířem továrny je její ekologická udržitelnost. BMW se zavázalo, že běžný provoz bude zajištěn výhradně elektřinou z obnovitelných zdrojů. Zásadní roli hraje zejména lakovna, která je energeticky nejnáročnější částí každé automobilky. V Debrecínu se zcela obejde bez zemního plynu a veškeré procesy, včetně sušicích pecí, pohání zelená elektřina. Jen toto opatření sníží emise CO₂ o 12 000 tun ročně. Zhruba čtvrtinu spotřeby energie navíc pokryje vlastní fotovoltaická elektrárna přímo v areálu.

Udržitelnost prostupuje celým výrobním cyklem. V lisovně funguje uzavřený materiálový cyklus pro ocelový a hliníkový šrot, který se sbírá, třídí a posílá k recyklaci pro výrobu nových svitků plechu.

Digitalizace a umělá inteligence v hlavní roli

Debrecín je synonymem pro Průmysl 4.0. Digitalizace zde není jen doplňkem, ale základním stavebním kamenem. V karosárně pracuje přibližně 1000 robotů v dokonale synchronizovaných procesech. Kontrolu kvality v lisovně poprvé zajišťují kamery s vysokým rozlišením a umělá inteligence (AI), která porovnává každý výlisek s digitálním referenčním modelem a automaticky odhaluje i ty nejmenší vady.

V montovně jsou všechna vozidla, nástroje a systémy propojeny v jedné síti. Zaměstnanci mají díky tomu okamžitou zpětnou vazbu a data z tisíců senzorů jsou analyzována v reálném čase, což umožňuje provádět kontrolu kvality přímo na lince. Dokonce i dopravníkové systémy samy hlásí potřebu údržby.

Neue Klasse a BMW iX3: První vlaštovka

Srdcem nové továrny bude výroba vozů „Neue Klasse“, které představují novou generaci elektromobilů BMW. Jako první z linky sjede nové BMW iX3. Tento model nabídne nejen inovativní design, ale především špičkovou technologii. Díky nové, šesté generaci vysokonapěťových baterií, které se budou montovat přímo v Debrecínu, dosáhne verze iX3 50 xDrive dojezdu až 805 km. Nabíjení bude také výrazně rychlejší – za pouhých deset minut získá vůz energii na dalších 350 km. Jak jsme již informovali v našem článku, nové BMW iX3 se brzy objeví v předprodeji a jeho parametry skutečně mění hru.

Nové cylindrické bateriové články mají o více než 20 % vyšší energetickou hustotu a umožňují o 30 % rychlejší nabíjení ve srovnání s předchozí generací. Jejich výroba na místě navíc snižuje logistické náklady a ekologickou stopu.

Efektivita na prvním místě

Strategie BMW iFACTORY klade důraz i na štíhlé a efektivní procesy (princip LEAN). Díky „prstové struktuře“ montážní haly, převzaté z Lipska, je až 80 % dílů dodáváno přímo na montážní linku. Tím se minimalizuje manipulace a potřeba skladovacích prostor. Modularizace komponent a inovativní „zónová“ architektura kabelového svazku zjednodušují a zrychlují montáž, zkracují délku kabeláže o 600 metrů a snižují hmotnost o 30 %.

Továrna v Debrecínu je jasným signálem, že BMW bere přechod k elektromobilitě vážně a je připraveno udávat tempo nejen v technologiích samotných vozů, ale i v jejich výrobě. Zahájení produkce koncem října 2025 bude milníkem, který budou bedlivě sledovat nejen fanoušci značky, ale i celá automobilová branže.

Zdroj: BMW Group PressClub Czech Republic

Štítky

  • BMW
  • EV novinky
  • Elektromobilita

Mohlo by vás zajímat

BYD | zdroj: byd.com

BYD má rekordní prodeje, ale zisk padá. Co se děje v Číně?
Když největší výrobce elektromobilů světa hlásí pokles zisku o 33 % i přes rostoucí prodeje, něco je špatně. V Číně zuří cenová válka takové intenzity, že vláda varuje před kolapsem celého odvětví. Ce...

Ilustrační foto

Elektromobily: 5 klíčových faktů, které změní váš pohled na řízení!
Elektromobily už dávno nejsou jen snem z budoucnosti, ale realitou, která mění dopravu. S masivním pokrokem v technologii baterií a rozšiřující se sítí nabíjecích stanic se stávají reálnou alternativo...

Statistiky elektromobilů

Elektromobily rostou o 24 %, ale nerealistická očekávání kazí pohled. Co říkají čísla
Růst 24 % a podíl 16,1 % – bateriové elektromobily v EU postupují vpřed solidním tempem. Proč tedy někdo mluví o zklamání? Nerealistická očekávání vytvářejí falešný dojem stagnace. Hybridy s 35 % trhu...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
e-Salon 2025
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Konec legendy, jak ji známe? V USA už Mustang s kabelem válcuje benzínovou ikonu

Pro mnohé je to svatokrádež, pro data z amerického trhu holý fakt. Jméno Mustang táhne, ale zákazníci v rodišti této ikony ve velkém... >>

Noční můra pro majitele Tesly v Koreji: Auta přestávají nabíjet. Vláda zvažuje zastavení dotací

Představte si, že váš elektromobil přestane nabíjet. Pro tisíce majitelů Tesly v Jižní Koreji je to realita. Systémová chyba baterie... >>

Od ledna můžete pustit volant na dálnici. A není to zbytečné?

Představte si, že by vám někdo tvrdil, že sekačka je zbytečnost a měli byste sekat kosou. Přesně takové jsou argumenty proti autonomnímu... >>

Elektromobily rostou o 24 %, ale nerealistická očekávání kazí pohled. Co říkají čísla

Růst 24 % a podíl 16,1 % – bateriové elektromobily v EU postupují vpřed solidním tempem. Proč tedy někdo mluví o zklamání?... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Langkampfen, AustriaLangkampfen, Austria
11 míst • 250 kW • ne-Tesla
(EV OTM) - Larkhill, UKLiverpool, United Kingdom
4 míst • 250 kW • ne-Tesla
Englos, FranceHaubourdin, France
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Warsaw, PolandWarsaw, Poland
2 míst • 120 kW
Buzău, RomaniaBuzău, Romania
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.